נאמור (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נאמור הסאב מרינר
Namor
נאמור הסאב-מרינר, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Sub-Mariner Vol. 2 #1, אמנות מאת מייקל טרנר.
נאמור הסאב-מרינר, כפי שהופיע על עטיפת החוברת Sub-Mariner Vol. 2 #1, אמנות מאת מייקל טרנר.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Motion Picture Funnies Weekly
(אפריל 1939)
יוצרים ביל אברט (כותב ומאייר)
גילום הדמות טנוך הוארטה, "הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח"
מידע
שם אמיתי נאמור מקנזי
כינויים ד"ר ג. וו. פלטון, הסאב מרינר, הבן הנוקם, המוטנט הראשון, האיש הזקן, אימפריוס רקס, אדון שבעת הימים, פניקס
סטטוס פעיל
גזע אטלנטי למחצה ומוטאנט למחצה
כוחות יכולת להתאים עצמו לכל סוגי הימים, כוחות, סיבולת וזריזות-על, תעופה.
חבר בקבוצה האוונג'רס, אומת האטלנטים (מלך)
חבר לשעבר בקבוצה אקס-מן, מגני המעמקים, אקס-מן האפלים, דפנדרס, הפולשים, צוות הכחדה, אילומינטי, הקאבאל של נורמן אוסבורן, הקאבאל של נאמור (מנהיג)
אזרחות Atlantis עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה סטגור, קאמו, האראן וקיילן (אבות קדמונים)
ת'אקור (סב, מת)
קורה (סבתא)
דאקה וזרינה (דודים)
לאונרד מקנזי והנסיכה פן (הורים, מתים)
לורנס מקנזי (אח חורג)
דורמה (אשה לשעבר, מתה)
מרינה (אשה)
קאמאר (בן, מת)
נאמורה, בימר, בובו ונאמוריטה (בני דודים)
לאון מקנזי (אחיין)
ליירון מקנזי (אחיין-רבא)
אויבים Attuma, Orka, Gargantos, Llyra, Commander Kraken עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נאמור הסאב-מרינראנגלית: Namor the Sub-Mariner, "נאמור הצוללן") הוא דמות אנטי גיבור מוטאנט המופיע בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברות Motion Picture Funnies Weekly מאפריל 1939, בכתיבתו ובאיורו של ביל אברט.

דמותו של הסאב מרינר היא מבין שלושת גיבורי-העל המרכזיים והראשונים של חברת טיימלי קומיקס (לימים מארוול קומיקס), כאשר השניים האחרים הם קפטן אמריקה והלפיד האנושי המקורי, במה שנודע כתור הזהב של הקומיקס. אברט ציין שמקור ההשראה לדמות הוא שירו של סמואל טיילור קולרידג', "שירת יורד-הים הישיש"[1].

נאמור הוא בנם המוטאנט של קפטן אנושי ונסיכה של הממלכה התת-ימית המיתית אטלנטיס, והוא מחזיק בכוחות-על וביכולות ימיים, כמו גם יכולות מוטאנטיות כתעופה. במשך השנים, דמותו הוצגה כגיבור-על חיובי מטבעו, אך גם בעל פתיל קצר וכן כפולש חדור שאיפת נקם כנגד מתיישבי האדמה שפלשו לממלכתו. דמותו מעולם לא תויגה כטובה או רעה, והוא הגן על ממלכתו רק כאשר אוימה בידי גורמים מבחוץ. נאמור נחשב לאאוטסיידר, אם כי הוא צוות לעיתים עם גיבורי-על כדוקטור סטריינג', הענק הירוק, הגולש הכסוף וקבוצות הפולשים, הדפנדרס, האוונג'רס, ארבעת המופלאים ולאחרונה גם אקס-מן.

דמותו של נאמור מופיעה בהופעת הבכורה שלה בסרט היקום הקולנועי של מארוול "הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח" בגילומו של טנוך הוארטה. הדמות מדורגת במקום ה-77 ברשימת מאה גיבורי העל הגדולים, לפי אתר IGN[2].

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תור הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הזהב של הקומיקס

נאמור הופיע לראשונה באפריל 1939 בחוברת קומיקס ראשונה מסוגה שתוכננה להיות מחולקת לבעלי תיאטראות, בשם Motion Picture Funnies Weekly, שהופקה בידי ההוצאה לאור Funnies Inc. שמונה הדוגמאות היחידות מבין אלה שנוצרו נתגלו באחוזתו של פרסומאי מנוח בשנת 1974. כשהרעיון לחוברת מחולקת נפל, הכותב ביל אברט השתמש בדמות לחוברת Marvel Comics #1, הראשונה של טיימלי קומיקס - לקוחתה של Funnies Inc. סדרת החוברות שינתה את שמה בחוברת מספר 2 ל-Marvel Mystery Comics.

