משתמש:OreL.D/ארגז חול 6

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסופרנוס
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
סוגה דרמה המשכית
יוצרים דייוויד צ'ייס
שחקנים ג'יימס גנדולפיני
אידי פאלקו
מייקל אימפריולי
לוריין בראקו
דומיניק קיינסה
סטיבן ואן זאנדט
טוני סיריקו
רוברט אילר
ג'ימי-לין סיגלר
דראה דה-מתאו
אידה טורטורו
סטיב שיריפה
וינסנט פסטורה
ננסי מרצ'נד
וינס קורטולה
ג'ו פנטוליאנו
פרנק וינסנט
סטיב בושמי
ג'ון ונטימיליה
פדריקו קסטלוצ'יו
דיוויד פרובל
ג'וזף ר. גנסקולי
דן גרימלדי
שרון אנג'לה
קתרין נרדוצ'י
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 6
מספר פרקים 86
הפקה
מפיקים בפועל דייוויד צ'ייס
בראד גרי
אילנה ס. לנדרס (עונות 4-6)
רובין גרין ומיטשל ברג'ס (עונות 2-5)
טרנס וינטר (עונות 5-6)
מתיו ויינר (עונה 6, חלק 2)
אתר צילומים ניו ג'רזי
אורך פרק 45-60 דקות
שידור
רשת שידור HBO
רשת שידור בישראל ערוץ 3 (עונות 1-3)
ערוץ 2
ערוץ 10 (עונות 1-5)
Yes Stars Action
פורמט (תמונה) HDTV
פורמט (קול) סטריאו
דולבי דיגיטל
תקופת שידור מקורית 10 בינואר, 199910 ביוני, 2007
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb

הסופרנוסאנגלית: The Sopranos) היא סדרת דרמה המשכית אמריקאית שנוצרה והופקה ע"י דייוויד צ'ייס עבור רשת הכבלים HBO האמריקנית. הסדרה הופיעה לראשונה על המסכים ב-10 בינואר 1999 וזכתה להצלחה עצומה. הסדרה כוללת שש עונות ו־86 פרקים; האחרון שודר ב-10 ביוני 2007. הסדרה סובבת סביב הגנגסטר, טוני סופרנו (ג'יימס גנדולפיני) ואת הקשיים הסובבים אותו תוך כדי שהוא מנסה לאזן את הדרישות של משפחותו ושל המאפיה שבה הוא הבוס.

הסופרנוס היא הסדרה המוצלחת ביותר מבחינה כלכלית בהיסטוריה של טלוויזית כבלים, והיא מוכרת כאחת מסדרות הטלוויזיה הטובות ביותר בכל הזמנים. הסדרת מוכרת גם בגלל הרמה הגבוהה של איכותה והיא מוכרת בעיקר בכתיבה שלה וההופעות של השחקנים שלה. הסדרה קיבלה את הקרדיט להבאת רמה גבוהה יותר של אומנות לטלוויזיה ולסלול את הדרך עבור סדרות דרמה מצליחות רבות שיבואו אחריה.[1][2] הסופרנוס גם זכתה בהמון פרסים, כולל 21 פרסי אמי ו-5 פרסי גלובוס הזהב.

הסופרנוס הייתה מרכיב עיקרי בתרבות ארצות הברית של שנות ה-2000, נושא של המון פארודיה, מחלוקות וניתוח, בעקבות הסדרה יצאו כמה ספרים, משחק מחשב,[3] אלבומים, וגם כמות גדולה של סחורה שונה.[4]

פיתוח הסדרה והפקתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון ליצירת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטרם יצירת הסופרנוס היה דייוויד צ'ייס כותב בטלוויזיה במשך 22 שנים.[5][6] הוא הועסק ככותב ומפיק עבור כמה סדרות טלוויזיה (כולל "חשיפה לצפון", "תיקי רוקפוד")[7][8] ויצר את הסדרה "כמעט מבוגר" בשנת 1988.[9] לפני ההצלחה שלו עם הסופרנוס, זכה צ'ייס בשני פרסי אמי: אחד בשנת 1980 עבור כתיבת סרט הטלוויזיה "Off the Minnesota Strip", ואחד בשנת 1978 על עבודתו כמפיק ב"תיקי רוקפורד".[10]

הסיפור של הסופרנוס היה מתוכנן להיות סרט קולנוע על "גנגסטר בטיפול עם בעיות עם אמו".[9] אחרי שיחה עם המנהל שלו, לויד בראון, צ'ייס החליט להתאים את הרעיון לסדרת טלוויזיה.[9] בשנת 1995, חתם צ'ייס על עסקה לפיתוח הסדרה עם חברת ההפקות Brillstein-Grey והחל לכתוב את הפיילוט.[10] בסדרה, צ'ייס לוקח המון פרטים מחייו האישיים והמחוויות שלו שגדל בניו ג'רזי, צ'ייס הצהיר כי הוא ניסה "להתייחס לדינמיקה של המשפחה [שלו] כשל מאפיונרים".[11] למשל, מערכת היחסים הסוערת בין גיבור הסדרה, טוני סופרנו, לאמו, ליוויה סופרנו, מבוססת, באופן חלקי, על הקשר של צ'ייס עם אמו.[11] צ'ייס, שהיה גם בטיפול באותו הזמן, עיצב את דמותה של ד"ר ג'ניפר מלפי על בסיס דמותו של הפסיכיאטר שלו.[12] צ'ייס היה מוקסם מהמאפיה מגיל צעיר, לאחר שגדל על סרטי פשע קלאסיים כמו "אויב העם" וסדרת הפשע "הבלתי משוחדים", ואף ראה אנשים כאלה גדלים במציאות. חלק מהסדרה היא בהשראת משפחת הפשע DeCavalcante, מהחיים האמיתיים, אשר נהייתה למשפחת הפשע הראשית בניו ג'רזי בזמן שצ'ייס גדל. הסדרה נקראה על שם חבריו מהתיכון.[12] צ'ייס חשב שהמאפיה תאפשר לו לחקור נושאים כגון זהות איטלקית-אמריקאית ואת אופיו של האלימות, ועוד דברים אחרים.[9][13] צ'ייס הוא איטלקי-אמריקאי, ושם המשפחה המקורי שלו הוא דזרה.

צ'ייס והמפיק בראד גריי, הציגו את רעיון הסופרנוס למספר רשתות, פוקס גילו עניין אבל ויתרו עליו אחרי שצ'ייס הראה להם את הפיילוט. צ'ייס וגריי הציגו את הסדרה לנשיא HBO, כריס אלברכט, אשר זיהה את המקוריות ואת הפוטנציאל של התוכנית והחליט לממן את פרק הפיילוט.[10] אלברכט צוטט שאמר:

אמרתי לעצמי, זו סדרה על גבר שמגיע לגיל 40. הוא יורש את העסק מאביו. הוא מנסה להביא אותה לזמנים מודרנים. יש לו את כל האחריות עליה. יש לו אמא שתלטנית שהוא עדיין מנסה להיחלץ ממנה. למרות שהוא אוהב את אשתו, הוא מנהל רומן. יש לו שני ילדים בגיל ההתבגרות, והוא מתמודד עם המציאות שלו. יש לו חרדות, הוא מדוכא, הוא מתחיל לראות פסיכיאטר בגלל שהוא מחפש משמעות בחיים שלו. חשבתי: ההבדל היחידי בינו לבין כל בנאדם אחר שאני מכיר זה שהוא בוס בניו ג'רזי. [10]

פרק הפיילוט (שנקרא "הסופרנוס" בגרסת ה-DVD אבל בדרך כלל מתייחסים עליו בתור "פיילוט") צולם בשנת 1997.[14] צ'ייס, שביים פרקים בסדרות "תיקי רוקפוד" ו"כמעט מבוגר", ביים את הפרק בעצמו.[8] לאחר שהפיילוט היה מוכן הראו אותו למנהלי HBO, הסדרה הייתה בהמתנה במשך שנה לפני ש-HBO החליטה להפיק אותו והזמינה 13 פרקים מלאים.[6][10] מופע הבכורה של הסדרה הייתה ב-10 בינואר, 1999 ב-HBO עם פרק הפיילוט. הסופרנוס הייתה הדרמה השנייה שאורכה שעה שהופקה על ידי HBO, הראשונה הייתה סדרת הדרמה אוז.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות השחקנים של הסופרנוס.

כמו הדמויות שהם משחקים בסדרה, רבים מן השחקנים בסופרנוס הם ממוצא איטלקי-אמריקאי. חברי צוות רבים הופיעו יחד בסרטים וסדרות טלוויזיה, לפני שהצטרפו לצוות של הסופרנוס. 27 מהשחקנים מהסדרה שיחקו גם בסרט הגנגסטרים של מרטין סקורסזה משנת 1990, "החבר'ה הטובים", כולל חברי צוות ראשיים לוריין בראקו, מייקל אימפריולי, פרנק וינסנט, סוזן שפרד וטוני סיריקו. שמונה שחקנים מהסופרנוס הופיעו גם בסרט הקומדיה "Mickey Blue Eyes" בשנת 1999.

