פורטל:חיפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

סמל העיר חיפה.

חֵיפָהערבית: حَيْفَا - חַיְפַא) היא העיר השלישית באוכלוסייתה בישראל, והיא משמשת כעיר נמל וכמרכז המטרופולין הצפוני. שורשיה מגיעים עד המאה ה-3 לפנה"ס. היא משתרעת על אזורים מישוריים שלמרגלות הר הכרמל, על חופי הים התיכון וכן על שטחים נרחבים על ההר עצמו.
אזור מרכז הכרמל כיום
אזור מרכז הכרמל כיום

מרכז הכרמל (או כרמל מרכזי‏‏) שבחיפה, הוא אזור מגורים, תרבות ופנאי על רכס הכרמל.

עד אמצע המאה ה-19 לא שימש רכס הכרמל למגורים, פרט למגורים ארעיים של רועים ומתבודדים, משום שהיה מרוחק מאזור החוף ומחיפה העתיקה מוקפת החומה. הבעלות על אדמות רכס הכרמל התחלקה בין המדינה, המסדר הכרמליתי, ותושבי הכפר הערבי א-טירה (במקום בו כיום נמצאת העיר טירת כרמל). על ההר התפרסה דרך משובשת אחת הידועה בשם "הדרך העליונה" (בניגוד ל"דרך התחתונה" הנקראת כיום "דרך ההגנה").

במהלך המאה ה-19 רכש המסדר הכרמליתי נחלות בסטלה מאריס ובוואדי שיח‏‏. התיישבות הגרמנים הטמפלרים על הכרמל בסוף המאה ה-19 סימנה את תחילת פיתוח המקום. קניית אדמות האזור על ידי חברת הכשרת היישוב, בשלהי מלחמת העולם הראשונה, הביאה לפיתוח האזור כשכונה יהודית מוקפת גנים, כפי שהיא מוכרת כיום.

למרגלותיהם השתקע ים האורות של חיפה. בנמל ובמים המוגנים עד עכו נראו נחלי גחליליות משתקפים במים: אלה היו אורותיהן של האניות המרובות.

לפי המסורת העממית, הסתתר אליהו הנביא במערת אליהו המצויה בחיפה על צלע הר הכרמל, בברחו מפני מלכי ישראל, בימי נדודיו בהר הכרמל. מערת אליהו קדושה ליהודים, המבקרים בה לעיתים קרובות, בייחוד בחודש אב, ביום ראשון, אחרי שבת נחמו.


אוניית המעפילים "אף על פי כן" במוזיאון ההעפלה וחיל הים. האוניה, שארגן המוסד לעלייה ב', הפליגה ב-17 בספטמבר 1947, ועליה 434 מעפילים. נקראה "אף על פי כן" בתגובה לכישלון הורדת מעפילי אקסודוס בארץ, וגירושם להמבורג.

ערך מרכזי: התפתחות אורבנית של חיפה
שכונות עיקריות: מרכז הכרמל - הדר הכרמל - המושבה הגרמנית - העיר התחתית - נווה שאנן - כבאביר - בת גלים - אחוזת שמואל - חליסה - קריית חיים - קריית שמואל - רמת ויז'ניץ - כרמל מערבי - כרמל צרפתי - דניה - קריית רבין (קריית הממשלה המחוזית בחיפה)
מבנים מוניציפליים וממשלתיים: בניין עיריית חיפה - מגדל המפרש
מוזיאונים: מוזיאון העיר חיפה - מוזיאון חיפה לאמנות - מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל - המוזיאון לתולדות המחשב האישי בישראל - מוזיאון הכט - קסטרא - המוזיאון הימי הלאומי - מוזיאון ההעפלה וחיל הים - מוזיאון רכבת ישראל - המוזיאון לפרהיסטוריה ע"ש משה שטקליס - מוזיאון דגון - מוזיאון מאנה כץ
מבני ציבור שונים: מרכז קונגרסים בינלאומי חיפה - מגדל חברת החשמל - בית החולים האיטלקי - אצטדיון סמי עופר - ממגורות דגון - מגדל אשכול - בית הכט - בית הגפן - בית החסד - גשר רושמיה

