ספיידרמן: משאלת מוות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משאלת מוות
Dying Wish
עטיפת החוברת The Amazing Spider-Man #700 מדצמבר 2012, אמנות מאת הומברטו ראמוס.
עטיפת החוברת The Amazing Spider-Man #700 מדצמבר 2012, אמנות מאת הומברטו ראמוס.
מידע קומיקס
יוצר דן סלוט
סוגה קומיקס
תקופת פרסום מקורית נובמבר 2012 – דצמבר 2012 (כ־4 שבועות ו־3 ימים)
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפת המקור אנגלית
מוציא לאור מארוול קומיקס
מספר החוברות 3 (ראשי)
31 (חוברות קשורות, ספיידרמן העליון)
קומיקס קודם בסדרה "קצוות הארץ"

משאלת מוותאנגלית: Dying Wish) היא קשת סיפור שפורסמה בחוברות הקומיקס ספיידרמן ביקום מארוול על ידי חברת מארוול קומיקס, בכתיבתו של דן סלוט ובאיורם של הומברטו ראמוס וריצ'רד אלסון. הסיפור החל בחוברת הפרולוג The Amazing Spider-Man #698 והסתיים בחוברת מספר 700 - הגיליון האחרון שמסיים את הרצתה בת חמישים השנים של סדרת הדגל The Amazing Spider-Man. את הסדרה החליפה סדרת The Superior Spider-Man, שהחלה בפרסום בינואר 2013.

הסיפור מסיים קשת סיפור ארוכה שהחלה עוד בחוברת מספר 600 (יולי 2009), שבה התגלה שאויבו המושבע של ספיידרמן, דוקטור אוקטופוס, הוא חולה סופני כתוצאה מחיי הפשע שלו וממלחמתו הממושכת נגד גיבורי-העל. בראותו את מותו הקרוב, דוקטור אוקטופוס מתכס תוכנית שהחלה בקשת הסיפור "קצוות הארץ", כשבסופה הנבל החליף בין התודעות שלו ושל האלטר אגו של ספיידרמן, פיטר פארקר. בכך, הוא גזר את דינו של פארקר לגסוס לאיטו בגוף של איש זקן.

קשת הסיפור עוררה מחלוקת רבה, כאשר פארקר מת בגופו של אוקטופוס, ואילו אוקטופוס שרד והחל לקרוא לעצמו בכינוי "ספיידרמן העליון". הסיפור היה לאחד מהסיפורים הנמכרים ביותר של שנת 2012, כאשר חוברת מספר 700 נחשבה לאחת מארבע חוברות הקומיקס הרווחיות ביותר לאותה שנה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברת מספר 600, התברר שדוקטור אוקטופוס גוסס מפציעות חמורות שנגרמו לו לאורך השנים כתוצאה מלחימה בגיבורי-העל, בעיקר ספיידרמן. הדבר גורם לו להנחיל סדרה של מהלכים במטרה להציל את חייו (שתחילתם בסיפור "מוצא המינים" מ-2010) ובהמשך להקריב את חייהם של שבעה מיליארד אנשים כדי להאדיר את שמו (בסיפור "קצוות הארץ" מ-2012). ספיידרמן מסכל את תוכניתו, ואוקטופוס נכלא בכלא "הרפסודה" ומחובר למכשיר החייאה בעודו מחכה למותו.

עלילה ראשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוקטור אוקטופוס נותר כלוא בכלא "הרפסודה". הוא נעור לפתע ממצבו התרדמתי ומתאמץ למלמל את המילים "פיטר פארקר". בינתיים, ספיידרמן מעביר את יומו הרגיל, כשהמונולוג הפנימי שלו מתאר את רצונו למלא אחר הפוטנציאל שלו כמדען וכבן אדם, כשבין היתר חזר למערכת יחסים רומנטית עם מרי ג'יין ווטסון. הוא שומע את מילותיו של אוקטופוס הקוראות לו בשם האלטר אגו שלו, ומגיע לצד מיטתו. "ספיידרמן" חושף כי בנקודה כלשהי בזמן, השניים החליפו ביניהם את תודעתם. ד"ר אוטו אוקטביוס העביר את תודעתו לגופו של פארקר, ולהפך, באמצעות מתקן הניתן לשליטה מרחוק בשם אוקטובוט. אוקטופוס מתכוון לחיות את חייו של פארקר ולתת לגיבור למות בתוך גופו הגוסס.[1]

