ביבליוגרפיה של יגאל מוסינזון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

רשימה ביבליוגרפית מלאה של ספרי יגאל מוסינזון

ספרי חסמבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת ספרי סדרת "חסמבה" מאת יגאל מוסינזון, בהוצאות י. טברסקי, גדיש, שחף, ברונפמן, רמדור-שלגי, כנרת, זמורה-ביתן-מודן ידיעות ספרים. 19491994

סדרה ראשונה בהוצאת י. טברסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. חסמבה או חבורת סוד מוחלט בהחלט. צייר שמואל כץ. 1950. חבורת חסמבה מוקמת על מנת לעזור להגנה במאבק כנגד הבריטים ששולטים בארץ ישראל. את הבריטים ה"רעים" מייצגים בספר הראשון בסדרת חסמבה, הסרג'נט (סמל במשטרה הבריטית) ג'ק סמית שמכונה ה"חיפושית האדומה" והשוטר שתחת פיקודו, טומפסון, שמוצג כטיפש. במהלך המאבק נהרג החסמבאי אליהו חרמון. הופיע במקור ב-1949 כסדרה בהמשכים בת 11 חלקים בכתב העת לילדים "משמר לילדים" כרך 4 חוברות 40 - 50 בין התאריכים 30 ביוני 1949 עד 8 בספטמבר 1949. ציוריו של שמואל כץ במשמר לילדים מופיעים גם בספר. קטע מהספר עובד תחת השם "חסמבה" בידי המרכז לתוכניות הלימודים כחוברת לבתי ספר ב-1977. הספר עובד ל"עברית קלה" בידי יגאל מולדבסקי עבור סדרת גשר לנוער, בגרסה של 94 עמודים ב-1990. עודכן בידי רימונה דינור במהדורה של הוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר, שנת 2001.יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011.

2. חסמבה בבית האסורים. צייר שמואל כץ. יוני 1950. חסמבה ממשיכה במאבקה כנגד הבריטים גם מבית הסוהר ואף כולאת ושופטת את הבלשים הבריטים. החסמבאים פוגשים לראשונה אך בהחלט לא לאחרונה בבית הסוהר את הפושע אלימלך זורקין. הופיע במקור כסדרה בת 15 חלקים בכרך 5 של "משמר לילדים" חוברות 9 - 23 בין 10 בינואר 1949 עד 16 בפברואר 1950. ציוריו של שמואל כץ במשמר לילדים מופיעים גם במהדורת הספר. עודכן בידי רימונה דינור, במהדורת כנרת בשנת 2001.יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011

מחזה "חסמבה" (חבורת סוד מוחלט בהחלט) הוצג בתיאטרון "אוהל" ב-1952 בעיבודו של יוסף אוקסנברג. נראה שגם "חסמבה בבית האסורים" הוצג כמחזה לילדים בידי "אוהל". שני הספרים עובדו למחזות "חסמבה חסמבה חסמבה" של מוסינזון ו"חסמבה" של עודד בארי ב-1985 והמחזמר "חסמבה" ב-1998 בידי אסף לוין עם מוזיקה של ירון כפכפי עם אקי אבני בתור ירון זהבי וסנדי בר בתור תמר. גם הופיע כקלטת.

3. חסמבה ושודדי הסוסים, נובמבר 1950. מהדורה ראשונה צייר שמואל כץ. מהדורה שנייה מופיע כצייר מ. אריה אך זאת טעות. חסמבה נאבקת בפושע אלימלך זורקין ואחיו ירוחם וזרח ובשודדי סוסים ערבים ששמותיהם: סעיד דנגור, אברהים פלאפל ומוסטפא ג'מאלי. עודכן בידי רימונה דינור, במהדורה של הוצאת כנרת בשנת 2001.יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011.
הומחז להצגה בידי יוסף אוקסנברג עם שירים של רות בן דוד עבור תיאטרון "דו רה מי".
נראה שהייתה גם הצגה של תיאטרון "טילון". נעשה לסרט.

