כריס ג'ריקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריס קית' אירוויין
Chris Jericho
לידה 9 בנובמבר 1970 (בן 53)
ארצות הבריתארצות הברית מנהאסט, ניו יורק, ארצות הברית
שם במה כריס ג'ריקו
כינוי Y2J
משקל 103 ק"ג
גובה 1.83 מטר
לאום ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
קנדהקנדה קנדה
קריירה מקצוענית 2 באוקטובר 1990 – הווה (33 שנים)
מאמנים סטו הארט
קיית' הארט
ליגות AEW
WWE/WWF
WCW
ECW
WWA
תרגילי סיום Codebreaker, Liontamer, Walls of Jericho, Lionsault, Judas Effect

כריסטופר (כריס) קית' אירווייןאנגלית: Christopher Keith Irvine; נולד ב-9 בנובמבר 1970) הידוע יותר בשם הבמה שלו, כריס ג'ריקו הוא זמר, שחקן ומתאבק אמריקאי-קנדי, המופיע בארגון ההיאבקות All Elite Wrestling‏ (AEW). הוא ידוע בעיקר בשל הופעותיו בארגון ההיאבקות WWE.

תחילת קריירת ההיאבקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירוויין החל את דרכו בעולם ההיאבקות ב-1990, כשהיה בן 19. תחילה הופיע במופעים עצמאיים ואט-אט הצליח לחדור לליגות ומופעי ארגונים קטנים בארצות הברית, קנדה, יפן ומקסיקו. באותה תקופה אימץ לעצמו את שם הבמה ג'ריקו (Jericho). אירוויין זכה להכרה גדולה יותר כשהועסק לבסוף על ידי ארגון ECW האמריקאי, כאשר החל להפוך פופולרי יותר ויותר, באמצע שנות התשעים. אירוויין שולב בעלילות השונות והופיע בקרבות מבוימים לצד כוכבי הארגון באותה התקופה.

WCW[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1996 החל לעבוד בעבור הארגון המתחרה - WCW. הוא הופיע לראשונה ב-26 באוגוסט 1996, וב-15 בספטמבר, הופיע באירוע הגדול הראשון שלו, בקרב מול כריס בנואה. אחרי קרבות עם בנואה, סיקס ואדי גאררו, ב-28 ביוני 1997 ג'ריקו ניצח את סיקס בלוס אנג'לס וזכה באליפות למשקל בינוני. ב-12 באוגוסט הוא זכה בתואר בפעם השנייה לאחר שניצח את אלכס רייט. דמותו של ג'ריקו הפכה לדמות "רעה" כשזכה בתואר בפעם השלישית מריי מיסטריו. לאחר הקרב, ג'ריקו תקף את הברך של מיסטריו ופצע אותו. אז הוא התחיל יריבות עם חובנטוד גאררה, שהסתיים בקרב תואר מול מסכה, בו ניצח ג'ריקו. הוא החל לאסוף חפצים מיריביו, כמו המסכה של גאררה, שמלה הוואית של "הנסיך איוקייה" וסרט הראש של דיסקו אינפרנו.

אז ג'ריקו התחיל יריבות עם דין מלנקו. ג'ריקו אמר שהוא מתאבק יותר טוב ממלנקו אבל לא נלחם מולו. בשל יכולותיו הטכניות, כונה מלנקו "האיש בעל אלף האחיזות". ג'ריקו אמר שהוא "איש 1,004 האחיזות" ולאחר שזכה בקרב, הוציא רשימת נייר והקריא ממנה "אחיזות" שהוא מכיר, שרובן מזויפות וחצי מהן הן גרסה נוספת למהלך שכבר אוזכר. ג'ריקו ניצח את מלנקו באירוע וגרם למלנקו לצאת להפסקה קצרה. לפני האירוע הבא, נקבע קרב מרובה משתתפים שבו המנצח יפגוש את ג'ריקו על התואר. המתאבק שניצח בקרב עטה מסכה, והתברר שזהו מלנקו, שמיידית לאחר מכן התמודד מול ג'ריקו וזכה ממנו בתואר, אך לאחר מכן התואר פונה, כיוון שג'ריקו הלין על כך שלא ידע שיפגוש במלנקו, ואף טען שהוא קורבן לקונספירציה תוך כדי שהאשים את ביל קלינטון בתכנון העניין. ג'ריקו ניצח את מלנקו בפסילה במהלך קרב על התואר הפנוי לאחר שמלנקו הכה אותו עם כיסא, ואז מלנקו הושעה.

