קארל מולדן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארל מולדן
Karl Malden
לידה 22 במרץ 1912
שיקגו שבאילינוי שבארצות הברית
פטירה 1 ביולי 2009 (בגיל 97)
ברנטווד שבלוס אנג'לס שבארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות ווסטווד וילג' עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1937–2000 (כ־63 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת דהפול
  • בית הספר למשחק סטלה אדלר עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אוסקר, פרס אמי,
http://www.karlmalden.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קארל מוֹלדןאנגלית: Karl Malden;‏ 22 במרץ 1912 - 1 ביולי 2009) היה שחקן קולנוע אמריקאי ממוצא סרבי. זוכה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1951 על הופעתו בסרט "חשמלית ושמה תשוקה" ופרס אמי לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו במיני-סדרה "Fatal Vision". התפרסם ככוכב קולנוע הוליוודי בזכות הופעותיו הזכורות בסרטים "חופי הכרך", "כיצד נכבש המערב", "איש הציפורים מאלקטרז", "פטון" ו"בייבי דול", וככוכב טלויזיה, בין השאר בסדרה "רחובות סן פרנציקו".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מולדן, המבוגר מבין שלושה אחים, נולד בשם מולדן ג'ורג' סקלוביץ' בעיר שיקגו למיני, שחקנית ממוצא צ'כי, ולפיטר סקלוביץ', שהיה ממוצא סרבי. מולדן, שמשפחתו היגרה לארצות הברית מבוסניה דיבר בילדותו רק בשפה הסרבית שהייתה שפת האם שלו בבית. בגיל 22 החליט לשנות את שמו ממולדן סוקולביץ' לקארל מולדן. אביו, שהיה חובב מוזיקה מושבע ומחזאי חובב, הקים מקהלה בה השתתף מולדן כנער. מולדן למד משחק לראשונה בזכות אביו שביים מחזות סרביים בהם השתתף. בתיכון הצטיין ככדורסלן וקיווה לקבל מלגת ספורט ל"אוניברסיטת ארקנסו", אך לבסוף לא התקבל ובמקום זאת עבד במכרה פחם.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מולדן החל את דרכו בהוליווד בשנת 1940, בדרמה של גרשון קנין "הם ידעו מה הם רצו", בתפקיד משני לצידם של כוכבי הקולנוע קרול לומברד וצ'ארלס לוטון. ב-1947 הופיע כשחקן משנה במותחן הפשע של הנרי האת'וויי "נשיקת המוות", בתור השוטר סמל ויליאם קאלן. ב-1950 שיחק במערבון "האקדוחן" של הנרי קינג בתפקיד שומר הבר מאק ובדרמה של אוטו פרמינגר "היכן שהמדרכה נגמרת". בשנת 1951 זכה מולדן בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בדרמה הקלאסית של איליה קאזאן, בתור הארולד " מיצ' " מיטצ'ל, חברו של סטנלי קוולסקי (מרלון ברנדו). לאחר שזכה באוסקר שיחק בלהיטי קולנוע נוספים של איליה קאזאן: "חופי הכרך" בתפקיד הכומר, האב בארי ו"בייבי דול" בתפקיד תעשיין הכותנה, ארצ'י לי מייגן, עליו היה מועמד לפרס גלובוס הזהב. כמו כן שיחק בשנות ה-50 בדרמה של אלפרד היצ'קוק "אני מתוודה" בתור הבלש לארו, בדרמת המלחמה של ריצ'רד ברוקס "כבוש את השטח הגבוה" בתפקיד סמל לברן הולט ובמערבון "עץ התלייה", שבמהלך צילומיו חלה הבמאי, דלמר דייבס, ומולדן לקח פיקוד עד שדייבס התאושש. בשנת 1957 ביים את סרטו היחיד כבמאי, דרמת בית משפט צבאי בשם "גבול זמן", בהפקתו של כוכב הקולנוע ריצ'רד וידמרק.

בשנת 1960 שיחק בעיבוד של דיסני לספר הילדים "פוליאנה" בתפקיד שר העיירה רוורנד פורד. ב-1961 הופיע במערבון בבימויו ובכיכובו של מרלון ברנדו "כשגברים שונאים" בתור דאד לונגוורת' המנטור של גיבור הסרט ריו. באותה שנה הופיע בסרט פאריש לצידו של טרוי דונהיו. ב-1962 שיחק בקומדיה המוזיקלית "צוענייה", שהייתה לסרטו האחרון של מרווין לרוי, בתפקיד הסוכן הרבי סומרס, עליו היה מועמד לפרס גלובוס זהב בתפקיד קומי/מוזיקלי, בנוסף שיחק בדרמת בית-הכלא של ג'ון פרנקנהיימר "איש הציפורים מאלקטרז" בתור הסוהר הארווי שומאקר, ובפרויקט המערבונים הגדול "כיצד נכבש המערב", בתפקיד זבולון פרסקוט בעלילת "הנהרות". ב-1964 שיחק במערבון של ג'ון פורד "סתיו בשיין" בתפקיד קפטן אוסקר וויסלס. ב-1965 הופיע בדרמה "הנער מסינסינטי" בתפקיד "יורה", חברו של "הנער" אריק סטונר (סטיב מקווין). ב-1968 שיחק בקומדיית הפשע "מיליונים לוהטים" לצידם של כוכבי הקולנוע הבריטיים פיטר יוסטינוב ומגי סמית'.

ב-1970 שיחק בתפקיד הגנרל האמריקאי הנערץ עומר בראדלי בסרט המלחמה הביוגרפי בהפקת פרנסיס פורד קופולה, "פטון". ב-1971 הופיע במותחן הפסיכולוגי של דאריו ארג'נטו "החתול בעל 9 הזנבות" בתור העיתונאי העיוור פרנקו ארנו. במהלך שנות ה-70 זכה להצלחה גדולה בזכות תפקידו בסדרת הטלוויזיה "רחובות סן פרנסיסקו" בתור הבלש לוטננט מייק סטון, על הופעותיו ב-5 עונות הסדרה הועמד מולדן לפרס גלובוס הזהב ולארבעה פרסי אמי. מולדן זכה בפרס אמי בשנת 1985 על הופעתו בסרט הטלוויזיה "Fatal Vision". את הופעותיו האחרונות בהוליווד עשה בדרמת בית המשפט של מרטין ריט "שאלה של שפיות", בתור ארתור קירק, אביה החורג של קלאודיה דרייפר (ברברה סטרייסנד), בסרט האסונות הבדיוני של רונלד נים "מטאור" ובסרט הפשע "העוקץ 2".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארל מולדן בתפקיד הכומר בסרט חופי הכרך, 1954

בין 1989 ל-1992 כיהן כנשיא האקדמיה האמריקאית לקולנוע. השחקן בעל החוטם העבה, נטול הגינונים, נחשב לאחד השחקנים האהובים והמוערכים ביותר בהוליווד.

מולדן היה נשוי במשך למעלה מ-70 שנה למונה גרינברג עד לפטירתו, מהנישואים הארוכים ביותר בהיסטוריה של הוליווד. מנישואיו נולדו לו שתי בנות, מילה וקרלה מולדן. מולדן נפטר בשיבה טובה בגיל 97 ב-1 ביולי 2009 בביתו שבשכונת ברנטווד, לוס אנג'לס. נקבר בבית הקברות "פארק הזיכרון ווסטווד", בו קבורים אגדות קולנוע רבות.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארל מולדן בוויקישיתוף