4. חסמבה ואוצר הזהב של המלך הורדוס. אפריל 1951. צייר שמואל כץ, מהדורה שנייה מופיע כצייר מ. אריה אך זאת טעות. חסמבה נאבקת בכנופיית פושעים בינלאומיים, בראשותו של "המיליונר היווני דמוקליטוס", כנופיה בעלת המצאות מתוחכמות, שמתנכלים לאוצרות הארכאולוגיים של המדינה. עודכן בידי רימונה דינור, במהדורה של הוצאת כנרת בשנת 2001. יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011. הוצג כמחזה לילדים בידי "אוהל".

5. חסמבה וילדי ההפקר. ספטמבר 1951. מהדורה ראשונה: צייר שמואל כץ. מהדורה שנייה מופיע כצייר מ. אריה, אך זאת טעות. החסמבאים מצילים חבורת ילדים עזובים מציפורני הפשע, ומידיו של הארכי פושע אלימלך זורקין. עודכן בידי רימונה דינור במהדורה של הוצאת כנרת בשנת 2001.יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011. הומחז בידי יוסף אוקסנברג עבור תיאטרון בימתנו שליד "אוהל" ב-1955. הפך לסרט בשם "חסמבה ונערי ההפקר" עם שלמה ארצי בתור ירון זהבי וזאב רווח בתור זורקין.

6. חסמבה והסוד הגדול.1952? צייר שמואל כץ. לחסמבה מצטרף הילד אנריקו ממרוקו שסיפור גבורתו מסופר בספר (והופיע לראשונה כסיפור נפרד תחת השם "הנער ממרוקו" ב"דבר לילדים" בשנת תש"י כרך כ' 1950 חוברות 33-42.) יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011.

7. חסמבה באזור המסוכן. צייר שמואל כץ. 1952? חסמבה פועלת בנגב כנגד כנופיה בינלאומית שמנסה לגזול מישראל את אוצרותיה הטבעיים. במהלך המאבק נהרג החסמבאי רפאל כדורי. החסמבאי השני והאחרון שנהרג תוך כדי ביצוע משימה. יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011.

8.חסמבה בשבי הלגיון הערבי. 1953. צייר שמואל כץ. החסמבאים יוצאים לעבר הירדן בחיפוש אחרי בנו של "נשר המדבר" ונופלים בשבי הלגיון הירדני. במהלך הסיפור מחליט החסמבאי דני הקטן לעזוב את החבורה בגלל חששם של הוריו לחייו. יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011.

9. חסמבה במערות טורקלין. צייר מ. אריה. יוני 1953. המשך הסיפור, חסמבה נמלטת משבי הלגיון בעזרת דני הקטן שחזר בו, מחלצת את בן "נשר המדבר" ואת אהובתו עזיזה, בתו של השייך זכי חלטורה איבן מפלוס, ראש שבט ערב טורקלין, וחוזרים בשלום לישראל. יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011.

10. חסמבה והמרגלים בחיל האוויר. צייר מ. אריה. נובמבר 1953. חסמבה נאבקת בכנופיית חבלנים שזוממת להרוס את חיל האוויר. יצא במהדורת ידיעות ספרים ב-2011.

11. חסמבה בציפורני פלורנט והקיקלופים. צייר מ. אריה, מרס 1954. המשך הסיפור. תוך כדי חיפושים אחר מומחה אמריקני למטוסי סילון שנעלם נעלמים גם מרבית אנשי החבורה ורק אהוד השמן נשאר, מסתבר שכולם נחטפו בידי כנופיה מסוכנת. אחד הספרים המרתקים בסדרה.

12. חסמבה והאלמוני במסכה השחורה. צייר מ. אריה, אוקטובר 1954. המשך הסיפור. אהוד השמן וחסמבה נאבקים באלמוני במסיכה השחורה, אך למעשה הוא נאצי לשעבר ושמו: "פון בילוב" (כשמו של המנצח האגדי - הנס פון בילוף - של התזמורת הפילהרמונית של ברלין בסוף המאה ה-19), שעומד בראש הכנופיה. בסוף המהדורה הראשונה של ספר זה (שהוא האחרון שיצא בהוצאת טברסקי) ישנו נספח קצר של המחבר מוסינזון שבו הוא מודיע על סדרת חסמבה החדשה מכיוון "שהחסמבאים התבגרו בינתיים" והם כעת הפכו לתיכוניסטים וגדנעים. סוף דבר זה כולל גם תמונה של מוסינזון במדים, כנראה של המשטרה שהוא היה דוברה אז.