באירוע לאחר מכן, ג'ריקו נלחם מול ריי מיסטריו ששב אל הארגון. האחרון גבר עליו בקרב ללא פסילות על התואר לאחר שמלנקו התערב. האליפות הוחזרה לג'ריקו בגלל ההתערבות. בחודש לאחר מכן, הוא הפסיד את התואר לחובנטוד גררה בקרב שבו מלנקו שפט. בשנת 1998 הוא ניצח בתחרות World War 3 .

אלוף הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יומיים לאחר שהפסיד את תואר משקל הקל, ג'ריקו ניצח את סטיבי ריי (שהחליף את בוקר טי) וזכה באליפות הטלוויזיה. מיד לאחר מכן, ג'ריקו איתגר את אלוף העולם, גולדברג לקרב. ג'ריקו ניצח גמד שהיה לבוש כמו גולדברג ואמר שהוא ניצח את גולדברג 4 פעמים, אבל לעולם לא התאבק איתו באמת באותה תקופה. הוא אמר שחוסר הרצון של ההנהלה לשים אותו בקרב מול גולדברג גרם לו לעזוב את הארגון.

בנובמבר 1998, ג'ריקו הפסיד את תואר הטלוויזיה לקונאן. אז הוא התחיל יריבות עם פרי סאטורן. היריבות הסתיימה במרץ, שם ג'ריקו הפסיד לסאטורן בקרב קולר כלבים.

WWE[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 באוגוסט 1999 אירוויין הצטרף לארגון ה-WWE (דאז WWF), כאשר היה בתחרות עזה עם הארגון WCW. הפופולריות הרבה לה זכה דמותו, עמה המשיך ב-WWE, חוזקה באמצעות גימיק פרסומי אשר השווה אותו לבאג אלפיים. כאשר לבסוף נכנס בהופעת בכורה לאחד המופעים זכתה דמותו לתשואות מהקהל, במקום צעקות הבוז השמורות בדרך כלל לדמויות "רעות". ב-26 באוגוסט, במהדורה הראשונה של התוכנית סמאקדאון, ג'ריקו עשה את הבכורה שלו בקרב מול רוד דוג, בו הוא נפסל לאחר שהעביר את רוד דוג דרך שולחן.

ג'ריקו התחיל יריבויות קצרות עם רוד דוג, אקס פאק וקן שמרוק, והפסיד בפסילה לאקס פאק באירוע הגדול הראשון שלו ב-WWF. היריבות הארוכה הראשונה שלו הייתה עם צ'יינה, האלופה הבין יבשתית. לאחר שהפסיד לצ'יינה באירוע "סדרת ההשרדות" 1999, ג'ריקו זכה בתואר הביניבשתי הראשון שלו חודש לאחר מכן באירוע "ארמגדון". בקרב חוזר, שניהם הצמידו אחד את השני והוכרזו כאלופים משותפים, עד שג'ריקו ניצח את צ'יינה ונהיה האלוף היחיד. הברית של ג'ריקו עם צ'יינה וההתלהבות מכישורי הזירה שלו והכריזמה שלו הפכו אותו לדמות "טובה". לאחר מכן, הוא התחיל יריבות עם קורט אנגל והפסיד לו את התואר הבין יבשתי.

ב-2 באפריל, ג'ריקו השתתף ברסלמניה 2000 בקרב משולש מול קורט אנגל וכריס בנואה, כאשר אנגל היה האלוף האירופאי והאלוף הביניבשתי. נקבע שהראשון שמשיג ניצחון בקרב יזכה בתואר הביניבשתי, והשני שיזכה יהיה האלוף האירופאי. בנואה הצמיד את ג'ריקו וזכה בתואר הביניבשתי, וג'ריקו הצמיד את בנואה וזכה בתואר האירופאי. למחרת היום הוא הפסיד את התואר לאדי גאררו לאחר שצ'יינה עזרה לגאררו. כעבור שבועיים, ג'ריקו ניצח את טריפל H בקרב על אליפות ה-WWF. השופט ספר מהר את הניצחון של ג'ריקו, ולכן טריפל H אמר שאם השופט יהפוך את החלטתו, הוא לא יתקוף יותר את השופט. השופט הפך את החלטתו והניצחון נמחק מדפי ההיסטוריה. לאחר מכן, ג'ריקו חזר ליריבות עם בנואה על התואר הבין-יבשתי. הוא ניצח את בנואה בסמאקדאון וזכה באליפות בפעם השלישית שלו, אבל הפסיד לו את התואר כעבור 4 ימים.