הרופאים מנסים לשמור על פארקר בחיים בעוד גופו של אוקטביוס ממשיך לכשול. בעוד פארקר חושב על כל הרוע שאוקטביוס עושה בתור ספיידרמן, הוא מגלה שיש לו גישה לזיכרונותיו של אוקטביוס. הוא לומד אודות קיומו של האוקטובוט וכיצד הוא שכתב מחדש את דפוסי מוחו עם אלה של אויבו. באמצעות הקשר המנטלי שיש לגופו של אוקטביוס עם האוקטובוט, הוא משתלט עליו ומזמן קבוצה של נבלי-על שישחררו אותו מכלאו. הידרו-מן, העקרב וטראפסטר משחררים את פארקר והם מאמינים שמדובר באוקטופוס. פארקר מתחיל לתכנן כיצד ילכוד את אויבו ויחזיר את מוחו לגופו.[2]

אוקטביוס מגלה על בריחתו של פארקר מהכלא, ומנסה להימלט מהארץ עד אשר פארקר ימות. בינתיים, טראפסטר מנסה מספר טכנולוגיות כדי להאריך את חייו של פארקר. במהלך הניסיון, שוק חשמלי גורם לפארקר לאבד את הכרתו. לא לפני שהוא רואה חזיון של החיים לאחר המוות שבו הוא פוגש באנשים שאיבד, ביניהם הדוד בן, גוון סטייסי ואביה הפקד ג'ורג' סטייסי וכן הוריו ריצ'רד ומרי פארקר. בן והאחרים דוחפים אותו לשים סוף למעלליו של אוקטביוס, ופארקר חוזר להכרתו. אוקטביוס מחליט להישאר בעיר ניו יורק והוא אוסף את כל אהוביו של פארקר יחדיו במגדל האוונג'רס. בזמן שפארקר מנסה לתקן את האוקטובוט הפגום, אוקטביוס שולח אחריו את רשויות החוק, מאחר שהם אינם יודעים שהשניים התחלפו ביניהם. כדי למנוע משותפיו האויבים לפגוע בכוחות המשטרה, פארקר משתק את טראפסטר ונמלט מהמקום יחד עם העקרב והידרו-מן. ביחד, הם מסתננים לתוך מגדל האוונג'רס אך נתקלים באוקטביוס כספיידרמן. בלומדם שג'יי ג'ונה ג'יימסון נמצא גם הוא בבניין, העקרב והידרו-מן נוטשים את פארקר, מאחר שהעקרב נוטר טינה לג'יימסון. אחרי שהעקרב מנסה להרוג את אשת אביו של ג'יימסון, הדודה מיי, אוקטביוס מתערב להגן עליה לפתע ברגע של חוסר אנוכיות, וזאת בגלל אחד מזכרונות הילדות של פארקר לגביה. כשהעקרב תוקף אותו שוב, אוקטביוס הזועם מכה בו בחוסר רחמים עד אשר שובר את הלסת שלו ומנטרל אותו. בראותו שאוקטביוס כמעט והרג מישהו בגופו שלו, פארקר משתלח עליו בזעם בניסיון אחרון לעצור אותו, אפילו אם הדבר אומר שזה יהרוג את שניהם. אולם, אוקטביוס מצליח לטוות כרית של קורי עכביש ולהציל את שניהם. פארקר רואה בכך הזדמנות לקבלת גופו בחזרה ומשתלט על האוקטובוט כדי שיחליף בין מוחותיהם, אך האוקטובוט נכשל. אוקטביוס מגלה לו שהוסיף מיגון מצופה מתכת לצד האחורי של ראשו כדי למנוע ממקרה שכזה לקרות. הוא מכה את גופו השברירי של פארקר עד שהוא משטח אותו. כשפארקר נותר חסר יכולת לזוז ועם מעט מאוד זמן להישאר בחיים, הוא בוחר בדרך אחרת לעצור את אויבו. באמצעות הקשר שלו עם האוקטובוט, הוא מציף את מוחו של אוקטביוס בזכרונות של חייו - מאז ימי ילדותו, לאבידות הרבות שספג ועד להפיכתו לספיידרמן. אולם, הוא עושה זאת כאשר הוא מחליף את עצמו באוקטביוס. פרץ הזכרונות הפתאומי גורם לאוקטביוס לחוות חזיון ולהכיר בדרכי הפשע שלו. הוא מתנצל בפני פארקר על פשעיו, ופארקר מציע לו להמשיך ללכת בדרכו ולשאת בנטל בתור ספיידרמן כדי להגן על משפחתו, על חבריו ועל תושבי ניו יורק. אוקטביוס מסכים לכך ומבטיח לו, ועם הבטחה זו, פארקר מת. אוקטביוס נפרד בכבוד מאויבו לשעבר, ונותן הבטחה שקטה שפארקר לא יעזוב את העולם לטובת נבל.[3]

