פורטל:גרמניה/פילוסופיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השפעתה של גרמניה על תחום הפילוסופיה בעלת משמעות היסטורית רבה. הפילוסופים הגרמנים נודעו בקרב הפילוסופים המעמיקים והמשפיעים בהיסטוריה של הפילוסופיה; רבים מהם עיצבו את הפילוסופיה המערבית, עוד מימי הביניים, כדוגמת אלברטוס מגנוס. בהתייחסות לפילוסופיה של המאה ה-17 לא ניתן שלא להזכיר את איש האשכולות גוטפריד וילהלם לייבניץ. עמנואל קאנט, מהאישים החשובים בתחום הפילוסופיה כולה, שיחק תפקיד מרכזי בהיסטוריה של הפילוסופיה. הפילוסופיה שהגה, קאנטיניזם, היוותה מקור השראה לעבודותיהם של ארתור שופנהאואר ופרידריך ניטשה כמו גם את האידיאליזם הגרמני, אסכולות בפילוסופיה של גרמניה במאה ה-17 וה-18, שבראשו עמדו יוהאן גוטליב פיכטה וגיאורג וילהלם פרידריך הגל.

קרל מרקס ופרידריך אנגלס פיתחו תאוריה קומוניסטית במחציתה השנייה של המאה ה-19 בעוד שמרטין היידגר והאנס גאורג גדמר רדפו אחר הפילוסופיה הגרמנית המסורתית של המאה ה-20. מספר של אינטלקטואלים גרמנים היו בעלי השפעה ניכרת בסוציולוגיה, שמהגדולים ביניהם ניתן למנות את אדורנו, האברמאס, הורקהיימר, זימל, טניס וובר.

כללי: הרמנויטיקה - אסכולת פרנקפורט - סער ופרץ - האידיאליזם הגרמני
פילוסופים גרמנים: אאוקן - אדורנו - מגנוס - אנגלס - אקהרט - ארנדט - באומגרטן - בלוך - בנימין - ברנייס - אהרון ברנשטיין - גדמר - דילתיי - האברמאס - הגל - הוסרל - הורקהיימר - היידגר - המפל - הס - הרדר - הרטמן - ובר - זימל - יאספרס - יונאס - יונגר - יעקבסון - הרמן כהן - לייבניץ - לסינג - לצרוס - מימון - מנדלסון - מרקוזה - מרקס - נובאליס - ניטשה - פיכטה - גוטלוב פרגה - פריז - צרמלו - קאוטסקי - קאופמן - קאנט - קוזאנוס - קלצקין - קסירר - קרנפ - רוזנצווייג - רויכלין - שופנהאואר - שטירנר - שליירמאכר - שלינג - שליק - שפנגלר

פילוסוף נבחר

קרל היינריך מרקסגרמנית: Karl Heinrich Marx‏; 5 במאי 181814 במרץ 1883) היה סוציולוג ופילוסוף גרמני ממוצא יהודי, הוגה המרקסיזם ביחד עם פרידריך אנגלס. מרקס היה הראשון שפיתח את המטריאליזם הדיאלקטי. הוא נחשב למשפיע על פיתוח תורות מרקסיסטיות כמו קומוניזם, מאואיזם וטרוצקיזם, ומי שרעיונותיו משפיעים עד היום בתחומים רבים.