רני קלדרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רני קלדרון
לידה 1972 (בן 52 בערך)
ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות באר שבע, ישראל
מקום לימודים
עיסוק מנצח, מלחין, פסנתרן
סוגה מוזיקה קלאסית, אופרה
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים הסינפונייטה הישראלית באר שבע
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רני קלדרון (נולד ב-1972) הוא מנצח, מלחין ופסנתרן ישראלי. משנת 2023 הוא המנהל המוזיקלי של הסינפונייטה הישראלית באר שבע.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלדרון נולד בישראל ולמד נגינה בפסנתר אצל פנינה זלצמן. הוא המשיך תחת הדרכתה באקדמיה למוזיקה בתל אביב. במקביל למד תורת המוזיקה אצל יצחק סדאי וניצוח אצל שלום רונלי-ריקליס ונעם שריף. את לימודי הניצוח המשיך אצל מנדי רודן באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. במהלך לימודיו באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בתל אביב, זכה בתואר מצטיין דקאן הפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב ב-1995. כמו כן זכה במלגת קרן שרת למנצחים בשנים 1997 - 1998.

מגיל צעיר עבד כמדריך זמרים, בין השאר בסדנת האופרה בתל אביב. משנת 1996 החל לעבוד כפסנתרן חזרות עם זמרי אופרה ומדריך זמרים באופרה הישראלית. בנוסף השתלם קלדרון בסגנונות האופראים השונים אצל מאסטרו ברונו ריגצ'י בפירנצה, ז'אנין רייס בפריז, ריכרד טרימבורן וריטה לאוינג במינכן, וטום קריסטוף בדרזדן.

רני קלדרון שולט בשמונה שפות: עברית, אנגלית, איטלקית, צרפתית, גרמנית, רוסית, ספרדית ויוונית עתיקה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דרכו כמנצח החל בשנים 1996 - 1998. בשנת 1996 זכה במקום ראשון בתחרות, כישראלי יחיד אל מול חמישה מתחרים איטלקים, וזכה לנצח על "האחות אנג'ליקה" בבית האופרה מנצ'ינלי באורבייטו שבאיטליה, בהמשך ניצח באורבייטו על האופרות "מאדאם באטרפליי" ו"האדרת" מאת פוצ'יני. בעונת 1999 - 2000 התמנה למנצח משנה באופרה הישראלית, שם ניצח על "חליל הקסם הקטן" מאת מוצרט ועל "ריגולטו" מאת ורדי. כמו כן עבד כעוזר מנצח בהפקות רבות ושונות, בין השאר ב"אלקטרה" מאת שטראוס בפסטיבל האופרה בקיסריה ובפסטיבל "סבונלינה" שבפינלנד.

בעונת 2001 - 2002 ביים וניצח על קונצרט של קטעי אופרה במסגרת הסדרה למשפחה בתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, וכן הוזמן על ידי האופרה הלאומית של פריז לעבוד כעוזר מנצח בהפקת "סיפורי הופמן" מאת אופנבאך. באופרה של גראץ, אוסטריה ניצח על האופרה "שיקוי האהבה" מאת דוניצטי. ב-2003 ניצח על ביצוע קונצרטנטי של האופרה "מקבת" מאת ורדי עם תזמורת הרדיו של בוקרשט, "נישואי פיגארו" מאת מוצרט בבית האופרה של סנט גאלן בשווייץ, "אורפיאו ואאורידיצ'ה" מאת גלוק, "דון ג'ובאני" מאת מוצרט באופרה העממית של וינה, "חליל הקסם הקטן" מאת מוצרט, "לה ג'וקונדה" מאת פונקיילי באופרה המלכותית של וולוניה בלייז', ו"ריגולטו" מאת ורדי עם האופרה הישראלית החדשה ובית האופרה של מאסי בפריז. באוקטובר 2003 חתם את עונת האופרה בבית האופרה של סנטיאגו דה צ'ילה עם האופרות "ליצנים" מאת ליאונקוואלו ו"ג'אני סקיקי" מאת פוצ'יני, עם זמר הבריטון האיטלקי הנודע, ליאו נוצ'י.

בשנת 2005 החליף קלדרון את המנצח קרלו ריצי בהפקת "המסע לריימס" מאת רוסיני בבית האופרה של בריסל וזכה להצלחה גדולה שהקנתה לו פרסום עולמי. בעקבות כך הוזמן לנצח בבריסל על התזמורת הלאומית של בלגיה בקונצרט חגיגי לכבוד יום השנה הבלגי. הקונצרט נערך ביולי 2005 במסגרת תחרות המלכה אליזבת בנוכחות משפחת המלוכה, ושודר בטלוויזיה ברחבי אירופה.

ב"פסטיבל העמק של איטריה" בעיר מרטינה פרנקה שבדרום איטליה ניצח על "סמירמידה" של מיירבר בביצוע בכורה בזמנים המודרניים שהוקלט ויצא לאור על תקליטור.

בשנים הבאות הוזמן קלדרון לנצח על האופרות "נשף המסכות" מאת ורדי ו"טנהויזר" מאת וגנר בבית האופרה של סנטייגו דה צ'ילה, "החיים בפריז" מאת אופנבך ו"אריאדנה בנקסוס" מאת שטראוס באופרה המלכותית של ולוניה בלייז', "אנדריאה שנייה" מאת ג'ורדאנו עם זמר הטנור רוברטו אלניה בבית האופרה של מונטה קרלו, "טורנדוט" ו"איל טריטיקו" מאת פוצ'יני באופרה הישראלית החדשה, "פאוסט" מאת גונו בבית האופרה של בילבאו, "נישואי פיגארו" בבית האופרה במנורקה, ו"תאיס" מאת מאסנה בבית האופרה של סנט אטיין.

כמו כן לפניו קונצרטים סימפוניים עם תזמורת אסטוריאס באוביידו, עם תזמורת קולון והתזמורת הלאומית של איל-דה-פראנס, שתיהן בפריז, וכן רסיטל שומאן במסגרת פסטיבל הפסנתר בסנט אטיין.

כמנצח על הרפרטואר הסימפוני הופיע בסדרות קונצרטים עם התזמורת הפילהרמונית של סופיה, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, תזמורת סימפונט רעננה והתזמורת הקאמרית אשדוד.

לאחר שניצח בהצלחה מרובה על האופרה "טורנדוט" של פוצ'יני בשנת 2013 בבית האופרה הלאומי לורן בנאנסי, צרפת, הוזמן רני קלדרון לכהן כמנהלו המוזיקלי של בית האופרה (בין השנים 2015–2018) והוא היה הישראלי הראשון ששימש בתפקיד של מנהל מוזיקלי של בית אופרה בצרפת ויליד ישראל הראשון המכהן כמנהל מוזיקלי בארץ זו.

כפסנתרן הופיע בסדרות רסיטלים מוסברים עם 32 הסונטות של בטהובן לפסנתר, שבעה רסיטלים של שופן ועוד, וכן כסולן ומנצח בקונצ׳רטי של מוצרט.

כמלחין מסיים רני קלדרון בחדשים אלה כתיבת אופרת ענק המבוססת על הרומן הנודע של ויקטור הוגו "הגיבן מנוטרדאם". הוא ביצע את הפרלוד לאופרה בפסטיבל קולמר בצרפת בשנת 2019. יצירותיו האחרות כוללות מחזורי שירים ברוסית וסצנה לירית לבס, מקהלה ולתזמורת, "אל אובידיוס", למילים של אלכסנדר פושקין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]