שני לוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שני ניקול לוק
Shani Louk
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 7 בפברואר 2001
אדרת, ישראל
נרצחה 7 באוקטובר 2023 (בגיל 22)
רעים, ישראל
שם לידה שני ניקול לוק
מדינה ישראלישראל ישראל
גרמניהגרמניה גרמניה
השקפה דתית יהודייה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קברה של שני לוק בשריגים 19.5.24

שָׁנִי נִיקוֹל לוּק (7 בפברואר 20017 באוקטובר 2023) הייתה אמנית קעקועים ואושיית רשת גרמנייה-ישראלית, אשר נרצחה במהלך הטבח בפסטיבל רעים ב-7 באוקטובר 2023, וגופתה נחטפה לרצועת עזה.

סרטון שהופץ ברשתות החברתיות מציג את גופתה הכמעט עירומה, מוטלת מעוותת בחלקו האחורי של רכב מסוג טנדר, כשגופתה מוצגת לראווה על ידי מחבלי חמאס כשלל מלחמה, מול המון עזתי צוהל אשר יורק על הגופה תוך כדי שגופתה נחטפת לרצועת עזה. סרטון זה היה בין הראשונים שחשפו את מעשי הזוועה של חמאס במתקפת הפתע על ישראל. הווידאו צבר פרסום במהירות והפך לסמל חזותי של היחס הברוטלי של המחבלים הפלסטינים כלפי אזרחים לא חמושים[1][2][3].

המקרה של לוק זכה לתשומת לב גם עקב קמפיין של משפחתה, שסברה כי עודנה בחיים ומטופלת בבית חולים בעזה, עקב שיחת טלפון שאמה קיבלה מעזה[4]. אולם בסוף חודש אוקטובר אימתה מדינת ישראל את מותה של לוק, בהתבסס על גילוי שבר גולגולת בכביש היוצא משטח הפסטיבל, אשר מוכיח כי היא נהרגה במהלך התקיפה[5].

במאי 2024, כ-7 חודשים לאחר חטיפתה, חילצו כוחות צה"ל את גופתה, יחד עם גופותיהם של שלושה חטופים נוספים[6].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני לוק נולדה ב-7 בפברואר 2001 במושב אדרת בקרבת עמק האלה, ובגיל שנתיים עברה עם משפחתה ליישוב שריגים[7][8][9]. לה אחות גדולה ושני אחים קטנים. אביה, ניסים לוק, ישראלי, ואמה ריקארדה לוק, קתולית מרוונסבורג, גרמנייה, אשר התגיירה ועלתה לישראל בתחילת שנות ה-90[10]. לוק ומשפחתה עברו לפורטלנד, אורגון, ארצות הברית, בתחילת שנות האלפיים, והיא למדה בגן ילדים באקדמיה היהודית של פורטלנד[11].

בבגרותה עברה לוק לתל אביב[10], שם עבדה כאמנית קעקועים (אנ') עצמאית[12], וגם הייתה משפיענית באינסטגרם[13][14][15]. בראיון ל"דר שפיגל" דודתה סיפרה כי לוק החזיקה בדעות פציפיסטיות, ולטענתה קיבלה פטור משירות צבאי בעזרת אזרחותה הכפולה[16].

הטבח בפסטיבל נובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הטבח בפסטיבל נובה

