גיבניצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיבניצה
Gibanica
מאכלים
סוג עוגת שכבות, מזון עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בצק עלים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיבניצהקרואטית: Međimurska gibanica)[1] היא סוג של עוגת שכבות שמקורה במחוז Međimurje, קרואטיה. היא עשויה מבצק עלים וארבע מילויים: אגוזים, גבינת קווארק טרייה, פרג ותפוחים, וכן ממרכיבים רבים נוספים. זהו מאכל מסורתי, פופולרי במיוחד בצפון קרואטיה,[1] עשיר בטעם ומלא קלוריות, מעדן המהווה מרכיב בלתי נפרד מהמטבח הקרואטי. העוגה דומה מאוד לפלודני היהודי-הונגרי. בגביניצה שיכבת הריבה בפלודי מוחלפת בשיכבת גבינת קווארק.

מתכון זה הוא אחד מהמספר הגדול של סוגים אזוריים של גיבניצה שפותחו ברחבי הבלקן.

הכנה והגשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שכבת בסיס של בצק מוכן נמתחת בתבנית מתאימה ששומנה קודם לכן בשומן. לאחר מכן הבצק מכוסה בשכבת המלית הראשונה מתוך ארבע המורכבת מאגוזי מלך קצוצים או טחונים ספוג חלב, גבינת קווארק טרייה, פרג טחון ספוג חלב ותפוחים מגוררים. את שכבת המילוי מורחים על פני כל המשטח ולאחריה את שכבת הבצק השנייה, את שכבת המילוי השנייה וכן הלאה, עד שמניחים את כל ארבע שכבות המילוי. השכבה הסופית של הבצק מכוסה בשמנת חמוצה שנמזגת מעורבבת קודם לכן עם חמאה מומסת ו/או ביצה.

את התבשיל מכניסים לתנור ואופים כשעה בחום של 200 מעלות. ניתן להגיש את העוגה או שהיא עדיין חמה ישירות מהתבשיל או להשאיר להתקרר לטמפרטורת החדר. אפשר לחתוך לרבעים או למלבנים ולבסוף לפזר אבקת סוכר .

פרטים ספציפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Međimurska gibanica הוא סוג ספציפי של גיבאניצה, אשר שונה מסוגים אחרים בכמה פרטים הנוגעים לבצק, המילוי, המראה וההרכב של כמה מרכיבים משניים או נוספים (סוכר, שמנת חמוצה, חלב, חמאה, ביצים, צימוקים, קינמון וכו'). בהשוואה, למשל, ל-prekmurska gibanica, היא מכילה בצק עלים במקום קלתית, כמו גם גבינת קווארק טרייה במקום גבינת ריקוטה או קוטג'. ממבט ראשון ניתן לראות של-međimurska gibanica יש ארבע שכבות פשוטות ועבות יותר במקום שמונה שכבות כפולות ודקות יותר של prekmurska gibanica. באופן כללי, הוא עסיסי ורך יותר מרוב סוגי הגיבניצה האחרים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גיבניצה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "MEĐIMURSKA GIBANICA". Coolinarika (בקרואטית). 2014-05-13. נבדק ב-2023-07-12.