ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/"בית השיטה"/ארכיון אחרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מהו פרויקט "בית השיטה"?

בנייה שיטתית של ערכים בויקיפדיה, על-פי סדר אלפביתי, מתוך מקור מוסמך.

בכדי שוויקיפדיה תהיה אנציקלופדיה ראויה לשמה, עליה לכלול ערכים הקיימים באנציקלופדיות מסורתיות. תחומי ידע רבים נוספים הינם חשובים (וכל הטולקינאים וחובבי הארי פוטר, הכוונה אליכם), אך אינם מאפשרים לתלמיד להשתמש בוויקיפדיה ככלי לימודי-חינוכי.

אם ויקיפדיה תמשיך להתפתח באופן בו התפתחה מאז נוסדה, עשוי להדרש זמן רב מאוד עד שחזון זה יתגשם. במצב בו כל אחד כותב על הערכים המעניינים אותו, או המהווים אתגר עבורו, עשויות לחלוף שנים בטרם נמצא מאמרים על ערכים "משעממים" יחסית, שהם עדיין חלק נדרש מכל גוף ידע המתיימר להיות אנציקלופדיה. חשוב להדגיש: אין כל פסול בשיטת העבודה הזו, והיא ברוכה כשלעצמה; אין לנו כל ויכוח עם מי שמעדיף לפעול כך.

הדרך הטובה ביותר להבטיח שוויקיפדיה תהפוך במהירות לאנציקלופדיה מלאה היא פשוט לבחון את רשימת הערכים באנציקלופדיה "אמיתית", ולדאוג שכל אחד מהם יופיע כערך גם בויקיפדיה - כמאמר שלם, אם אפשר, או לכל הפחות כקצרמר אינפורמטיבי והפניה למקורות מידע אחרים.

זה בדיוק מה שהתחלנו לעשות בחודש אוגוסט 2004. שלפנו מהמדף את הכרך הראשון של "אנציקלופדיה ידיעות אחרונות", עברנו על הערכים שם בזה אחר זה, ודאגנו, עבור כל אחד מהם, שיהיה קיים מאמר עבורו גם בויקיפדיה (או, כאמור, לכל הפחות - קצרמר). זהו פרויקט "בית השיטה" -- בנייה שיטתית של ערכים בוויקיפדיה, על-פי סדר אלפביתי, מתוך מקור מוסמך.

אנו מקווים כי יצטרפו לפרויקט מספיק אנשים כדי שעבור כל תחום נתון, לפחות אחד מאיתנו יוכל לכתוב ערך ראוי. במקרים רבים ניתן פשוט לתרגם את הערכים מוויקי האנגלית.

מספר רב של מאמרים המופיעים באנציקלופדיה המודפסת כבר קיימים בויקיפדיה, כמובן! באופן טבעי ניתן לצפות כי ככל שנתקדם בפרויקט, מתוך הנחה שהפעילות האחרת בויקיפדיה תמשיך כסדרה, הרי שמספר הערכים שנגלה כי כבר נכתבו, ללא קשר ל"בית השיטה", ילך וייגדל.

עקרון "החדר הנקי"[עריכת קוד מקור]

חשוב להדגיש שכדי למנוע כל קצה קצהו של חשש להפרת זכויות יוצרים, לא נעשה שימוש ב"אנציקלופדיה ידיעות אחרונות" כמקור מידע בפרויקט. המידע היחיד שנשאב מאנציקלופדיה זו הוא רשימת הערכים, כלומר, כותרות המאמרים. תוכן המאמרים מגיע, כאמור, ממקורות אחרים, ובהם הידע של המשתתפים בפרויקט, ויקיפדיה האנגלית, ומקורות נוספים.

בשל האפשרות (הסבירה) ש"אנציקלופדיה ynet" מכילה תכנים מתוך "אנציקלופדיה ידיעות אחרונות", נדגיש כי לא נעשה כל שימוש גם ב"אנציקלופדיה ynet", מאותם שיקולים ממש.


המשך הדרך[עריכת קוד מקור]

ברשימות הבאות, ערכים שכבר קיימים מופיעים בכחול. אם הם לא נמחקו בקו, אז כנראה שטרם פותחו לערך ראוי (כלומר, הם עדיין קצרים מכדי להיחשב ערך ראוי), או שפשוט עדיין לא נמחקו מהרשימה; המחיקות מתבצעות בדרך-כלל מדי כמה ימים.

