כריסטופר לי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריסטופר לי
Christopher Lee
כריסטופר לי, 2013
כריסטופר לי, 2013
לידה 27 במאי 1922
בלגרביה, וסטמינסטר שבאנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 ביוני 2015 (בגיל 93)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Christopher Frank Carandini Lee עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת סרט אימה, מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1948–2015 (כ־67 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג Birgit Kroencke (17 במרץ 19617 ביוני 2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Christina Lee עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מפקד במסדר האימפריה הבריטית (16 ביוני 2001)
  • מפקד מסדר האמנויות והספרות (16 בדצמבר 2011)
  • פרס באפט"א למפעל חיים (13 בפברואר 2011)
  • פרס השחקן הטוב ביותר של פסטיבל סיטג'ס (1983)
  • Knight Bachelor (13 ביוני 2009)
  • פרס שטייגר עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר כריסטופר פרנק קראנדיני ליאנגלית: Sir Christopher Frank Carandini Lee; ‏27 במאי 19227 ביוני 2015) היה שחקן קולנוע אנגלי, מוכר בזכות תפקידיו בטרילוגיית "שר הטבעות", בסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים" ובדמותו של הרוזן דרקולה בסדרת סרטי האימה של חברת הפקות האימה הבריטית "סרטי האמר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לי נולד בבלגרביה, וסטמינסטר שבאנגליה לרוזנת אסטל מארי וללויטננט קולונל ג'פרי טרולופ לי, קצין בצבא הבריטי. משפחתו נוצרית. הוריו של לי התגרשו כאשר היה צעיר, בעקבות זאת עבר לי לגור ביחד עם אמו ואחותו בשווייץ, שם החל ללמוד משחק באקדמיה מקומית בכפר וונגן שבמרכז המדינה.

בתחילה החל להופיע במחזות מקומיים ובהם גם בהצגה המפורסמת "עוץ לי גוץ לי". לי ומשפחתו חזרו לאנגליה והשתקעו בלונדון, שם למד לי בבית ספר פרטי מקומי "וואגנר". אמו של לי התחתנה בשנית עם בנקאי מקומי בשם הארקורט רוז, דודו של איאן פלמינג, מחבר ויוצר סדרת ספרי "ג'יימס בונד". לי למד ב"מכללת וולינגטון" בברקשייר שם קיבל תואר בלימודים קלאסיים.

בסוף שנת 1939 התנדב לי לצבא פינלנד במערכה נגד ברית המועצות במלחמת החורף. בהמשך שירת לי בחיל האוויר המלכותי, שימש כקצין מודיעין בקבוצת המדבר ארוכת הטווח ועבר אימוני טיסה בדרום אפריקה, אולם בשל בעיות עיניים לא סיימם. לי עבר לשרת במודיעין הבריטי עד תום מלחמת העולם ה-2. לי השתחרר מחיל האוויר המלכותי לאחר המלחמה בדרגת סגן טייס.

בשנת 2001 הוענק ללי על ידי אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת התואר של מפקד במסדר האימפריה הבריטית ובשנת 2009 הוענק לו תואר אבירות.

לי היה נשוי משנת 1961 לדוגמנית הדנית ברידג'יט קרונקה, ולהם בת אחת.

נפטר ב-7 ביוני 2015 לאחר שאושפז בבית חולים בלונדון בשל בעיות בדרכי הנשימה ואי ספיקת לב. דבר מותו פורסם ברבים רק כ-4 ימים מאוחר יותר.

קריירת משחק מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הופעת הבכורה שלו בתחום הקולנוע עשה לי בשנת 1948 בעיבוד הקולנועי זוכה 4 פרסי אוסקר של לורנס אוליבייה למחזהו של ויליאם שייקספיר המלט.

לי החל לבסס את מעמדו כשחקן בריטי מן השורה בשנות ה-50 כשהשתתף במספר רב של סרטי מלחמה ומופת בריטיים, הבולט שבהם היה דרמת המוזיקה הביוגרפית זוכת שני פרסי האוסקר של ג'ון יוסטון "מולן רוז'", בסרט גילם לי את דמותו של הצייר ז'ורז' סרה.

סרט נוסף שהעלה את מעמדו של לי היה בשנת 1958 "דרקולה", בו גילם לי את הדמות הראשית של הרוזן דרקולה. בשנות ה-60 הופיע לי בתור הרוזן דרקולה בשני סרטים נוספים "דרקולה: נסיך האופל" ,"דרקולה קם מקברו", כו כן גילם את דמותו של המיסטיקן הרוסי גריגורי רספוטין בסרט "רספוטין, הנזיר המשוגע".

בתחילת ואמצע שנות ה-70 החל לי לבסס את מעמדו כשחקן מהשורה הראשונה בקולנוע הבריטי כשרשם הופעות מוצלחות ביותר בין היתר: באחד מהסרטים הבריטיים הטובים בכל הזמנים "איש הקש" בו גילם לי את דמותו של לורד סאמראייל, בנוסף רשם לי הופעה בתפקיד ראשי בסרט ה-9 והמרשים בסדרת סרטי ג'יימס בונד, "האיש בעל אקדח הזהב". כמו כן הופיע לי בתור דמותו הידועה של הרוזן דרקולה בשבעה סרטים נוספים כשהבולטים שבהם היו "דרקולה אל עבר 1972", "הטקסים השטניים של דרקולה", "הצלקת של דרקולה" ו"לטעום את דמו של דרקולה". דמות ידועה נוספת אותה גילם לי הייתה הרוזן דה רוקפורט בשני סרטיו של ריצ'רד לסטר המבוססים על רומן ההרפתקאות הספרותי של אלכסנדר דיומא האב "שלושת המוסקטרים". בסוף שנות ה-70 השתתף לי בסרט האסונות מועמד שני פרסי אוסקר "שדה תעופה 77" ובקומדיית המלחמה מועמדת 3 פרסי האוסקר של סטיבן ספילברג "1941".