ב-7 באוקטובר 2023, כחלק ממתקפת הפתע על ישראל, חצו מחבלי חמאס וארגוני טרור אחרים מרצועת עזה לישראל. הם ביצעו טבח בפסטיבל המוזיקה נובה ביום שבת, חג שמחת תורה. האירוע היה פסטיבל טראנס פסיכדלי באוויר הפתוח, שהתקיים ביום האחרון של סוכות ובשמחת תורה, ליד קיבוץ רעים שבחבל אשכול, כ-5 ק"מ גדר המערכת. לאחר שההתקפה החלה ונשמעה התרעת צבע אדום[17], לוק דיברה בטלפון עם אמה ואמרה שיש מעט מקומות להסתתר ושהיא תנסה למצוא מחבוא[18][19]. היא נעלמה לאחר מכן[20]. לוק הייתה בפסטיבל יחד עם בן הזוג שלה, אוריון הרננדס ראדו, אזרח מקסיקני אשר נחטף לעזה[21]. קרוב של אוריון העיד כי הם רצו למכוניות. שני נהגה ברכב הראשון, לכיוון הכביש הראשי. שם עצרו אותם חמאס, והיא התקשרה לחבריה ברכב השני והתריעה בפניהם על הסכנה. בזכות כך הם נטשו את הרכב, ברחו רגלית, ובכך ניצלו. הדבר האחרון שהוא שמע היו הצרחות של שני, יריות, ואז התנתק הקשר[22].

סרטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר הטבח הופץ סרטון בו נראה גופתה של לוק, מעוותת ומוטלת באחורי טנדר, כשבגדיה נתלשו והיא כמעט עירומה. מעל לגופתה מחבלי חמאס המובילים אותה כשלל מלחמה, בקריאות "אללה אכבר", לצהלות המון עזתי היורק על גופתה. עצמותיה נשברו ואיבריה כופפו בזוויות בלתי טבעיות, כדי שתיכנס לתא המטען. ניתן לזהות פגיעת ראש משמעותית וכי שיערה ספוג דם.

הווידאו, שנחשב לאמצעי תעמולה של חמאס ברשתות החברתיות, צבר פרסום במהירות, והיה בין הראשונים שחשפו את מעשי הזוועה של חמאס במתקפת הפתע על ישראל. הסרטון הפך לאחד הסרטונים הוויראליים הראשונים שפורסמו. לאחר מכן נפתח גל סרטונים של אנשי חמאס המצעידים בני ערובה וגופותיהם[23][24][25]. כמו כן צולמו תמונות והופצו באינטרנט[26]. לפי מומחי אבטחה שרואיינו לסוכנות הידיעות הצרפתית, לפרסום הסרטון, יחד עם סרטונים אחרים המציגים אזרחים מתים או שבויים, יש אופי של תעמולה מכוונת ומתוחכמת שמטרתה לעורר תחושות "חוסר אונים, שיתוק והשפלה", וכי התפשטות ויראלית של חומרים כאלה גורמת להגברת הנרטיב הרצוי לחמאס[27]. בטור בניו יורק טיימס, ניקולס קריסטוף דן בסרטון כדוגמה לגורמים לטראומה פסיכולוגית ולכעס שחוו בקהילות יהודיות לאחר ההתקפות[28]. לפי הפרשן בובי גוש מהוושינגטון פוסט, חמאס פרסם סרטוני תעמולה במהירות, מתוך רצון להיות הראשון לצבור הישגים בלוחמה פסיכולוגית. עם זאת, הסרטון שהמציג את לוק לא גרם לדמורליזציה בחברה הישראלית. במקום זאת, היחס הברוטאלי מצד החוטפים, הביא לסלידה ולדחייה, ואם כבר, חיזק את הנחישות הישראלית לדרוש עונש[29].

למרות שחמאס נחסם בטוויטר עקב היותו ארגון טרור, חלק מסרטוני התעמולה שלו הופצו בפלטפורמה, לאחר שנשאבו מרשתות חברתיות אחרות[30]. עיתונאים דנו בסרטון המראה את לוק, יחד עם תכנים אחרים הקשורים לחמאס, בהקשר של אזהרת הנציבות האירופית לאילון מאסק, הבעלים של טוויטר, לגבי התרת הפצת תוכן לא חוקי[31][32][33]. ב-12 באוקטובר, הנציבות האירופית יזמה חקירה נגד טוויטר בגין הפצת "תוכן אלים וטרור" וצורות אחרות של תוכן בלתי חוקי[34].