כרך 10[עריכת קוד מקור]

אמצעי שינוע (מישור משופע, כננת דיפרנציאלית), מניין השנים (כרגע הפניה), מניין לבריאת העולם (הפנייה), מקצרה, מעיין מרפא (מעיינות מרפא), תנועה משיחית, יישוב משלט(משלטים), משפט(דף פירושונים נראה שהכוונה היא או לערך משפטים או לקצרמר משפט (דין)), חקיקה (מחוקי חמורבי דרך המשפט הרומי ועד המשפט בישראל).

נביטה, נגרות, נהיגה, כללי הנהיגה, ניקוז הקרקע

כרך 11[עריכת קוד מקור]

מוסיקה סטראופונית, סיב סינתטי, סירת משוטים, סמאל, (זימרגליים(קצרמר), צדפוניות (קצרמר), סרטנים ארוכי בטן, סרטנים קצרי בטן, סרטנים עילאיים (קצרמר)).

עבודה ומלאכה, טבוע עופות, עופות קרקע

כרך 12[עריכת קוד מקור]

פוליפ - אמנם לא קיים כמו בוויקינגליש, אבל קיים כפסקה ארוכה ועשירה בערך אלמוגים, הרקולניאום, פועלי ציון (דרוש שיכתוב), ג'קומו פוצ'יני (מלחין, בעבודה, מזמן לא קצרמר), פיחות (קצרמר), תסוף (תיסוף), פטל(קצרמר), המונח פטררקיזם, מרדכי זאב פיארברג (מרדכי זאב פיירברג), פידיאס (פסל יווני, קצרמר), (יוסי בן יוסי (פייטן))), תאורה פלורסנטית(בערך נורה חשמלית קיים חלק על נורה פלוארסנטית וקיים הערך קרינה פלואורסנטית), פלפל הגינה (פלפל (ירק)), (ז'ן לואי ברו, אטין דקרו, העפרים סמי מולכו, יורם בוקר), רינר ורנר פסבינדר (קצרמר), פפואה גיניאה החדשה (קצרמר), פיקוח נפש (דרוש השלמה), הסכמי פרוק הנשק (סאל"ט 1, סאל"ט 2 + דיון כללי בפירוק נשק מאז ימי קדם ועד היום - קיים ערך סאל"ט), דוד פרישמן (קצרמר), פרנצ'סקו ד'אסיזי, (פרנקיסטים (נכון להיום הפניה למייסד התנועה, ראוי לערך עצמאי), אלונה פרנקל (קצרמר), פרסומת(הפנייה לפרסום,האם לא צריכה להיות פה הפרדה?), פרפרים (עריכה), פרשת מים (קצרמר), פתן, צופית דף פירשונים מתוכו צופיתיים זקוקה לעריכה וצופית (מושב) זקוקה להרחבה, ציורי סלע, ציור סלע, צילום (ערך ארוך שדנים בו בין השאר בהיסטוריה של הצילום - חלקי המצלמה- עצמית, סגר, צמצם (קצמרים), מגלל, כונת הראיה סוגי צילום שונים צילום מיקרוסקופי, צילום אולטרה סגול, צילום אינפרא אדום ועוד ועוד...) , צמחים (באנצ' מדובר בערך רחב יריעה, אצלנו לא כל כך, בלשון המעטה), צנונית, לפת (קצרמר), צינור נפט, צינור גז טבעי (באנצ' צינורות נפט וגז טבעי), צנחני היישוב (קצרמר, במבט ראשון נראה ארוך איך למעשה רובו רשימה שמית), כח צנטריפוגלי, צעדה, צער בעלי חיים ( דף הפנייה למספר ערכים כולם קצמרים),ציפחה (הפנייה לערך צפחה קצרמר) צפע (סוג), (צפורן נקוד, צפורן סיני, ציפורן הלבנון, ציפורן משולשל וכו'). סוף כרך 12.