סדרה שנייה בהוצאת גדיש[עריכת קוד מקור | עריכה]

13. חסמבה במארבי הגבול. צייר שמואל כץ. נובמבר 1955. הוצאת גדיש. מפקד חסמבה נתפס בידי מרגלים ערביים זמן מה לאחר שיחה עם הרמטכ"ל משה דיין. ספר ראשון בסדרה ב'. המהדורה הראשונה של הספר כוללת נספח של שפת מרגלים ונספח נוסף שלא נשאר במהדורות באות שבו מובא מכתב של ילדים קוראים נרגזים (ששמותיהם ניתנים) המתלוננים על העיכוב בהופעת הספר, עם תשובת המחבר.

14. חסמבה בקרבות רחוב בעזה. צייר עמירם תמרי, יולי 1957. הוצאת גדיש. חסמבה יוצאת לעיר עזה כדי להתחקות אחר ריכוז כוחות מצריים באזור. המהדורה הראשונה כוללת נספח שמסביר את העיכוב בהוצאת הספר כקשור למלחמת סיני ב-1956. בספר זה מסתמן שיתוף פעולה יוצא דופן בין החבורה ונער ערבי מעזה בשם סובחי.

15. חסמבה במסתרי ניו יורק. צייר יצחק ישראלי. ספטמבר 1958. הוצאת גדיש. חסמבה יוצאת בניו יורק אחר מרגלים המאיימים על סודות האטום של ארצות הברית ועוזרת שם למדען שהמציא קרן המסוגלת להעביר אנשים וחפצים ממקום למקום ולהשמידם.

16. חסמבה והתעלומה בגבול הצפוני. צייר מ. אריה אוגוסט 1959. הוצאת גדיש. חסמבה מתחקה אחרי נזירים שנעלמו, ונלחמת בשודדים בינלאומיים שמנסים לגנוב את אוצרות המנזר. ההרפתקה האחרונה של החסמבאים הראשונים. הספר הבא בסדרה אמור היה להיות "חסמבה בשירות הריגול הנגדי" אך זה יצא רק כעבור שבע שנים.

(הייתה סדרה של חמישה כרכים בכריכה קשה בשם "כל סיפורי חסמבה" בהוצאת שחף שכללה כמה ספרים בכרך. כרך א' כלל את ספרים 1 - 4, כרך ב' 5 - 7, כרך ג' 8 - 10, כרך ד' 11 - 13, כרך ה' 14 - 16).

סדרה שלישית "חבורת חסמבה השנייה" בהוצאות ברונפמן ורמדור-שלגי.[עריכת קוד מקור | עריכה]

17. חסמבה בשרות הריגול הנגדי. ספטמבר 1966. הוצאת ברונפמן. מהדורה ראשונה. צייר מ. אריה מהדורות נוספות מופיע כצייר שמואל כץ אך זאת טעות.
החסמבאים מתבגרים, ומוקמת חבורת חסמבה חדשה שיוצאת כנגד מרגלים הפועלים בכור האטומי של ישראל, ונעזרת לשם כך במדען ישראלי שהפך לרואה ואינו נראה. הספר הבא אמור היה להיות: "חסמבה בהרפתקאות דם ואש" אך לא זה היה שם הספר הבא.
מכאן ואילך כל הספרים הם בהוצאת רמדור-שלגי.

18. חסמבה בפשיטה בתעלת סואץ. צייר אשר דיקשטיין. 1970. החסמבאים יוצאים אל מעבר לתעלת סואץ כדי לחלץ משם טייס ישראלי. מבוסס על פרשת הניסיון לחטיפת הנאצי לאון דגרל שבו היה מוסינזון מעורב.

19. חסמבה במלחמה נגד כנופיית חשב"ז. צייר מ. אריה. 1971. חסמבה נאבקת בחבורת נערים פושעים.

20. חסמבה בהרפתקאות מסוכנות בירושלים. צייר אשר דיקשטיין. 1972. החסמבאים החדשים והישנים נאבקים בכנופיית "העכביש הארסי" שמאיימת על ביטחון המדינה.