השחקנים הראשיים הורכבו באמצעות תהליך של אודישנים וקריאה משותפת. השחקנים בדרך כלל לא ידעו אם צ'ייס אהב את ההופעות שלהם או לא. מייקל אימפריולי, אשר ניצח כמה שחקנים אחרים בשביל התפקיד של כריסטופר מולטיסאנטי נזכר "יש לו פרצוף פוקר, כך שחשבתי שהוא לא התעניין בי, והוא המשיך להביא לתת לי הערות ולנסות שוב, אשר לעתים קרובות זה סימן לכך שאתה לא עושה את זה נכון. חשבתי שאני לא מקבל את התפקיד, אז הוא אמר 'תודה', ואני עזבתי. לא ציפיתי לשמוע בחזרה ממנו. ואז הם קראו לי". ג'יימס גנדולפיני הוזמן לאודישן לתפקיד של טוני סופרנו לאחר שמנהלת הליהוק, סוזן פיצג'רלד, ראתה סרטון קצר שלו מהסרט "רומן על אמת" משנת 1993. לוריין בראקו, שמילאה בעבר את התפקיד של הרעיה של הגנגסטר בחבר'ה הטובים בתפקיד קארל היל, התבקשה במקור לשחק את התפקיד של כרמלה סופרנו. היא לקחה את התפקיד של ד"ר ג'ניפר מלפי כי היא רצתה תפקיד יותר מאתגר עבורה. טוני סיריקו, בעל רקע פלילי, הסכים לשחק את פולי גואלטירי כל עוד הוא לא יהפוך להיות מלשין בשביל המשטרה. צ'ייס הזמין את המוזקאי סטיבן ואן זאנדט (המוכר כהגיטריסט של ברוס ספרינגסטין בלהקה E Street Band) כדי לעשות אודישן לתפקיד בסדרה לאחר שראה אותו מנגן במופע בהיכל התהילה של הרוק אנד רול בשנת 1997 והתרשם מהמראה שלו והנוכחות שלו. ואן זאנדט, שמעולם לא שיחק לפני כן, הסכים בסופו של דבר להופיע בסדרה. אשתו של סילביו דנט בסדרה משוחקת ע"י אשתו של ואן זאנדט, מורין.

למעט מועמדות האוסקר של לוריין בראקו ("החבר'ה הטובים"), דומיניק קיינסה ("הסדנק 2", יחד עם הופעות בתיאטרון) וזוכת האמי ננסי מרצ'נד ("לו גרנט"), השחקנים של העונה הראשונה היו בעיקר שחקנים לא מוכרים. לאחר הצלחת הענקית של הסדרה, חברי הצוות רבים קיבלו הכרה על יכולת המשחק שלהם. בעונות הבאות שחקנים ידועים יותר השתתפו בסדרה בתפקידים קטנים (ג'ו פנטוליאנו, רוברט לוגיה, סטיב בושמי, פרנק וינסנט), וכן גם שחקנים ידועים יותר שהשתתפו בסדרה בתפקידים קבועים כגון פיטר בוגדנוביץ', ג'ון הירד, רוברט פטריק, פיטר ריגרט, אנאבלה שיורה ודייוויד סטראתיירן, כמה שחקנים ידועים הופיעו רק בפרק אחד, כגון צ'ארלס ס. דוטון, קן ליונג, בן קינגסלי, לורן באקול, טים קנג, אליאס קוטיז, אנט בנינג, סידני פולאק, בארט יאנג.

צוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר ומפיק הסדרה, דייוויד צ'ייס שימש כמפקח הסדרה וכותב ראשי במהלך הייצור של כל שש העונות של הסדרה; הוא היה מעורב בהפקה של כל פרק. הוא ידוע בשל היותו שולט מאוד, תובני ופרפקציוניז. בנוסף, לכתיבה או עזרה בכתיבה של כמה פרקים של כל עונה, צ'ייס פיקח על העריכה, התייעץ עם הבמאיים של הפרק, נתן לשחקנים מוטיבציה, אישר ליהוק שחקנים ועיצב את הסט וכתב מחדש את הפרק, בלי קרדיט, שנכתב ע"י אחרים. בראד גריי שימש כמפיק בפועל לצד צ'ייס, אבל לא עזר ביצירת הסדרה. רבים מחברי הצוות היצירתי של הסופרנוס נבחרו בקפידה על ידי צ'ייס, חלק חברים וחלק עמיתים שלו, אחרים נבחרו לאחר ראיונות שנערכו על ידי המפיקים של התוכנית.

רבים מן הכותבים של הסדרה עבדו בטלוויזיה לפני הסופרנוס. צוות כתיבה וזוג נשוי רובין גרין ומיטשל ברג'יס כתבו ביחד 19 פרקים של הסדרה בין השנים 1999-2006, עבדו בעבר עם צ'ייס בסדרה חשיפה לצפון. טרנס וינטר, אשר הפך לכותב של הסדרה בעונה השנייה שלה, עבר כעורך דין שנתיים לפני שהחליט לפתח קריירה כתסריטאי, ובסופו של דבר תפס את תשומת הלב של צ'ייס. מתיו ויינר, כותב בצוות בעונות החמישית והשישית של הסדרה, כתב תסריט עבור סדרה הנקראת מד מן בשנת 2000 (הסדרה הופקה בסופו של דבר על ידי AMC בשנת 2007). התסריט הועבר לצ'ייס, אשר, לאחר שקרא אותו, התרשם עד כדי כך שהוא מיד הציע לווינר עבודה ככותב בסדרה. שני חברי צוות מהסדרה גם כתבו פרקים לסדרה: מייקל אימפריולי, שמשחק את כריסטופר מולטיסאנטי, הוא גם תסריטאי וכתב חמישה פרקים של הסדרה, אשר רבים מהם עוסקים בנושא איטלקי-אמריקאי; טוני קאלם, שמשחקת את אנג'י בונפנסיירו, גם כתבה פרק בסדרה. כותבים אחרים אשר עזרו לסדרה כללו את פרנק רנזולי, טוד קאסלר, וצוות הכתיבה דיאן פרולו ואנדרו שניידר (יוצרי הסדרה כסף קל).

לפני בימוי פרקים של הסופרנוס, רבים מן הבמאים עבדו על סדרות טלוויזיה אחרות. רבים מן הבמאים יש רקע בסרטים עצמאיים. הבמאיים השכיחים ביותר של הסדרה היו טים ואן פאטן (20 פרקים), ג'ון פטרסון (13 פרקים), אלן קולטר (12 פרקים) ואלן טיילור (9 פרקים), כולם בעלי רקע בתחום הטלוויזיה. שחקנים ידועים שהשתתפו בסדרה סטיב בושמי ופיטר בוגדנוביץ' גם ביימו פרקים בסדרה. צ'ייס גם ביים שתי פרקים בסדרה, הפיילוט ואת פרק סיום הסדרה. אליק סחרוב היה הצלם המקורי של הסדרה, אחר כך שיתף פעולה עם פיל אברהם. צילום הסדרה והבימוי ידוע באיכות של סרט קולנוע. האיכות הזאת הושגה על ידי שיתוף פעולה בין צ'ייס לסחרוב: "דייויד רצה מראה שיש לו שתי רגליים משלו. [...] מהפיילוט, היינו יושבים עם התסריט כולו ושוברים את הסצנות לקטעים. זה מה שעושים עם סרטים באורך מלא."

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטים ומיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנות החזיר, מקום מפגש קבוע של הגנגסטרים בסדרה, ידוע בשם Centanni's Meat Market, הוא באמת חנות קצבים הפועל באליזבת, ניו ג'רזי. אחרי שהסדרה אושרה ע"י HBO, המפיקים שכרו בניין עם חנות בחזית בקרני, ניו ג'רזי. במשך שאר תקופת ההפקה, הבניין שימש כמקום צילום מבחוץ ומבפנים כחנות בשר, שמה שונה לסטריאלה. אחרי שהסדרה נגמרה, המבנה נהרס. Bada Bing!, מועדון חשפנות בבעלותו של סילביו דנט בסדרה, הוא מועדון חשפנות אמיתי הפועל בכביש מס' 17 בלודי, ניו ג'רזי. צילומים פנימיים וחיצוניים צולמו במקום. המועדון נקרא Satin Dolls והיה קיים לפני תחילת הסדרה. המועדון המשיך לפעול במשך שמונה שהמופע צולם שם, וממשיך לעבוד עכשיו. היה סידור העסקה עם בעל המקום. מנהל המקומות, מארק קמינה נזכר כי בעל המקום היה "מאוד אדיר" כל עוד הצילומים לא "יסתרו את זמן העסק שלו". מסעדת וסיוויו, בסדרה בבעלותו של ארטי באקו, היא מסעדה בשם Manolo's הממוקמת באליזבת, ניו ג'רזי. כל הצילומים החיצונים ופנימיים צולמו במקום פרטי בקולדוול, צפון ניו ג'רזי.

פתיח הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקי הסדרה נפתחים כולם בסצנת פתיחה קבועה, המציגה את טוני סופרנו נוסע ממנהרת לינקולן עד הכניסה לכביש האגרה של ניו ג'רזי. מוצגים רשימת השחקנים המופיעים בה על רקע צילום נסיעתו, תוך כדי מעבר על פני מספר אתרים מוכרים יותר או פחות מסביבה זו. ליווי המוזיקה של הפתיי הוא רמיקס של השיר "Woke Up This Morning" של הלהקה הבריטית, Alabama 3 שמוכרת גם בשם A3, השיר עוסק באדם מבטיח אשר פנה לפשע ואלימות.

בשלוש העונות הראשונות, בזמן שטוני עוזב את המנהרה, בשביל להיכנס לכביש האגרה, ניתן לראות תמונה של מגדלי התאומים במראה האחורית. אחרי פיגועי 11 בספטמבר, תמונה זו הוסרה מהעונה הרביעית.

צוות ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופרנוס מציג מספר דמויות רבות בכל ששת העונות שלה. חלקם מופיעים רק בעונות מסוימות, ואילו אחרים מופיעים בסדרה כולה. כל הדמויות נוצרו על ידי דייוויד צ'ייס, אלא אם צוין אחרת.

  • ג'יימס גנדולפיני משחק את טוני סופרנו: הפרוטגוניסט של הסדרה, טוני הוא הבוס של משפחת הפשע סופרנו בניו ג'רזי בתחילת הסדרה והבוס בפועל בעונה השנייה. טוני הוא גם הפטריארך של בית הסופרנו. הוא נוטה לדיכאון ומתחיל לראות פסיכיאטר בפרק הראשון. לאורך כל הסדרה, טוני נאבק כדי לאזן את חיי המשפחה שלו ואת הקריירה שלו במאפיה.
  • לוריין בראקו משחקת את ד"ר ג'ניפר מלפי: הפסיכיאטרית של טוני לאורך הסידרה, ד"ר מלפי היא אישה איטלקית-אמריקאית בגיל העמידה, גרושה עם ילד בקולג'. היא מתייחסת לטוני כמיטב יכולתה על אף העובדה שיש להם לעתים קרובות עימותים בנושאים שונים. לשניים יש רגשות מיניים כלפי זה לזה, אם כי ד"ר מלפי לא מראה או מנסה לפעול על פיו.