הפופולריות של ג'ריקו נסקה כשהתחיל יריבות עם טריפל H ועם אשתו (רק בעלילה באותו זמן) סטפני מקמהן. הוא העליב את סטפני והציק לטריפל H בכך שגרם לו להפסיד בקרבות. היריבות הסתיימה באירוע בו הם נלחמו בקרב שבו מי שלא מצליח לעמוד בספירת 10 הוא המפסיד. טריפל H קם ממש בשנייה האחרונה. לאחר מכן ג'ריקו חזר ליריבויות שוליות, כמו כריס בנואה, אקס פאק, וקיין עד לסוף השנה.

כוכבות בקרבות המרכזיים והיריבות עם טריפל H[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברויאל ראמבל 2001, ג'ריקו ניצח את בנואה בקרב סולם וזכה בתואר הביניבשתי הרביעי שלו. הוא הגן על התואר חודש אחר כך מול בנואה, אקס פאק ואדי גאררו, וברסלמניה 17 הגן על התואר מול ויליאם ריגל, רק כדי להפסיד את התואר כעבור ארבעה ימים לטריפל H. ג'ריקו חזר ליריבות עם ריגל.

באירוע של חודש מאי - "יום הדין" 2001, ג'ריקו ובנואה ניצחו קרב זוגות מרובה משתתפים וקיבלו קרב למחרת היום מול אלופי הזוגות, סטיב אוסטין וטריפל H. בנואה וג'ריקו זכו בקרב, בו טריפל H נפצע בשריר הארבע ראשי. לאחר מכן הצוות הגן על התארים בקרב שולחנות, סולמות וכיסאות עם 4 צוותים בו בנואה נפצע בצווארו. טריפל H נעדר למשך שאר השנה וחזר בינואר, ואילו בנואה המשיך להתאבק לזמן מסוים, עד שהוא וג'ריקו הפסידו את תוארי הזוגות שלהם לדאדלי בויז, ועד שהוא וג'ריקו הפסידו לאוסטין בקרב משולש על תואר ה-WWF, ואז בנואה יצא לחופשה של שנה.

לאחר מכן, מתאבקי WCW ו-ECW "פלשו" ל-WWF וג'ריקו נהיה כוח חשוב בעלילה הזאת. ג'ריקו נשאר בצד של ה-WWF ונלחם מול מתאבקים כמו ריינו ורוב ואן דאם (שהיו ב-ECW, שנוהלה על ידי סטפני מקמהן), אך ג'ריקו התחיל להראות סימנים של דמות "רעה" לאחר שג'ריקו התחיל לקנא בהצלחה של כוכב ה-WWF הרוק. הרוק הזכיר לג'ריקו שהוא מעולם לא זכה בתואר אליפות ראשי. ג'ריקו ניצח את הרוק בקרב באירוע "ללא רחמים" 2001 וזכה באליפות ה-WCW. למחרת היום, ג'ריקו והרוק ניצחו את הדאדלי בויז וזכו באליפות הזוגות. לאחר שהפסידו את התארים לטסט ובוקר טי, הם חזרו ליריבות שלהם. ב-5 בנובמבר ב-Raw, הרוק ניצח את ג'ריקו וזכה בתואר משקל כבד של WCW. לאחר הקרב, ג'ריקו תקף את הרוק והפך לדמות "רעה", דבר שנשאר למשך שנתיים. לאחר מכן, ג'ריקו כמעט עלה לצוות WWF בקרב צוותים מול WCW ו-ECW בו הארגון המפסיד יתפרק לאחר שתקף את הרוק. ב-9 בדצמבר באירוע "נקמה", ג'ריקו ניצח את הרוק וזכה באליפות ה-WCW ואז ניצח את סטיב אוסטין וזכה באליפות ה-WWF, וכך נהיה "האלוף הבלתי-מעורער" הראשון. בחודשיים לאחר מכן, הוא ניצח שוב את הרוק ואז את סטיב אוסטין.

כשהוכרז שטריפל H ילחם מול ג'ריקו על התואר הבלתי מעורער, הם התחילו יריבות. ג'ריקו הפסיד לטריפל H את התואר בקרב המרכזי של רסלמניה 18. לאחר מכן, ג'ריקו הועבר לתוכנית סמאקדאון כחלק מהליך הדראפט והמשיך את היריבות מול טריפל H, כשהוא מפסיד לו בקרב תא הגיהנום.

צוות עם כריסטיאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אז ג'ריקו התחיל יריבות של חודשיים עם אדג' לאחר שהוא פצע אותו בכתף. לאחר סיום היריבות, ג'ריקו הועבר לתוכנית Raw ותקף את ריק פלייר. ג'ריקו התחיל יריבות עם פלייר בה הפסיד לפלייר בקרב הראשון ביניהם, אך ניצח אותו בשני. הוא זכה בתואר הביניבשתי בפעם החמישית מרוב ואן דאם וגם זכה באליפות הזוגות יחד עם כריסטיאן. את התואר הביניבשתי הוא הפסיד לקיין ואת תוארי הזוגות הוא וכריסטיאן הפסידו לבוקר טי וגולדאסט.