כרך 13[עריכת קוד מקור]

הקהילה היהודית (נקרא באנצ' קהלה יהודיות ומוסדותיה ומדובר על ערך ארוך העוסק בארגון הקהילות היהודיות מחרבן בית ראשון ועד היום), קהיליה מרכז-אפריקנית (דרוש השלמה), קואופרטיב (קצרמר) וקואופרציה, קווצי עור (קצרמר), קוזקים (קצרמר), קומדיה דל'ארטה (קצרמר), האיים הקומוריים (דורש השלמה קטנה בחלק על פוליטיקה), נהר קונגו (קצרמר), קונדוטירי (מפקדי גדודים של שכירי חרב באיטליה בתקופת הרנסנס), קונפוציניזם (קצר), קוסטה ריקה (תוספת גאוגרפית נדרשת), קופים (קצרמר), קופנהגן (קצרמר), קוץ (קצר), קווקז (קצרמר), ז'ן קוקטו, פייר קורני, קזחסטן (דרושה הרחבה), איליה קזן (קצרמר), קטלב מצוי קטניות (קצרמר), קטורת (קצרמר דרוש קצת עריכה), קייב (קיב), קיברנטיקה (קצרמר), קיווי (פרי) (קצרמר), קיטור (קצר) , מכונת קיטור (יש מנוע קיטור), קירגיזיה (קצר), ג'ורג'יו דה קיריקו, קישינב (קצרמר), אלכסנדר קלדר (קצרמר), פדרו דל לה ברקה קלדרון, פאול קלה (קצרמר), קלטת (קצרמר), קליידוסקופ (קצרמר), קליטת עליה (קליטת עלייה), קליעה בנצרים וברפיה (קצרמר), קליעה למטרה, קלסיציזם (קצרמר), קלפים (להשלמה) רנה קלר

כרך 14[עריכת קוד מקור]

רוברט ראושנברג, ריאה (קצר מאוד), ראם (קצרמר), ראש הגולה (קצרמר), ריגול (לא קצרמר אבל קצר מדי), רהיט (קצרמר), ז'ורז רואו (Georges Rouault), רודיאו, רווח והפסד, רוויזיוניסטים, רומן (קצרמר), אמנות רומנסקית, אנרי רוסו (קצרמר), , רוברטו רוסליני (קצרמר), נאו-ראליזם, רוקחות (קצרמר), הרי הרוקי (קצר), רוקנרול, משפחת רוקפלר, סלמן רושדי (קצרמר), רחפת (קצרמר), רטוריקה (עריכה + קצרמר), סטיג'יט רי (במאי הודי), ריאליזם (קצרמר), ריינר מריה רילקה (עריכה), ריצ'רד לב הארי (שכתוב), , בני רכב (משפחה בישראל בתקופת המלוכה), רכבל (קצרמר), אמנות הרכיבה (רכיבה), רכיכות(קצרמר), רככת (קצרמר), רמדן (השלמה), רמקול (קצרמר, חסר על ההיסטוריה של הרמקולים), אלן רנה (במאי צרפתי).

ערכים מאנציקלופדית יבנה[עריכת קוד מקור]

נחל סכר, סחף קרקע, יהודה סומו, סטפס, סי, סיד, סכר שלושת הנקיקים (כולם קצרמרים), יוהן אוגוסט סטרינדברג (דרוש השלמה)

ערכים מבריטניקה לנוער[עריכת קוד מקור]

ספר עברי, סקאלארי (דג מלאך), סרנאדה, עבדאללה בן חוסיין, עבודה עברית, ספרות עברית (קצרמר, בבריטניקה זה כמעט 5 עמודים), עגלסת (דג), עדעד, עדשים (זרעים ממשפחת הקטניות, אולי גם עדשה (צמח)), עוזרר (הסוג של עוזרר חד-גלעיני), מוצרי עור (או מוצר עור, תעשיית העור וכו'), עיקרי אמונה, עלעול מים (תימרת מים), עלקת הבילהארציה (תולעת), עם הארץ, עפרוני (ערך כללי במקום ה-10000 פירושונים), עקבות, עקרבנון, ער (ראו את המין ער אציל), ערברבה, עש הבגדים, עש מים.

מפה ומשם - ערכים שאנציקלופדיה אינה שלמה בלעדיהם[עריכת קוד מקור]

שיר לכת (מארש) (קצרמר) - תעופה (בעלי חיים) - - ג'ון פיליפ סוזה(קצרמר) - קצרנות (להשלמה)

100 הערכים בוויקיפדיה האנגלית שלהם יש את מספר הרב ביותר של קישורים לוויקיפדיות זרות, אך לא לעברית.

הדף ויקיפדיה:בקשת ערך מכיל רשימה נוספת של ערכים מבוקשים.