פורטל:תולדות עם ישראל/ארכיונים/רשימה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלריית ארכיונים

לעריכת, לחצו על הארכיון בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

הספרייה הלאומית כוללת אוצר ספרים וארכיון מסמכים מהגדולים בישראל. ממוקמת בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית בירושלים. הספרייה נוסדה בשנת 1892 בירושלים על ידי לשכת ירושלים של ארגון בני ברית ושמו המקורי היה "בית הספרים מדרש אברבנאל". ב-15 באפריל 1930 נחנך בניין בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי (בניין וולפסון) בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים. לאחר מלחמת העצמאות והפרדתו של הר הצופים מירושלים המערבית, הועברה הספרייה בהדרגה לגבעת רם. בעשור הראשון של המאה ה-21, עברה הספרייה הלאומית מהפך מנהלי וכלכלי, ובעקבותיו התרחבות והתגוונות בפעולותיה; והיא צפויה לעבור לבניין חדש בסמוך.

לערך המלא

2

הארכיון הציוני המרכזי (אצ"מ) נמצא בירושלים, בשולי גבעת רם ליד בנייני האומה. שמורים בו מסמכים רבים הנוגעים להקמת התנועה הציונית, פעולותיה בגולה ובארץ ישראל והשלבים בהקמתה של מדינת ישראל. הארכיון הוקם בשנת 1919 בברלין. בשנת 1933, עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, הועבר הארכיון לירושלים. בסתיו 1934 נפתח הארכיון לקהל הרחב.

לערך המלא

3

גנזך המדינה הינו הארכיון הממלכתי של מדינת ישראל. הוא שייך למשרד ראש הממשלה. גנזך המדינה החל לפעול עם הקמת המדינה, ופעולתו הוסדרה בחוק הארכיונים ה'תשט"ו1955. התקנות וההנחיות הנלוות לחוק מעניקות לגנז, ובאמצעותו לעובדי גנזך המדינה, את הסמכות להדריך, להנחות ולפקח על ניהול הארכיונים והרשומות במוסדות המדינה, ברשויות המקומיות ובתאגידים הממשלתיים. אוספי הגנזך מהווים אבן שואבת למחקר ומשמשים את חוקרי תולדות היישוב ומדינת ישראל.

לערך המלא

4

הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי נמצא בגבעת רם בקמפוס האוניברסיטה העברית בירושלים.

לערך המלא

5

ארכיון מכון בן-צבי מכיל אוספים רבים, חלקם שנאספו על ידי יצחק בן-צבי ורעייתו רחל ינאית, בתחומי העניין והמחקר שלהם, וחלקם שנתרמו למכון במשך השנים. הם שמורים בספריית יד יצחק בן צבי. אוספי ארכיון כוללים כתבי יד ממגוון קהילות ברחבי העולם וממגוון תקופות, מאז העת העתיקה, "כתר ארם צובה", אשר חוקרי המקרא רואים בו את הנוסח המדויק ביותר של התנ"ך, המכונה גם "הכתר"; בשל הצורך לשמור עליו מנזקים, הוא נמסר ומוצג דרך קבע בהיכל הספר במוזיאון ישראל בסמוך לתצוגת המגילות הגנוזות. כמו כן, כוללים אוספי הארכיון עשרות אלפי מסמכים ציבוריים ופרטיים, ספרים נדירים ועיתונים של קהילות ישראל או הנוגעים לתולדות עם ישראל ובמיוחד תולדות היישוב והקהילות בארצות האסלאם, במגוון שפות ובהם הלשונות היהודיות: אמהרית, בוכרית, לאדינו, מאליאלאם, ערבית-יהודית, פרסית-יהודית וקרימצ'אקית.

לערך המלא

6

בית אהרנסון - מוזיאון ניל"י
לערך המלא

7

מכון לחקר תנועת העבודה ע"ש פנחס לבון הוא ארכיון ומכון מחקר לתולדות תנועת העבודה היהודית בארץ ישראל ובפזורה היהודית. הוקם על ידי ההסתדרות הכללית בשנת 1976 על שמו של פנחס לבון. ונפתח לשימוש הקהל הרחב בשנת 1985. בארכיון הגדול של המכון רוכזו תעודות, מסמכים, כתבי יד, דברי דפוס וכרזות, צילומים וסרטים, שנאגרו בארכיוני ההסתדרות הכללית וחבריה.

