קרים (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרים ("קצפת")
להקת קרים ב-1967
להקת קרים ב-1967
מקום הקמה לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות לונדון, אנגליה
תקופת הפעילות 19651968 (כ־3 שנים)
סוגה בלוז רוק
רוק כבד
רוק פסיכדלי
חברת תקליטים פולידור
אטקו
פרסים והוקרה
www.cream2005.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
אריק קלפטון
ג'ק ברוס
ג'ינג'ר בייקר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרים (Cream, "קצפת") היא להקת רוק פסיכדלי ובלוז בריטית שהייתה פעילה במחצית השנייה של שנות השישים. הלהקה הוקמה על ידי הגיטריסט אריק קלפטון, נגן הבס ג'ק ברוס והמתופף ג'ינג'ר בייקר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה בשנת 1966 בבריטניה ונחשבת לאחת מחלוצות הבלוז-רוק. מקור שם הלהקה הוא הביטוי באנגלית Cream Something Off, שפירושו לקחת את הטוב ביותר ממשהו למטרה מסוימת. אלבומה הראשון של הלהקה, Fresh Cream, ראה אור כמה חודשים לאחר הקמתה. האלבום שהיה רובו אלבום בלוז, כלל גרסאות כיסוי לגדולי הבלוז רוברט ג'ונסון ווילי דיקסון, וכן גרסה מקורית של הלהקה ללחן העממי Cat's Squirrel. הלהיט הגדול מאלבום זה הוא I Feel Free, למרות שהאלבום לא זכה להצלחה מרובה.

Disraeli Gears[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Disraeli Gears

ההצלחה הגדולה הגיעה עם צאת האלבום השני Disraeli Gears, בשנת 1967, ששילב מוזיקת פופ, רוק פסיכדלי ובלוז רוק. האלבום זכה להצלחה ענקית, והכיל בתוכו את להיטה הגדול ביותר של הלהקה, Sunshine of Your Love, שמילותיו נכתבו על ידי המשורר פיט בראון, שכתב את מילותיהם של רבים משיריה של הלהקה. האלבום קיבל ביקורות חיוביות מכל עבר, ונחשב לאלבום חלוץ בתחום הבלוז רוק עד היום.

לאחר יציאת האלבום יצאה הלהקה לסיבובי הופעות רבים שהתפרסמו מאוד והעלו את הפופולריות של הלהקה עוד יותר מהקלטות האולפן שלהם. זאת משום שהביצועים שנתנו חברי הלהקה בהופעות החיות עלו על אלו שבאלבום, וכללו קטעים רבים שכלל לא הופיעו באלבום, כולל קטעי אלתור וסולואים ממושכים.

Wheels of Fire[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומה השלישי של הלהקה, Wheels of Fire, יצא בשנת 1968 וגם הוא זכה להצלחה עצומה. האלבום היה אלבום כפול, שהכיל אלבום הופעה חיה באולם הפילמור וסט המפורסם בסן פרנסיסקו, ואלבום אולפן. האלבום הכיל את אחד מלהיטיה הגדולים של הלהקה, White Room, וגרסת כיסוי חיה ומפורסמת לשיר Crossroads של רוברט ג'ונסון.

זמן קצר לאחר צאת האלבום בשנת 1968, הודיעה הלהקה על יציאה לסיבוב הופעות אחרון טרם פרוקה.

Goodbye ופירוק הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום האחרון, Goodbye, יצא בשנת 1969, והכיל בתוכו הקלטות מההופעה האחרונה של הלהקה, וכן כמה הקלטות אולפן. שמו של האלבום מתייחס ל"פרידה" של חברי הלהקה, מכיוון שזהו אלבומם האחרון יחד. השם Goodbye פירושו להתראות או היו שלום, ביטוי שמגיע לפני פרידה.

בשנת 1993 נכנסה הלהקה להיכל התהילה של הרוק אנד רול, ולרגל האירוע התאחדו חבריה וערכו סיבוב הופעות מחודש.

איחוד הלהקה ב-2005[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 התגלה בגופו של ג'ק ברוס סרטן הכבד. במאי 2005, לאחר שמצבו הרפואי התייצב בעקבות השתלת כבד, נערכה לכבודו סדרת הופעות איחוד של "קרים" ברויאל אלברט הול בלונדון שהתקיימה בתאריכים 2, 3, 5 ו-6 במאי. על אף שמבחינה אמנותית וטכנית לא התעלתה ההופעה לרמות של "קרים" ההיסטורית, הרי שהכרטיסים להופעות אזלו מיד עם הצעתם למכירה ועבור הקהל הייתה זו חוויה רגשית עמוקה. במהלך ההופעות בלונדון הגיעה אל חברי הלהקה הזמנה לקיום סדרת הופעות במדיסון סקוור גארדן בניו יורק, בתמורה לסך של מיליון דולר לכל אחד מהם. אריק קלפטון ניתח ואמר כי הסכום הגדול עיוור את עיני החברים וסיכל כל דיון האם נכון לבצע את סדרת ההופעות, שנית, חברי הלהקה זלזלו בחזרות ולא התכוננו כראוי, לכך נוספה הועבדה כי היחסים בין ברוס לבייקר היו "חבית אבק שרפה" הממתינה להצתה. בשל סיבות אלה התגלעו ויכוחים מרים והלהקה התפרקה מיד עם סיום המופע האחרון אליו התחייבה בניו יורק[1]. ההופעות בלונדון תועדו בתקליט Royal Albert Hall London May 2–3–5–6 2005[2].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]