ריימונד אמסלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריימונד אמסלם
לידה 19 ביולי 1978 (בת 45)
ישראלישראל ירושלים, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2003
פרסים והוקרה 4 פרסי אופיר (2011, 2021, 2023)
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריימונד אמסלם (נולדה ב-19 ביולי 1978) היא שחקנית ותסריטאית ישראלית. זוכת 4 פרסי אופיר (מהם שלושה פרסים למשחק). היא זכתה בשני פרסי אופיר על הסרט "שבע ברכות". על משחקה בסרט זכתה בפרס אופיר לשחקנית הראשית הטובה ביותר ועל כתיבת התסריט זכתה (יחד עם אלינור סלע) בפרס אופיר לתסריט המקורי הטוב ביותר. בנוסף זכתה בשני פרסי אופיר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על משחקה בסרטים "אחותי היפה" (2011) ו"הבית ברחוב פין" (2021).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמסלם נולדה, גדלה והתחנכה בירושלים, למשפחה יוצאת מרוקו. בנעוריה למדה במגמת התיאטרון והמשחק בבית הספר התיכון לאמנויות ע"ש צ'ארלס א' סמית' בירושלים. לאחר שירותה הצבאי בצה"ל למדה משחק ב"סטודיו למשחק ניסן נתיב" בירושלים (בין השנים 2002-1999) לצידם של לנה אטינגר ובני אלדר.

קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 גילמה לראשונה את אירמה בסרט הסטודנטים "הריקוד של אמא" בבימויה של זלדה חוחא ולנר. באותה שנה גילמה את מיכל בדרמה הטלוויזיונית "עמק החלומות" בבימויו של עמרי גבעון ושודרה ב-yes.

בשנת 2004 שיחקה בסרט הקולנוע "סיפור קיץ" בבימויו של שמואל חיימוביץ'.

בשנת 2005 גילמה את אליענה בסרט הקולנוע "ג'נאם ג'נאם" בבימויו של חיים בוזגלו ועל משחקה בסרט זה הייתה מועמדת לראשונה לפרס אופיר בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר. ושיחקה בתפקיד קטן, בתפקיד אביגיל בסרט טלוויזיה "קצכן" ששודר ב-HOT ובבימויו של גא"י מיכאל. באותה שנה גילמה את דניז בסדרת הפשע "כתב פלילי" גם כן, בבימויו של חיים בוזגלו ושודרה בערוץ 1.

בשנת 2006 גילמה את שולה כהן, מרגלת ישראלית החיה בביירות, בסדרת הדרמה האמריקאית "against all odds" בבימויו של טום איווי. שיחקה בסרט הקולנוע "שלוש אמהות" בבימויה של דינה צבי ריקליס, שם גילמה את פלורה, דמותה הצעירה של רבקה רז. ושיחקה בסרט "בקרוב תדברי אליי שוב" בבימויים של סיגל יהודה וג'ואל אלכסיס.

בשנת 2007 שיחקה בשתי הפקות הוליוודיות: בין היתר גילמה את ליילה בסרט הקולנוע "חקירה מעבר לקווים" לצד ג'ייק ג'ילנהול ומריל סטריפ, בבימויו של גווין הוד, וגילמה את סאנה במיני-סדרת הדרמה "House of sadam" לצידה שיחקו גם אורי גבריאל ויגאל נאור. הסדרה שודרה ברשתות BBC וב-HBO.

בשנת 2008 שיחקה בסרט הקולנוע זוכה הפרסים "שבע דקות בגן עדן" בבימויו של עמרי גבעון - ועל משחקה בסרט זה הייתה מועמדת לפרס אופיר לשחקנית הראשית הטובה ביותר וקיבלה שבחים רבים. גילמה את שולי בסרטו הקצר של בועז ארמוני "רכבות במדבר" אשר זכה בפרסים בינלאומיים רבים. וגילמה את רחל בסרט הטלוויזיה של אבירם שולחני "לא יודעת איך", אשר שודר בערוץ 2 והוקרן בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה. באותה שנה שוב שיתפה פעולה עם חיים בוזגלו בסרט הקולנוע "דלת מול דלת".

בשנת 2009 גילמה את אלמה במיני-סדרת הדרמה "לחיות מחדש" (Revive) - קופרודוקציה ישראלית-צרפתית המספרת את סיפורם של עולי ספינת המעפילים הראשונה ממרוקו, "יהודה הלוי", בשנת 1947. במקור הסדרה הייתה צריכה להתפרסם כסרט קולנוע אך לבסוף, הפכה למיני-סדרה. ביים אותה חיים בוזגלו. באותה שנה שיחקה בעונה 2 של סדרת הדרמה של Yes "מסכים" בבימויו דני סירקין ובדרמת המלחמה של שמואל מעוז "לבנון" אשר זכתה בפרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה, תפקיד עליו הייתה אמסלם מועמדת בשנית לפרס אופיר לשחקנית המשנה הטובה ביותר. בנוסף, שיחקה לצד נינט טייב בסרט האקשן "קירות" של דני לרנר, שם גילמה יצאנית.

בשנת 2010 גילמה את הגרושה בסרט הקולנוע זוכה פרס אופיר "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" בבימויו של ערן ריקליס. שיחקה וגילמה את פרלה בסרט פשע של חיים בוזגלו "כבוד". היא גילמה את דפי בנטל בעונה השנייה של סדרת הטלוויזיה "רביעיית רן" אשר שודרה ב-Yes Drama HD וביים אותה יריב הורוביץ. בנוסף, החלה לשחק בסדרה הקומית של Yes, "טקסי דרייבר" שם גילמה את פאני, בת זוגו של יגאל לוי (יובל סגל). באותה שנה שיחקה את גילה בסרט הקצר "חמץ" בבימויו של אלון לוין.

בשנת 2011 שיחקה בסרט הקולנוע "אחותי היפה" בבימויו של מרקו כרמל, ועל תפקידה בסרט זה זכתה בפרס אופיר לשחקנית המשנה הטובה ביותר. שיחקה בסרט הקולנוע "רסיסי אהבה" של הבמאי ניסים נוטריקה. שיחקה בסרט הקולנוע "עדות" של שלומי אלקבץ, בו גילמה פלשתינאית. שיחקה בסרט הקולנוע דובר האנגלית "סשן" של חיים בוזגלו. גילמה את חווה בסרט הקולנוע "בין השמשות" בבימויו של אלון זינגמן. באותה שנה שיחקה גם בסדרת הפשע של ערוץ 10 "הכבוד של מרציאנו", המשך של הסרט באותו שם.

בשנת 2012 החלה לשחק בסדרת הפשע הישראלית של Yes "נויורק" בתפקיד איבון אלחריזי, אשתו של ראובן אלחריזי (יוסי מרשק). בנוסף, שיחקה בסרט "הפיגוע" (The Attack), הפקה משותפת ישראלית-לבנונית של הבמאי הלבנוני זיאד דווארי, בתפקיד סיהאם, אשתו של הדמות הראשית (עלי סלימאן). הסרט מבוסס על הרומן רב המכר של הסופר יסמינה חדרה והוחרם על ידי הליגה הערבית עקב שיתוף פעולה עם צוות ישראלי. הסרט זכה בפרסים רבים ובהפצה בינלאומית. כמו כן, שיחקה בסרט הדרמה הישראלי "סרק סרק" של חיים בוזגלו.

בשנת 2013 שיחקה בסרטה של הבמאית וידי בילו "פלסטלינה" על תפקידה בסרט (רותי) הייתה מועמדת בפרס אופיר לשחקנית הראשית הטובה ביותר בפעם השנייה. הסרט יצא לאקרנים שנתיים מאוחר יותר בשנת 2015 ושינה את שמו ל"סוף עידן התמימות". במקביל הייתה מועמדת באותה שנה בקטגוריית שחקנית-משנה על סרט קומדיית הריגול של הבמאי עמנואל נקש "כידון" בכיכובה של בר רפאלי.

בשנת 2014 שיחקה בסרטם הקצר של גיא נתיב וארז תדמור "אלוהים יקר" לצידו של ליאור אשכנזי. התארחה באחד מן הפרקים של סדרת המתח האמריקאית "הרודן" ברשת Fox.

בשנת 2015 גילמה את ויקטוריה אברבנאל בסרט "תפוחים מן המדבר" על פי המחזה של סביון ליברכט. אל הסרט הצטלמה בתחילת 2013, והייתה מועמדת בפעם הרביעית לפרס אופיר לשחקנית המשנה הטובה ביותר בשנת 2014.

בשנת 2016 השתתפה בעונתה השנייה של סדרת המתח המצליחה "בני ערובה" ששודרה בערוץ 10.

בשנים 20172018 גילמה את תפקידה של הלנה בסדרת הטלוויזיה "כדברא" ששודרה בניקלודיאון (בשנת 2017) ובטין ניק (בשנים 2018–2019) ב-yes.

בשנת 2019 השתתפה במיני-סדרה של נטפליקס "אלי". החל מאוקטובר 2019 משתתפת בסדרת הדרמה של קשת 12, "ביום שהאדמה רעדה" בתפקיד עמנואל. באותה שנה שיחקה בסרט המלחמה האמריקאי "ג'ארהד: חוק השבות", שצולם בחלקו בישראל לצדם של רוברט פטריק ואמורי נולסקו והישראלים יעל איתן, אורי פפר וצחי הלוי. בדצמבר משחקת בסרט הסוסיתא של הרצל בתפקיד יפה. בנוסף השתתפה בסרט "תמרות עשן" של הבמאית החרדית דינה פרלשטיין לצד דניאל גל ואולין הגואל.

החל ממרץ 2020 משחקת בסדרה "הדבר הגדול המיוחד" שמשודרת בכאן 11, בתפקיד מלכה כהן.

בספטמבר 2021 קיבלה את פרס השחקנית הטובה בפסטיבל הסרטים בחיפה על משחקה בסרט "הבית ברחוב פין".[1]

בשנת 2022 שיחקה בסרט של הבמאי ארז תדמור "בחורים טובים" וגילמה את אילנה, אימה של נחמי (ליאנה עיון). בנוסף הופיעה באותה שנה בסדרה בוגד, דרמת-מתח של הוט.

בשנת 2023 שיחקה את התפקיד הראשי של הכלה מארי בסרט שבע ברכות. מארי נולדה לאם מרובת הילדים, וגדלה אצל אחותה של האם חשוכת הילדים. האם עשתה זאת כדי להגן על אחותה, הביאה מבנותיה לאחותה שאין לה ילדים כדי שלא תגורש מבעלה. על משחקה בסרט זכתה בפרס אופיר לשחקנית הראשית הטובה ביותר.

כמו כן, אמסלם שיחקה את דמותה של מרים הנביאה בסדרה הדוקו-דרמה, "התורה כולה סיפורו של משה", שעלתה לאוויר בנטפליקס בשנת 2024.

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 שיחקה בהצגה "מעשה נורא" שכתב דני הורוביץ וביים טובי דיקמן ועלתה בפסטיבל Smallבמה באוניברסיטת תל אביב; בהצגה "חמורים" מאת טיטוס מאקיוס פלאוטוס שביים משה קליף ועלתה בפסטיבל עכו. באותה שנה שיחקה בהצגה "מעשה רב פנים או מעשה במלך ענו" שביימו ברוך ברנר וסמי סמיר ועלתה בתיאטרון המעבדה. המשיכה לשחק בהצגה גם שנה אחרי זה.

בשנת 2004 שיחקה בהצגה "קידמה" שכתב וביים טובי דיקמן ועלתה בפסטיבל עכו.

בשנת 2005 שיחקה בהצגה "110 ועשר פעימות בדקה" שכתבה אורית קימל וביים שלומי ליברמן, ועלתה בזירה הבין תחומית בירושלים; ובהצגה "דג בבטן" שביימה לילך דקל-אבנרי ועלתה בתיאטרון תמונע.

בשנת 2007 שיחקה בהצגה "דולי סיטי" שביים טובי דיקמן ועלתה בזירה הבין תחומית ובתיאטרון הקאמרי.

בשנת 2008 שיחקה בהצגה "המיטב שבאדם" שביים טובי דיקמן בתיאטרון דימונה.

בשנת 2009 שיחקה בהצגת היחיד "קשורה" שביים עידן זילברשטיין ועלתה בתיאטרון תמונע.

הייתה ממקימי תיאטרון מעבדת תרבות דימונה.

ריימונד אמסלם בפסטיבל הסרטים בחיפה, שבו קיבלה את פרס השחקנית הטובה, על משחקה בסרט "הבית ברחוב פין". 29 בספטמבר 2021.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמסלם הייתה מועמדת 9 פעמים לפרס אופיר, וזכתה 3 פעמים על תפקידיה כשחקנית בסרטים "אחותי היפה", "הבית ברחוב פין" ו"שבע ברכות" ופעם נוספת כתסריטאית על שבע ברכות.

מועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריימונד אמסלם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]