בהופעתו הראשונה, נאמור היה לאויבה של אמריקה. דמות האנטי גיבור של אברט נאבקה בסופו של דבר עם הלפיד האנושי של הכותב קארל בורגוס, אולם עם כניסתה של ארצות הברית למלחמת העולם השנייה, נאמור ציוות עצמו ללפיד האנושי ולבעלות הברית נגד אדולף היטלר ומדינות הציר. חברים נוספים כללו את בטי דין, שוטרת העיר ניו יורק שהוצגה בחוברת מספר 3, ובנות דודו נאמורה ודורמה.

נאמור כיכב בקומיקס תור הזהב Sub-Mariner Comics, שפורסם בכל רבעון ולאחר מכן שלוש פעמים בשנה ובכל חודשיים, למשך 32 חוברות (סתיו 1941-יוני 1949). יחד עם גיבורי-על אחרים של החברה, נאמור נעלם מעט לאחר סוף מלחמת העולם השנייה ודעיכת פופולריות חוברות הקומיקס. לאחר המלחמה, הוא לחם בפשע בקבוצת גיבורי-העל All-Winners Squad לתקופה קצרה, ובמהלך שיכתוב בשנות ה-70 נקבע כי לחם בזמן המלחמה יחד עם בעלות הברית וקבוצת גיבורי-העל "הפולשים". קבוצה זו נבנתה סביב החברים המייסדים נאמור, קפטן אמריקה והלפיד האנושי המקורי. כמה סיפורים משנים 1975-1979 מסדרת "הפולשים" הדפיסו מחדש הרפתקאות מתור הזהב.

הסאב-מרינר חווה תחיה מחודשת וקצרה באמצע שנות ה-50, בתחילה בחוברת Young Men #24 ולאחר מכן Sub-Mariner Comics #33-42 (אפריל 1954-אוקטובר 1955). בתקופה זו, לנאמורה הייתה סדרת ספין אוף משלה.

תור הכסף ולאחריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – תור הכסף של הקומיקס

נאמור חזר בחוברת הרביעית של ארבעת המופלאים (מאי 1962), כאשר ג'וני סטורם - הלפיד האנושי החדש - מוצא אותו כשהוא חסר בית וחולה במחלת השיכחה ברובע הדרומי של מנהטן. הלפיד האנושי מגלח את זקנו בעזרת להבותיו, מזהה אותו כנאמור וזורק אותו לנהר בתקווה להשיב את זיכרונו אליו, ואכן כך קורה. נאמור חוזר לממלכתו התת-ימית, שבסיפור זה נקבע שמה לראשונה בהיסטוריית הדמות כאטלנטיס, אך מגלה רק מוצב אחד שהושמד בניסוי בנשק גרעיני במהלך השנים בהן התהלך ללא כל זיכרון מעברו. הוא משער כי כל אנשיו פזורים וכי הוא לא ימצא אותם לעולם. הוא נשבע נקמה על עולם האדמה, ומתקיף בעזרת מגוון של יצורים ימיים ענקיים שזומנו בעזרת קרן נשיפה אטלנטית. כאשר ארבעת המופלאים נלחמים בו, הוא נכבש ביופייה של סוזן סטורם, התאהבות שאותה מחזיק נאמור במשך שנים כלפיה.

בחוברת הרביעית של האוונג'רס (מרץ 1964), נאמור מוצא שבט ארקטי הסוגד לדמות קפואה שנשמרה בגוש של קרח. הוא זועם על מעשה הסגידה וזורק את גוש הקרח לאוקיינוס. לאחר עזיבתו, גוש הקרח נמס ומגלה את גופתו הקפואה של קפטן אמריקה. עד מהרה, קבוצת האוונג'רס מחייה אותו מחדש. בגיליון קודם, נאמור מצטרף לענק הירוק בהתקפתו על האוונג'רס, אך נסוג לאחור כאשר הענק נוטש את הקרב.