21. חסמבה בהרפתקאות מופלאות בחופש הגדול. בכמה מהדורות מופיע שם צייר שמואל כץ. אך נראה שזאת טעות. . הופיע במקור במגזין לכדורגל "פנדל" ב-15 ביוני 1972 עד 15 בדצמבר 1972 בחוברות 10 - 22 ולאחר מכן כספר ב-1973. החסמבאים עוזרים לכדורגלן צעיר שצעירים עברייניים מנסים להפלילו על לא עוול בכפו, כדי לסלקו מהכדורגל.

22. במלחמה נגד סוכן הריגול המסוכן 008. צייר גיורא רוטמן. 1974. בשבוע הראשון של מלחמת יום הכיפורים החסמבאים יוצאים ללכוד מרגל מסוכן ונעזרים באישה השמנה והאמיצה מנוחה צרנובסקי.

23. חסמבה בהרפתקאות עם הבלשית הנודניקית המופלאה. צייר רוטמן. 1975. החסמבאים והבלשית מנוחה צרנובסקי יוצאים להיאבק בארכי נבל אלימלך זורקין ושני אחיו המסוכנים לא פחות ממנו אנשי חבורת "יאזז", שמחפשים אחר יהלום יקר ומשתמשים לשם כך במדען שאותו חטפו וגונבים גופות.

24. חסמבה במלחמות נגד המרגלים המסוכנים. צייר מ. אריה. 1976. חסמבה נלחמת בכנופיית מרגלים שמרעילים כלבים וחתולים בהכנה להרעלת מימי ישראל.

25. חסמבה מול החוטפים או פרשי הלילה הולמים שוב! צייר רוטמן. 1977. החסמבאים מתמודדים עם כנופיית פושעים מסוכנים שחטפו את אורי, בנם של ירון זהבי ותמר ומסתתרים בעיר תת-קרקעית טכנולוגית מתחת לעכו. על ידי החטיפה הם מנסים להשיג את רובה קרני הלייזר של ישראל "המתושמל". אורי נהפך מכאן ואילך לחסמבאי בעצמו.

26. חסמבה בהרפתקאות מסוכנות מול הסוכן X-107. צייר גיורא רוטמן. 1978. חסמבה נאבקת בסוכן אויב וברובוט האינטילגינטי שלו זגלובה. לבסוף זגלובה מצטרף לחבורה ועוזר לה בהרפתקאותיה בעתיד.

27. חסמבה וזגלובה בהרפתקאות טאג' מאהל. צייר גיורא רוטמן. 1979. הרובוט זגלובה עוזר לחסמבאים במיגור כנופיית פושעים שמטמינה מטעני נפץ בביוב של כלבו שלום במטרה להרוס את תל אביב, שאחד מהם הוא פוטשניק שעימו יתמודדו החסמבאים גם בעתיד.

28. חסמבה מול כנופיית פוטשניק המסוכנת מאוד. צייר גיורא רוטמן. 1980. פוטשניק ואחיו הפושעים (שכולם עברו ניתוחים פלסטיים ששינו את הופעתם) מנסים להשתלט על המערה החשמלית של החסמבאים כדי להפוך אותה למפקדתם. הם חוטפים את יואב צור.

29. חסמבה בהרפתקאות מסוכנות בהגנה על התאומים הבורחים. צייר רוטמן. 1980. החסמבאים מחפשים אחר צמד תאומים בניו של יהלומן עשיר שברחו מביתם, אך מסתבר שגם כנופייתו של פוטשניק מחפשת אחריהם כדי לחטוף אותם.

30. חסמבה בהרפתקאות מסתוריות בחירבת לונה ואלרו!!! צייר רוטמן. 1981. המשך הספר הקודם. תוך כדי מאבק בכנופייתו של פוטשניק, ובכנופית היד השחורה בניסיון להציל את התאומים החטופים, החסמבאים נתקלים במדען שהופך את עצמו ואותם לבלתי נראים.

31. חסמבה בהרפתקאות מסתורי כתר הזהב המסתורי של דוד המלך. צייר רוטמן. 1982. חסמבה נאבקת בכנופיית פושעים ובמנהיגם המטורף שמנסה לשים את ידו על כתר הזהב הקדום של המלך דוד.