להוסיף עוד לחיים המסובכים של טוני, יש לו יחסים מתוחים עם אשתו, כרמלה סופרנו (אידי פאלקו) ושני ילדים, מדו (ג'ימי-לין סיגלר) ואנתוני ג'וניור (רוברט אילר).

השחקנים המכבים בסדרה אשר משחקים בני משפחה מורחבת של טוני כולל את אמו של טוני ליוויה (ננסי מרשאן), אחותו ג'אניס (איידה טורטורו), דודו קוראדו "ג'וניור" סופרנו (דומיניק קיינסה), אשר הפך בהתחלה לבוס הטכני של המשפחה לאחר מותו בסדרה של הבוס ג'קי אפריל, האב (אם כי, בסופו של דבר, חצי פרשו עד שהוא היה לגמרי מחוץ לעסק עקב בעיות בריאות) של משפחת הפשע, בן דודו של טוני, טוני בלנדטו (סטיב בושמי) ואחיינו (למעשה בן דודו, בגלל נישואין) כריסטופר מולטיסאנטי (מייקל אימפריולי). ליוויה וג'אניס סופרנו שניהם הם מניפולטורים עם בעיות רגשיות משל עצמם. הדוד של טוני, ג'וניור מעורב בארגון פשע שלו והקשר המשפחתי שלהם קשורים עם השאיפות הפליליות שלהם. גם בן דודו/אחיינו של טוני, כריסטופר מולטיאנטי מעורב עם המשפחות "אחרות" ומעשיהם מהווים מקור נוסף של עימות. לכריסטופר יש מאבק עם התמכרות לסמים ואלכוהול ורצון להשיג כבוד, בעוד טוני בלנדטו רוצה ללכת ישר, אבל יש לו נטייה לאלימות.

החברים הקרובים של טוני במשפחת הפשע סופרנו כולל את סילביו דנט (סטיבן ואן זאנדט), פולי גואלטירי (טוני סיריקו), וסאלוואטור "ביג פוסי" בונפנסיירו (וינסנט פסטורה). סילביו הוא היועץ של טוני והוא החבר הכי טוב שלו. פולי ו"ביג פוסי" הם חיילים הוותיקים ובעלי ברית קרובים שעבדו עם טוני ואביו; פולי הופך במהירה למפקד גדוד ובסופו של דבר הוא מגיע לעוזר בוס. גם בארגון הפלילי של טוני יש את פטסי פרסי (דן גרימלדי), ופוריו גיונטה (פדריקו קסטלוצ'יו). פטסי הוא חייל שקט עם ראש למספרים. פוריו הוא שרירן מיובא מאיטליה אשר משמש כגובה הכסף המפחיד של טוני.

דמויות נוספות בעלות משמעות ממשפחת הפשע סופרנו כוללות את בובי בצ'ליארי (סטיב צ'יריפה), ריצ'י אפריל (דיוויד פרובל), ראלף סיפראטו (ג'ו פנטוליאנו), יוג'ין פונטקורבו (רוברט פונרו), ויטו ספטפורה (ג'וזף ר. גנסקולי). בובי כפוף לג'וניור; טוני התחיל איתו עם בריונים, אבל מאוחר יותר קיבל אותו למעגל הפנימי שלו. סיפראטו הוא בנאדם חכם, שאפתני מרוויח המון אבל שחצן ויש לו נטייה להיות מעצבן, מזלזל ואלים מאוד ולגרום לטוני לכעוס. ריצ'י משתחרר מהכלא בעונה השנייה ובמהירות עושה גלים בארגון. ספטפורה עובר בסולם הדרגות ונהפך למרוויח המון בצוות של אפריל, אבל יש לו סוד בחייו האישיים.

חברים של משפחת הסופרנו כוללים את הש רבקין (ג'רי אדלר), אדריאנה לה סרווה (דראה דה-מתאו), רוזאלי אפריל (שרון אנג'לה), אנג'י בונפנסיירו (טוני קאלם), ארטי באקו (ג'ון ונטימיליה) וכרמיין באקו (קתרין נרדוצ'י). הש הוא יועצו וחברו של טוני, עבד תחת אביו של טוני. אדריאנה היא חברה של כריסטופר המון זמן, יש להם מערכת יחסים סוערת ביחד. רוזאלי היא אלמנתו של הבוס הקודם במשפחת הפשע סופרנו וחברה טובה של כרמלה. אנג'י היא אשתו של סאלוואטור בונפנסיירו שמאוחר יותר פתחה עסק לעצמה. ארטי וכרמיין הם חברים מבית הספר של הסופרנו והבעלים של המסעדה וזוב הפופולרית. כרמיין לא רוצה שום קשר עם טוני והצוות שלו בשל פעילותם הפלילית, ולעתים קרובות צריכה להעתקש כי ארטי, שומר חוק ואדם חרוץ, נמשך אל דרך החיים של טוני.

ג'וני סאק (וינס קורטולה), פיל לאוטרדו (פרנק וינסנט) וליטל קרמיין (רי אברוצו) הם כולם דמויות משמעותיות ממשפחת הפשע לופריאצי המבוססת על משפחה מניו יורק, אשר מתחלקת עם עסקים טובים עם הארגון של הסופרנו. למרות שהאינרסטים של משפחת הפשע לופריאצי ומשפחת הפשע סופרנו לעתים מנוגדות, טוני מקיים יחסים לבביים עם ג'וני סאק, ומעדיף לעשות עסק לטובת שתי המשפחות. היורש של ג'וני, פיל לאוטרדו, הוא פחות ידידותי וקשה יותר לעשות איתו עסקים. ליטל קרמיין הוא הבן של הבוס הראשון של המשפחה ומתחרה בשביל כוח אצל אחרים.

תקציר העונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתחילה כאשר טוני סופרנו קורס לאחר שלקה בהתקף פאניקה. דבר זה מניע אותו להתחיל טיפול עם ד"ר ג'ניפר מלפי. בהדרגה, העלילה חושפת פרטים על החינוך של טוני, עם ההשפעה של אביו על היותו גנגסטר, ועל אמא של טוני, ליוויה, אישה נקמנית ואלי עם הפרעת אישיות. מערכת היחסית המורכבת שלו עם אשתו כרמלה, וגם דעתה לגבי ה"עבודה" של בעלה. מדו ואנתוני ג'וניור סופרנו, הילדים של טוני, צוברים ידע הולך וגדל על העסקאות של אביהם. מאוחר יותר, כתב אישום פדרלי מובא כתוצאה של מישהו מהארגון שמדבר עם הבולשת והמזימה של דודו, ג'וניור, לרצוח את טוני.

אחרי שהזמין את החיסול של ברנדון פילון ורצח מדומה של כריסטופר מולטיסאנטי, הדוד של טוני, ג'וניור נהפך להיות הבוס של המשפחה (לאחר מותו של הבוס הקודם ג'קי אפריל, האב מסרטן), אפילו שטוני שולט ברוב הדברים מאחורי הקלעים. זועם על תוכניתיו של ג'וניור לחסל אותו, טוני מגיב על הניסיון לחסל אותו בעימות אלים עם אמו עבור תפקידה בחיסולו. היא מדמה שבץ מוחי פסיכולוגי מזויף וג'וניור נעצר על ידי ה-FBI.

עונה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת העונה השנייה, אחיו של ג'קי ריצ'י אפריל שוחרר מהכלא ומוכיח שאינו ניתן לשליטה בזירה העיסקית, הוא גם מתחיל מערכת יחסים עם אחותו של טוני, ג'אניס אשר הגיע מסיאטל. החבר של טוני "ביג פוסי" חוזר לניו ג'רזי לאחר היעדרות בולטת.

כריסטופר מולטיסאנטי מתארס לחברתו אדריאנה לה סרווה. מתיו בבלאקה ושון ג'יסמונטי, שני חיילים ברמה נמוכה אינם מרוצים מחוסר ההצלחה שלהם בצוות הסופרנו, מנסים לעשות לעצמם שם על ידי ניסיון לחסל את כריסטופר מולטיסאנטי. תוכניתם לא מצליחה: כריסטפר שרד את ההתקפה (אם כי הוא נפצע אנושות), והורג את שון מתוך הגנה עצמית, בעוד טוני ו"ביג פוסי" רוצחים את מתיו זמן קצר לאחר מכן.

ג'וניור נמצא במעצר בית בעודו ממתין למשפט. ריצ'י, מתוסכל מהסמכות של טוני עליו, מבקש מג'וניור להרוג את טוני. ג'וניור מזייף עניין, ואז מודיע לטוני את הכוונות של ריצ'י, עוזב את טוני עם בעיה נוספת. עם זאת, המצב נוטרל באופן בלתי צפוי כאשר גא'ניס הורגת את ריצ'י בויכוח אלים: טוני ואנשיו מעלימים את כל הראיות של הרצח, וג'אניס חוזרת לסיאטל.

טוני מבין ש"ביג פוסי" הוא מודיע בשביל ה-FBI, רוצח אותו על הסירה (בסיוע סילביו דנט ופולי גואלטירי), ואז עוטף את הגופה בשלשלאות ומשליך אותה לים.

עונה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השלישית מסמנת את חזרתו של השאפתן ראלף סיפראטו בעקבות "היעלמותו" של חבר צוות אפריל, ריצ'י אפריל, לאחר שבילה חופשה ממושכת במיאמי, פלורידה. הוא רדף אחרי מערכת היחסים עם רוזאלי אפריל, אלמנתו של הגנגסטר המנוח אשר נושאת את שמו של ג'קי אפריל, האב. עם ההנחה כי ריצ'י הצטרף לתוכנית הגנת עדים, ראלף מתחיל לצבור כוח על בצוות אפריל, מוכיח כי הוא מרוויח זריז במיוחד עבור הצוות. למרות הכישרון התחרותי של ראלף הוא הבא בתור כדי לעלות בתור מפקד, המרדנות שלו גורמת לטוני לא לקדם אותו, ומקום זאת הוא נותן קידום לבנאדם מוסמך פחות, אך צייתן יותר, גיגי קסטונה, פעולה זו גורמת מתח רב בין טוני לבין ראלף.