דמותו של נאמור בשנות ה-60 של המאה ה-20 - הידועה בפי היסטוריוני קומיקס כתור הכסף של הקומיקס - היא סמכותית, גאוותנית ורצינית יותר מהצעיר הפזיז שהיה בשנות ה-40 וה-50, והמדבר בניב נאו-שייקספירי מאשר ניב הדיבור הקודם שלו בנערותו. יתר על כן, דמותו נודעה כאנטי גיבור, והוא ציוות עצמו לנבלי-על ידועים כדוקטור דום ומגנטו, אולם אצילותו המלכותית ונטייתו לפעול בעצמאיות הופכים את שיתופי הפעולה הללו לקצרי מועד. לאחר הופעות אורח שונות, נאמור מקבל סדרה משל עצמו בכותר Tales to Astonish, החל מחוברת מספר 70 (אוגוסט 1965), שהפך מאוחר יותר לכותר הנושא את שמו, Sub-Mariner, בשנים 1968-1974. כמה מהגיליונות המאוחרים נכתבו בידי יוצר הדמות, ביל אברט, מעט לפני מותו, והציגו מחדש את נאמורה כמבוגרת יותר ואת ביתה, נאמוריטה פרנטיס.

בעקבות מיני סדרה בת ארבע חוברות שנכתבה כעשור לאחר מכן, Prince Namor, The Sub-Mariner (ספטמבר-דצמבר 1984) בכתיבתו של בוב בודיאנסקי ובאיורו של ג'ון מארק דמתיאס, נאמור קיבל סדרה משלו בשנת 1990, שרצה למשך 62 חוברות (אפריל 1990-מאי 1995) בכתיבתם של ג'ון ביירן (#4-21), ג'יי לי (#26-38) ומגוון כותבים ואמנים אחרים. הסדרה עקבה אחר עלילותיו של נאמור כיו"ר "אורקל בע"מ", תאגיד המקדיש את משאביו להפחתת זיהום, בעיקר בימים, והביאה לחזרתו לחיים של אמן הלחימה איירון פיסט.

המיני סדרה Namor בת 12 החוברות מיוני 2003 עד למאי 2004, שנכתבה בידי ביל ג'מאס ואנדי ווטסון ואוירה בידי סלבדור לרוקה חקרה את ימי נעוריו של נאמור, ומערכת היחסים הרומנטית אותה רקם עם נערה אמריקנית בתחילת המאה ה-20. בהמשך, מיני סדרה בת שש חוברות, Sub-Mariner Vol.2 (אוגוסט 2007-ינואר 2008) הציגה את בנו הסודי של נאמור, קאמאר.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאמור נולד בעיר הבירה של האימפריה האטלנטית, שהתמקמה לאורך החוף הארקטי בזמנו, מתוך זיווגם של בת הקיסר האטלנטי ת'אקור ושל קפטן אמריקני משוברת הקרח "אורקל". כאשר בת הקיסר - הנסיכה פן - לא חזרה מחקירתה של הספינה השוכנת במימי אנטארקטיקה, ת'אקור שלח לוחמים אטלנטיים לתקוף את ה"אורקל", בהאמינו כי היא נתפסה. למען האמת, קפטן הספינה - לאונרד מקנזי - לקח אותה ככלתו. בהתקפה, מקנזי נחשב למת ופן חזרה לממלכתה. תשעה חודשים לאחר מכן, תינוק ורוד-עור נולד לגזע האטלנטיים כחול-העור. הוא גדל באטלנטיס, ובבגרותו הרבה לצאת להרפתקאות במימי האוקיינוס ומעל לקרקע. הוא הפך לנסיך אטלנטיס וללוחם עבור בני עמו האטלנטיים.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשפרצה מלחמת העולם השנייה, נאמור הניח הצידה את מחלוקותיו עם העולם החיצון ולחם לצד גיבורי-על ובני ברית שקראו לעצמם "הפולשים", ביניהם קפטן אמריקה, שותפו באקי ברנס והלפיד האנושי המקורי. נאמור נפצע לאחר המלחמה וחי למשך זמן מה ברובע הדרומי של מנהטן, ניו יורק כמחוסר בית חולה שכחה בשם מייסין. בתקופה, אתר העיר אטלנטיס הושמד בניסוי בנשק גרעיני ותושביו נאלצו לעבור למיקום אחר.

לאחר מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהתרפא ממחלת השיכחה שלו בידי ג'וני סטורם מארבעת המופלאים, נאמור מצא את חורבות אטלנטיס. בהאמינו כי עמו הושמד יחד עם העיר, נאמור נשבע לנקום באנושות כולה. לאחר כמה התקפות מצידו, שסוכלו בידי ארבעת המופלאים והאוונג'רס, נאמור גילה את מקום מושבם החדש של האטלנטיים. אחרי שנאמור ארגן מתקפה כוללת על העיר ניו יורק, הוא נסוג יחד עם בני עמו וחזר בו ממסע הנקמה.