לאחר עשור חזר לי לבימת הוליווד בשנות ה-90 והשתתף בסרט האימה זוכה פרס האוסקר של טים ברטון "סליפי הולו", בסרט גילם את דמותו של ראש העיר. בנוסף גילם לי את דמותו של המנהיג המוסלמי ההודי מוחמד עלי ג'ינה בסרט "ג'ינה". סרטים נוספים בהם שיחק לי היו קומדיית האימה "גרמלינס 2" ו"בית ספר לשוטרים מתחילים 7: משימה במוסקבה". ב-1997 גילם לי את דמותו המיתולוגית של טירסיאס, הנביא העיוור של העיר היוונית הקדומה תבאי בסדרת הפנטזיה זוכת 2 פרסי אמי "אודיסאה" מבית היוצר של פרנסיס פורד קופולה.

שנות ה-2000 והתפקידים הגדולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לי חותם למעריצים בפרמיירת הסרט "שר הטבעות: שני הצריחים" ברחוב אוקספורד, 2002.

בשנת 2001 זכה לי בן ה-79 לגלם את תפקידו הגדול ביותר עד כה בהוליווד בסרט הפנטזיה "שר הטבעות: אחוות הטבעת", כשלוהק על ידי פיטר ג'קסון לתפקיד הספרותי של סארומן הלבן, אל חזק שבא מארץ האלים, על תפקידו קיבל לי מועמדות לפרס ה-MTV בקטגוריית הנבל הטוב ביותר, בנוסף קיבל לי מועמדות נוספת לפרס בקטגוריית הקרב הטוב ביותר עם איאן מקלן.

בשנת 2002 מלבד השתתפות בחלק השני ב"שר הטבעות", "שר הטבעות: שני הצריחים" שיחק לי בתפקיד ראשי גם בפרק השני של ג'ורג' לוקאס בסאגת מלחמת הכוכבים, "מלחמת הכוכבים - פרק 2: מתקפת המשובטים". בסרט גילם לי את דמותו של הרוזן דוקו, שנחשב למאסטר ג'דיי אגדי בקרב מסדר הג'דיי, ונכלל תחת "העשרים האבודים" - עשרים אבירי ג'דיי היחידים בהיסטוריה של המסדר, אשר אי פעם נטשו אותו, נחשב לאחד הנבלים העיקריים בסדרת הסרטים. לי זכה ביחד עם שותפו לסט הצילומים פרנק אוז בפרס ה-MTV בקטגוריית הקרב הטוב ביותר.

ב-2003 חזר לי לגלם בפעם השלישית והאחרונה את דמותו של סארומן הלבן בחלק השלישי המרשים והמכניס ביותר מבין שלושת הסרטים, "שר הטבעות: שיבת המלך" שזכה בלא פחות מ-11 פרסי אוסקר הכוללים את הסרט והבמאי הטוב ביותר, הסרט הכניס למעלה ממיליארד דולרים ברחבי העולם ונחשב לסרט עם היקף ההכנסות הגבוה בהיסטוריה אחרי הסרטים "אווטאר" ו"טיטאניק".

בשנת 2005 שיחק לי בחלק השלישי בסדרת סרטי מלחמת הכוכבים "מלחמת הכוכבים - פרק 3: נקמת הסית'" בו חזר לגלם את דמותו של הרוזן דוקו, הסרט הוא השני בהכנסותיו בסדרה אחרי "מלחמת הכוכבים - פרק 1: אימת הפנטום". בנוסף שיחק לי גם בקומדיית ההרפתקאות של טים ברטון "צ'ארלי בממלכת השוקולד", בסרט גילם לי את וילבור וונקה רופא שיניים ואביו של גיבור הסרט וילי וונקה (ג'וני דפ). את שנת 2005 חתם לי כשדיבב בסרט האנימציה המצליח "חתונת הרפאים", בסרט דיבב את דמותו של הכומר גאלסוולס.

לאחר מכן הופיע לי בתפקיד קטן בפנטזיית ההרפתקאות "מצפן הזהב" בכיכובם של ניקול קידמן ודניאל קרייג ודיבב בסרט האנימציה "מלחמת הכוכבים: מלחמת המשובטים" המבוסס על סדרת הסרטים המפורסמת.

בשל קולו העמוק והסמכותי לי שימש כמדבב במספר רב של סרטים וסדרות טלוויזיה. בין השאר דיבב את מוות בסדרות אנימציה לספרי עולם הדיסק של טרי פראצ'ט וכן דיבב את הג'ברווקי בסרט אליס בארץ הפלאות של טים ברטון.

כמו כן השתתף לי באלבום Charlemagne: By the Sword and the Cross (אנ'), אלבום מטאל סימפוני מאת המפיק האיטלקי מרקו סביו. באלבום, העוסק בחייו של קרל הגדול, לי מגלם את התפקיד הראשי.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]