ארנים זולא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארנים זולא
Arnim Zola
ארנים זולא, כפי שהוא מופיע על עטיפת החוברת Secret Empire #3 מיולי 2017, אמנות מאת דן מורה ואדגר דלגאדו.
ארנים זולא, כפי שהוא מופיע על עטיפת החוברת Secret Empire #3 מיולי 2017, אמנות מאת דן מורה ואדגר דלגאדו.
סוג נבל-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Captain America #208
(אפריל 1977)
יוצרים ג'ק קירבי
גילום הדמות טובי ג'ונס ("קפטן אמריקה", "קפטן אמריקה: חייל החורף", "הסוכנת קרטר")
דיבוב טובי ג'ונס ("מה אם...?")
מידע
כינויים ביו-פנאטי, מדען העל
סטטוס פעיל
כוחות אינטלקט ברמה גאונית, גוף רובוטי בעל יכולות שליטה מוחית, העברת תודעה לגוף אחר וירי מטחי אנרגיה מנטליים
חבר בקבוצה הידרה
חבר לשעבר בקבוצה המפלגה הנאצית, העכברושים
אזרחות שווייצרית, זולאנדית
דמויות קשורות
משפחה איאן זולא (בן)
ג'ט זולא (בת)
ארנים זולא 4.2.3 (שיבוט)
אויבים קפטן אמריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארנים זולאאנגלית: Arnim Zola) הוא דמות בדיונית של נבל-על המופיעה בחוברות הקומיקס קפטן אמריקה ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת Captain America #208 מאפריל 1977, והיא נוצרה בידי הכותב והמאייר ג'ק קירבי.

ארנים זולא הוא מדען וביוכימאי גאון ממוצא שווייצרי, שנולד בתחילת שנות ה-20 והיה שווה ביכולותיו למדענים גאוניים דוגמת הרברט וינדהאם וג'ונתן דרו. יכולותיו המתקדמות בהנדסה גנטית הובילו אותו להצטרפות למפלגה הנאצית, שרצתה להיעזר בכישוריו ליצירת גזע עליון חדש. במהלך מלחמת העולם השנייה עבד זולא לצד הברון היינריך זמו, ונקלע לעימות נגד קבוצת הפולשים כשניסה להשתמש ב-DNA של קפטן אמריקה, הסאב מרינר, הלפיד האנושי וטורו ליצירת חייל-על בשירות הנאצים. על מנת להינצל מווירוס מפלצתי שיצר, זולא העביר את תודעתו לגוף רובוטי, עליו מותקנת "קופסת ESP" המעניקה לו יכולות על-חושיות שונות. לקראת תום המלחמה הציג זולא בפני אדולף היטלר שיבוט שנוצר עבורו במקרה וייהרג, הדריך את הגולגולת האדומה להציב את עצמו בהקפאה, והצטרף לארגון הידרה של ברון סטרוקר.

בשנים הבאות היה זולא אחראי על קיומו של היטלר בתוך שיבוט הנודע בשם "סוחר-השנאה", וכן על יצירת יצורי כלאיים הומנואידים שונים במימונו של הגולגולת האדומה. עבודתו לצד הגולגולת האדומה הובילה אותו לעימות ראשון בגופו הרובוטי נגד קפטן אמריקה, שנתקל בזולא בג'ונגל במרכז אמריקה לאחר קרב נגד אחד מיצורי הכלאיים שלו. זולא המשיך בעבודותיו הזדוניות, והתנסה במרוצת השנים ביצירת שיבוטים, הענקת כוחות-על ושטיפת מוח. הוא לקח חלק פעיל בקנוניה להתנקשות בחייו של קפטן אמריקה, וסייע לגולגולת האדומה ולדוקטור פאוסטוס לתמרן את הסוכנת שרון קרטר להתנקשות בחיי אהובה.

בתחילת העשור השני של המאה ה-21 נסוג זולא ל"מימד Z", עולם טכנולוגי אותו יצר ואכלס במוטציות מעשה ידיו, שבו הזמן עובר במהירות מואצת בהשוואה לכדור הארץ. קפטן אמריקה התקיף את ממלכתו החדשה של זולא, והצליח לחלץ תינוק מהונדס-גנטית, אותו גידל במימד Z בשם "איאן רוג'רס". קפטן אמריקה ובנו חברו לזן חייזרי יליד מימד Z והובילו מרד נגד זולא, שסופו בקריסת מימד Z, מותה לכאורה של שרון קרטר ועריקתה של ג'ט בלאק זולא, בתו של ארנים זולא ואחותו של איאן, לצדו של קפטן אמריקה. מאוחר יותר השתתף זולא באירועי "אימפריה סודית" כחבר במועצה העליונה של הידרה.

את דמותו של ארנים זולא בסרטי הלייב אקשן "קפטן אמריקה" ו"קפטן אמריקה: חייל החורף" מגלם השחקן טובי ג'ונס, ששב לגלם את דמותו בסדרת הטלוויזיה "הסוכנת קרטר". בסרט "קפטן אמריקה" מופיע זולא כמדען נאצי שמסייע לגולגולת האדומה. בהמשך, כפי שמתגלה בסרט "קפטן אמריקה: חייל החורף", זולא חדר לשורות סוכנות S.H.I.E.L.D. ולקח חלק בהפיכתו של באקי ברנס לחייל החורף. הוא העביר את תודעתו למחשב על עקב מחלה סופנית, ותמרן את פעולותיה הסמויות של הידרה בתוך סוכנות S.H.I.E.L.D. ג'ונס דיבב גרסה חלופית של זולא בסדרת האנימציה "מה אם...?".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]