נאמור חזר לאטלנטיס כדי להינשא לדודניתו, ליידי דורמה, בה התאהב. אולם ליירה, נסיכה מרושעת מממלכת למוריה התת-ימית, חטפה והחליפה את דורמה בזמן החתונה מתוך תקווה לגזול את ממלכתו של נאמור. מבחינה חוקית, הוא נשא לאשה את דורמה, אך עדיין היה צריך לחפש אחריה. לרוע המזל, ליירה לקחה את דורמה לפני השטח לכודה בתוך מכל כפיתיון, וכאשר הוא הגיע להצילה, ליירה ניפצה את המכל כדי להסיח את דעתו. נאמור לא יכל להציל את דורמה, וכמעט נדחף לכדי שיגעון מתוך צער. מעט לאחר מכן, נאמור התאחד שוב עם אביו האובד, אך מפגש זה היה קצר מועד כאשר לאונרד מקנזי הקריב את חייו בקרב נגד הנבל טייגר שארק.

לאחר שהופל מכס מלכותו וגורש מאטלנטיס, נאמור הצטרף לאוונג'רס. הוא היה נשוי זמן קצר למרינה, חברת הגזע החייזרי פלודקס וקבוצת אלפא פלייט. במשך זמן זה היא נחטפה בידי שר המלחמה אטומא, עד אשר שוחררה בידי נאמור וקבוצות האוונג'רס ואלפא פלייט. הוא ומרינה הקימו חברה קטנה של אטלנטים שהתנגדו לשלטונו העריץ של אטומא במערה תת-ימית בשם דלוביה. משיכתה הגנטית של מרינה לעבר הרוע גרמה לה להיאבק באוונג'רס, והיא נחשבה למתה עד אשר התגלה כי נותרה בחיים אך בתרדמת.

לאחר מכן, בקשת הסיפור "אטלנטיס תוקפת" משנת 1989, מספר גורמים באטלנטיס הכריזו מלחמה על תושבי הקרקע. נאמור נחשב למת בקרב הפותח בתעלת פנמה, אך שרד והכריע את תוצאות הקרב בה באותה עת שגרם לתושבי הקרקע להאמין שהוא עדיין מת. לאחר מספר חודשים בדרום האוקיינוס השקט, צמד אוקיינוגרפים בשם קיילב וקרי אלכסנדר - אב וביתו - מצאו את נאמור כשהוא על סף שיגעון וטיפלו בו עד להבראתו. קיילב הסיק שזעמו של נאמור נבע מדמו החצי אנושי-חצי אטלנטי, וסיפק לנאמור את האמצעי לשלוט במטבוליזם שלו. נאמור החליט להמשיך ולשמור על הימים ועל עמו מבלי להתגלות, ולכן אסף אוצרות השקועים בתחתית האוקיינוס כדי לממן הקמת תאגיד לו קרא בשם "אורקל בע"מ", בהשתמשו במשפחת אלכסנדר כקונים באי כוחו. תחת ההסוואה של איש עסקים בינלאומי ויו"ר התאגיד "אורקל בע"מ", נאמור תמך בסביבתנות. אולם, הוא נאלץ להתגלות לאחר שקבוצת טרוריסטים פוצצה מכלית נפט תת-ימית השייכת לתאגיד, ואשר איימה על שלום העיר ניו יורק.

במסגרת מסעותיו לצורך עסקים, נאמור הגיע לממד קונלון ומצא בו את איירון פיסט, שנחשב למת כבר כמה שנים. בחוזרו לכדור הארץ, נאמור חקר את פלישתם של גזע ההילת'רי - תושבי כוכב קונלון, ונאלץ ללחום בחבר האקס-מן וולברין, שנלקח כאסירם. הקרב הופרע בידי המכשף מסטר קאהן, שמחק את זכרונו של נאמור והשליך אותו במערב התיכון. נאמור אבד למשך שנה. כאשר נאמוריטה מצאה אותו בעזרת הקשר המנטלי אליו, אותו רכשה לאחרונה. זכרונו לא חזר אליו אלא לאחר שהוא והנסיכה פן - שהוחזרה לחיים - נלכדו בידי דוקטור דום. הספינה שהייתה בשליטתו של דום נכלאה בבקבוק בידי מסטר קאהן, שהתחזה לנאמור ומכר את מרבית החזקותיו של תאגיד "אורקל בע"מ". נאמור שבר את הבקבוק ואת הכישוף שהוטל, והרג את מסטר קאהן.

במהלך סיפור "מעשי נקמה" של שנת 1990, נאמור היה תחת שליטתו של הקונטרולר ונלחם נגד קפטן אמריקה, שהביס אותו ושחרר אותו מהשליטה במוחו. או אז, נאמור נקרא לשוב לאטלנטיס כדי להתמודד מול התקפות גבול של אויבים ללא פנים. לאחר שפן ניסתה לגזול את כס המלוכה, נודע כי היא למעשה מלכת המכשפות ארטיס גראן, שגנבה את גופה של פן. נאמור נהרג בקרב עם בעלה - מלך המכשפים סומא-קת, אך הוחזר לחיים בידי נפטון, האל לו סוגדים האטלנטים. או אז, פן האמיתית, הלכודה בגופה של גראן, מתה בשעה שהגנה על בנה מפני התקפתו האחרונה של סוקוס, משרתם של הנבלים. עד מהרה, נאמור חזר לשלוט באטלנטיס ולתאגיד שלו, אך עדיין שמר על ריחוק מהעולם החיצון. התאגיד עזר לממן את פעולותיה של קבוצת-העל "גיבורים להשכרה", בה היו חברים גוסט ריידר, המעניש, הענק הירוק, איש הנמלה, לוק קייג', דדפול והאלמנה השחורה בין היתר, שהשתמשו במתקני התאגיד כמפקדתם.

האילומינטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאמור הוא חבר הקבוצה המדינית החשאית "אילומינטי", יחד עם דוקטור סטריינג', איירון מן, פרופסור X, מיסטר פנטסטיק וחזיז שחור, אם כי דעותיו עוינות במיוחד. כאשר בת דודתו נאמוריטה נהרגה בהתפוצצות וברצח המוני שהוביל לחוק רישום העל-אנושיים (אליו נאמור מתנגד), הוא מפעיל סוכני חרש של משמר הכבוד המלכותי האטלנטי כדי למצוא את האשם - הנבל ניטרו - אותו הוא לוכד בעזרתו של וולברין. בעיצומו של הקרב בין הפלגים בקרב גיבורי-העל, נאמור מביא את כוחותיו האטלנטיים לעזור לכוחותיו של קפטן אמריקה. מאוחר יותר, הוא נוכח בהלווייתו הפרטית של קפטן אמריקה, ומבטיח לנוכחים שאף אחד יתקרב לאתר.

נאמור היה לחבר האילומינטי היחיד שהתנגד להגלייתו של הענק הירוק אל מחוץ לכוכב, כפי שסופר באירועי כוכב הענק הירוק. משום כך, הענק חס על חייו בזמן חזרתו לכדור הארץ לאחר אירועי מלחמת-עולם הענק הירוק. הענק מכריז מלחמה על הארץ, ונאמוריטה מצטרפת יחד עם אנג'ל והרקולס למטרתו.

השמדתה של אטלנטיס והפלישה הסודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאמור מגלה שיש לו בן אובד בשם קאמאר, שניסה לגזול את כס המלכות באטלנטיס על ידי הכרזת מלחמה על ארצות הברית. בעקבות האירועים, נאמור אולץ לפנות את תושבי אטלנטיס וקרא להם להגר לפני הקרקע ולחיות לצד סוכני החרש של תאגידו, כאשר ניטרו נשאר בעיר הריקה יחד עם קאמאר שנלקח כאסירו, והתפוצץ מעומס יתר. או אז, נאמור כרת ברית עם הנבל והמונרך האירופאי דוקטור דום ושלח גדוד לוחמים אטלנטיים לשמור על מדינתו לאטבריה.

מעט לאחר מכן, איירון מן זימן את האילומינטי לדון באפשרות שתהיה פלישה לנוכח האירועים האחרונים, ונאמור התעקש שלא כך הדבר. חזיז שחור מתקיף אותם לפתע, כאשר הוא מתגלה כסקרול מתחזה, ונהרג בידי נאמור, שעוזב את הקבוצה בטענה שאינו סומך יותר על חבריה.

שלטון אפל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שלטון אפל

נאמור ציוות עצמו לקפטן אמריקה החדש, ג'יימס ברנס, כדי להשיב את גופתו של הלפיד האנושי המקורי לפני שתשמש כנשק בידי מדען עריק. נאמור ציין כי הוא עושה זאת משום שג'ים האמונד (הלפיד האנושי המקורי) היה מהאנשים היחידים שהוא אי פעם העריך. אולם, הוא נשבה ונערכים בו ניסויים עם וירוס העשוי מ-DNA ומבנה תאים של האמונד, אך הפיזיולוגיה האטלנטית שלו מנקה את גופו מהשפעות הווירוס. לאחר מכן, נאמור מוודא שג'ים האמונד נקבר באופן הראוי.

נאמור היה לאחד המנהיגים שזומנו בידי נורמן אוסבורן לקאבאל ("חורשי המזימות"), ביניהם נמנים גם דוקטור דום ואמה פרוסט. נרמז כי לפרוסט ולנאמור עבר משותף ביחד, וכי יש לו רגשות כלפיה. לאחר הישיבה, נאמור ודום מדברים ביניהם והביעו ספק בתוכניתו של אוסבורן, שלפי דום תעניק לאוסבורן שליטה מלאה על אומות היבשה בכדור הארץ, אך גם לא תפריע לשלטונו של נאמור בימים. כמו כן, נאמור פוגש בפרוסט, ומתגלה כי הייתה ביניהם היסטוריה משותפת. בימיה כמלכה הלבנה של המעגל הפנימי של מועדון הלפייר, היא נשלחה בידי סבסטיאן שו לגייס את נאמור לשורותיו. במקום זאת, נאמור לוקח אותה לממלכתו והם מפתחים מערכת יחסים רומנטית. שו האמין כי פרוסט בגדה בו, ולכן הוא שלח זקיף מתוכנת להתקיף את השניים ולהשמיד את אטלנטיס. כאשר נאמור מתעמת מול שו על בוגדנותו, סלנה משתלטת באופן טלפתי על פרוסט ונועלת את זיכרונותיה על נאמור. כתגובה, נאמור נשבע לנקום בשו. בזמן ההווה, פרוסט מגלה לו שהקרב הראשוני בינה לבין הפניקס שחרר את הנעילה על זיכרונותיה. היא כורתת עמו ברית, מפתה את שו, ומשתמשת בכוח הטלפתיה שלה כדי לגרום לנאמור להאמין שהיא הרגה אותו, כשלמעשה ניטרלה אותו טלפתית. כחלק מהעסקה ביניהם, נאמור נשבע להגן על גזע המוטאנטים כשם שהוא מגן על עמו, ופרוסט נשבעה להגן טלפתית על מוחו אם אוסבורן יבגוד בהם.

כאשר נפטון נלכד בידי המלכה היפולטה והאמזונות הלוחמות לבקשתם של פלוטו והרה, הנסיכה ארטומיי חילצה מתוכו את מיקומו של האומפאלוס. הוא ניצל מידיה בידי נאמור, נאמורה והרקולס ונלקח חזרה לאטלנטיס כדי שהכמרים ירפאו אותו. נאמור הביע דאגה, כבוד ויראה רבה כלפי האל שלו, ונאות להקריב את העולם החיצון כדי לטפל בו. בשלב מסוים, אוסבורן ממנה את נאמור ללכוד את טוני סטארק הנמלט מן החוק, אך נאמור נכשל.

נאמור מסכים להתאחד עם חמשת חברי האילומינטי כשבוע לאחר הפלישה הסודית כאשר ריד ריצ'רדס הנואש מקים מחדש את הארגון כדי לספק עזרה והדרכה לבעיית מלחמות האזרחים ביקומים המקבילים דרך מכונה חדשה שהמציא, לה קרא "הגשר". זמן מה לאחר פגישת האילומינטי, נאמור מזומן בחשאי לפגישתם השנייה של הקאבאל בידי אמה פרוסט. אוסבורן מציע לטפל בחבורת האוונג'רס הרשומים, "האוונג'רס העוצמתיים". בין יתר הנושאים שנדונו היו המצוד הכושל אחרי טוני סטארק, מיזוגם של לוחמים אסגרדיים לתוך מדינת לטבריה והשבתו של דוקטור דום כמונרך על מדינתו, המוטאנטים המצטברים בסן פרנסיסקו, התקפתו של המעניש על "הברדס" וכן נושאים אחרים. בינתיים, לוקי מנסה להשתמש בקבוצת אוונג'רס משלו בדמותה של מכשפת השני כדי לשבור את אוסבורן - מטלה המשותפת גם לדום ולנאמור, אם כי הם אינם יודעים את תוכניתה. שישה חודשים לאחר הפלישה, נאמור פוגש בפנתר השחור ומבקש ממנו להצטרף לקאבאל כדי להתכונן לנפילתו של אוסבורן, אך זה האחרון מסרב בנימוס.

כאשר סוכני חרש אטלנטיים פותחים במתקפת טרור על קליפורניה, אוסבורן פוקד על נאמור לגנות את הקבוצה הסורחת ולגזור את דינם פרט לאחד, שישמש כעדות ויושפל בפני אמצעי התקשורת. נאמור מסרב בזעם, באומרו שמה שהם תופסים כטרור הוא למעשה פעולת תגמול נגד תושבי הקרקע על השמדת כוכב הלכת עליו הם חיים, ועוזב את הקאבאל.

אוטופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – אקס-מן: אוטופיה

נאמור מצטרף לאקס-מן האפלים לבקשתה של אמה פרוסט. תחת שליטתו של אוסבורן, האקס-מן האפלים - יחד עם האוונג'רס האפלים - משתלטים בהצלחה על סן פרנסיסקו, שזועזעה קשות בידי מהומות של קבוצות אנטי-מוטאנטים התומכות באיסור רבייתם של מוטאנטים. קבוצת האקס-מן הפכה בשנית לנרדפת על ידי החוק. אולם, אחרי שהשליטה על העיר הושבה, מתגלה כי נאמור ופרוסט עבדו יחד עם סייקלופס כדי לפנות את סן פרנסיסקו ממוטאנטים לבסיס חדש בשם "אוטופיה" בקו החוף של קליפורניה. אוסבורן מגלה כי עבדו עליו, ויחד עם האוונג'רס האפלים מתכנן להשתלט על אוטופיה המוטאנטית. כאשר קבוצות האוונג'רס האפלים ואקס-מן האפלים מובסים, נאמור נשאר עם המוטאנטים על אוטופיה.

עידן הגיבורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הברדס מנסה להשיג לרשותו את יהלומי האינסוף לאחר שהוחבאו בידי האילומינטי, נאמור עוזר לתור להשיג את יהלום הזמן מתחתית האוקיינוס לפני הברדס, ולהשתמש בו בקרב נגדו. עם הבסתו של הברדס, נאמור ושאר חברי האילומינטי - כאשר סטיב רוג'רס שחזר לחיים מחליף את חזיז שחור שמת - מסכימים להחביא מחדש את היהלומים.

כוחות ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משום ירושתו הגנטית הבלתי רגילה, נאמור הוא יחיד במינו בקרב הן בני האדם והן האטלנטים. הוא מיוחס לרוב כמוטאנט הראשון של חברת מארוול, משום שלמרות שכוחות-העל שלו באים מעצם היותו היבריד אנושי-אטלנטי, יכולת התעופה שלו אינה ניתנת להסברה בידי אף אחד מהצדדים. אולם, לפי כרונולוגיית ההמשכיות של החברה, היו הרבה מוטאנטים לפניו.

נאמור מחזיק בפיזיולוגיה אמפיבית מלאה המותאמת ללחצים הקיצוניים שקיימים מתחת למים. בנוסף, הוא בעל כוחות, מהירות, זריזות וסיבולת-על וכן אריכות חיים ויכולת תעופה. הוא מסוגל לשרוד מתחת למים לתקופה בלתי מוגבלת ויש לו יכולת ראייה מיוחדת המקנה לו את האפשרות לראות בבהירות מבעד למימי האוקיינוס העכורים.

בסיפור הראשון של הדמות, ביל אברט תיאר את הדמות אותה יצר כ"אדם-על החי על היבשה ובימים, עף באוויר ויש לו כוחות של אלפי בני אנוש רגילים". לא הוזכרו כוחות נוספים. לנאמור צמד כנפונים על כל אחד מקרסוליו, המקנים לו את יכולת התעופה. לעיתים, הכנפונים אבדו או נפגעו, ויכולת התעופה שלו התפתחה רק בבגרותו. כאשר הסדרה הוחייתה בשנת 1954, נאמור איבד את כנפוני הקרסול שלו ואיתם את יכולת התעופה. בהמשך, כוחותיו המלאים חזרו בחוברת מספר 38 (פברואר 1955). בנוסף, יש לו את האפשרות לשחות במהירות-על, אפילו בסטנדרטים אטלנטיים. לאחר שנאמור הוחייה בשנית בשנות ה-60 של המאה ה-20 בידי סטן לי וג'ק קירבי, הוא הדגים כוחות תת-ימיים שונים שלא נראו קודם, כמו יכולות חיקוי כדג וכוחות חשמל כמו לצלופחאים.

לנאמור אריכות חיים גדולה יותר מבן אדם רגיל. הוא עבר את גיל 80 מאז הולדתו ב-1920 לפי קו הזמן של מארוול, אך נראה כגבר צעיר בשיאו. זהותו כגיבור-על לפני מלחמת העולם השנייה התבססה זה מכבר, מה שגרם לו להיות פחות מושפע מקו הזמן הנזיל של המשכיות החברה.

כוחו הרב של נאמור קשור למידת קרבתו למי הים. הוא מסוגל לזרוק ללא כל קושי מכלית, למרות צמיגות האוקיינוס. הוא אינו מסוגל למות כתוצאה מהישארות על קרקע יבשה, כמו אטלנטים רבים אחרים, אם כי כוחו נחלש במידה מועטה ככל שהוא משתהה מחוץ למים. יש לו גם סיבולת גבוהה יותר מכל בן אדם רגיל, וחסינות מפני פציעות הודות ל-DNA ההיברידי שלו. רמת הכוח שלו יכולה לעמוד בקרבות נגד ישויות עוצמתיות כמו הענק הירוק.