ב-13 בינואר 2003, ג'ריקו ניצח בקרב את קיין, רוב ואן דאם ובטיסטה ויכל לבחור את מספר הכניסה שלו לקרב הרויאל ראמבל. הוא בחר במספר 2, כדי להיכנס יחד עם שון מייקלס שנכנס מספר 1. מייקלס וג'ריקו התחילו יריבות בה ג'ריקו טען שהוא יותר טוב ממייקלס. לאחר הכניסה של מייקלס, כריסטיאן הופיע על רמפת הכניסה כדי להסיח את דעתו של מייקלס, וג'ריקו תקף את מייקלס מאחור וזרק אותו מהזירה. מייקלס חזר מאוחר יותר ועזר לטסט להדיח את ג'ריקו. ג'ריקו שרד בקרב הזה יותר זמן מכל מתחרה אחר. אז הוא היה ביריבות עם טסט, מייקלס וג'ף הארדי.

ג'ריקו ושון מייקלס נלחמו ברסלמניה 19, בקרב בו מייקלס ניצח ולאחר הקרב, ג'ריקו הכה את מייקלס במפשעה. אז ג'ריקו נכנס ליריבות עם גולדברג. הוא דיבר על כך שגולדברג סירב להילחם נגדו ב-WCW. במהלך תוכנית האירוח של ג'ריקו, "הזרקורון", ג'ריקו אירח את גולדברג ואז העליב אותו ואמר שאף אחד לא רוצה לראות אותו. ב-12 במאי, מישהו ניסה לדרוס את גולדברג. שבוע לאחר מכן, המנכ"ל למחצה סטיב אוסטין חקר את המתאבקים בנוגע לדריסה וגילה שמתאבק בשם לאנס סטורם נהג במכונית. לאחר שגולדברג ניצח את סטורם, סטורם הודה שג'ריקו שלח אותו לדרוס את גולדברג. ג'ריקו אמר שהוא השיג הכל בקריירה שלו חוץ מלנצח את גולדברג. באירוע לאחר מכן, גולדברג ניצח את ג'ריקו. אז ג'ריקו התחיל יריבות עם קווין נאש, יריבות שהסתיימה בכך שג'ריקו ניצח את נאש בקרב שיער מול שיער, ולאחר הקרב, גזר את שיערו של נאש.

בסוף 2003, לאחר עוד זכייה בתואר הביניבשתי והפסד, ג'ריקו התחיל רומן עם טריש סטראטוס בזמן ששותפו כריסטיאן התחיל רומן עם ליטה. התברר שהם התערבו על דולר קנדי מי יצליח לשכב עם החברה שלו קודם. סטראטוס סיימה בעקבות כך את מערכת היחסים שלה עם ג'ריקו וג'ריקו הרגיש רע על כך שהשתמש בה. הוא ניסה להשלים איתה והציל אותה מקיין, וכך הפך שוב למתאבק טוב. לאחר שכריסטיאן תקף את טריש, ג'ריקו רצה נקמה והשניים נפגשו ברסלמניה 20. טריש סטראטוס עזרה לכריסטיאן לנצח בקרב ולאחר הקרב גילתה שהם זוג. זה הוביל לקרב שניים על אחד אותו ג'ריקו ניצח.

ג'ריקו זכה באליפות הביניבשתית השביעית שלו בספטמבר, לאחר שניצח את כריסטיאן בקרב סולם. כעבור חמישה שבועות, הוא הפסיד את התואר לשלטון בנג'מין.

רדיפה אחרי התואר והיעלמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ריקו הצטוות עם רנדי אורטון, כריס בנואה ומייבן ונלחם מול טריפל H, בטיסטה, אדג' וסניצקי בקרב מרובה משתתפים. הזוכים בקרב יוכלו להיות המנכ"לים של התוכנית למשך ארבעה שבועות. הצוות של ג'ריקו ניצח, אז כל שבוע מישהו אחר מהם היה מנכ"ל. במהלך תורו של ג'ריקו, הוא קבע קרב לטריש סטראטוס על תואר הנשים שלה מול ליטה, קרב בו היא הפסידה, והזמין את וינס מקמהן, מנהל הארגון, לתוכנית, בה הוכרז שטריפל H מופשט מהתואר בגלל קרב שלו מול אדג' ובנואה שבוע לפני כן. ג'ריקו ניסה לזכות בתואר הפנוי בקרב מרובה משתתפים, אך לא הצליח.