התמונה של AP[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלי מחמוד, צלם עצמאי שעובד עבור סוכנות הידיעות AP והתלווה למחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, פרסם את תמונת החטיפה של שני לוק. התמונה מציגה את גופתה מוטלת באחורי טנדר כשהמחבלים חוגגים מעליה, בנסיעה לעיר עזה[35][36]. בנימוקי הבחירה, הכילו נימה המאדירה את פשעי חמאס: ”שליטי חמאס המיליטנטיים של רצועת עזה ביצעו מתקפה חסרת תקדים, רב חזיתית על ישראל עם הזריחה ביום שבת, 7 באוקטובר, תוך כדי ירי של אלפי רקטות, במקביל לחדירת 'לוחמי חמאס' לגבול - דרך האוויר, היבשה והים”[37]. בהכריזם על זכייתה של AP, מארגני הפרס פרסמו את התמונה הלא מצונזרת של לוק כשהיא ללא רוח חיים, בעמוד האינסטגרם שלהם, אך היא נמחקה לאחר ההתקוממות[38]. עצומה שעליה חתמו מאה אלף בני אדם דורשת מענקית הצילום היפנית "ניקון", הספונסרית של התחרות, לפעול לשלילת הפרס[39].

התמונה זכתה בפרס בתחרות הפוטו-ג'ורנליזם מטעם בית הספר לעיתונות באוניברסיטת מיזורי[40]. מיכל קוטלר-וונש, שליחה מיוחדת מטעם משרד החוץ למאבק באנטישמיות, תקפה את הבחירה באומרה: "כך נראית נורמליזציה של שנאה אנטישמית"[40]. פוסט ברשת הפייסבוק שכתבה ניקול לוק, סבתה של שני, אודות השתיקה של העולם נוכח מתן הפרס לצילום המזעזע של גופתה של נכדתה, זכה לפרסום רב: ”העולם שותק ואני זועקת הייתכן? מתי בהיסטוריה של הצילום זכתה תמונה של גופה בפרס?”[41][42][43].

סוכנות AP טענה כי לא ידע דבר על המתקפה[44]. אף על פי כן, משפחתה של לוק, לצד משפחות אחרות של נרצחי הטבח במסיבת הנובה, תבעו את סוכנויות הידיעות שצלמים ועיתונאים מטעמן לקחו חלק בטבח[45].

קמפיין המשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר מ-7 באוקטובר דווח בתקשורת כי לוק נהרגה, והסרטון תואר כמציג גופה ללא רוח חיים[46][47][48].

בני משפחתה של לוק האמינו שהיא עדיין בחיים, ואמה, ריקארדה לוק, פנתה לממשלת גרמניה בבקשה לעזרה[49][50]. ריקארדה סיפרה כי קיבלה מידע מחבר משפחה, שלו איש קשר בעזה[51], ממנו עלה שלוק מקבלת טיפול בבית חולים האינדונזי בעיר עזה, עקב חבלת ראש קשה, והיא מאושפזת באורח אנוש[4]. בנוסף, ריקארדה קיבלה הודעה מהבנק כי ב-8 באוקטובר נעשה שימוש בכרטיס האשראי של לוק ליד אותו בית חולים[50].

בשבועות שלאחר מכן, חבריה ובני משפחתה של לוק השתתפו בקמפיין מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים[52]. ב-13 באוקטובר הגיעה לישראל שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק, ונפגשה עם ריקארדה ובני משפחה של חטופים בעלי אזרחות גרמנית. לאחר מכן בני המשפחות נפגשו גם עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ, במהלך ביקור הסולידריות שלו בישראל ב-17 באוקטובר[53]. השלטונות הגרמניים החשיבו את לוק כאחת מאזרחיה שנחטפו לעזה[54], ורבים האמינו שהיא נחטפה בחיים[55].

אביה של לוק, ניסים לוק, השתתף בקמפיין בצורה פחות בולטת, ולא רצה למשוך תשומת לב לרקע הצבאי והמודיעיני שלו. הוא נסע לארצות הברית ונפגש עם רוברט קנדי ג'וניור ועם סנאטורים אמריקאים[56].

הרצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 באוקטובר 2023, ממשלות ישראל וגרמניה אישרו את מותה של לוק. בודקים משפטיים מצאו את החלק הפטרוסי של עצם הרקה מהגולגולת שלה בכביש המוביל אל מחוץ למתחם הפסטיבל[51][52], עם ה-DNA שלה[57][58][59]. עקירת עצם זו מעידה על מוות ודאי, על פי המרכז הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר[60]. ישראל רואה בה כמי שנהרגה לפני הגעת גופתה לעזה[61]. בתגובה למידע החדש כתבה פוקוס כי התברר כי היא נהרגה במהלך הטבח[62]. שאר גופתה לא נמצאה[63][64], מניעת הלוויה[65]. אף על פי כן, המשפחה ישבה שבעה[48] שבמהלכה ביקרו בביתם כ-4,000 בני אדם כביטוי של סולידריות, לדברי ריקרדה[66].

בעיתון "בילד" הגרמני נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג צוטט כמי שאמר שראשה של לוק נערף[67], אולם דוברו תיקן ואמר כי נמצא "חלק ניכר מהגולגולת שלה"[68][69][70].

חילוץ הגופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-17 במאי 2024, חצי שנה אחרי שנמסר למשפחתה כי אינה בחיים, חילצו צה"ל ושב"כ את גופתה של שני לוק מעזה, ביחד עם גופותיהם של יצחק (איציק) גלרנטר, עמית בוסקילה ורון בנימין, והביאו אותן לישראל[71][6].

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסף עבודות אמנות של לוק הוצג במוזיאון נחום גוטמן לאמנות בתל אביב[72].

יום הולדתה ה-23, שנערך 4 חודשים אחרי הרצח, נחגג על ידי חבריה הקרובים של שני לוק במועדון "הקולאבו" בתל אביב. באירוע, שנקרא "Shaniqua Forever", השתתפו בהתנדבות אמנים מתחומים שונים, ובהם הדיג'יים קפטן הוק וספייס קאט, הזמר דודו פארוק וכן מקעקעים וציירים. הרווחים עברו למשפחה למען פרויקט הנצחה באמצעות קולקציית בגדים לפי ציוריה של שני[73].

הזמר דודו פארוק הוציא את השיר "גולני שלה", אותו הקדיש לזכרה של שני לוק[74].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Shani Louk, 22: German-Israeli's 'kidnap' video seen globally". The Times of Israel. 3 בנובמבר 2023. נבדק ב-1 בדצמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Fischer, Jan-Frederik; Schiller, Eva (10 באוקטובר 2023). "Israel: Shani Louk - Deutsche Geisel der Hamas lebt" [Israel: Shani Louk – German Hamas hostage alive]. ZDF (בגרמנית). ארכיון מ-10 באוקטובר 2023. נבדק ב-10 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ sudouest.fr, Guerre Israël-Hamas : Ofer, Ohad, Eliya, Orion... Qui sont les quatre otages français toujours retenus ?, Sud Ouest, ‏1 בדצמבר 2023
  4. ^ 1 2 אנטוניה ימין, ‏אימה של שני לוק: "בתי נחטפה לעזה – ומאושפזת במצב אנוש״, באתר ‏מאקו‏, 10 באוקטובר 2023
  5. ^ אורי סלע‏, "מצאו עצם שבלעדיה שני לא יכולה לחיות. בסרטון מעזה היא כבר מתה", באתר וואלה‏, 30 באוקטובר 2023
  6. ^ 1 2 איתי בלומנטל, הותר לפרסום: גופות שלושה חטופים חולצו מעזה, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 17 במאי 2024
  7. ^ Manhardt, Ifat (13 בדצמבר 2023). "Shani Louk was murdered on October 7: 'She was simply too good for this world'". Ynet (באנגלית). נבדק ב-13 בדצמבר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Kensche, Christine (8 באוקטובר 2023). "Israel: In einer Grube stellten sie und ihre Freundin sich zwei Stunden lang tot" [She and her friend played dead in a pit for two hours]. Die Welt (בגרמנית). ארכיון מ-12 באוקטובר 2023. נבדק ב-12 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Relatives of dozens killed or kidnapped to Gaza from rave: 'Nobody is helping us'". Times of Israel. 8 באוקטובר 2023. ארכיון מ-12 באוקטובר 2023. נבדק ב-12 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ 1 2 Kalisch, Muriel (8 באוקטובר 2023). "Israel: Shani Louk, die Deutsche in der Gewalt der Hamas" [Israel: Shani Louk, the German in the hands of Hamas]. Der Spiegel (בגרמנית). ארכיון מ-8 באוקטובר 2023. נבדק ב-8 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Haas, Elise (10 באוקטובר 2023). "'Tragic loss': One-time Portlander taken by Hamas". KOIN.com (באנגלית אמריקאית). ארכיון מ-11 באוקטובר 2023. נבדק ב-12 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ מאיה כהן, נגמרו המילים, נשארו הציורים: המחברת של שני לוק הפכה לתערוכה מטלטלת, באתר ישראל היום, 8 בפברואר 2024
  13. ^ Terrones, Betty (11 באוקטובר 2023). "Quién es Shani Louk, la joven influencer alemana que fue asesinada por Hamás en Israel". La República (בספרדית). ארכיון מ-20 באוקטובר 2023. נבדק ב-13 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ Steinberg, Jessica (9 באוקטובר 2023). "Survivors share accounts of encounters with terrorists, and an escape from Gaza". Times of Israel. ארכיון מ-12 באוקטובר 2023. נבדק ב-13 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Shani Louk, influencer capturada por Hamás, estaría viva en Gaza". El Tiempo Latino (בספרדית). 11 באוקטובר 2023. ארכיון מ-13 באוקטובר 2023. נבדק ב-13 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "'She's alive': Mum claims Shani Louk is fighting for life in Gaza hospital". The New Zealand Herald (באנגלית). 10 באוקטובר 2023. נבדק ב-2 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Morris, Loveday; Piper, Imogen; Sohyun Lee, Joyce; George, Susannah (8 באוקטובר 2023). "How a night of dancing and revelry in Israel turned into a massacre". The Washington Post. ארכיון מ-8 באוקטובר 2023. נבדק ב-8 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  18. ^ Tanno, Sophie (8 באוקטובר 2023). "Festivalgoers, children, soldiers: What we know about the people captured by Hamas". CNN (באנגלית). ארכיון מ-8 באוקטובר 2023. נבדק ב-13 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "Deutsche von Hamas verschleppt: Mutter von Shani Louk berichtet von letztem Gespräch mit Tochter – Blutbad bei Festival" [German kidnapped by Hamas: Shani Louk's mother reports on last conversation with daughter – bloodbath at the festival]. Rundschau Online (בגרמנית). 9 באוקטובר 2023. ארכיון מ-13 באוקטובר 2023. נבדק ב-13 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Shani Louk: Mother pleads for help as daughter goes missing at festival". BBC News. 8 באוקטובר 2023. ארכיון מ-8 באוקטובר 2023. נבדק ב-19 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ אביבית מיסניקוב, ‏משפחתו של אוריון, בן זוגה של שני לוק, שנחטף לעזה: "יש לנו תקווה", באתר ‏מאקו‏, 11 בדצמבר 2023
  22. ^ מערכת ישראל היום, אמה של שני לוק: "אין, אין זמן", באתר ישראל היום, 18 באוקטובר 2023
  23. ^ Abdulrahim, Raja (7 באוקטובר 2023). "In Gaza, some cheer returning fighters as others brace for Israel's response". The New York Times. נבדק ב-19 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  24. ^ Kingsley, Patrick; Kershner, Isabel (7 באוקטובר 2023). "'We Are at War,' Netanyahu Says After Hamas Attacks Israel" (7 October 2023). The New York Times. נבדק ב-8 בנובמבר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  25. ^ Rothwell, James; Vasilyeva, Nataliya (7 באוקטובר 2023). "Hamas terrorists butcher civilians as stunned Israel suffers '9/11' moment". The Telegraph. נבדק ב-8 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "Mutter: Shani Louk ist tot" [Mother: Shani Louk is dead]. n-tv. 30 באוקטובר 2023. נבדק ב-30 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ Hamas Waging Propaganda War On Israel With Shocking Videos: Experts, Barrons, ‏10 באוקטובר 2023
  28. ^ Nicholas Kristof, Hamas Dehumanized Israelis. We Must Not Do the Same to Gazans, הניו יורק טיימס, ‏12 באוקטובר 2023
  29. ^ Ghosh, Bobby (11 באוקטובר 2023). "Analysis | Hamas Has Already Lost the War of Images". The Washington Post. ארכיון מ-15 באוקטובר 2023. נבדק ב-14 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  30. ^ Goswami, Rohan (9 באוקטובר 2023). "X, formerly Twitter, amplifies disinformation amid the Israel-Hamas conflict". CNBC (באנגלית). ארכיון מ-9 באוקטובר 2023. נבדק ב-10 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  31. ^ Beattie, Elizabeth (11 באוקטובר 2023). "EU warns Musk over 'illegal' disinformation on X after Israel attack". The Japan Times (באנגלית). ארכיון מ-12 באוקטובר 2023. נבדק ב-13 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  32. ^ Kottmann, Nils (11 באוקטובר 2023). "EU verwarnt Elon Musk wegen Fake News auf X". Jüdische Allgemeine (בגרמנית). ארכיון מ-20 באוקטובר 2023. נבדק ב-18 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  33. ^ Villegas, Sofia (17 באוקטובר 2023). "When horror comes knocking: Brutal content is being shared on social media with far too little hesitation". Holyrood (באנגלית). ארכיון מ-20 באוקטובר 2023. נבדק ב-18 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  34. ^ נבו טרבלסי, ‏בגלל הטיפול באנטישמיות: האיחוד האירופי פותח בחקירה נגד טוויטר, באתר גלובס, 18 בדצמבר 2023
  35. ^ "AP PHOTOS: Death, destruction and despair reigns a month into latest Israel-Gaza conflict". Associated Press (באנגלית). 7 בנובמבר 2023. נבדק ב-12 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  36. ^ Lindsay, Benjamin (30 במרץ 2024). "Associated Press Defends Image of Murdered Nova Reveler". TheWrap. נבדק ב-30 במרץ 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  37. ^ מרב סבר, "תמונת גופתה של הנכדה היפה שלי זכתה בתחרות צילום יוקרתית, והעולם שותק": סבתא של שני לוק בפוסט מצמרר, באתר ישראל היום, 4 באפריל 2024
  38. ^ סוכנויות הידיעות, ‏כשגופתה בידי המחבלים: תמונתה האחרונה של שני לוק ז"ל זכתה בתואר "תמונת השנה", באתר מעריב אונליין, 31 במרץ 2024
  39. ^ אתר למנויים בלבד עידו דוד כהן, 100 אלף חתמו על עצומה: לשלול מאי־פי את הפרס על התמונה האחרונה של שני לוק, באתר הארץ, 2 באפריל 2024
  40. ^ 1 2 דניאל אדלסון, ניו יורק, יעל צ'כנובר, צלם AP שהתלווה למחבלי חמאס ותיעד את גופת שני לוק יזכה בפרס בתחרות צילום ותיקה, באתר ynet, 27 במרץ 2024
  41. ^ מערכת את, "הנכדה המתה שלי מככבת בצילום הזה והעולם שותק", באתר "את", 4 באפריל 2024
  42. ^ נועם כהן, ‏סבתה של שני לוק ז"ל: "הגופה של הנכדה שלי מוצגת לעיני כל והעולם שותק", באתר ‏מאקו‏, 4 באפריל 2024
  43. ^ מעריב אונליין, ‏"העולם שותק": סבתה של שני לוק ז"ל בפוסט מצמרר, באתר מעריב אונליין, 4 באפריל 2024
  44. ^ קרן בצלאל, ‏דיווח: לא רק מחבלי חמאס - צלמי עיתונות של כלי תקשורת בין-לאומיים תיעדו את הזוועות, באתר ‏מאקו‏, 9 בנובמבר 2023
  45. ^ ליטל דוברוביצקי, משפחות נרצחי נובה תובעות את רויטרס ו-AP: "'עיתונאים' מטעמן לקחו חלק בטבח" | פרסום ראשון, באתר ynet, 28 בפברואר 2024
  46. ^ Attanasio, Joe (10 באוקטובר 2023). "Shani Louk: New twist after festivalgoer paraded naked through Gaza streets". Yahoo News. ארכיון מ-11 באוקטובר 2023. נבדק ב-11 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  47. ^ Lukpat, Alyssa (9 באוקטובר 2023). "What to Know About the Massacre at Israel Music Festival". The Wall Street Journal. ארכיון מ-11 באוקטובר 2023. נבדק ב-12 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  48. ^ 1 2 "German-Israeli Shani Louk, seen paraded by terrorists in Gaza, confirmed dead". The Times of Israel. 30 באוקטובר 2023. נבדק ב-30 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  49. ^ "Familien von Entführten fordern von Scholz Unterstützung" [Families of abductees are demanding support from Scholz]. Die Zeit. Deutsche Presse-Agentur. 17 באוקטובר 2023. ארכיון מ-17 באוקטובר 2023. נבדק ב-17 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  50. ^ 1 2 Marques, Caynã (10 באוקטובר 2023). "Alemã sequestrada pelo Hamas está viva em hospital, dizem fontes palestinas" (בפורטוגזית). O POVO. ארכיון מ-10 באוקטובר 2023. נבדק ב-11 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  51. ^ 1 2 Jackson, James (23 בדצמבר 2023). "Mother of Hamas victim Shani Louk on facing first Christmas without her daughter". The Telegraph – via Yahoo! News. {{cite web}}: (עזרה)
  52. ^ 1 2 King, Laura (30 באוקטובר 2023). "A young Israeli festivalgoer's death is confirmed, shining light on families' long ordeal". Los Angeles Times. נבדק ב-30 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  53. ^ "Deutsche Hamas-Geiseln: Angehörige fordern Deutschland zu schnellem Handeln auf" [German Hamas hostages: Relatives call on Germany to act quickly]. Stuttgarter Zeitung (בגרמנית). Agence France-Presse. 17 באוקטובר 2023. ארכיון מ-20 באוקטובר 2023. נבדק ב-17 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  54. ^ "Was über die deutschen Hamas-Geiseln bisher bekannt ist". Focus. Agence France-Presse. 18 באוקטובר 2023. ארכיון מ-20 באוקטובר 2023. נבדק ב-18 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  55. ^ Sieff, Kevin (31 באוקטובר 2023). "Israel's missing: Forensic workers struggle to put names to the dead". Washington Post (באנגלית). נבדק ב-3 בנובמבר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  56. ^ 'We wanted to keep Shani’s memory alive' - JNS.org, JNS.org, ‏7 בפברואר 2024