כמה מהסיפורים הזכירו כי לנאמור יש זימים לצורך נשימה מתחת לפני הים, ואמנים כסלבדור לרוקה איירו חרכי זימים משני צידי צווארו. בחוברות Sub-Mariner #18-22 ‏(1969-1970), ישויות חוצניות סגרו באופן כירורגי את הזימים לתקופת מה, מה שאיפשר לו לנשום אוויר אך לא מתחת למים. מקורות נוספים ציינו כי ריאותיו מכילות חמצן המפרק את הממברנות והמאפשר לו לחיות מתחת לפני הים.

כתוצאה מטיבעו ההיברידי, נוצרה התאוריה לפיה נאמור חסין מפני חוסר איזון בחמצן בדמו, הגורם בדרך כלל להפרעה דו-קוטבית ולשינויים קיצוניים במצב הרוח. הוא יכול לווסת חוסר איזון שכזה על ידי טבילה במי הים.

לנאמור סוג של כריזמה אותה נשים מוצאות כמושכת ביותר. רבות מהנשים עימן היה בקשר הבהירו את משיכתן לחזותו החייזרית והשרירית. הוא מגיב לכך בהכרת תודה מהולה בריחוק מסוים הנובע מאטיקט מונרכי.

נאמור הוא מנהיג מלידה שאומן בידי משפחת המלוכה האטלנטית כיאה ליורש כס המלכות והוא הוביל חילות לקרב בהצלחה יתרה. התנהגותו הבינאישית היא מרוחקת וגובלת בחוסר ידידותיות, אך היא נובעת מאצילותו הרבה.

ניתנה לנאמור חזקה על יהלום הזמן, שמעניק לו את האפשרות לשלוט בעבר, בהווה ובעתיד. כמו כן, יש באפשרותו לערוך מסע בזמן, לבגר ולהצעיר אנשים, וכן להשתמש בו כנשק כדי ללכוד אויבים בלולאות זמן בלתי נגמרות.

נאמור חונך בנימוסי חצר המלכות האטלנטית, והוא דובר אנגלית, אטלנטית ולמורית. הוא איש עסקים ממולח ביותר.

המוטאנט הראשון של מארוול[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאמור זוהה שוב ושוב כ"מוטאנט הראשון של מארוול", עובדה נכונה לפי סדר הופעתו הכרונולוגית בפרסומי החברה. אולם, הוא אינו המוטאנט הוותיק ביותר בקו הזמן של יקום מארוול הבדיוני. מספר מוטאנטים קדמו לו, כמו אפוקליפס (שנולד בשנת 30 לפני ספירת הנוצרים), סלנה (הייתה פעילה מאז 10,000 לפני הספירה), אקסודוס (מאז המאה ה-12), מיסטיק ודסטיני (תאריך לידתן אינו ידוע, אך נודע ששתיהן פעילות משחרית המאה ה-20), המוטאנט הדמוני עזאזל, וקבוצת המוטאנטים אקסטרנלז.

בחוברת מספר 6 של חוברות האקס-מן (יולי 1964), מנהיג האקס-מן פרופסור X ונבל-העל מגנטו חושדים בנאמור על כי הוא מוטאנט. כותבים של שנות ה-60 וה-70 תיארו את דמותו כהיבריד אנושי-אטלנטי ולא כמוטאנט, כדי להבדילו מקבוצת האקס-מן המוטאנטית. כאשר הסדרה הוחייתה בשנות ה-90, שם הכותר נשא את התיאור "המוטאנט הראשון והעוצמתי של מארוול".

נאמור למעשה בנוי מפיזיולוגיה היברידית של בני אנוש ואטלנטים, אם כי מאפייניו האישיים אינם שייכים לאף גזע. מאפיינים אלה כוללים את היכולת לעוף, כוחו העצום, ויכולות ששומשו לעיתים רחוקות כהפקת חשמל, חוש רדאר ותקשור טלפתי עם חיי הים.

בגיליון הראשון של המיני סדרה העוסקת בקבוצת האילומינטי, וזאת לאחר שעבר ניסויים בידי חוצנים, נקבע כי נאמור אינו רק היבריד אנושי-אטלנטי כי אם גם מוטאנט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נאמור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Peter Sanderson (1996). Marvel Universe. Virgin Publishing Ltd. ISBN 1-85227-646-0
  2. ^ Top 100 Comic Book Heroes: #77 - Sub-Mariner