לערך המלא

8

ארכיון מכון ז'בוטינסקי בישראל שוכן במכון ז'בוטינסקי שוכן ברחוב המלך ג'ורג' בתל אביב. נשמרים בו מיליוני מסמכים, תמונות ופריטי אמנות של הציונות הרוויזיוניסטית.

לערך המלא



.

9

ארכיון בית ביאליק ברחוב ביאליק 22 בתל אביב, כולל כתבי יד של המשורר ח"נ ביאליק, וכתבי יד, מסמכים ואגרות רבות ששלחו לו מבוגרים וילדים; וכן דברי דפוס שונים שנשמרו בעזבונו. בנוסף, כולל אוסף הבית יצירות אמנות: ציורים ופסלים פרי יצירתם של אמנים ישראלים כגון נחום גוטמן, ראובן רובין, חנה אורלוף ושמואל עובדיהו, שעון המנגן מדי שעה את "התקווה", ואריחי קרמיקה שהוכנו ב"בצלאל" מראות מהתנ"ך, ודימויים בתר-מקראיים של "יהודה השבויה" ו"יהודה המשוחררת".

לערך המלא

10

ארכיון הקיבוץ המאוחד, הנמצא ב"יד טבנקין" באפעל, הוקם בשנת 1957. הוא מכיל מסמכים ותעודות של "הקיבוץ המאוחד" מאז שנוסד בשנת 1927. בארכיון מסמכים רבים, כתבי יד ומודפסים, של ארגונים שהוקמו על ידי חבריה או כהמשך לה, כגון התנועה הקיבוצית המאוחדת; גנוזים בו מסמכים של ארגונים חלוציים תנועות נוער שהקימו אנשי "הקיבוץ המאוחד" ו"החלוץ" בתפוצות ישראל ובארץ, כגון "גדוד העבודה", "החלוץ למרחב", "המחנות העולים", "הבונים דרור", והנוער העובד והלומד"; של ארגוני מגן, כגון "ההגנה" ו"הפלמ"ח". כמו כן, נמצאים בו מסמכים רבים של המפלגות והארגונים שעמדו בקשר עם "הקיבוץ המאוחד", כגון מפ"ם ומפא"י.

לערך המלא

11

ארכיון הקיבוץ הארצי - השומר הצעיר, יד יערי הוא הארכיון המרכזי של תנועת "השומר הצעיר", על אגפיה, הקיבוץ הארצי, מפלגת מפ"ם, וגופים נלווים אחרים. הארכיון הוקם בגבעת חביבה, המרכז התנועתי של "השומר הצעיר", ליד קיבוץ מענית. הארכיון קרוי על שמו של מאיר יערי, מי שהיה המנהיג המוכר של תנועת "השומר הצעיר", בארץ ובגולה, חבר הכנסת וממנהיגי מפ"ם. ארכיון יד יערי הוקם כדי לרכז, לשמר ולהציג את התיעוד הענף של תנועת "השומר הצעיר", תנועת הנוער הציונית החלוצית הוותיקה. הארכיון הוקם בשנת 1983.

לערך המלא

12

גנזך הציונות הדתית הוא ארכיון תעודות, מסמכים, כתבי יד ודברי דפוס שאסף ד"ר יצחק רפאל במסגרת מוסד הרב קוק בירושלים, אשר נושאו העיקרי הוא תולדות הציונות הדתית. בשל אוצרותיו הרבים נעזרים בו חוקרים של הציונות, תנועת המזרחי והפועל המזרחי, ובחקר תולדות היישוב.

לערך המלא

13

ארכיון המסמכים של יד ושם במתחם המוסד בהר הרצל בירושלים כוללים אוספים רבים הנוגעים לתקופת השואה, התהליכים שקדמו לה והשלכותיה. ארכיון המסמכים של יד ושם נפתח ב-1946, והוא מכיל את האוסף הגדול בעולם של מסמכים על השואה. אנשי הארכיון אספו ותיעדו תצלומים, סרטי מקור, מסמכים, יומנים, זיכרונות ועדויות, הקשורים לשואה, ועשרות אלפי עדויות של ניצולי שואה. האוסף הגדול מקיף היבטים השונים של סיפור השואה, ונוגע בתקופה רחבה: עיקרו בשנות הרדיפה והמלחמה מתחילת שנות השלושים ועד 1945, אך הוא כולל חומר רב גם על חיי היהודים בשנים שלפני המלחמה וכן על גורלם של הניצולים לאחר המלחמה ועל השפעותיה של השואה עד היום.