32. חסמבה בפחדים ובסכנות נוראות !!!. צייר רוטמן. 1983. הרובוט זגלובה מופעל מחדש לאחר תקופה ארוכה של אי פעילות ועוזר שוב לחסמבאים במאבקם בכנופיית מתנקשים שהיגיעו לארץ כדי לרצוח את הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה. במהלך העלילה נפגשים החסמבאים בבנו של אלימלך זורקין ובדודנו שניהם פושעים מועדים כמו שאר בני המשפחה. במהלך הסיפור הורג שרגא השמן אדם עם זריקת "אנטי חומר" שגורמת להתנפחותו של אדם ול"התפוצצותו".

33. חסמבה בהרפתקאות מסוכנות בארמון המכושף. צייר רוטמן. 1984. תוך מאבק בכנופיה המנסה לגרום לים התיכון לחדור לתוך שטח ישראל בשיטפון ענק שיחלק את ישראל לשניים החסמבאים נעזרים באדם שהפך לבלתי נראה על ידי קוסם בהודו. הרובוט זגלובה מופיע שוב.

34. חסמבה במסתרי הודו הרחוקה. 1984. המשך הסיפור. החסמבאים מחפשים בהודו מחופשים למקהלת נערות הולנדיות אחר רואה ואינו נראה ואת הקוסם שהפך אותו לכך ונאבקים בפושעים ובסוכנים זרים שמנסים להשתלט על הסוד. לבסוף הקוסם הופך את עצמו לקוף ונלקח בידי החסמבאים חזרה לישראל.

35. חסמבה נגד זוממי המזימה הנוראה! (שם אחר: חסמבה נגד הפושעים הזוממים). צייר רוטמן. 1985. חסמבה נאבקת באנגליה כנגד כנופיית פושעים המשתמשת בסם שיצר מדען פושע כדי לגרום לאנשים הזיות טירוף ולגרום להם לברוח מבתיהם.

36. חסמבה בהרפתקאות מסתרי פרשת טרנטלה!!! 1985. חסמבה נאבקת בכנופיית פושעים איטלקיים.

37. חסמבה במסתרי תעלומת הבתים הנופלים (על העטיפה: חסמבה בהרפתקאות מסתרי הבתים הנופלים) . צייר רוטמן. 1986. החסמבאים נאבקים בכנופיית מרגלים מסוכנת שמתכננת למחוק ערים שלמות בישראל ובמדען שלה שיצר קוף מעופף מפלצתי בשם "כימרה"". שרגא השמן הורג את הקוף במהלך קרב אווירי עמו.

38. חסמבה בעלילות גבורה ביפו העתיקה!!! 1987. חסמבה משתפת פעלה עם חבורת ילדי "החץ השחור" כנגד כנופיית פושעים מסוכנת ביפו.

39. חסמבה במלחמה מול שודדי הים האכזריים ! 1988. החסמבאים מגיעים לאי היווני גרימוס, ונאבקים שם בין השאר בשודדי ים כמו גם בשבטי אטרוסקים שכמסתבר עדיין חיים באי ומשתמשים בחצים מורעלים כדי להחזיר את האי לשלטון אטרוסקי כפי שהיה בימי קדם.

40. חסמבה בהרפתקאות מסעירות מול סוחרי הסמים המסוכנים. צייר רוטמן. 1988. החסמבאים נאבקים בכנופיית סוחרי סמים לובית שנשלחה בידי קדאפי כדי להרוס את ישראל מבפנים על ידי הספקת סמים לאלפי בני נוער. הספר מוקדש למונה זילברשטין ולזוהר ארגוב שמתו כתוצאה משימוש בסמים.

41. חסמבה בהרפתקאות מסעירות במלחמות סודיות ביותר. צייר רוטמן. 1989. החסמבאים נאבקים בכנופיית צרברוס המסוכנת ששואפת להתנקש באישים ישראליים.

42. חסמבה מול כנופיית "צרברוס" המסוכנת מאוד. צייר רוטמן. 1990 המשך הסיפור. חסמבה יוצאת שוב לאי גרימוס (שהוא שונה מאוד מהאי המתואר בספר מספר 39 כאילו היה זה ביקום אחר) כדי להיאבק בכנופיה המסוכנת. הרובוט זגלובה מופיע בפעם האחרונה.