ברסלמניה 21, ג'ריקו השתתף בקרב סולם של שישה אנשים, הידוע בתור קרב "כסף בבנק", כאשר המנצח יכול לפדות את המזוודה שזכה בה על כל אלוף שיבחר בכל זמן שירצה. הוא הפסיד בקרב אחרי שאדג' לקח את המזוודה. לאחר מכן, ג'ריקו הפסיד לשלטון בנג'מין בקרב על התואר הביניבשתי.

בחודש יוני, ג'ריקו הפסיד ללאנס סטורם במסגרת האירוע ECW One Night Stand, ששימש כאירוע האיחוד של הארגון ECW. מאוחר יותר באותו החודש, ג'ריקו הפך שוב ל"רע" לאחר שתקף את ג'ון סינה לאחר קרב זוגות. הוא הפסיד לסינה בקרב משולש על אליפות ה-WWE שכלל גם את כריסטיאן. היריבות נמשכה במהלך הקיץ, וג'ריקו הפסיד לסינה בקרב שבו המפסיד מפוטר. כעבור שלושה ימים, הוכרז שהחוזה של ג'ריקו נגמר.

החזרה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז ה-24 בספטמבר 2007, ה-WWE הציגו וידאו שבו מספרים נפלו בסגנון מטריקס. הווידאו הכיל צפנים שרמזו על חזרתו של ג'ריקו. ג'ריקו חזר ב-19 בנובמבר והתערב בנאום של אלוף ה-WWE, רנדי אורטון. ג'ריקו ניסה לזכות בתואר מאורטון, אך הפסיד לאחר ש-JBL תקף אותו. הוא נלחם מול JBL ונפסל בקרב שלהם לאחר שהכה אותו עם כיסא. ב-10 במרץ, הוא זכה בתואר הביניבשתי השמיני שלו לאחר שניצח את ג'ף הארדי.

המהפך לדמות הרעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני, ג'ריקו תקף את שון מייקלס, כיוון שהרגיש שהקהל מעודד אותו יותר. מייקלס גרם לג'ריקו להפסיד את התואר שלו לקופי קינגסטון. לאחר מכן, ג'ריקו התחיל לשנות את עצמו: הוא התחיל ללבוש חליפה עם עניבה והאשים את המעריצים בצביעות. הוא ניצח את מייקלס באירוע לאחר מכן. בספטמבר, הם נלחמו בקרב ללא חוקים בו ג'ריקו הפסיד, אבל מאוחר יותר, ג'ריקו חזר כדי להחליף את CM פאנק בקרב על אליפות העולם, וגם זכה בקרב. ג'ריקו ניצח את מייקלס בקרב סולם כדי לשמור על התואר. אז הוא הפסיד את התואר לבטיסטה אבל זכה בו שוב כעבור 8 ימים בקרב כלוב. אז הוא הפסיד את התואר לג'ון סינה.

מעבר לסמאקדאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל, ג'ריקו עבר לסמאקדאון. כריס ג'ריקו ניצח את ריקי סטימבוט באפריל ואז התחיל יריבות מול ריי מיסטריו. מיסטריו הגן על האליפות הביניבשתית במאי. ג'ריקו ניצח את מיסטריו כעבור חודש וזכה באליפות בפעם התשיעית. כעבור שלושה שבועות הוא הפסיד שוב את התואר למיסטריו, אבל זכה באליפות הזוגות עם אדג'. לאחר שאדג' נפצע, ג'ריקו בחר בביג שואו שיחליף את אדג' בתור אלוף.

יריבות עם DX[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוות של ג'ריקו וביג שואו ניצח צוותים כמו "קריים טיים", MVP ומארק הנרי וגם בטיסטה וריי מיסטריו כדי לשמור על התארים. הכהונה שלהם הסתיימה בדצמבר בו הם הפסידו את התארים לטריפל H ושון מייקלס. לאחר מכן, ג'ריקו לא היה יכול להופיע בתוכנית Raw (כשהיה אלוף, הוא יכל) וניסה לנצח את טריפל H ושון מייקלס כדי לזכות בתארים שוב ולחזור להופיע ב-Raw, אך הוא לא הצליח.

יריבות עם אדג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברויאל ראמבל, ג'ריקו נכנס מספר 28, אך הודח בידי אדג' החוזר. כעבור חודש, ג'ריקו זכה באליפות העולם. למחרת היום, אדג' הכריז שהוא יפגוש את ג'ריקו ברסלמניה 26. אדג' התחיל לתקוף את ג'ריקו בכל הזדמנות, אבל ג'ריקו ניצח ברסלמניה. כעבור 4 ימים, אדג' תקף את ג'ריקו ועזר לג'ק סוואגר לזכות בתואר. הם ניסו לזכות בתואר העולמי מסוואגר, ולאחר מכן, ג'ריקו הפסיד לאדג' בקרב כלוב.