  57. ^ Picheta, Robert (30 באוקטובר 2023). "Shani Louk, 23-year-old kidnapped from music festival, found dead, Israel says". CNN (באנגלית). נבדק ב-30 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  58. ^ @IsraelMFA. "We are devastated to share that the death of 23 year old German-Israeli Shani Luk was confirmed" (Tweet) – via Twitter.
  59. ^ Hall, Jannis (30 באוקטובר 2023). "Shani Louk: Israelisches Außenministerium bestätigt Tod der Deutschen". Frankfurter Allgemeine Zeitung (בגרמנית). נבדק ב-30 באוקטובר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  60. ^ Bubola, Emma; Sobelman, Gabby; Boxerman, Aaron (30 באוקטובר 2023). "Shani Louk, Believed Kidnapped, Was Likely Dead When She Was Taken by Hamas, Family Says". The New York Times. נבדק ב-2 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  61. ^ Cloud, David S; Peled, Anat (4 בנובמבר 2023). "Identifying Hamas' Victims Takes a Toll --- Forensic specialists race to provide closure for family members after massacre". The Wall Street Journal. {{cite news}}: (עזרה)
  62. ^ "Augenzeugin spricht über "letzten Moment" von Shani Louk" [Eyewitness talks about Shani Louk's "final moment"]. Focus. 1 בנובמבר 2023. נבדק ב-3 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  63. ^ "Nahost aktuell: Vermisste Deutsch-Israelin Shani Louk tot – DW – 30.10.2023". Deutsche Welle (בגרמנית). נבדק ב-30 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  64. ^ Armstrong, Julia (30 באוקטובר 2023). "Shani Louk: Woman missing after Hamas attack is dead, says mother". BBC News. {{cite news}}: (עזרה)
  65. ^ Lynch, Cordelia (31 באוקטובר 2023). "Israel-Hamas war: Brother of Hamas victim seen in 'brutal' video says she was 'pure angel'". Sky News (באנגלית). נבדק ב-31 באוקטובר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  66. ^ "Von Hamas ermordete Shani Louk (†22): Mutter Ricarda: "Das Schrecklichste, was man sich vorstellen kann"". Bunte (בגרמנית). 29 בנובמבר 2023. נבדק ב-29 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  67. ^ סוכנויות הידיעות, ‏הרצוג התראיין לתקשורת בגרמניה, וחשף פרטים חדשים על רצח שני לוק, באתר מעריב אונליין, 30 באוקטובר 2023
  68. ^ Kitzler, Jan-Christoph (30 באוקטובר 2023). "Nach Hamas-Überfall: Deutsch-Israelin Shani Louk ist tot". Tagesschau (בגרמנית). נבדק ב-1 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  69. ^ "Die schrecklichen Lügen über den Tod von Shani Louk - sie starb brutal in den Fängen der Hamas!". RTL Online (בגרמנית). 4 בנובמבר 2023. נבדק ב-8 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  70. ^ Callaghan, Louise (5 בנובמבר 2023). "Both sides in Israel-Gaza conflict are waging a disinformation war". The Sunday Times (באנגלית). ISSN 0140-0460. ארכיון מ-5 בנובמבר 2023. נבדק ב-2024-02-28. {{cite news}}: (עזרה)
  71. ^ לירן תמרי, הדר גיל-עד, "התמונות שזעזעו את כולם": חילוץ גופת שני לוק, בכותרות הראשיות בעולם, באתר ynet, 18 במאי 2024
  72. ^ עמית אטיאס, ‏התערוכה מיצירותיה של שני לוק: "לא האמנו שדבר כזה יצא מהילדה השקטה והמופנמת שהכרנו", באתר ‏מאקו‏, 8 בפברואר 2024
  73. ^ זוהר צלח, ‏חבריה של שני לוק מארגנים חגיגה ליום הולדתה: "הייתה האדם הכי מטורף שהכרתי", באתר ‏מאקו‏, 16 בפברואר 2024
  74. ^ אורי קומאי - גולני שלה // Ori Comay - Her Golani (ft. Dudu Faruk), סרטון בערוץ "DuduFaruk", באתר יוטיוב (אורך: 03:01)