הספר הבא אמור היה להיות "חסמבה בסכנות ומעללי גבורה אמיצים". אך במקום זה יצא:

43. חסמבה בעלילות מלחמת המפרץ. צייר רוטמן. 1992. חסמבה נאבקת בסדאם חוסיין בתקופת מלחמת המפרץ. החסמבאים נשלחים במטוס "החמקן" המתקדם בידי הגנרל שוורצקופף להרוג את סאדאם חוסיין בבונקר שלו. אך בדרך נשבים בידי כנופיה עיראקית. הם מצליחים להשתחרר ולחזור לישראל ושם הם לוכדים כנופיית מרגלים עיראקית.

44. החסמבאים הגיבורים הולמים שוב ! צייר רוטמן 1994. הספר האחרון שבו החסמבאים מקבלים את משימתם האחרונה לפני גיוס לצבא האמורה להיות החשובה ביותר, מאבק בכנופיית מחבלים העקרב הצהוב שמתכוננת להתנקש בחיי ראש הממשלה וחברי הכנסת שמטמינים פצצות אטום קטנות בערי ישראל ובכנסת.
הספר כולל נספח על הפצצה האטומית הלקוח מהאנציקלופדיה העברית, רשימה של קרבות חשובים במלחמת העצמאות וסוף דבר של מוסינזון על בנו שנהרג במלחמה וכולל זכרונות מתקופת המאבק והמחתרת ובמידה רבה הוא הביטוי של "התזה" העומדת במרכז הסדרה, הצורך להילחם למען החרות היהודים במדינת ישראל.

אמור היה להיות ספר נוסף מס' 45: חסמבה במלחמה נגד הפושעים המסוכנים !!! מוסינזון נתן לו לבסוף את השם החסמבאים במלחמות נגד כוחות הרשע והזדון !! אך הוא לא נכתב.

(45) בנוסף מוסינזון כתב פרקים מספר בשם חסמבה בעלילה המסוכנת המופלאה והמסתורית שכנראה לא הושלם על חיפושי החסמבאים מהחבורה השנייה אחר מגילה גנוזה "מגילת בואו של המשיח" שנעלמה ומליונר מציע מיליון דולר למי שימצא אותה. בספר יש התייחסויות למספר 18 בסדרה חסמבה בפשיטה בתעלת סואץ ונראה שהיה אמור להיות מספר 19 בסדרה.

סיפורי חסמבה הופיעו בספרדית ואיטלקית ותורגמו (אם כי לא ברור אם הופיעו) לאנגלית.

סדרת ספורי חסמבה לגיל הרך הוצאת שלגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הילדים הגיבורים והתוכי זנזיבר. צייר רוטמן. 1977. סיפור המתרחש בזמן המנדט תקופת הספר הראשון כאשר אליהו חרמון עוד חי. גיבור הספר והסדרה הוא התוכי של החסמבאים, זנזיבר.
  2. התוכי זנזיבר משגע פילים. צייר רוטמן. 1978. התוכי זנזיבר מארגן הקרנה מיוחדת לבעלי החיים של הסרט "טרזן על העצים" עם תרגום מיוחד לשפת החיות.
  3. החסמבאים והתוכי זנזיבר בגן הילדים. ציורים: סטודיו גפן. 1979.
  4. מה קרה לציפורנים של מרבי הרגלים ? (על העטיפה: "הציפורנים של מרבה הרגלים"). ציורים סטודיו גפן. 1980.
  5. מה קרה לילדים ולהורים שהתחלפו בתפקידים ? צייר אלי גפן. 1983.
  6. דוד הרועה הקט נלחם בענק גוליית ! הוצאת שלגי, צייר רוטמן, 1988. סיפור שאותו מספר התוכי זנזיבר במערה החשמלית לילדי השכונה על דוד המלך.

