רוברט מנדל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט מנדל
Robert Mundell
לידה 24 באוקטובר 1932
קינגסטון, אונטריו, קנדה
פטירה 3 באפריל 2021 (בגיל 88)
Monteriggioni, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי כלכלה
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט צ'ארלס פ. קינדלברגר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות האוניברסיטה הסינית בהונג קונג, אוניברסיטת שיקגו, אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, אוניברסיטת ווטרלו, אוניברסיטת מקגיל, אוניברסיטת קולומביה
תלמידי דוקטורט יעקב פרנקל, רודי דורנבוש
פרסים והוקרה פרס נובל לכלכלה (1999)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט מנדלאנגלית: Robert Mundell;‏ 24 באוקטובר 1932 - 3 באפריל 2021) היה כלכלן קנדי. זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 1999 "על הניתוח של מדיניות מוניטרית ופיסקלית תחת משטרים שונים של שער חליפין ועל הניתוח של אזורי מטבע אופטימליים". מנדל נחשב גם ל"אבי האירו", לאחר שעוד בשנות ה-60 הגה את הרעיון על מטבע אירופי אחיד. למרות זאת, כעשורים מאוחר יותר התנגד מנדל לאיחוד כלכלי מוחלט מדי בין מדינות האיחוד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנדל נולד בשנת 1932 בקינגסטון שבפרובינציית אונטריו. את התואר הראשון בכלכלה למד מנדל באוניברסיטת קולומביה הבריטית בוונקובר ואת התואר השני סיים באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל. הוא למד גם בבית הספר לכלכלה של לונדון ובמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, שם סיים את הדוקטורט בשנת 1956. בשנים 19651972 לימד באוניברסיטת שיקגו. בשנת 1989 הוא מונה גם לפרופסור באוניברסיטת מקגיל. בתקופה זו ייעץ לגופים רבים ובהם האומות המאוחדות, הבנק העולמי, הנציבות האירופית, מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, מחלקת האוצר של ארצות הברית וממשלות רבות.

בשנת 1992 קיבל מנדל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם הסורבון. בשנת 2002 קיבל מנדל את מסדר קנדה. בשנת 2006 קיבל מנדל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת ווטרלו. מנדל כיהן כפרופסור באוניברסיטת קולומביה ובאוניברסיטה הסינית בהונג קונג.

נפטר ב-3 באפריל 2021.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברט מנדל בוויקישיתוף