ראלף בסופו של דבר חוצה את הקו, בהשפעת הקוקאין, כאשר נכנס לעימות עם אחת החברות שלו, טרייסי, ומכה אותה למוות. היא הייתה זונה ונשאה בבטנה את הילד שלו באותו הזמן. דבר זה הרתיח את טוני עד לנקודה שבה הוא שובר את קוד המאפיה המסורתי בכך שהוא מכה אותו שוב ושוב מול כל המשפחה. דבר זה פותח ריב בין שניהם, אבל נפתר מתי שגיגי קסטונה מת ממפרצת, ובכך נאלצץ טוני לקדם את ראלף למפקד.

אביו של בובי בצ'ליארי, בובי בצ'ליארי, האב יוצא מהפנסיה לחסל ראש צעיר, בשם מוסטטנג סאלי, הוא סדנק רק בשם, אשר גם שם את אח של ויטו ספטפורה, בריאן, בתרדמת. הואהורג את האיש ואת חברו הנמצא בבית ובעוד שהוא יוצא מהחיסול, בצ'ליארי, האב, שגוסס מסרטן הריאות, יש התקף אסתמה ומת מתי שהמכונית שלו נכנסה בעמוד הטלפון.

כאשר סילביו דנט מגיע עם שפעת, טוני מונה על פולי גואלטירי וכריסטופר מולטיאנטי את המשימה של איסוף התשלום שלו ממאפיונר רוסי בשם ואלרי. פולי וולרי נכנסים לוויכוח ודבר אחד מוביל למשנהו ולאחר קרב עז בדירה של הרוסי, פולי וכריס עוטפים אותו בשטיח ולוקחים אותו אל יער בשביל לקבור אותו, תחת הרושם שהוא מת. כשהם מגיעים, הם מוצאים אותו בחיים. הרוסי לוקח את שניהם בהפתעה ודופק להם בראש את חפירה ומפיל אותם מספיק זמן כדי לברוח. פולי יורה בו לכאורה בראשו, אך הרוסי המסתורי נעלם. פולי וכריס בסופו של דבר נלכדים למסע בלהות לאחר שנאבדו ביער מושלג וקפוא, רק כדי להינצל על ידי טוני ובובי בצ'ליארי למחרת בבוקר.

ג'קי אפריל, הבן הופך להיות מעורב עם מדו ולאחר מכן ירד לחיים של סמים ופשע. טוני מנסה לשמש כמורה של ג'קי אבל הופך ליותר ויותר לחסר סבלנות עם התפרעות, שמחמירה עם הזמן, במיוחד כאשר היחסים של ג'קי ומדו מתחילים להיות רצינים. בהשראת סיפור מראלף על איך טוני, אביו של ג'קי, וסילביו דנטה הצליחו בעסק, ג'קי וחבריו דינו זרילי וקרלו רנזי מחליטים לנסות לשדוד את משחק הפוקר של יום שבת של יוג'ין פונטקורבו, כדי שהם יוכלו לזכות בהכרה מצד המשפחה, וגם לקבל קצת כבוד. התוכנית לוקחת מפנה לרעה כאשר ג'קי נבהל בשל הפרעתו של מחלק הקלפים, "סאנשיין", ויורה בו למוות. דינו וקרלו נהרגים גם הם במהלך השוד, אבל ג'קי מצליח לברוח. טוני מחליט לתת לראלף את ההחלטה לגבי העונש של ג'קי ג'וניר. למרות תפקידו כאב פונדקאי של ג'קי, הבן, ראלף, בסופו של דבר, מחליט להרוג את ג'קי ג'וניור.

ליוויה מתה משבץ. טוני מתחיל לנהל רומן עם גלוריה טרילו, שגם היא מטופלת של ד"ר מלפי. הקשר ביניהם הוא קצר וסוער. בינתיים ד"ר מלפי נאנסת. ג'וניור אובחן כחולה בסרטן הקיבה; בעקבות כימותרפיה, הוא נכנס למחילה שלו. איי.ג'יי. ממשיך להסתבך בצרות בבית הספר, למרות הצלחתו בקבוצת הכדורגל, זה מסתיים בגירושו מבית הספר.

עונה רביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה הרביעית, טוני סופרנו מודיע לכריסטופר מולטיסאנטי כי האיש שרצח את אביו לפני שנים, כאשר כריס היה רק תינוק, הבלש בארי הידו, הוא למעשה - בניגוד למה שכריסטופר האמין - עדיין בחיים. לילה אחד, טוני נותן לכריס את הכתובת שלו. כאשר כריס שואל מדוע הוא הורשה לחיות לאורך כל השנים, טוני מודיע לו כי הוא היה נכס חשוב אבל עכשיו הוא פרש והוא לא חשוב יותר. כריס מחכה בסתר בביתו של הבלש הידו, כשהוא חוזר מן המסיבה שלו ואורב לו. כאשר היידו מגיע, הוא מוצא את עצמו אזוק לחדר המדרגות שלו, ובשלב הזה כריסטופר נותן לו הזדמנות להודות שהוא רצח את אביו, אך בארי מכחיש זאת בתוקף. כאשר כריס הולך לירות בו, בארי מנסה לברוח וצועק "אני מצטער!", המציין או שהוא עשה את זה, או שהבין שהאמונה של כריסטופר לא תשתנה, ובארי מנסה להרגיע אותו. כריסטופר מגביר את הטלוויזיה כדי להשקיט את הירייה.

עוזר הבוס, ג'וני סאק מניו יורק הופך לעצבני לאחר שנודע לו על בדיחה בלתי הולמת על השמנתו של אשתו, על ידי ראלף סיפראטו. הוא מבקש רשות לבחור את העונש, אבל הבוס הראשי, קרמיין לופריאצי, דוחה את בקשתו; ג'וני מזמין חיסול על ראלף בכל מקרה, אשר בוטל ברגע האחרון, ובסופו של דבר הציל את חייו של ראלף ללא ידיעתו, לקרמיין יש עסקה לחסל את ג'וני בעקיפין באמצעות טוני בגלל חוסר הצייתנות שלו.

טוני וראלף משקיעים בסוס מירוץ ביחד בשם Pie-O-My, הסוס זוכה בדי הרבה מרוצים ומרוויח להם הרבה כסף. עם זאת, מאוחר יותר בעונה, כאשר בנו של ראלף, ג'סטין בן ה-12 שנה, נפצע קשה בעת ששיחק משחק ללא השגחה של שר הטבעות (חץ נזרק לתוך החזה שלו, ומשאיר אותו בתרדמת), טוני מאמין שראלף שרף באש את Pie-O-My בחיים כדי לאסוף את ה-200,000 דולר הביטוח שהם קנו. טוני מתעמת עם עם ראלף בביתו, בבוקר לאחר ליל השריפה אך ראלף מכחיש נואשות את הטענה שהוא הדליק את הסוס, הוא מרמז על הצביעות של טוני בזה שלטוני לא אכפת מחיי האדם או מאנשים חפים מפשע שנפצעים רק בשביל מעטפות מלאות בכסף. השניים שוב מתקטטים באלימות, שהגיעה לשיאה שטוני חונק ומכה את ראלף למוות על רצפת המטבח שלו. טוני מגייס את עזרתו של כריסטופר להיפטר מהגופה: הם מסירים את ראשו וידיו, וקוברים אותם בחווה של אביו של מיקי פלמיסה וזורקים את הגופה לתוך מחצבה.

בזמן שהוא עוזב את המשפט, הדוד ג'וניור מקבל מכה ממיקרופון ונופל בכמה צעדים, מה שגורם לו אלצהיימר, שהוא אינו מודע לו. טוני ועורך דינו מייעצים לו לנצל את הזדמנות הזו, מעשה פסול מבחינה נפשית, ולהגיד שהוא לא מסוגל להמשיך במשפט, ושיפטרו אותו מהאשמות על רקע מחלות נפש; אך המעשה שלו הופך במההרה למציאות עגוה, כאשר הוא מתחיל לאבד את הזיכרון שלו, וגם הניסיון המזויף שלו על מחלות נפש נהרס גם, אבל אחר כך, יוג'ין פונטקורבו מפחיד מושבע לא להצביע נגד ג'וניור וכתוצאה מכך המושבעים נקלעים למבוי סתום, והשופט נאלץ להכריז על ביטול המשפט.

בעקבות מותה של אשתו של בובי בצ'ליארי, ג'ניס רודפת אחרי קשר רומנטי איתו. התמכרותו של כריסטופר מולטיסאנטי להרואין מעמיק, מקורביו ובני משפחה מארגנים התערבות. לאחר שהוא נכנס למרכז גמילה מסמים, אדריאנה לה סרווה מתיידדת עם אישה אשר עובדת כסוכנת חשאית ב-FBI, כאשר החברות שלהם נעצרת היא אומרת לה שהיא סוכנת FBI והדרך היחידה להישאר מחוץ לכלא בגלל העסקאות סמים בבר שלה היא להפוך למודיע בשביל ה-FBI. עם המחשבה של ללכת לכלא, אדריאנה מסכימה ומתחילה להדליף מידה ל-FBI.

כרמלה, שהקשר עם טוני מתחיל להיות מתוח בשל דאגות כספיות ובגידותיו של טוני, מפתחת התאהבות הדדית עם פוריו גיונטה. פוריו חושב על לרצוח את טוני, לילה אחד, כשטוני שיכור מאוד, הוא דוחף את טוני כלפי המדחפים של המסוק, אשר הורה להחזיר אותם הביתה אחרי לילה של חגיגות, אבל מושך אותו לאחור ברגע האחרון, ואומר לו שהוא עומד קרוב מדי. למחרת בבוקר, טוני, למרבה המזלף שכח את התקרית. אולם, פוריו לא מסוגל להפר את הקודים המוסריים האישיים שלו, כמו גם אלה של המאפיה. פוריו, בחשאי, חוזר הביתה לאיטליה, עוזב את כרמלה במצב מדוכדך. לאחר שפילגשתו לשעבר של טוני מתקשר אל ביתם בשיכרות ומספרת על הקשר שלהם, כרמלה זורקת את טוני מהבית. ג'וני סאק מציע לטוני לרצוח את קרמיין לופריאצי, אשר בסופו של דבר טוני מסרב להצעה.