ציירי חסמבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. שמואל כץ (שמונה ספרים)
  2. מ. אריה (שמונה ספרים)
  3. עמירם תמרי (ספר אחד)
  4. יצחק ישראלי (ספר אחד)
  5. אשר דיקשטיין (שני ספרים)
  6. גיורא רוטמן (24 ספרים כולל בסדרת "חסמבה לגיל הרך")
  7. אלי גפן (שלושה ספרים בסדרת חסמבה לגיל הרך)

מחזות חסמבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. חסמבה (חבורת סוד מוחלט בהחלט) הוצג בתיאטרון "אוהל" ב-1952 בעיבודו של יוסף אוקסנברג. עם שיש קולר בתור ירון זהבי ועם יוסי גרבר ועודד קוטלר.
  2. חסמבה בבית האסורים. נעשה כהצגה עבור "אוהל"
  3. חסמבה ושודדי הסוסים. הומחז להצגה בידי יוסף אוקסנברג עם שירים של רות בן דוד עבור תיאטרון "דו רה מי". נראה שהייתה גם הצגה של תיאטרון "טילון". נעשה לסרט.
  4. חסמבה ואוצר הזהב של המלך הורדוס. נעשה כהצגה ב"אוהל".
  5. חסמבה וילדי ההפקר. הומחז בידי יוסף אוקסנברג עבור תיאטרון בימתנו שליד "אוהל " ב-1955. ישראל אברהם גילם שם את זורקין. גם נעשה לסרט.
  6. חסמבה חסמבה חסמבה ! בעיבודו של מוסינזון ובבימוי אברהם דוד על ידי התיאטרון מארץ עוץ.
  7. חסמבה. מחזה בעיבוד עודד בארי עבור דב עילם. 1985. עיבוד של שני הספרים הראשונים בסדרה על חסמבה בתקופת המנדט.
  8. חסמבה. עיבוד למחזמר של שני הספרים הראשונים בסדרה ב-1998. עובד בידי אסף ובן לוין עם מוזיקה של ירון כפכפי, עם אקי אבני בתור ירון זהבי וסנדי בר בתור תמר. גם הופיע כקלטת.

סרטי חסמבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. חסמבה ונערי ההפקר. תסריט מוסינזון, ביים יואל זילברג, 1971. זכה בפרס ראשון בפסטיבל סרטי ילדים ונוער בספרד. עם שלמה ארצי בתור ירון זהבי, זאב רווח בתור זורקין ודובי גל בתור עוזי הרזה.
  2. חסמבה ושודדי הסוסים. תסריט מוסינזון. ביים הילל דמרון, 1985. עם ספי ריבלין בתור זורקין.
  3. המחזמר חסמבה נכתב על ידי אסף ובן לוין והוצג בשנת 1999 בבימויו של אסף לוין. בהצגה השתתפו אקי אבני, סנדי בר, שלום אסייג, יוסי גרבר, משה פרסטר ואחרים. ההצגה הוסרטה כקלטת וידאו.

משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

חסמבה לילדים מגיל 8 ואילך. יצא בהוצאת עמרנה בשנות ה-50 או השישים ובמהדורות חדשות בשנות ה-70 וה-80 בידי חברות אחרות. במשחק זה יש ללכוד אויבים של חסמבה כמו ג'ק סמית, האלמוני במסכה השחורה, אלימלך זורקין ואחרים.

ספרים ומחזות אחרים מאת יגאל מוסינזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרסום בחוברות ילקוט הרעים (קובץ סופרי תש"ח), 1944.
  • אפורים כשק (סיפורים) הוצאת ספריית הפועלים, 1946. יצא גם בהוצאת רמדור ב-1977 מהדורה חדשה של הקובץ הופיעה בהוצאת מוסד ביאליק ב-1989 ביחד עם המחזות "תמר אשת ער" ו"קמביזס" ואחרית דבר מקיפה על מוסינזון מאת דן מירון.
  • מי אמר שהוא שחור (רומן). ספרית הפועלים, 1948.
  • הדרך ליריחו (סיפורים). ספרית הפועלים, 1950.
  • דרך גבר (רומן) הוצאת טברסקי. 1953. מהדורה שנייה הוצאת ביתן, 1973.
  • סיפורי יגאל מוסינזון. טברסקי. 1954.
  • יהודה איש קריות או חטאיו של גרימוס הקדוש. עם עובד. 1962. רומן היסטורי על חיי ישו. הפך לסדרת תסכיתי רדיו ב-1991 עבור קול ישראל בידי ראובן מורגן. ב-4 פרקים. תורגם לאנגלית, צרפתית, ספרדית והולנדית. ריצ'רד ברטון רצה לעשות ממנו סרט.
  • על נשים ועל גברים: סיפורים פנטסטיים. צ'ריקובר, 1970.
  • חפש את האישה (סיפורים). מהדורת לאישה, הוצאת צ'ריקובר, 1971.
  • הנשים מצמיחות קרניים: סיפורים פיקנטיים. הוצאת תמר, מהדורת לאשה. 1972. הוצאת אלי לנדאו, 1974.
  • יחי ההבדל הקטן (סיפורים). ביתן. 1974.
  • טרנטלה (רומן). רמדור. 1979.
  • מבחר סיפורים לוהטים. שלגי. 1984.
  • מיתת נשיקה במיטה: סיפורי מתח והומור. אור עם, 1991.

מחזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוסרט בידי ריקרדו פרדה עם תסריט של מוסינזון ב-1972.

מחזות מהווי זמננו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זרוק אותו לכלבים (הוצג ב"הבימה" ב-1958)
  • קזבלאן (הוצג ב"הקאמרי" ב-1954) הוצאת גדיש, 1958.
  • השבת השחורה (הוצג ב"אהל", 1959).
  • אלדורדו (הוצג כמחזה ב"אהל" ב-1955) הוצאת תירוש. 1963. נעשה גם כסרט בידי מנחם גולן ב-1963 שתסריטו כפי שעובד בידי י. סלפיד הופיע כספר. טקסט המחזה הופיע בהוצאת אור עם ב-1988.
  • קזבלן (הוצג ב"הקאמרי" ב-1954) הוצאת גדיש, 1958. מהדורה שנייה הוצאת אור עם, 1988.
  • קזבלן מחזה מוזיקלי על פי המחזה בהפקת גיורא גודיק עם יהורם גאון. 1966. 1989. נעשה כסרט עם יורם גאון. בוים בידי מנחם גולן שכתב אותו עם חיים חפר ב-1973.
  • שברו את הכלים (מחזה) תיאטרון אהל, 1968. (טקסט נמצא בארכיון התיאטרון).
  • ערב מאושר בפרק אווניו (הוצג בתיאטרון חיפה, 1965)
  • תיבת פנדורה
  • פתקאות בכובע מחזה. 1958. הוצג בתיאטרון זירה.
  • פתקאות בכובע (מחזמר, שירים עמוס אטינגר, מנגינה משה וילנסקי). לא הוצג. (טקסט נמצא בארכיון התיאטרון)
  • שמשון (תיאטרון הבימה, 1968)
  • ג'ודי ואודי חוזרים מכוכב פופיק. שנות ה-70 מחזה על הפיתומית והבובה המפורסמת שלה לילדים. 1975?
  • המרגלים בבורדל של רחב הזונה בג'ריקו. 1980. קומדיה תנכית.
  • נח החיות והתיבה. מחזה תנכי לילדים.
  • הפרחחים בגליל. הצגה לילדים מאת מוסינזון הוצגה בידי ה"בימה הצעירה"

בארכיון התיאטרון באוניברסיטת תל אביב נמצאים כתבי יד של מחזות אלה:

  1. החוצב אברהם
  2. המיחוש של סמוכה חבשוש. (מערכון)
  3. חנה סנש
  4. יום לאחר המלחמה (הרכוש הנטוש)
  5. לבדו בתוך הלילה
  6. תיבת פנדורה

סיפורים קצרים לילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "הרפתקאות גב-גב ועלילותיו" פורסם בדבר לילדים ב-1947 בשלושה חלקים.
  2. "הכלב בוקי" דבר לילדים כרך ט' 13 ביולי 1949, חוברת 42.
  3. הנער ממרוקו. דבר לילדים כרך כ' תש"י 1950 חוברות 33 - 42. (נכלל בתוך "חסמבה והסוד הגדול")

כתב סדרת תסכיתים: מגילת סן מיקלה על פי מונטה עבור קול ישראל ב-10 פרקים.

כתב מחזה תנכי על אברהם אבינו שלא הוצג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]