אויגן בלוילר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אויגן בלוילר
Eugen Bleuler
אויגן בלוילר
אויגן בלוילר
אויגן בלוילר
לידה 30 באפריל 1857
צוליקון, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 ביולי 1939 (בגיל 82)
צוליקון, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פסיכיאטריה
מקום מגורים שווייץ
מקום קבורה קנטון ציריך עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ציריך עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט ז'אן-מרטן שארקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת ציריך עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט קרל גוסטב יונג, הרמן רורשאך, סבינה שפילריין עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Hedwig Bleuler-Waser עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Manfred Bleuler עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות חקר הסכיזופרניה והאוטיזם
תרומות עיקריות
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאול אויגן בלוֹילרגרמנית: Paul Eugen Bleuler;‏ 30 באפריל 185715 ביולי 1939), פסיכיאטר שווייצרי שנודע בתרומותיו להבנת החולי הנפשי; טובע המונחים "סכיזופרניה", "אוטיזם" ו"אמביוולנטיות".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלוילר נולד בעיירה צוליקון (Zollikon) שבקרבת ציריך ליוהאן רודולף ופאולינה בלוילר, זוג איכרים אמידים. החל ללמוד רפואה בציריך, ובהמשך עבר ללמוד בפריז, שם למד אצל הנוירולוג והפסיכיאטר הצרפתי ז'אן-מרטן שארקו, וכן לונדון ובמינכן, שבה למד אצל הנוירואנטומיסט והפסיכיאטר הגרמני ברנהרד פון גודן (von Gudden). עם תום לימודיו שב לציריך, ועבד כמתמחה בבית החולים הפסיכיאטרי האוניברסיטאי (המסונף לאוניברסיטת ציריך) "בּוּרְגְהֶלְצְלִי" (Burghölzli), שבדרום-מזרח העיר.

בשנת 1886 נתמנה למנהל המרפאה הפסיכיאטרית בריינאו (Rheinau) שבקנטון ציריך, בבית חולים שבמנזר עתיק השוכן על אי בנהר הריין. באותה תקופה התנהל בית החולים בשיטות מיושנות, ובלוילר לקח על עצמו לפעול לשיפור התנאים עבור החולים השוהים במקום.

כעבור תקופה של שתים עשרה שנה, בשנת 1898, שב בלוילר לבית החולים בורגהלצלי, ומונה למנהלו.

בשנות ה-90 של המאה ה-19 החל בלוילר לגלות עניין בעבודתו של זיגמונד פרויד, ובפרט במחקרם של פרויד ומורו יוזף ברויר על היסטריה. בלוילר, אשר האמין בדומה לפרויד כי תהליכים מנטליים מורכבים עשויים להיות לא מודעים, עודד את צוות בית החולים בורגהלצלי לחקור תופעות לא-מודעות ותופעות פסיכוטיות. בהשפעתו של בלוילר, ניסו הפסיכיאטרים קרל גוסטב יונג ופרנץ ריקלין להיעזר במבחנים של אסוציאציות מילים כדי לחבר בין מושג ההדחקה הפרוידיאני התאורטי לבין ממצאים פסיכולוגיים אמפיריים. בתקופה מסוימת, התייעץ בלוילר עם פרויד בנוגע לאנליזה העצמית שלו. לתמיכתו של בלוילר, כעומד בראש מרכז רפואי מחקרי ולימודי מרכזי, נודעה חשיבות רבה בראשית דרכהּ של התאוריה הפסיכואנליטית. ואולם, בשנת 1911 פסק בלוילר מתמיכתו בהּ.

חקר הסכיזופרניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של בלוילר יצא לפניו כחוקר אשר טבע את המונח "סכיזופרניה", עבור המחלה שקודם לכן נקראה "שיטיון היבחרות" (Dementia praecox). בלוילר זיהה כי מצב זה אינו בגדר שיטיון, וכן כי הוא אינו פוגע באנשים צעירים דווקא, ועל כן ייחד לו שם נבדל – תחדיש, שאותו הלחים מן השורשים היווניים σχίζειν ("סכיזיין"; לשסע) ו-φρήν ("פרֶן"; נפש). באמצעות השם, שמשמעותו היא "נפש שסועה", ביקש לבטא את היותה של ההפרעה קשורה לשסע שקיים בין תפיסתם החושית התקינה של הלוקים בהפרעה, לבין המחשבות וההתנהגויות הפגועות שלהם[1].

למעשה, תיאר בלוילר את ההפרעה כ"קבוצת הסכיזופרניות", וקרא למאפייניה המרכזיים "ארבעת ה-A"[2] :

  • "אמביוולנטיות", מושג אותו טבע בלוילר בשנת 1911[3], ונועד לבטא את הפגיעה הקשה בתהליך קבלת ההחלטות של החולה, בשל הפגיעה בתחושת העצמי.
  • "אַפקט", כלומר פגיעה בביטוי הרגשי שמאופיינת ברגש שטוח או לא מותאם.
  • "אוטיזם", מושג מרכזי נוסף אותו טבע בלוילר, בשנת 1910. המושג נקרא בלטינית חדשה autismus, ושאוב מהמילה היוונית αὐτός ("אַוּטוס"; עצמי). מאפיין זה נועד לבטא את הנסיגה של החולה מהחברה, והתכנסותו בתוך עולם פנימי שמיוחד ומובן רק לו עצמו. במהלך ההיסטוריה של הפסיכולוגיה עבר המונח לשמש במספר הקשרים אחרים, שהמרכזי בהם הוא "אוטיזם קלאסי", המתאר לקות התפתחותית מרכזית בתסמונות הקשת האוטיסטית (שהנסיגה החברתית וההתכנסות בעולם פנימי, שתוארו על ידי בלוילר, הן מאפייניה העיקריים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אויגן בלוילר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עפרי אילני, בין הזיה לבריאות, 11 בפברואר 2007, אתר הארץ
  2. ^ מתוך הרצאתו של יורם יובל, פסיכולוגיה אבנורמלית, עמ' 24
  3. ^ David N. Graubert and Joseph S. A. Miller (1957). On ambivalence. Psychiatric Quarterly, Volume 31, Number 1, pp. 458-464.