עונה חמישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה החמישית, שורה של דמויות חדשות מוצגות בסדרה, כולל בן דודו של טוני, טוני בלנדטו. בין הדמויות החדשות הם המפקד לשעבר ממשפחת הפשע סופרנו מיקלה "פיץ" לה מאנה, אשר משחק הקלפים שלו נשדד בשנות ה-80 על ידי טוני וג'קי אפריל כדי לקבל כבוד. ממשפחת הפשע לופריאצי, המפקד, פיל לאוטרדו והיועץ בחצי פנסיה אנגילו גארפה. טוני מציעה לטוני בלנדטו מקום במשפחת הפשע, אך הוא מסרב בכבוד להצעה, כי הוא נחוש לנהל את חייו ישרים בלי פשע. הוא מתחיל לקחת קורסים כדי להרוויח תואר בעיסוי ולפתוח מכון עיסוי משלו. לאחר שקרמיין לופריאצי מת במפתיע משבץ, הוא משאיר חלל פנוי עבור תפקיד הבוס של משפחת הפשע לופריאצי, אשר נלחמו עליו בלהט על ידי ג'וני סאק ובנו של קרמיין, קרמיין לופריאצי, ג'וניור.לאחר ש"פיץ" מוכיח שהוא לא צייתן וחסר כבוד, טוני מארגן שהוא ישלח לכלא על ידי גניבת טלוויזיות פלזה שטוחות, ובכך מפר את תנאי המבחן שלו.

המלחמה בין ג'וני סאק וקרמיין לופריאצי, ג'וניור מתחילה כאשר ג'וני מבקש מפיל לאוטרדו וחברו הורגים מלווה בריבית, לוריין קאלוצו, בגלל שהיא בוחרת להישאר עם קרמיין ולא עם ג'וני. טוני בלנדטו שניסיונו ללכת ישר, מגיע לשיא כאשר הוא נכנס לקטטה זועמת עם המעסיק שלו, סאנגיונג קים, שהסכים להיות שותפו בהקמת טרקלין עיסוי אבל לא כמעט כלום והשאיר את כל העבוד לבלנדטו. טוני אומר לבלנדטו כי "קשה לעבוד עם זרים". אנג'לו גארפה, שהיה חבר טוב של בלנדטו בכלא, וראסטי מילו מציעים לבלנדטו להרוג את ג'ואי פיפס כנקמה על מותה של לוריין. בלנדטו בהתחלה מסרב לתפקיד אבל אחרי ששמע את בניו התאומים מדברים על כמה נפלא הכל היה בבית של הסופרנו, הוא נואש להרוויח כסף, מאוחר יותר, בלנדטו מקבל את התפקיד. הוא תופס את ג'ואי עם זונה מחוץ לבית בושת בלילה, יורה בשניהם למוות בדם קר, ומיד נמלט מהמקום. ג'וני מגלה, דרך בנאדם שצפה באירוע, שהאיש שרצח את ג'ואי הוא למעשה בן דודו של טוני, הוא זועם מאוד ומאיים להרוג את טוני בלנדטו וקרמיין לופריאצי, ג'וניור, אבל טוני מצליח לשכנע את ג'וני כי לבלנדטו לא היה שום קשר לרצח, ובכך מקרר את הדברים. ג'וני, נוקם בפיל ואחיו בילי לאוטרדו וחבר קרוב של בלנטדו, אנג'לו גארפה. בלנדטו, אשר זועם בגלל שאנג'לו היה לו כמו אב, מוצא את האחים לאוטרדו לילה אחד ובזמן שהוא הולך אליהם יורה לעברם עם נשר המדבר, בילי נהרג ופיל נפצע.

טוני וכרמלה נשארים מופרדים, כאשר טוני גר בבית לשעבר של הוריו עם חבר ילדות, ארטי באקו, אשר גם נפרד מאשתו. הדמות הסמכותית היחידה בבית הסופרנו היא כרמלה, שהופכת את איי.ג'יי. למתוסכל מכל החוקים והוא מתחיל לשנוא אותה, בסופו של דבר היא מאפשר לו לחיות עם אביו. לכרמלה יש מערכת יחסית קצרה עם רוברט ווגלר, מנהל בית הספר של איי.ג'יי.; הוא נפרד מכרמלה במהירות כי הוא חושד שהיא איתו רק כדי לשפר את הציונים של בנה. טוני וכרמלה מסדרים את נישואיהם, טוני מבטיח להיות נאמן יותר וגם מסכים לשלם עבור פיסת נדל"ן שכרמלה רוצה לקנות.

טוני נותן לחבר של מדו, פין דטריליו, עבודה באתר הבנייה של משפחת הפשע, אשר מופעל ומנוהל על ידי ויטו ספטפורה. בוקר אחד, פין מגיע מוקדם ותופס את ויטו מבצע מין אוראלי במאבטח. ויט מנסה להפחיד את פין שלא יאמר כלום לאף אחד. הוא אפיו שואל אם פין רוצה כרטיסים למשחק של הניו יורק יאנקיז, שבו פין לא הגיע. פין, בסופו של דבר, מתפטר מהעבודה כי הוא חושש שויטו עלול להפוך לאלים.

אחרי מעורבותה ברצח שאירע במועדן הלילה שלה The Crazy Horse, אדריאנה לה סרווה נעצרת על ידי ה-FBI, ה-FBI לוחץ עליה ללבוש מתקן ציתות כדי להימנע מהאשמות של שותפה ברצח. היא מסרבת, ומודיעה ל-FBI כי היא יכולה לשכנע את ארוסה, כריסטופר, לשתף איתה פעולה ולהיות עד נגד טוני סופרנו, בגלל הטיפול של טוני על התקפתו של טוני בלנדטו נגד פיל ובילי לאוטרדו. אדריאנה מספרת לכריסטופר שהיא עובדת בתור מודיע של ה-FBI וכי ה-FBI ייתן להם זהות חדשה, אם הם יעידו נגד טוני. כריסטופר מדוכא וכמעט הורג אותה בעצמו, אבל לא יכול לעשות את זה. כריסטופר אומר שהוא צריך סיגריה לחשוב על זה, ועוזב את הדירה. הוא מודיע לטוני וטוני מודיע לסילביו דנט לקחת את אדריאנה תחת הרושם שהוא לוקח אותה לבית החולים כי כריסטופר נמצא שם לאחר ניסיון התאבדות, הוא לוקח אותה ליער והורג אותה (פלאשבק בעונה השישית מראה כי כריסטופר מודיע לטוני על הבגידה של אדריאנה, ומתחנן לטוני לא לגרום לו להרוג אותה, כי הוא עדיין אוהב אותה ולא יכול לעשות את זה. השיחה הזאת לא מוצגת בעונה החמישית). הבגידה והרצח של אדריאנה הם יותר מדי עבור כריסטופר והוא חוזר לסמים כדי להתמודד עם הכאב. זה גורם לטוני לתקוף את כריסטופר.

פיל לאוטרדו וחברו מכים באכזריות בבני פאזיו בעת שניסה לדעת איפה טוני בלנדטו, פיל גם מאיים לחסל את כריסטופר אם הוא לא יגלה לו. כדי למנוע יותר מהחברה להיפגע וגם כדי להרגיע את המשפחה בניו יורק, טוני, בסופו של דבר, לוקח על עצמו את רצח דודו, בגלל שהוא שומע שאם פיל יגיע עליו קודם הוא לא יהרוג אותו מייד, אלא יענה אותו בהתחלה. טוני מוצא את בלנדטו מסתתר בחווה בצפון ניו יורק ורוצח אותו עם רובה ציד. פיל זועם כי הוא לא קיבל את ההזדמנות ואת העונג לעשות את זה בעצמו. טוני וג'וני נפגשים כדי להתפיס, אבל ג'וני נעצר על ידי סוגנים פדרליים, ואילו טוני בורח אל היער.

עונה שישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת העונה השישית, טוני נורה על ידי דודו, שעכשיו סנילי ומבולבל, ג'וניור, דבר זה גורם לו תרדמת, בחלום של טוני הוא סוכן עסקים בנסיעה עסקית, שם הוא בטעות מחליף את התיק וזהותו עם גבר בשם קווין פירטי. כשטוני מתאושש מן הקומה הוא משנה את המראה שלו ומנסה לתקן את הדרך שלו. אבל הוא מתמודד עם יותר בעיות בחיי העסקים שלו.

לאחר שיצא מבית החולים, בתו של ג'וני סאק מתחתנת ומשפחת סופרנו נוכחים. טוני נראה שם כחלש מאוד והמאבטחים צריכים לעזור לו להוריד את נעליו, בתהליך שבו הוא מתמוטט על הקרקע, אך לא נפגע. לפני החתונה, אושרה בקשתו של ג'וני סאק להישאר מחוץ לכלא במשך 6 שעות כדי לראות את בתו מתחנת ושהוא חייב לשלם על גלאי המתכות ואל הנוכחות של השוטרים. כאשר בתו מגרשת את רחב השטח שמלווה את ג'וני לחתונה, עימות מתחיל בחנייה. לאחר רגע של חולה וייאוש ג'וני סאק בוכה בזמן ששמים לו אזיקים ומחזירים אותו לכלא, דבר זה מפחית מאוד את הכבוד שצוותו והצוות של טוני רכשו לו.

ויטו ספטפורה מחליט לחשוף את עצמו כהומוסקסואל לאחר שחברים תפסו אותו במועדון לילה של הומואים בניו יורק. השמועות מתפשטות במהירות ושזה מגיעה למדו, שכולם יודעים על זה, היא מספרת לטוני וכרמלה על התקרית בין פין וויטו עם המאבטח. פין צריך לשבת מול כל הצוות של טוני ולספר להם מה קרה עם השומר, כדי לאמת את השמועות על מיניותו של ויטו. טוני דוחק את הבעיה לפיל לאוטרדו, הבוס של משפחת הפשע בניו יורק בגלל שג'וני סאק בכלא. לאחר שויטו יצא מהארון, הוא בורח מן העיר ומסתתר בעיירה בניו המפשיר שם הוא מתחיל לכתוב ספר, ונפגש עם התושבים המקומיים. ויטו גם מתחיל קשר רומנטי עם טבח במסעדה מקומית. בסופו של דבר, ויטו חוזר לניו ג'רזי ושואל את טוני אם הוא יכול לחזור לעבודה. הוא טוען כי הוא אינו הומוסקסואל. טוני מהרהר בהחלטה להחזיר לו את עבודתו, כמו כן אם לתת לו לחיות. כאשר טוני לא פועל, פיל מתערב והורג את ספטפורה. כאשר אחד מבני המשפחה בניו יורק, דום גמיאלו השמן, מבקר במשרד בניו ג'רזי ולא מפסיק לספר בדיחות על ויטו ועל מותו, שני בני משפחת הפשע של טוני הנוכחים במקום הורגים את דום בגלל זלזולו. שוב נראה כי המשפחות נמצאות על סף מלחמה.

גם כן, במהלך המחצית הראשונה של העונה כריסטופר וקרמיין נוסעים ללוס אנג'לס כדי לדבר עם בן קינגסלי בשביל להפיק סרט שנקרא "קליבר". שהוא למעשה שילוב של "הסנדק" וה"מסור". אבל בן מוותר על הסרט. בזמן שהוא בלוס אנג'לס, כריסטופר חוזר להשתמש בקוקאין לתקופה קצרה של זמן.

טוני חושב על להרוג חלק מחבריו על עבירות קלות, יחסית. כריסטופר לא מסוגל לעזוב את ההמון, מסיט את בעיותיו על ידי סמים והורג את חברו מן ה"מכורים אנונימיים". הוא נפצע קשה בתאונת דרכים בזמן שהוא נסע תחת השפעת סמים. טוני, שנסע איתו ברכב, לא נפגע קשה, הוא חונק את כריסטופר למוות. איי.ג'יי. נזרק על ידי ארוסתו, ונכנס לדיכאון, שמגיע לשיא בניסיון התאבדות כושל בבריכה בחצר האחורית. ד"ר מלפי משתכנעת על ידי חברים שטוני לא עושה שום התקדמות ואולי משתמש בטיפול לטובתו. היא נוטשת אותו כמטופל.

ג'וני סאק מת מסרטון ריאות בזמן שהיה בכלא ופיל לאוטרדו מחזק את מעמדו במשפחה לופריאצי. המתנגדים למנהיגותו נהרגים ובאופן רשמי הוא משתלט על המשפחה. כהמשך לסכסוכם בעבר, פיל לא מתפשר עם טוני על העיסקה של האשפה. כאשר טוני תוקף חייל של לופריאצי על זה שהוא הטריד את מדו בזמן שהיא הייתה בדייט, פיל מחליט שהגיע הזמן להרוס את הצוות של הסופרנו. פיל מצווה להרוג את בובי בצ'ליארי, אשר נורה למוות, סילביו דנט, אשר גמר בתרדמת, ואת טוני סופרנו, שנכנס למחבוא. עיסקה חדשה נוצרה שאר בני משפחת לופריאצי מסכימים להתעלם מלהרוג את טוני, ונותנים לטוני את ההזדמנות ללכת אחרי פיל. סוכן FBI אומר לטוני את מיקומו של פיל וטוני הורג אותו. טוני חושד במפקד מניו ג'רזי שהפך למודיע משטרתי בניסיון לעזור לבנו, שלא מזמן נתפס עבור סחר באקסטזה. טוני נפגש עם עורך דינו, אשר מספר לו כי צוותים של ניו ג'רזי וניו יורק מקבלים צו הזמנה לבית הדין כאחד. זמן קצר לאחר מותו של פיל ולאחר מפגש עם כל אחד, טוני, כרמלה ואיי.ג'יי. נפגשים לארוחה במסעדה עם השיר "Don't Stop Believin'" של "Journey" שפועל ברקע. מדו נראית כמאחרת לארוחה וחוצה את הרחוב כששאר חברי המשפחה מתחילים לאכול מנה ראשונה. מתי שמדו נגישת אל הדלת, המסך עובר לטוני. הדלת נפתחת עם פעמון מצלצל, טומי מרים את מבטו והמסך עובר לשחור והקרדטים עולים בשקט, דבר זה משאיר את גורלו ואת גורל המשפחה בתעלומה.

נושאים ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופרנוס מוכרת גם בסגנונה הרב פנים, סגנון הכתיבה של הסדרה גורם לה להיות נושא של ניתוחה. צ'ייס ועמיתיו הכותבים פונים למספר רב של נושאים כגון, פסיכולוגיה, פילוסופיה, החברה ונושאים פוליטיים לאורך הסדרה.

חלומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היבט ייחודי של הסופרנוס היא החלומות שלה. צ'ייס, שכתב את רוב החלומות, מספר אליהם, "השתמשנו בחלומות האלה כדי לקדם את העלילה. לדוגמא, בפרק "Funhouse" היה יכול להיות סיפור שבו טוני מקבל קצת מידע כי "ביג פוסי" הוא הבוגד והוא מאתר אותו ואנחנו בודקים עד שיש לנו הוכחה ביד. ואני פשוט לא יכולתי לעבור את זה. אני לא יכולתי לסבול את זה. אז אנחנו פשוט החלטנו שזה יהיה מעניין יותר, שחברו בוגד בו, ובשילוב עם עוף שאכל זה עושה אותו חולה, התת מודע שלו מתפרץ ונותן לו את המידע." סצנת החלום כוללת את טוני מדבר אם "ביג פוסי" כדג ומבין שחברו הוא מודיע של ה-FBI. עוד סצנת חלום מפורסת היא של "The Test Dream" שהיא מעל 20 דקות באורכה.

הפרק "איזבלה" גם מציג את התת מודע של טוני. בפרק, טוני הוזה מפגשים עם סטודנטית איטלקית שמבקרת אצל שכניהם. נוסף על כך, בחלומות של טוני איזבלה מניקה תינוק צעיר בשם אנטוניו, בחזרה אבלינו, איטליה. כאשר טוני לומד שאיזבלה הייתה בדימיון שלו הוא חולק את זה עם ד"ר ג'ניפר מלפי, הפסיכאטרית מסבירה כי התמונות האלה, ככל הנראה, הם תוצאה של שילוב תרופות של ליתיום (ד"ר מלפי ביקשה מטוני להפסיק לקחת מיד) והתת מודע של טוני שרצה לתת לו אזהרה כי ליוויה מתכננת לרצוח אותו.

עונה 6 מכילה את החלום הארוך ביותר שבו טוני מזוהה בטעות כגבר בשם קווין פינרטי. בחלום, טוני תקוע בקוסטה מסה, קליפורניה, עיר שהוא נסע עליה בשביל עסקים, ובגלל טעות בזיהוי, הוא לא יכול לנסוע הביתה. פינרטי מצטייר כאיש מכירות שחי חיים שמרניים, שומר חוק. ובמקביל בחייו האמיתיים טוני נלחם נגד כדור שנורה לבטנו מדודו הסנילי ג'וניור. טוני היה גוסס, ובמובן מסוים הוא היה חיי בחלום. במהלך החלום הזה, היה לו היתקלות בלתי נשכחת עם נזירים בודהיסטים במנזר סמוך. בסוף החלום הקול של מדו מחזיר את טוני לחיים כשהוא תכנן ללכת לתוך דלת החיים שהוא יכל היה לחיות, כנראה הפורטל לתוך המוות.

חוסר מידע של המאפיונרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאפיונרים בסדרה מתוארים כקשוחים מנוסים, אם חוכמת רחוב אבל בלי חינוף פורמלי והבנה עמוקה יותר של עצמם ושל עולמם. חסרונות החינוך הלשוני של הגנגסטרים, במיוחד אלה של פולי גואלטירי וכריסטופר מולטיסאנטי חוכמתם הם לעתים קרובות מקור של הומור. הדמויות עצמן הן לעתים קרובות מתעלמים מהשימוש שלהם במלפרופיזם ואי הבנת היסטוריה בסיסית וידע כללי.

החוסר מידע של הגנגסטרים מוצג כמעט בכל פרק של הסדרה. כמה דוגמאות מפורסמות כוללות את:

  • רוב הפרק "Pine Barrens" מוקדש למחדלים של פולי וכריסטופר כשהם מנסים לשרוד לילה בודד במדבר מושלג לאחר ביצוע משימה כושלת. גם בפרק זה כריסטופר מראה את בורת בהיסטוריה, כאשר הוא מביע אי אמון כי משבר הטילים בקורה באמת קרה, כשאמר: "זה היה אמיתי? ראיתי את הסרט הזה. חשבתי שזה בולשיט."
  • בובי בצ'ליארי הביא לזעמו של טוני בעת דיון על האירועים של הנבואה התנ"כית על ידי טעות שאמר כי "קווזימודו ניבא את כל זה." טוני אז תיקן אותו ואמר כי הוא מתכוון לנוסטרדמוס וכי קווזימודו היה "הגיבן מנוטרדם".

חלק מהגנגסטרים מצטיירים כחכמים ומדברים בשפה גבוה, למרות שהם נראים כחריגים בזה. למשל, ג'וני סאק, ראלף סיפראטו וטוני בלנדטו כאינטלגנטים מאוד (לבלנדטו יש IQ של 158) לעתים נדירות מבצעים מלפרופיזם, אף על פי כן, סיפראטו הוא נכשל חברתית וחסר טאקט, ולשניהם, בלנדטו וסיפאטו יש מזג אלים שגורם להם לבצע רצח ספונטני שבסופו של דבר הרג אותם.

הערות ורמזים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החבר'ה הטובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ייס הצהיר כי סרט הגנגסטרים של מרטין סקורסזה, החבר'ה הטובים, היה מקור השארה עבורו, והוא קורא לסרט ה"קוראן" שלו.