בספריית יד ושם ישנם למעלה מ-100,000 ספרים ותדפיסי מאמרים וכן למעלה מ-4000 עיתונים וכתבי עת הממוינים על פי כותר בכל השפות, והיא ספרייה בעלת האוסף הגדול מסוגו בעולם. הספרייה משמשת מאגר לכל החומר שראה אור בנושא השואה ובנושאים נלווים. אוסף האמנות של יד ושם הוא האוסף הגדול והמקיף ביותר בעולם בנושא השואה. יש בו כ-10,000 יצירות אמנות, רובן מתקופת השואה. רוב העבודות נוצרו על פיסות נייר דקות ומתפוררות, ויש לטפל בהן. לפיכך התצוגה במוזיאון אינה תצוגה קבועה אלא מתחלפת, כדי שהחומרים שהוצגו תחילה באור יישמרו בחשכה. מרכז הצפייה משמר ומקטלג יצירות קולנועיות על כל סוגיהן בנושא השואה. במרכז ניתן גם לצפות בעדויות מצולמות של ניצולים - עשרות אלפי עדויות מצולמות מאוסף "יד ושם" ומאוסף "הקרן להיסטוריה חזותית", מיסודו של סטיבן ספילברג.

לערך המלא

14

ארכיון בית לוחמי הגיטאות ע"ש יצחק קצנלסון נמצא בבית לוחמי הגטאות בקיבוץ לוחמי הגיטאות.

לערך המלא

15

ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון נמצא בסמוך ללשכת הגיוס בתל-השומר מחנה דורי. הינו הארכיון המרכזי של צה"ל ומשרד הביטחון, ומהווה מאגר מידע ייחודי ומרכזי אודות הפעילות הביטחונית צבאית של מדינת ישראל. בארכיון אצורה המורשת הביטחונית של החברה בישראל. מעבר לנושאים הצבאיים ביטחוניים מצוי בארכיון צה"ל ומערכת הביטחון מגוון רחב של נושאים שהעסיקו ומעסיקים את החברה בישראל ובהם נושאים אופרטיביים, תורתיים, לוגיסטיים, חינוכיים, הדרכתיים, רפואיים, כלכליים ועוד בכל סוגי המדיה: תיקים, סרטים, קלטות קול, תצלומים, מפות ועוד. הארכיון משמש גם כמגנזה לצה"ל וכארכיון היסטורי של משרד הביטחון וצה"ל. על פי חוק כל יחידה שולחת מדי שנה את כל המסמכים והחומרים הרלוונטיים (דוח"ות, מסמכים רפואיים, תיקים אישיים, חוברות וספרים חשובים) לארכיון, בארכיון עובר החומר סידור ממוחשב והשמה ידנית, לפי שם היחידה, תאריך המסמך וכדומה.

לערך המלא

16

ארכיון בית שלום עליכם ופריטים מחדר עבודתו נמצאים בבית שלום עליכם, הוקם בתל אביב בשנת 1966. הבית ומהווה מרכז לתרבות היידיש והנהלתו מוציאה לאור כתב העת בשם דווקא, ומקצה מדי שנה מלגות לחוקרים ומלומדים העוסקים ביידיש.

לערך המלא

17

מכון "גְּנָזִים", הוא הארכיון הישראלי המרכזי ליצירות מסוגות שונות בספרות עברית, בבית הסופר בתל אביב. מכון גנזים הוקם ביוזמתו של הסופר והעורך אשר ברש במסגרת אגודת הסופרים העבריים בשנת 1950, במטרה להגן ולשמור לדורות על הספרות העברית. נמצאים בו כתבי יד של כ-750 יוצרים: משוררים, מחזאים וסופרים במדיה מגוונים, שנלקטו בארץ ובפזורה היהודית.

לערך המלא

18

פורטל:תולדות עם ישראל/ארכיונים/18

19

פורטל:תולדות עם ישראל/ארכיונים/19

20

פורטל:תולדות עם ישראל/ארכיונים/20

21

פורטל:תולדות עם ישראל/ארכיונים/21

22

פורטל:תולדות עם ישראל/ארכיונים/22