וורטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וורטה
Vorta
קילנה - נקבת וורטה; מתוך הפרק "The Ship", עונה 5 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1997.
קילנה - נקבת וורטה; מתוך הפרק "The Ship", עונה 5 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1997.
קילנה - נקבת וורטה; מתוך הפרק "The Ship", עונה 5 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1997.
הופעה ראשונה הפרק "The Jem'Hadar" - פרק סיום עונה 2 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
נתונים
מנהיג הגזע המייסדים
טריטוריית מגורים רביע גמא
כוחות טלקינזיס

וורטהאנגלית: Vorta) הוא גזע חייזרי בדיוני דמוי-אדם המופיע ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", בעיקר בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק תשע".

הוורטה הם משרתיהם של המייסדים של הדומיניון, להם הם סוגדים כאלים. בדרך כלל הם מבצעים תפקידים של ניהול, דיפלומטיה או משמשים כמפקדי יחידות חיילי ג'מהדאר. הנוכחות של הוורטה בדרך כלל מצביעה על אינטרס של הדומיניון, או מעורבות במצב נתון.

פיזיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וורטה הם דמוי-אדם בעלי עור לבן, שיער שחור ועיניים בצבע לילך. יש להם שמיעה טובה וראייה ירודה בהשוואה לבני אדם, והם חסינים מפני רוב הצורות של רעל. לוורטה יש גם טעם אסתטי וחוש טעם גרועים מאוד. הדברים היחידים שהם מסוגלים לחוש בטעמם הם פריטי מזון מאוד מסוימים מעולם הבית שלהם. על פי וואיון 6, הוורטה היו פעם מין פשוט של שוכני עצים, אשר המייסדים עיצבו מחדש מבחינה גנטית. הוורטה מאמינים שהמייסדים הם אלים, כתוצאה של ההנדסה הגנטית הזו.

הוורטה מתרבים באמצעות שיבוט. בניגוד לג'מהדאר, שהוא גזע חד-מיני (קיימים רק ג'מהדאר זכרים; אין נקבות ג'מהדאר), קיימים וורטה הן ממין זכר והן ממין נקבה. מעולם לא הובהר באופן חד-משמעי אם הוורטה מסוגלים בפועל לרבייה מינית.

אריס היא הוורטה היחידה שהפגינה יכולות טלקינזיס. לדבריה, יכולת זו קיימת בצורה מוגבלת בקרב בני-מינה. יחד עם זאת, יש להטיל ספק בדבריה, שכן במהלך כל האינטראקציה עימה - כל פעולותיה היו שקר ורמאות (ראה פרק: "The Jem'Hadar").

על פי הפרק "Treachery, Faith, and the Great River", לוורטה יש מכשיר המושתל בגופם, בבסיס הגולגולת, המשמש לצורך התאבדות. אם וורטה צריך לסיים את החיים של עצמו, הוא יכול להפעיל את המכשיר, ולמות בתוך שניות. על אף שלוורטה נאמר כי התהליך נטול כל כאב, בפועל מסתבר אחרת.

הוורטה הונדסו בכוונה להיות חסינים לרעל, עובדה שהפגינה וואיון כאשר גמע בקבוק מורעל של קנר (Kanar; משקה קרדאסי), אשר היה מיועד לדוקאט. וואיון מתגאה על חסינותו, באומרו: "זה עוזר כשאתה דיפלומט" (הפרק: "Ties of Blood and Water").

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט מאוד ידוע על ההיסטוריה של הוורטה. על פי ואיון בפרק "Treachery, Faith, and the Great", בקרב הוורטה ישנה אגדה, ועל פיה - הם היו זן פרימיטיבי דמוי-קוף, עד שמייסד התרסק על פני כוכב הבית שלהם. הוורטה עזרו למייסד והצילו את חייו, ובתמורה - המייסד הבטיח כי יום אחד הם יהיו חלק חשוב באימפריה גדולה. המייסדים סייעו לוורטה להפוך לגזע מתקדם מבחינה טכנולוגית, כמו גם הינדסו אותם גנטית על מנת לשפר אצלם תכונות מסוימות.

דמויות וורטה ידועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרט לוורטה אשר שמותיהם מפורטים להלן, דמות וורטה חסרת שם מופיעה לצידו של גול רבוק (בפרק "The Dogs of War"), וכן שני וורטה מופיעים לצידה של המִשְתָנָה נקבה כאשר היא חותמת על הסכם שלום, בתום מלחמת הפדרציה-דומיניון (בפרק: "What You Leave Behind").

שם הדמות (עברית) שם הדמות (אנגלית) שם השחקן מספר הפרקים בהם הופיעה הדמות עלילות הדמות
בוראת' Borath דניס כריסטופר 1 עורך ניסוי על צוות הדיפאיינט כדי לאמוד עד כמה רחוק הם ילכו על מנת למנוע מהדומיניון לחדור לרביע אלפא (הפרק: "The Search, Part II").
דיינוס Deyos ריי בוקטניקה 2 מפקד מחנה כליאה 371 (הפרקים: "In Purgatory's Shadow" ו-"By Inferno's Light").
אריס Eris מולי הייגן 1 מתיימרת להיות אסירה של הג'מהדאר כדי לרכוש את אמונם של בנג'מין סיסקו וקווארק (הפרק: "The Jem'Hadar").
גלנון Gelnon לילאנד קרוק 2 וורטה האחראי למתקפת פתע מוצלחת על הדיפאיינט (הפרק "One Little Ship");
נציג לסינדיקט "אוריון" (הפרק "Honor Among Thieves").
קיוואן Keevan כריסטופר שיה 2 לאחר שהוא בוגד בחיילי ג'מהדאר שתחת פיקודו - הופך לאסיר של צי הכוכבים (הפרק "Rocks and Shoals"); מאוחר יותר, הוא נהרג בטעות (הפרק "The Magnificent Ferengi").
קילנה Kilana קייטלין הופקינס 1 מובילה ניסיון כושל להציל מייסד מתוך ספינת ג'מהדאר אשר התרסקה (הפרק: "The Ship").
לאורן Luaran קיטי סווינק 1 מפקדת ספינת ג'מהדאר אשר נגנבה על ידי דמאר, גראק, קירה נריס, ורוסוט (הפרק: "Tacking Into the Wind").
וואיון Weyoun ג'פרי קומבס 23 וורטה ששיבוטו נפוץ; מפקד כוחות הדומיניון ברביע אלפא.
ילגרון Yelgrun איגי פופ 1 וורטה אשר נשלח לנהל משא ומתן לחילופי שבויים בין אישקה לבין קיוואן (הפרק: "The Magnificent Ferengi").

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]