המעבר ל-Raw והעזיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ריקו חזר ל-Raw. הוא יצר צוות עם המיז והם ניסו לזכות בתואר הזוגות, אך לא הצליחו. אז הוא התחיל יריבות עם אוון בורן, ולאחר שהפסיד לו באירוע, ניצח אותו ב-Raw כשהקריירה שלו הייתה על הכף. אז נראה שג'ריקו שוב הפך לטוב כשעזר לג'ון סינה מול קבוצה בשם "הנקסוס", אך ג'ריקו אמר שהוא מתאים להנהיג את Raw מול "הנקסוס" ולא סינה. ג'ריקו ואדג' חזרו להצתוות והתחילו יריבות עם סינה, אך בסופו של דבר חזרו לצוות של סינה. לאחר מכן, ג'ריקו התגלה בתור טוען לתואר ה-WWE בקרב משושה. לאחר שג'ריקו הוצא מהקרב ואז חזר אליו, הוא הודח ראשון מהקרב. ב-27 בספטמבר, כדי לצאת לחופשה, הוא נלחם מול רנדי אורטון על תואר ה-WWE. אורטון ניצח בפסילה ואז בעט לג'ריקו בראש, ופצע אותו. מאז ג'ריקו לא הופיע בתוכניות.

החזרה ל-WWE בשנת 2012 והעזיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-Raw של ה-2 בינואר 2012, לאחר שבועות של תשדירים מסתוריים שדיברו על כוח מוכר שיחזור ל-WWE, ג'ריקו חזר לתוכניות. בהתחלה הוא הקשיב לעידוד הקהל ונהנה מכך, אולם לאחר שלא עשה כלום מלבד לבקש מהקהל לעודד אותו שוב ושוב, הקהל התחיל להתעצבן ואז ג'ריקו בכה והלך מבלי לומר כלום. לאחר שגם עזב קרב שלשות באמצע, ג'ריקו דיבר ב-23 בינואר כשציטט מהתשדירים שבישרו על חזרתו והכריז שבאירוע הרויאל ראמבל באותו יום ראשון, יגיע סוף העולם כפי שהוא. ג'ריקו נכנס לראמבל במספר 29, אולם הודח אחרון בידי המנצח, שיימוס. למחרת היום, הוא תקף את אלוף ה-WWE, ‏CM פאנק, מיד לאחר שהוכרז בתור אחד מהמשתתפים בקרב תא ההדחות. בקרב תא ההדחות ג'ריקו לא ניצח, אך גם לא הודח לאחר שפאנק בעט בראשו והוציא אותו מן הכלוב. ג'ריקו לא חזר לקרב אחרי שיצא מכלוב, עקב פציעה מבוימת. באותו ערב ג'ריקו היה מאחורי הקלעים ואפשר היה לדעת שזו לא הולכת להיות פציעה בתסריט. בתוכנית Raw שלאחר תא ההדחות, ג'ריקו ניצח בקרב המלכותי (Battle Royal) על מנת להפוך לטוען מס' 1 לכתר לאליפות ה-WWE לאחר שהדיח את ביג שואו בעזרתו של קודי רודס. ג'ריקו פגש את CM פאנק ברסלמניה 28 על אליפות ה-WWE.

ברסלמניה 28 כריס ג'ריקו נכנע ל"חניקת האנקונדה" של CM פאנק ולא הצליח לזכות באליפות. באירוע "חוקי אקסטרים", הפסיד ג'ריקו לפאנק פעם נוספת. וב-Over The Limit הפסיד בקרב מרובע על האליפות העולם שכלל את שיימוס רנדי אורטון ואלברטו דל ריו. שבוע אחרי הושעה ג'ריקו ל-30 ימים עקב בעיטה בדגל ברזיל במופע הביתי בברזיל. אחרי ההרחקה חזר ג'ריקו ל-Raw בזמן שג'ון סינה הכריז ידיעה חשובה ובעצם תוך כדי פיתח איתו יריבות קטנה בינו לבין סינה וביג שואו. באירוע כסף בבנק השתתף ג'ריקו בקרב סולמות נגד המיז, ג'ון סינה, ביג שואו וקיין. ג'ריקו לא ניצח בקרב אלא ג'ון סינה. כעבור כשבועיים הוא התחיל לפתח יריבות עם דולף זיגלר שטען שהוא מתחיל לאבד את הכישרון שלו והיכולת לזכות באליפויות, כשכריס ג'ריקו שמע על כך שזיגלר אמר את זה, הוא תקף אותו באמצע קרב שלו. יום לאחר האירוע "סאמרסלאם", ב-Raw הוחלט לעשות קרב חוזר בין דולף זיגלר לג'ריקו שבו אם כריס מפסיד הוא יאולץ לעזוב את ה-WWE ואם דולף זיגלר מפסיד, מזוודת הכסף בבנק שלו עוברת לג'ריקו. בקרב הזה זיגלר ניצח על ידי הצמדה ולכן ג'ריקו נאלץ לעזוב. לאחר הקרב ג'ריקו תקף את זיגלר עם המזוודה ומסר מסר ל-WWE שהוא עוד יחזור. אף על פי שלפי העלילה פוטר ג'ריקו מה-WWE, במציאות הוא לקח זמן הפסקה מהיאבקות כדי להשקיע בלהקת הרוק שלו פוזי (Fozzy).

2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ריקו ביצע חזרה מפתיעה ברויאל ראמבל 2013 כשנכנס מספר 2. באירוע "תא ההדחות" ג'ריקו השתתף בקרב כלוב מיוחד נגד חמישה אנשים, רנדי אורטון, ג'ק סוואגר, דניאל בריאן, קיין ומארק הנרי. ג'ריקו שרד בקרב 31:11 דקות והודח על ידי רנדי אורטון. ב-Raw יום אחר כך, ג'ריקו, שיימוס ורייבאק נלחמו נגד שלישיית ה"מגן" אך הקבוצה של ג'ריקו הפסידה לאחר שדין אמברוז (חבר בשלישיית ה"המגן") הצמיד לספירת 3 את ג'ריקו. ב-11 במרץ, בתוכנית Raw ג'ריקו נלחם נגד המיז אך הקרב הסתיים ללא הכרעה. ב-29 במרץ, בסמאקדאון ג'ריקו ניצח את וייד בארט לאחר שביצע על בארט את התרגיל סיום שלו. אחרי הקרב ג'ריקו אמר שהוא ילחם נגד וויד בארט ברסלמניה 29 על האליפות הבין יבשתית אבל ג'ריקו ילחם ברסלמניה נגד המתאבק פאנדאנגו ולא נגד בארט. ברסלמניה 29 ג'ריקו הפסיד לפאנדנגו. ב-22 באפריל, בתוכנית Raw, כריס ג'ריקו נלחם נגד דולף זיגלר וכתוצאה מהפרעה של פאנדאנגו זיגלר ניצח את ג'ריקו. באירוע "חוקי אקסטרים", ג'ריקו הביס את פאנדאנגו ובכך השיג את ניצחונו הראשון השנה באירוע שלם וצפה.

יריבות עם CM פאנק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-Raw ב-3 ביוני, ג'ריקו איתגר את פול היימן, מנהלו של CM פאנק, לקרב מול CM פאנק לאירוע הקרוב פייבאק, היימן הסכים לתיגר והקרב נקבע. באירוע זה, שהתקיים ב-16 ביוני, ג'ריקו הפסיד לפאנק לאחר שפאנק ביצע עליו פעמיים ברצף את תרגיל הסיום שלו.

יריבות עם אנזו וקאס, המעבר ל-Raw, החברות עם קווין אואנס וזכייה באליפות ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 ביולי 2016 ג'ריקו הועבר מסמאקדאון ל-Raw כחלק מהדראפט, הצטוות ביחד עם קווין אואנס והחל ביריבות עם אנזו וקאס. בסאמרסלאם נקבע קרב בין ג'ריקו ואואנס לבין אנזו וקאס, ג'ריקו ואואנס זכו בקרב לאחר שג'ריקו הצמיד את אנזו לספירה אחרי שהוא ואואנס ביצעו את התרגיל פופ אפ קודברייקר וניצחו. ב-9 בינואר 2017 ג'ריקו זכה באליפות ארצות הברית כאשר זכה בקרב שניים על אחד עם קווין אואנס נגד רומן ריינס לאחר שעשו ביחד את מהלך הפופ אפ קודברייקר.

יריבות עם קווין אואנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 בפברואר 2017 התקיים ״פסטיבל החברות״ ב-WWE. אואנס הביא לג'ריקו רשימה חדשה שנקראת "הרשימה של KO" ואז תקף אותו.

בפאסטליין אואנס הפסיד את האליפות האוניברסלית לגולדברג לאחר שג'ריקו הפריע בקרב, הקרב נמשך כ-22 שניות, גולדברג ביצע על אואנס את המהלכים המסיימים שלו: ספיר וג'קהאמר.