באפילוג הסיפור, אוקטביוס מתעורר בבוקר למחרת, ומנצל את ההזדמנות כדי להתבוסס לרגע בניצחון נגד ספיידרמן. אחרי שהוא מתקשר למרי ג'יין ווטסון ומבקש לקבוע איתה דייט, הוא לובש את חליפת ספיידרמן ויוצא לפטרל בעיר. הוא מגיע לאחד מבסיסיו הסודיים, ומערכת ביטחון אוטומטית מופעלת נגדו כמו גם שדר שלו כדוקטור אוקטופוס שמתעמר בפולש. אוקטביוס נגעל ממי שהיה בעבר ומשמיד את מערכת הביטחון, תוך הבטחה לנטוש סופית את זהותו כדוקטור אוקטופוס. הוא משיג מחדש שליטה על הטכנולוגיה שלו, ומעצב לעצמו חליפת ספיידרמן חדשה. הוא נשבע להשתמש באינטלקט שלו וביכולותיו הטכנולוגיות כדי להפוך לספיידרמן טוב יותר מפיטר פארקר, ספיידרמן העליון.

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מסיים הרצה בת חמישים שנים של סדרת הדגל הוותיקה, ומתאר את מותו של פיטר פארקר ואת החלפתו בידי דוקטור אוקטופוס בתור ספיידרמן בסדרה חודשית משלו, The Superior Spider-Man. בנוסף לכך היו התפתחויות לדמויות אחרות - מרי ג'יין ווטסון נעשתה מעורבת רומנטית עם אוקטופוס, בהאמינה שמדובר בפיטר פארקר; ג'יי ג'ונה ג'יימסון תיקן את מערכת היחסים שלו עם אביו המרוחק, ג'יי ג'ונה ג'יימסון האב; וכן הוצג רעיון מולקולת הנשמה של הנבל הידרו-מן, מולקולה בודדת שמחזיקה בתודעה שלו.

בנוסף, חוברת מקושרת (The Amazing Spider-Man #699.1) תיארה כיצד בריחתו מכלא "הרפסודה" של פארקר הביאה לבריחתו של הנבל מורביוס. הדבר הוביל ליציאתו של כרך שני לחוברות Morbius: The Living Vampire בינואר 2013.

אוקטביוס נשאר פעיל בתור ספיידרמן העליון למרבית הרצתה של סדרת החוברות החדשה, עד אשר הוא מקריב את חייו כדי לשחזר את תודעתו של פיטר פארקר ובכך לסכל את מזימתו החדשה של נורמן אוסבורן. אולם, כחודש לפני מותו, אוקטביוס יצר העתק דיגיטלי של תודעתו, ללא כל זיכרון לאירועים שהובילו להקרבתו לטובת פארקר. בהתאם לכך, השיבוט חזר לבצע פשעים בגוף חדש שמבוסס על מבנה הגוף של פארקר.

גרסאות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הסיפור "יקום העכביש" משנת 2014 התברר שמזימתו של אוקטביוס להוריד את תודעתו לתוך ספיידרמן נכשלה בארץ-94 - עולם שבו בן ריילי היה עדיין ספיידרמן. לא ברור אם כל המזימה נכשלה או שריילי הצליח לקחת את גופו בחזרה לפני שגופו של אוקטביוס כשל.

בהמשכיות של Spider-Man: Life Story (יקום שבו הדמויות מזדקנות באופן רגיל אחרי שפארקר הופך לספיידרמן בשנת 1962), אוקטביוס לקח את גופו של מיילס מוראלס במקום את זה של פארקר, שהיה כבר בשנות ה-70 לחייו כאשר מוראלס הפך לספיידרמן החדש. במהלך משימה לחלל שהם היו בה כדי להפעיל את פעימת יום-הדין שתשמיד את כל הטכנולוגיה של דוקטור דום, פארקר מסיק שאוקטביוס נמצא בגופו של מוראלס לאחר מספר היתקלויות בקרייבן שנגוע בסימביוט ונום והידע המדעי שלו. אוקטביוס מנסה להרוס את מוחו של פארקר, אך זה האחרון משתמש בזיכרון של הדודה מיי (שהייתה אשתו לשעבר של אוקטביוס ביקום זה) כדי לשכנע אותו לקבל את מגבלות חייו הרגילים. פארקר שולח בחזרה את אוקטביוס לכדור הארץ באמצעות תא המילוט היחיד ומקריב את חייו כדי להבטיח שפעימת יום-הדין תופעל. אחרי שהוא מגיע חזרה לכדור הארץ, אוקטביוס מחזיר למוראלס חזרה את גופו, ולסירוגין.

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גרסה שונה של הסיפור מופיעה בעונתה השנייה של סדרת האנימציה ספיידרמן (2017). בפרק Between an Ock and a Hard Place (משחק מילים לביטוי "בין הפטיש לסדן"), דוקטור אוקטופוס מפעיל מניפולציה על קרולין טריינר כדי לגנוב קריסטלים עבור מתקן הראש הנוירולוגי שלו ולהילחם בספיידרמן בעזרת האוקטובוטים שלו. אולם, טריינר בוגדת באוקטביוס ומסכלת את תוכניתו להעצים את מוחו, מה שגורם לו להיכנס לתרדמת. אוקטביוס מעביר את מוחו למכונה כדי להישאר בחיים, אך הוא נלכד בעולם דיגיטלי. הוא מתחזה לדמות אפלולית ומשכנע את זיקית לשים פרס על ראשו של ספיידרמן, ולאלץ את הגיבור להילחם באסופת נבלים שכוללת את מיסטריו, ג'ק-או-לנטרן, אלקטרו, פראולר וסילברמיין בקשת סיפור רבת פרקים ששמה Bring On the Bad Guys. לאחר מכן, דוקטור אוקטופוס לוקח את גופו של המוח האנושי ומעמיד פנים שהוא עוזר לספיידרמן ולמיילס מוראלס. הוא מעלף את מוראלס וחושף את עצמו כמי שעומד מאחורי המזימה. הוא מפליל את ספיידרמן בהשמדת הרכוש של אוסקורפ ועוקב אחריו למתקן החזקה של נבלי-על, תוך התגרות בו לקרב אחרון ביניהם. עקב העייפות הרבה שספיידרמן חש אחרי העימותים הרבים שלו עם נבלי-העל, הוא ואוקטביוס מחליפים ביניהם גופות. כעת כשאוקטביוס נמצא בגופו של פארקר, הוא נשבע להרוות את צמאונו לכוח. אולם, אוקטביוס משתכנע להפוך לגיבור בזכות זכרונותיו של פארקר על הדוד בן בזמן שפארקר מנסה להוריד את תודעתו לזרועות המכניות של אוקטביוס. הדבר גורם לאוקטביוס להעביר חזרה את פארקר לגופו לפני שהזרועות ישמידו את תודעתו. אוקטביוס חוזר לגופו ומתפקד לזמן מה כגיבור, אך מקריב את חייו תוך עזרה לספיידרמן להביס את אומת הגובלינים בהנהגת אדריאן טומס באמצעות הטכנולוגיה שלו.

משחקי ווידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תגובות המעריצים לסיפור היו מאוד חלוקות. כמה מהן מתחו ביקורת על מותו של פארקר, כמה מהן בירכו על השינוי, והיו אלה שטענו שהמוות שלו יופרך בהמשך. למרות שהכותב דן סלוט העיר על כך שהמוות של הגיבור הוא עובדה גמורה, ההחלטה לשנות את רוע הגזירה הגיעה כשסדרת Amazing Spider-Man חזרה להרצה מחודשת באפריל 2014 עם כרך שלישי. בעקבות ההדלפה בדבר מותו של ספיידרמן, סלוט קיבל מכתבי איום שאותם החשיב כרציניים ודיווח עליהם לרשויות, אולם היו אלה מקרים בודדים והשינוי קיבל משוב חיובי לרוב. יוצר הדמות סטן לי ציין שבתחילה חשש מרעיון הסיפור, אך בחר לשמור על ראש פתוח בעניין.

מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיליון הראשון של הסיפור (Amazing Spider-Man #698) מכר כ-81,350 עותקים במהלך הרצתו המקורית - כעלייה של 21,472 עותקים מגיליון קודם, שהיקף מכירותיו עמד על 59,878 עותקים. מכירות הגיליון הבא עמדו על 74,901 עותקים, ומכירות גיליון מספר 700 עמדו על 200,957 עותקים, מה שהפך אותו לקומיקס הנמכר ביותר לחודש דצמבר. לדברי מפיצי אמריקה הצפונית Diamond Comic Distributors, היה זה הקומיקס הרביעי הנמכר ביותר של שנת 2012, כשבעקבותיו גיליון מספר 698 במקום ה-94,, גיליון מספר 699 במקום ה-130 וגיליון 699.1 במקום ה-182.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Amazing Spider-Man #698, November 2012
  2. ^ The Amazing Spider-Man #699, December 2012
  3. ^ The Amazing Spider-Man #700, December 2012