הסופרנוס מתחיל עם ארבע חברי צוות (לוריין בראקו, מייקל אימפריולי, טוני סיריקו ווינסנט פסטורה) שהופיעו בחבר'ה הטובים. ג'וזף ר. גנסקולי, אשר ניתן לראות בקצרה בסרט בתור ניצב בלי קרדיט, הצטרף לסדרה בתפקיד של ויטו ספטפורה בעונה השנייה, מאוחר יותר הצטרף פרנק וינסנט, עוד שחקן מהחבר'ה הטובים, הצטרף לסדרה כפיל לאוטרדו. טוני דארו, שיחק את הדמות השולית, לארי ברס, אשר גם הוא הופיע בחבר'ה הטובים.

הרבה מהמדמויות החוזרות והמשניות בסדרה הופיעו בעבר בסרט. בסך הכל, 27 שחקנים הופיעו בשתי ההפקות. כוכב החבר'ה הטובים, ריי ליוטה, היה מועמד בתחילה כטוני סופרנו. מאוחר יותר, ליוטה גם דחה את התפקיד של ראלף סיפראטו.

הסדרה גם מתייחסת לסרט. לדוגמא, בחבר'ה הטובים, הדמות של מייקל אימפריולי, "ספיידר" נורה ברגל. בפרק "The Legend of Tennessee Moltisanti" של הסופרנוס, דמותו, כריסטופר מולטיסאנטי, יורה לאזרח ברגל.

הסנדק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופרנוס מחובר בדרכים רבות לטרילוגית של פרנסיס פורד קופולה, "הסנדק". הסדרה חולקת כמה חברי צוות עם שלושת הסרטים: בעיקר, דומיניק קיינסה, שמגלם את קורדו "ג'וניור" סופרנו, שמשחק את ג'וני אולה ב"סנדק 2".

יתר על כן, הדמויות בסופרנוס הם מכירים ואוהבים את הסרטים, עד כדי כך, שבשיחות שלהם, הם מתייחסים לעתים קרובים לכל סרט במספר שלו בסדרה (הסרט הראשון נקרא "אחד" וכן הלאה). בתחילת הסדרה, סילביו דנט עושה חיקויים של אל פאצ'ינו כמייקל קורליאונה. חיבתו של טוני עבור הסרטים הוא הצהיר; בזמן שהוא וצוותו צפו ב-DVD מוברח של הסרט השני ממש לפני הנסיעה לאיטליה, כי החלק האהוב עליו ביותר מכל הסרטים הוא בסרט השני שבו ויטו קורליאונה חוזר לאיטליה. בעונה השישית, איי.ג'יי. ניסה לרצוח את ג'וניור, ואומר שאחד מהרגעים האהובים על טוני בסנדק הוא כאשר מייקל קורליאונה "יורה בשני בחורים במסעדה" כדי לנקום את מות אביו.

כמו כן, מבקרים מציינים מספר מחוות חזותיות. לדוגמא, בעונה הראשונה, כאשר שני אנשים מנסים לרצוח את טוני, הוא קונה בקבוק של מיץ תפוזים, דבר זה מזכיר סצנה בסרט "הסנדק" הראשון שבו ויטו קונה תפוזים ממש לפני שהוא נורה. בנוסף, בעקבות מותה של ליוויה סופרנו בעונה השלישית, יש סצינה שטוני יורד במעלית למרתף בית הלוויות, שם הקברן מבטיח לו שהוא "ישתמש בכל הכח [שלו], ובכל הכישורים [שלו]" בשביל ליוויה. הסצנה היא מחווה ישירה לסצנה מהסדנק שבו ויטו מבקש טובה מבונסרה בעקבות הרצח של בנו, סנטינו.

עוד מחווה לסרט "הסנדק" הראשון הוא בפרק השביעי של העונה הראשונה "Down Neck". בפרק זה, לטוני יש פלאשבקים מילדותו, כשהוא רואה לראשונה את אביו, ג'וני, רודף אחרי מישהו ומכה אותו בגלל חוב. בסצנת המכות, ג'וני, מפספס את אחד האגרופים שלו, בדיוק כמו סוני בסצנה שבה הוא מרביץ לקרלו בגלל התעללות באשתו, אחותו של סוני, קוני.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייטינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופרנוס הייתה הצלחה ענקית ברייטינג והיא הסדרה הכי מצליחה מבחינה מסחרית בהיסטוריה של טלוויזיה בכבלים. למרות ששודרה ברשת HBO, אשר זמין אצל פחות אנשים מאשר הרשתות הרגילות, הסדרה לעתים קרובות משכה קהל שווה או גדול יותר מהרשתות הפופלריות של התקופה.

עונה שודרה במקור מדד נילסן (במיליונים)
פרק בכורה פרק סיום ממוצע העונה
1 10 בינואר, 19994 באפריל, 1999 3.45[15] 5.21[15] 3.46[16]
2 16 בינואר, 20009 באפריל, 2000 7.64[15] 8.96[15] 6.62[16]
3 4 במרץ, 200120 במאי, 2001 11.26[15] 9.45[15] 8.87[16]
4 15 בספטמבר, 20028 בדצמבר, 2002 13.42[15] 12.47[15] 10.99[16]
5 7 במרץ, 20046 ביוני, 2004 12.14[15] 10.98[15] 9.80[16]
6 (חלק 1) 12 במרץ, 20064 ביוני, 2006 9.46[15] 8.90[17] 8.60[17]
6 (חלק 2) 8 באפריל, 200710 ביוני, 2007 7.66[18] 11.90[19] 8.23[16]

תגובות ביקורתיות והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופרנוס כבר נחשבת אצל המבקרים כאחת הסדרות הטובות ביותר והפורצות דרך ביותר של כל הזמנים. עורך הניו יורקר דייוויד רמניק, קרא לסדרה "ההישג הכי גדול בהיסטוריה של הטלוויזיה." TV Guide דירג את הסופרנוס במקום החמישי ברשימה "50 סדרות הטלוויזיה של כל הזמנים." בשנת 2007, ערוץ 4 (בבריטניה) שם את הסופרנוס כסדרת הטלוויזיה הטובה ביותר בכל הזמנים. הסדרה גם הייתה כלולה בשבועון טיים מגזין של "100 סדרות הטלוויזיה בכל הזמנים", כאשר העורך, ג'יימס פוניווזיק, כתב, "סאגת המאפיה הזו הראתה עד כמה מורכבת סיפורים בטלוויזיה יכולים להיות, פיצוץ השראה של דרמות שאפתניות בכבלים ובלי כבלים."

העונה הראשונה של הסדרה קיבלה ביקורות חיוביות באופן מדהים. בעקבות שידור ראשוני ב-1999, ניו יורק טיימס כתב, [הסופרנוס] יכולה להיות העבודה הטובה ביותר של התרבות ארצות הברית ברבע המאה האחרון." בשנת 2007, פופמטאר כתב, "העונה הבכורה של הסופרנוס נשארת שיא ההישגים של הטלוויזיה באמריקה."

הכתיבה, המשחק והבימוי זוכים פעמים רבים לשבחים. הסדרה קיבל גם תשומת לב מצד המבקרים והעיתונאים עבור בחירת המוסיקה שלה, הצילום, והרצון להתמודד עם נושאים קשים. המגזין Entertainment Weekly שאותה שם את הסדרה בסוף העשור, ברשימת 'הטוב ביותר של', "דייוויד צ'ייס לקח אלת בייסבול עד הברכיים של המונח 'דרמה משפחתית' ויצר ציון דרך, סדרה על מאפיונרים שהיו מגוונים בקונפליקטים וכמובן, כדורים."

בנובמבר ודצמבר 2009, מספר גדול של מבקרי טלוויזיה בחרו בסופרנוס כהסדרה הטובה ביותר של העשור. בכמה רשימות על הסדרות הטובות ביותר, הסופרנוס לעתים קרובות מגיע למקום ראשון או שני (כאשר הסמויה כמעט תמיד במקום הראשון).

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעה על תעשיית הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסופרנוס הייתה השפעה משמעותית על תעשיית הטלוויזיה. הסדרה כבר הוגדרה כאחת מהסדרות שהפכו את הטלוויזיה לצורה של אומנות לגיטימית, כמו סרטי קולנוע, ספרות ותיאטרון. לעתים קרובות הסופנוס נקראת כאחת מיצירות האומנות המשפיעות ביותר על שנות ה2000, והיא זוכה לקרדיט של מתן סדרות דרמה אחרות עם תוכן למבוגרים להשיג הכרה ממסדית. עורך מגזין טיים, ג'יימס פוניווזיק, כתב, "סאגת המאפיה הזו הראתה עד כמה מורכבת סיפורים בטלוויזיה יכולים להיות, פיצוץ השראה של דרמות שאפתניות בכבלים ובלי כבלים."כמו כן בשנת 2007, תיאר מורין ריאן, עורך של PopMatters שהסופרנוס היא "סדרת הדרמה הטלוויזיונית המשפיעה ביותר אי פעם" וכתב "לא הייתה אי פעם סדרת דרמה בת שעה שהייתה לה השפעה גדולה על הדרך שמספרים סיפורים על המסך הקטן, או על התוכניות שהייו מוצעים על ידי רשתות הטלוויזיה." אל בודקר, גם כתב ב-PopMatters, בשנת 2007, הצהיר כי לסדרה הייתה "השפעה נרחבת על הסדרות בכבלים שיכללו דמויות אפלות. הסופרנוס הובילה את הסדרות עמוק באדמה, המגן, הצילו ואהבה גדולה."

מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה תאריך יציאה מספר הפרקים תוספות מיוחדות מספר הדיסקים
אזור 1 אזור 2 אזור 4
1 12 בדצמבר, 2000
24 בנובמבר, 2009
(Blu-ray)
24 בנובמבר, 2003 24 בנובמבר, 2003 13

ראיון של 77 דקות עם יוצר הסדרה דייוויד צ'ייס, שנערך על ידי הבמאי פיטר בוגדנוביץ'.
סרט קצר בשם "סרט משפחה".
סרט קצר בשם "לפגוש את טוני סופרנו".
ערוץ פרשנות שמע של דייוויד צ'ייס ופיטר בוגדנוביץ לפרק "הפיילוט".[20]

4
2 6 בנובמבר, 2001 24 בנובמבר, 2003 24 בנובמבר, 2003 13

סרט קצר בשם "הדבר האמיתי".
סרט קצר בשם "לשבת לשיחה עם טוני סופרנו".
ארבעה ערוצי פרשנויות שמע של השחקנים והצוות של הסדרה לפרקים "חסימת המלצה", "אל השאול, ובחזרה", "אביר... ושיריון סאטן" ו"בידור ביתי"."[21]

3 27 באוגוסט, 2002 24 בנובמבר, 2003 24 בנובמבר, 2003 13

סרט קצר בשם "יום על הסרט של הסופרנוס".
שלושה ערוצי פרשנויות שמע של השחקנים והצוות של הסדרה לפרקים "הגברת המרכלת", "עץ אורן וושינגטון" ו"אמור פו".[22]

4 28 באוקטובר, 2003 3 בנובמבר, 2003 3 בנובמבר, 2003 13

ביצי פסחא.
אירועי הפרקים וסיכומם.
צוות והביוגרפיות של הצוות.
ארבעה ערוצי פרשנויות שמע של השחקנים והצוות של הסדרה לפרקים "המשקל", "כולם נפגעים", "מי שעשה את זה" ו"ספלים לבנים".[23]

5 7 ביוני, 2005 20 ביוני, 2005 17 באוגוסט, 2005 13

חמישה ערוצי פרשנויות שמע של השחקנים והצוות של הסדרה לפרקים "כל המשפחות השמחות...", "חינוך סנטימנטלי", "בקמלוט", "נקניקים" ו"חניה לטווח ארוך".[24]

6
(חלק 1)
7 בנובמבר, 2006 27 בנובמבר, 2006 7 במרץ, 2007 12

ארבעה ערוצי פרשנויות שמע של השחקנים והצוות של הסדרה לפרקים "הצטרף למועדון", "טרקלין המותרות", "הנסיעה" ו"קאישה".[25]

6
(חלק 2)
23 באוקטובר, 2007 19 בנובמבר, 2007 31 בינואר, 2008 9

סרט קצר בשם "'מאוחרי הקלעים של קליבר': מאחורי הקלעים של סרט אימה של כריסטופר"
"המוזיקה של הסופרנוס" - היוצר דייוויד צ'ייס, השחקנים, ואנשי הצוות מדברים על השירים מהתוכנית.
ארבעה ערוצי פרשנויות שמע של השחקנים והצוות של הסדרה לפרקים "סרטים ביתיים של הסופרנוס", "זוכר ש...", "ההגעה השנייה" ו"הקרון הכחול".[26]

מארז תקליטורים
עונות 1-6
19 בנובמבר, 2007 86

אוסף של כל המארזי התקליטורים שפורסמו בעבר.

28
מארז תקליטורים
עונות 1-6
גרסה מפוארת
11 בנובמבר, 2008 24 בנובמבר, 2008 86

כולל את כל התוספות המיוחדות שפורסמו בעבר במארזי תקליטורים.
קטעים שלא נראו מעולם מכל שש העונות.
ראיון בלעדי עם דייוויד צ'ייס שנערך על ידי השחקן אלק בולדווין.
סעודה עם הסופרנוס: שני ארוחות עם השחקנים ואנשי הצוות של הסדרה בזמן שהם מדברים על הפרק האחרון בסדרה.
סצנות שנאבדו מכל ששת העונות של הסופרנוס.
לוח סמינרים מרכזי: דיונים בהשתתפות אנשים ש"חוסלו".
תוספת רוטב: מתיחות ופרודיה כולל "משפחת סימפסון" ו"סאטרדיי נייט לייב".

30

פסקולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון להיום, פורסמו רק שני פסקולים באופן רשמי בשיתוף הסופרנוס. הראשון, ששמו The Sopranos: Music from the HBO Original Series, שוחרר בשנת 1999, והוא מכיל שירים מתוך שני העונות הראשונות של הסדרה. השני, ששמו The Sopranos: Peppers & Eggs: Music from the HBO Original Series, שוחרר בשנת 2001, והוא מכיל שני דיסקים של שירים מתוך שלוש העונות הראשונות.

The Sopranos: Soundtrack 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

..

The Sopranos: Music from the HBO Original Series
קובץ:Sopranos Soundtrack.jpg
פסקול מאת
יצא לאור 14 בדצמבר, 1999
סוגה פסקול
אורך 54:11
חברת תקליטים סוני
  1. "Woke Up This Morning" ‏(Chosen One Mix) - אלבמה 3
  2. "It's Bad You Know" - ר. ל. בורנסיד
  3. "It Was a Very Good Year" - פרנק סינטרה
  4. "Gotta Serve Somebody" - בוב דילן
  5. "Inside of Me" - סטיבן ואן זאנדט
  6. "I Feel Free" - קרים
  7. "Mystic Eyes" - ט'ם
  8. "State Trooper" - ברוס ספרינגסטין
  9. "I'm a Man" - בו דידלי
  10. "Complicated Shadows" - אלביס קוסטלו
  11. "The Beast in Me" - ניק לואו
  12. "Viking" - לוס לובוס
  13. "Blood Is Thicker than Water" - וויקלף ז'אן
  14. "I've Tried Everything" - יורית'מיקס

The Sopranos: Soundtrack 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

..

The Sopranos: Peppers & Eggs: Music from the HBO Original Series
פסקול מאת
יצא לאור 8 במאי, 2001
סוגה פסקול
אורך 50:41 / 52:11
חברת תקליטים סוני

דיסק 1

  1. "Theme From Peter Gunn / Every Breath You Take" - הפוליס / הנרי מנסיני
  2. "Battle Flag" - פיגונהד
  3. "I've Got A Feeling" - האחים קמפבל וקייטי ג'קסון
  4. "The Captain" - קייסי צ'יימברס
  5. "Shuck Dub" - ר. ל. בורנסיד
  6. "Affection" - הבנים האבודים
  7. "My Lover's Prayer" - אוטיס רדינג
  8. "Certamente" - מדרבלו
  9. "Black Books" - נילס לופגרן
  10. "Frank Sinatra" - עוגה
  11. "Baubles, Bangles And Beads" - פרנק סינטרה
  12. "Thru And Thru" - הרולינג סטונז

דיסק 2

  1. "High Fidelity" - אלביס קוסטלו
  2. "Living On A Thin Line" - הקינקס
  3. "Girl" - וי
  4. "Vivaldi: Sposa Son Disprezzata" - צ'צ'יליה ברטולי
  5. "I Who Have Nothing" - בן א. קינג
  6. "Return To Me" - בוב דילן
  7. "Make No Mistake" - קית' ריצ'רדס
  8. "Piove" - לורנצו ג'ובאנוטי
  9. "Space Invader" - המתחזים
  10. "Tiny Tears" - טינדרסטיקס
  11. "Gloria" - ואן מוריסון
  12. "Core 'ngrato" - דומיניק קיינסה
  13. "דיאלוגים מ'הסופרנו'" - הסופרנוס



ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "הסופרנוס" היא הסדרה בעלת ההשפעה הכי גדולה בדרמות טלוויזיה. מורן ריין, 23 באפריל, 2007. PopMatters.
  2. ^ איך "הסופרנוס" תיגמר?. אל בודקר, 4 ביוני, 2007. PopMatters.
  3. ^ הסופרנוס:הדרך לכבוד ב-IGN. ‏ IGN.
  4. ^ החנות של HBO - הסופרנוס. ‏ HBO.
  5. ^ הפרופיל של דייוויד צ'ייס בHBO.com. ‏ HBO.
  6. ^ 1 2 "משפחה אמריקאית". פיטר בסקינד, אפריל, 2007. Vanity Fair.
  7. ^ הסופרנוס – "אתה מסכן!", ברט ארמן, 20 במרץ, 2006. Fort Wayne Reader.
  8. ^ 1 2 הביוגרפיה של דייוויד צ'ייס (1945-). FilmReference.
  9. ^ 1 2 3 4 "גנגסטרים: שיחה בין דיוויד צ'ייס וטום פונטנה". מארק לי, מאי, 2008. Writers Guild of America, West.
  10. ^ 1 2 3 4 5 "איש משפחה". ג'סי אוקספלד, 2002. Stanford Magazine.
  11. ^ 1 2 "לרדוף אחרי הטלוויזיה". רובין דוהרטי, 20 בינואר, 1999. Salon.
  12. ^ 1 2 "יוצר 'הסופרנוס' יורה ישר". וויל דנה, 10 במרץ, 2006. רולינג סטון.
  13. ^ "הבוס של הבוסים". מט זולר סיטז, 4 במרץ, 2004. The Star-Ledger.
  14. ^ "הסופרנוס מסמנת סוף של עידן". מיכאל פלהרטי, 8 ביוני, 2008. The Hollywood Reporter.
  15. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 "הקאמבק". מורין ריאן, 14 במרץ, 2006. Chicago Tribune.
  16. ^ 1 2 3 4 5 6 "'הסופרנוס' נגמר עם קפיצת רייטינג". סוזן יאנג, 12 ביוני, 2007. The Oakland Tribune.
  17. ^ 1 2 "סוף 'הסופרנוס' סוף סוף מתחסל". סקוט קולינס, 7 ביוני 2006. Los Angeles Times.
  18. ^ "ריטיינג 'הסופרנוס' מתגלה שוב". ריצ'רד יו, 27 באפריל, 2007. The Denver Post.
  19. ^ "'הסופרנוס' ספירת גופות: 11.9 מיליון איש". 12 ביוני, 2007. Zap2it.
  20. ^ "הסופרנוס – העונה הראשונה". Play.com.
  21. ^ "הסופרנוס - העונה השנייה". Play.com.
  22. ^ "הסופרנוס - העונה השלישית". Play.com.
  23. ^ הסופרנוס: העונה הרבעית המלאה. TVShowsOnDVD.com.
  24. ^ הסופרנוס: העונה החמישית המלאה. DVDfanatic.
  25. ^ הסופרנוס - העונה השישית, החלק הראשון. DVDfanatic.
  26. ^ הסופרנוס - העונה השישית, החלק השני. TVShowsOnDVD.com.