ברסלמניה 33, אואנס ניצח את ג'ריקו כדי לזכות באליפות ארצות הברית, הוא ביצע על ג'ריקו את תרגיל הפאוורבאמב על סינר הזירה והצמיד אותו לספירה.

בפייבאק 2017, ג'ריקו ניצח את אואנס והועבר לסמאקדאון בשל העובדה שזכה בתואר האליפות.

AEW[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 בינואר 2019, במהלך מסיבת עיתונים של AEW הגיע ג'ריקו והפתיע את המעריצים.

ב-25 במאי 2019, ג'ריקו עשה את ההופעה הראשונה שלו ב-AEW כאשר נלחם נגד קני אומגה באירוע Double or Nothing.

ב-31 באוגוסט 2019, ג'ריקו ניצח את אדם פייג' בקרב המרכזי של האירוע All Out וכתוצאה מכך הפך לאלוף העולם הראשון של AEW.

ב-29 בפברואר 2020, ג'ריקו הפסיד את האליפות לאחר קרב נגד ג'ון מוקסלי (הידוע בתור דין אמברוז) באירוע Revolution ובכך הסתיימה תקופה הכהונה של ג'ריקו כאלוף שנמשכה כ-182 ימים.

אליפויות והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הישגים בארגון ההיאבקות All Elite Wrestling - AEW
  • הישגים בארגון ההיאבקות Extreme Championship Wrestling - ECW
  • הישגים בארגון ההיאבקות World Wrestling Association - WWA
    • אליפות הזוגות של ה-WWA (פעם אחת) - עם אל דנדי
  • הישגים בארגון ההיאבקות Wrestle Association "R" - WAR
    • האליפות הבין יבשתית במשקל כבד של WAR (פעם אחת)
    • אליפות הזוגות הבין יבשתית במשקל כבד של WAR (פעם אחת) - עם גדו
  • הישגים במגזין ההיאבקות Pro Wrestling Illustrated - PWI
    • חזרת השנה (2008)
    • פיוד השנה (2008) - עם שון מייקלס
    • המתאבק הכי שנוא (2002, 2008)
    • PWI דירג אותו במקום השני מתוך 500 המתאבקים הטובים ביותר לשנת 2009
  • הישגים בארגון ההיאבקות Ring of Honor - ROH
    • אליפות העולם של ROH (פעם אחת, נוכחי)
  • הישגים בארגון ההיאבקות World Championship Wrestling - WCW
    • אליפות ה-WCW של העולם (פעמיים)
    • אליפות משקל קל (4 פעמים)
    • אליפות הטלוויזיה (פעם אחת)
  • הישגים בארגון ההיאבקות World Wrestling Entertainment - WWE/WWF
    • האלוף הבלתי מעורער של ה-WWF
    • אליפות משקל כבד (6 פעמים)
    • אליפות הזוגות של ה-WWE (פעמיים) - עם אדג' (1) וביג שואו (1)
    • אליפות הזוגות של העולם (5 פעמים) - עם כריס בנואה, דוויין "הרוק" ג'ונסון, ביג שואו, כריסטיאן ואדג'
    • האליפות הבין יבשתית (9 פעמים)
    • אליפות ארצות הברית (פעמיים)
    • אליפות אירופה (פעם אחת)
    • אליפות ההארדקור (פעם אחת)
    • פרס סלאמי על מתאבק השנה (2008)
    • פרס סלאמי על צמד השנה (2009) - עם ביג שואו
  • הישגים במגזין ההיאבקות Wrestling Observer Newsletter - WON
    • פיוד השנה (2008) - נגד שון מייקלס
    • קרב השנה (2009) - נגד שון מייקלס בקרב סולמות באירוע ללא רחמים
    • המתאבק הכי פחות מוערך של השנה (1999, 2000)
    • מתאבק השנה (2008, 2009)
    • ספר ההיאבקות הטוב של השנה (2011) - עם הספר: "בלתי מעורער: איך להפוך לאלוף העולם ב-1,372 צעדים קלים"
    • DVD ההיאבקות הטוב של השנה (2010) - עם ה-DVD: "מפצחים את הקוד: מאחורי חומות יריחו (Jericho באנגלית)"
    • היכל התהילה של WON‏ (2010)

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2023, ג'ריקו, יחד עם עוד מאות שחקנים, קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד חתמו על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס בעקבות מתקפת הפתע על ישראל. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind. המכתב מדגיש את הרצון לחופש הן לישראלים והן לפלסטינים לחיות בשלום ומגנה את האלימות של חמאס.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כריס ג'ריקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Matt Donnelly, Hollywood Stars and Executives Thank President Biden for Leadership, Call for Release of All Hamas Hostages, Variety, ‏2023-10-23 (באנגלית אמריקאית)