אתרים בעלי חשיבות דתית: המרכז הבהאי העולמי - הר הכרמל - סטלה מאריס - מערת אליהו - מסגד אל-ג'רינה - בית החסד
מפה סכמטית של המושבה הגרמנית – מסומנים מספרי הבתים של הטמפלרים שנותרו עד ימינו (המספרים מציינים את מספרי הבתים בשדרות בן-גוריון)

צפון לכיוון נמל חיפה ומפרץ חיפה
דרך העצמאות דרך העצמאות
1
שדרות בן-גוריון 2
דרך יפו דרך יפו
שרידי מלון כרמל, בבעלות משפחת קראפט – 5
8 – בית דיק
11 – בית העם הטמפלרי
13 – מכון הרדג; נמצא מאחורי בית החייל המודרני
12 – בית שומאכר
בית ד"ר שמידט – 15
16 – בית אוליפנט
17
שדרות המגינים שדרות המגינים
19
21
שדרות בן-גוריון 24
26
31 28 מלון אפינגר
רחוב מרדכי אנילביץ' רחוב מרדכי אנילביץ'
30
32
40
דרך אלנבי דרך אלנבי
48 – העמותה לתיירות ונופש חיפה
רחוב הגפן רחוב הגפן
דרום לכיוון הר הכרמל והמרכז הבהאי העולמי

מפה סכמטית של המושבה הגרמנית – מסומנים מספרי הבתים של הטמפלרים שנותרו עד ימינו (המספרים מציינים את מספרי הבתים בשדרות בן-גוריון)
מגדלי פנורמה
מגדלי פנורמה
מבט מגני המרכז הבהאי העולמי לעבר המושבה הגרמנית הפרושה למרגלותיהם
מבט מגני המרכז הבהאי העולמי לעבר המושבה הגרמנית הפרושה למרגלותיהם
תל אבו הואם כפי שצויר בשנת 1840 על ידי הצייר האנגלי ויליאם הנרי ברטלט, הציור נמצא במוזיאון הימי הלאומי
תל אבו הואם כפי שצויר בשנת 1840 על ידי הצייר האנגלי ויליאם הנרי ברטלט, הציור נמצא במוזיאון הימי הלאומי

גורדי שחקים

מוסדות תרבות ואמנות

פסטיבלים

גנים

מרכזי מסחר ובילוי

שרידי יישובים קדומים

לחצו כדי להקטין חזרה
רכבת מרכזרכבל חיפהמנהרות הכרמלכרמליתרכבת בת גליםמרכזית חוף הכרמלמרכזית המפרץרכבת ישראלמטרוניתאוניברסיטת חיפההטכניוןרכבלית
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים של מערך התחבורה הציבורית בחיפה:
רכבת ישראל (בשחור), כרמלית (בכחול), מטרונית (בצהוב), רכבל חיפה (בירוק), רכבלית (באדום) ותחנות אוטובוסים מרכזיות מרכזית המפרץ ומרכזית חוף הכרמל
סטלה מאריס מכיוון חוף הים התיכון כביש 2
סטלה מאריס מכיוון חוף הים התיכון כביש 2

סטלה מאריסלטינית: Stella Maris - כוכב הים) הוא שמו של רכס בחיפה, הקרוי על שם המגדלור הנמצא בו. באתר נמצא מנזר וכנסייה של מסדר הכרמליטים, ורכבל.

בתקרת הכנסייה ציורי קיר העוסקים בסיפורי התנ"ך (אליהו הנביא עולה בסערה השמיימה, דוד פורט על נבל ועוד) ובקדושי המסדר הכרמליטי. על פי המסורת הנוצרית, הכנסייה ממוקמת על מערת אליהו.

ב-1841 הוקמה בסמוך לכנסייה אנדרטה לזכר חיילי נפוליון אשר נקברו בכנסייה.

רכבל חיפה, שנבנה בימיו של אריה גוראל, הוקם למטרות תיירות על ידי החברה הכלכלית לחיפה ב-1986. אורכו של הרכבל 355 מ' והפרש הגבהים בין שתי תחנותיו 130 מטר.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום: