ינייבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חנייבר)
ינייבר
Jenever
סוג spirit drink עריכת הנתון בוויקינתונים
אחוז אלכוהול 30 אחוז נפח אלכוהול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מועד הכנה ראשוני המאה ה־16 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ניבר צרפתי

ינייבר[1]הולנדית: Jenever; לעיתים נכתב בעברית ג'ניבר), הידוע גם בתור ג'ין הולנדי[2] או ג'ין ז'נבה, הוא משקה מסורתי בטעם ערער מהולנד, בלגיה ואזורים סמוכים בצפון צרפת ובצפון מערב גרמניה. לינייבר יש הגדרת מקור מוגן (Protected Designation of Origin) באיחוד האירופי ובריטניה, וניתן להשתמש במונח והטיותיו רק אם המוצר מיוצר על פי המפרט בבלגיה, הולנד, שתי נפות בצפון צרפת ושתי מדינות פדרליות בגרמניה. ג'ין הפך לפופולרי בבריטניה לאחר שינייבר הגיע לאי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ינייבר הופק במקור על ידי זיקוק יין מאלט ("Moutwijn" בהולנדית) לרמה של 50% אלכוהול בנפח. מכיוון שהתזקיק שהתקבל לא היה טעים בגלל היעדר טכניקות זיקוק מעודנות (כאשר רק זיקוק דודי היה קיים), נוספו לו עשבי תיבול כדי להסוות את הטעם. אל המשקה הוסיפו את גרגרי הערער ("junperus" בלטינית) בשל יתרונותיהם הרפואיים לכאורה, וכך קיבל המשקה את השם "jenever" (והשם האנגלי ג'ין).

מסורות שתייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מסורתי המשקה מוגש בכוס בצורת פרח הצבעוני מלאה עד הקצה, כאשר מתח הפנים מאפשר לינייבר להתרומם גבוה מקצה הכוס. "Jonge jenever", מוגש בדרך כלל בטמפרטורת החדר, לפעמים (אם כי עכשיו זה די מיושן) עם קצת סוכר וכפית זעירה כדי לערבב. המשקה מוגש לפעמים קר מבקבוק השמור במקפיא או עם קרח. ה-"jenever oude" (ו-"korenwijn") האיכותי יותר מוגש בדרך כלל בטמפרטורת החדר. כאשר שותים ינייבר לצד בירה (בדרך כלל לאגר) בתוך כוס צ'ייסר, הוא מכונה "קופסטוט" (נגיחה). כאשר מטביעים את צ'ייסר הינייבר בכוס בירה זה נקרא "דויקבוט" (צוללת). באופן מסורתי, ינייבר מוגש בכוסות שוט שנלקחו ישירות מהמקפיא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ינייבר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיכאל דיטש, The Serious Eats Guide to Genever, seriouseats.com, ‏9 באוגוסט 2019 (באנגלית)
  2. ^ שרלוט מקדונלד-גיבסון, Genever invention: The rich and malty ancient spirit is making a comeback, האינדיפנדנט, ‏6 בפברואר 2014 (באנגלית)