אנתוני מינגלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנתוני מינגלה
Anthony Minghella
אנתוני מינגלה, 2006
אנתוני מינגלה, 2006
לידה 6 בינואר 1954
רייד, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 במרץ 2008 (בגיל 54)
האמרסמית', הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1981–2008 (כ־27 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
צאצאים מקס מינגלה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנתוני מינגלהאנגלית: Anthony Minghella; ‏6 בינואר 195418 במרץ 2008) היה מחזאי, מפיק, תסריטאי ובמאי קולנוע אנגלי. מינגלה זכה בפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר בשנת 1996 על בימויו בסרט "הפצוע האנגלי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בעיירה רייד שבאי וייט, בנם של גלוריה ואדוארד מינגלה, בעלי חברת גלידה. התחנך בבתי ספר קתוליים, ולאחר מכן באוניברסיטת האל שבאנגליה.

ב-1975 הפיק מחזות תיאטרון בבריטניה. כן כתב תסכיתים לרדיו. ב-1978 ביים לראשונה סרט דרמה, "A Little Like Drowning", בו גם הופיע כשחקן משני לצד אחיו דומיניק. ב-1987 כתב מספר פרקים עבור הסדרה "הבלש מורס". ב-1988 כתב את התסריט לסדרה הבריטית-אמריקאית זוכת פרס אמי "סיפורי עמים".

ב-1990 ביים וכתב את התסריט לקומדיה הרומנטית "אוהב אותך בטירוף", אודות אלמנה המגלה כי בעלה שחזר מעולם המתים ומתקשה להסתגל בחזרה לנוכחותו. עבור הסרט זכה מינגלה בפרס באפט"א. שלוש שנים לאחר מכן ביים קומדיה נוספת, "איש נפלא שלי", אך היא לא זכתה להצלחה יתרה.

בשנת 1996 כתב וביים מינגלה את אחד הסרטים הבריטיים המצליחים ביותר, דרמת המלחמה הרומנטית "הפצוע האנגלי". כיכבו בה רייף פיינס, שהיה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר על תפקידו כחייל אנגלי בשלהי מלחמת העולם השנייה, וז'ולייט בינוש, שזכתה בפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה כאחות שטיפלה בו. הסרט זכה בתשעה פרסי אוסקר, בהם פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר, בשני פרסי באפט"א ובשלושה פרסי גלובוס הזהב. מינגלה זכה בפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר ובפרס בפט"א לתסריט הטוב ביותר.

הפרויקט הבא של מינגלה היה דרמת המתח הספרותית "הכישרון של מר ריפלי", המבוסס על הרומן מאת פטרישיה הייסמית' "הכישרון של מר ריפלי". לתפקידים הראשיים גייס מינגלה את מאט דיימון, גווינת' פלטרו וג'וד לאו. הסרט היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר, ומינגלה קיבל מועמדות לאוסקר עבור התסריט המעובד הטוב ביותר, ומועמדות לפרס גלובוס הזהב לבמאי הטוב ביותר.

לאחר הפסקה של כ-4 שנים, ביים ב-2003 את האפוס ההיסטורי המתרחש בתקופת מלחמת האזרחים בארצות הברית, "קולד מאונטן", עם ג'וד לאו וניקול קידמן. הסרט קיבל שבע מועמדויות לאוסקר וזכה באחד, פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר לרנה זלווגר. מינגלה היה מועמד על בימויו ועל תסריטו לפרסי גלובוס הזהב.

הסרט האחרון שביים מינגלה היה הדרמה המורכבת "הסגת גבול", שיצאה לאקרנים ב-2006. ב-2007 שיחק כמראיין בסרט "כפרה".

לאורך שנות ה-2000 היה שותף להפקת מספר סרטים ידועים, בהם "אייריס וג'ון" (2001), "האמריקאי השקט" (2002), "מזימות זרות" (2005), "מייקל קלייטון" (2007) ו"נער קריאה", עליו קיבל מועמדות ביחד עם סידני פולאק, דונה גיליוטי ורדמונד מוריס לפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר לשנת 2008.

עבודתו האחרונה הייתה כתיבת התסריט לסרט "Nine" ‏(2009), במשותף עם מייקל טולקין. הוא מת בתקופת הצילומים בבית החולים "Charring Cross" שבהאמרסמית', מערב לונדון, כתוצאה מדימום פנימי לאחר ניתוח להוצאת גידול סרטני מצווארו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מינגלה פגש את אישתו הראשונה, איבון מילר, כאשר היו סטודנטים. נולדה להם בת אחת, חנה, מפיקת קולנוע שמנהלת (נכון ל 2023) את מחלקת הסרטים בחברת Bad Robot. ב 1985, לאחר גירושיו ממילר, מינגלה נישא לכוריאוגרפית קרולין ג'יין צ'ואה , ילידת הונג קונג. בנם הוא מקס מינגלה, ששיחק בסרטים "הרשת החברתית", "אגורא", "בית ספר לאומנות" וגילם את ניק ב "סיפורה של שפחה".

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנתוני מינגלה בוויקישיתוף


הקודם:
1995: רון הווארד (אפולו 13)
פרס גילדת הבמאים של אמריקה – במאי בסרט קולנוע
1996: אנתוני מינגלה (הפצוע האנגלי)
הבא:
1997: ג'יימס קמרון (טיטניק)