אלן דג'נרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן דג'נרס
Ellen DeGeneres
דג'נרס בשנת 2011
דג'נרס בשנת 2011
לידה 26 בינואר 1958 (בת 66)
ארצות הבריתארצות הברית מטרי, לואיזיאנה, ארצות הברית
שם לידה Ellen Lee DeGeneres עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת אופרה, אנטי-הומור, קומדיה שחורה, סאטירה, הומור יבש עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1978
מקום לימודים
  • תיכון אטלנטה
  • Bishop Manogue High School
  • תיכון גרייס קינג
  • אוניברסיטת ניו אורלינס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
פרסים והוקרה
https://www.ellentube.com
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלן לי דג'נרסאנגלית: Ellen Lee DeGeneres; נולדה ב-26 בינואר 1958) היא קומיקאית, שחקנית ומנחת טלוויזיה אמריקאית. זוכת פרס אמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן דג'נרס נולדה במטרי, לואיזיאנה שבארצות הברית למשפחה נוצרית-מדעית. היא למדה תקשורת באוניברסיטת ניו אורלינס.

היא החלה את דרכה בסטנד-אפ בסוף שנות ה-70. ב-1982 היא הוכתרה על ידי רשת שואוטיים כ"אישה המצחיקה באמריקה". ב-1986 הוזמנה להופיע בתוכנית הפופולרית The Tonight Show, אותה הנחה ג'וני קרסון. דג'נרס הייתה האדם החמישי והאישה הראשונה שהוזמנה לשוחח עם קרסון בהופעתה הראשונה בתוכנית. ב-1989 יצאה דג'נרס במופע סטנד-אפ אישי One Night Stand בכל רחבי ארצות הברית, מופע שאף הוקלט ושודר על ידי ערוץ הכבלים HBO. דג'נרס הופיעה כשחקנית אורחת בכמה סדרות סיטקום וכשחקנית קבועה במספר סדרות שלא הצליחו לשרוד זמן רב.

הסיטקום "אלן"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אלן (סדרת טלוויזיה)
דג'נרס בחלוקת פרסי האמי 1997

ב-1994 עלתה לאוויר תוכנית הטלוויזיה של דג'נרס, קומדיית מצבים בשם "אלן" (שנקראה These Friends of Mine בעונתה הראשונה), ברשת ABC. התוכנית התמקדה בחייה של אלן מורגן, בעלת חנות ספרים בלוס אנג'לס. התוכנית דורגה בין 10 הראשונות מבחינת הרייטינג ודג'נרס אף זכתה במועמדות לפרס אמי לשחקנית הטובה ביותר בסדרה קומית.

היציאה מהארון[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג'נרס 'יצאה מהארון' ב-14 באפריל 1997, וסיפרה שהיא לסבית בראיון מיוחד למגזין "טיימס". זמן קצר אחר כך, ב-30 באפריל, 'יצאה מהארון' גם הדמות של דג'נרס בסדרה "אלן", בפרק מיוחד שכונה "The Puppy Episode" (בתרגום חופשי לעברית: "הפרק עם הכלבלב"). 46 מיליון איש צפו בפרק המיוחד, שהפך לאחד האירועים הטלוויזיוניים הנצפים ביותר בארצות הברית עד אז ולפרק הנצפה ביותר בתוכנית אי-פעם. כוכבים הוליוודיים רבים השתתפו בפרק. בין השחקנים בתפקידי אורח היו לורה דרן, שגילמה את מושא אהבתה של אלן; אופרה וינפרי, שגילמה את הפסיכולוגית של אלן; וכוכבים אחרים כגון בילי בוב תורנטון ודמי מור. בפרק השתתפו גם אייקונים לסביים כגון הזמרות קיי די לאנג ומליסה את'רידג'. היציאה מהארון של הדמות הפכה את הסדרה "אלן" לסדרה הראשונה שבה הדמות הראשית היא לסבית. הפרק זכה לתשואות המבקרים (דג'נרס אף זכתה בפרס 'אמי', כשותפה לכתיבת התסריט הטוב ביותר), אך עורר את זעמו של הימין הנוצרי. באלבמה סירבו לשדר את הפרק, ובמדינות אחרות משכו המפרסמים את פרסומותיהם מהתוכנית. זה היה אחד הפרקים האחרונים בעונה הרביעית של התוכנית (אחריו שודרו עוד שני פרקים בהם יצאה אלן מהארון בפני חבריה ואף בפני הבוס שלה). המשך הסדרה התמקד בחייה של אישה לסבית בעולם ההטרוסקסואלי.

בעונה החמישית צנח הרייטינג של הסדרה ב-22 אחוזים. הסיבה לירידה זו אינה ברורה, יש הטוענים[דרוש מקור: מי?] שהסדרה הפכה "גאה מדי", ושצופים הטרוסקסואלים הזדהו פחות עם הדמות הראשית. אחרים אמרו[דרוש מקור: מי?] שהקהל האמריקאי לא היה מוכן עדיין לקבל דמות ראשית לסבית בסדרה. דג'נרס עצמה טענה שהסיבה העיקרית לירידה ברייטינג הייתה חוסר תמיכתה של רשת ABC בסדרה. הרשת הפסיקה לשדר קדימונים לסדרה, ובלחץ הימין הנוצרי אף צירפה אזהרת "תוכן בעייתי" לסדרה. ב-1998 ירדה הסדרה מהמסך.

הסיטקום "המופע של אלן"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 דג'נרס הופיעה כשחקנית בסרט של HBO "אילו יכלו הקירות לדבר" (עם שרון סטון), כאורחת בתוכניות "ויל וגרייס" ו"עמוק באדמה". ב-2001 עלתה ברשת CBS סדרת סיטקום חדשה, "המופע של אלן", בה היא גילמה את אלן ריצ'מונד, אשת היי-טק המאבדת את משרתה וחוזרת לעיר הולדתה. הדמות בסדרה החדשה הייתה לסבית, אך הסדרה לא התמקדה רק בנושא זה. הסיטקום זכה לביקורות טובות, אך נכשל במבחן הקהל. הסדרה ירדה מהמסך אחרי שלושה עשר פרקים.

תוכנית האירוח "המופע של אלן דג'נרס"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המופע של אלן דג'נרס

עוד בטרם ירד "המופע של אלן" מהמסך, פנתה רשת NBC לדג'נרס והציעה לה להנחות תוכנית אירוח יומית. תוכנית האירוח, "המופע של אלן דג'נרס", עלתה לאוויר בספטמבר 2003. מאז עלייתה זכתה התוכנית ב-15 פרסי אמי. תרמו להצלחתה לכך גם הופעותיה של דג'נרס כמנחת טקסי האמי שנערכו לאחר פיגועי 11 בספטמבר ולאחר אסון הוריקן קתרינה בניו אורלינס. דג'נרס עצמה התגייסה למאבק לשיקום ניו אורלינס, עיר הולדתה. ב-16 במאי 2008 הודיעה דג'נרס על אירוסיה לפורשיה דה רוסי בתוכניתה, שצולמה יום קודם לכן.

התוכנית משמשת לשיווק וקידום של סרטים חדשים, וכן של חברות ענק - למשל החברות פפסי, אפל, נטפליקס ורבות אחרות.

עם השנים, הפכו חגים, או אירועים מסוימים, ל'תוכניות-ספיישל' מיוחדות. הרייטינג של התוכנית עלה משמעותית במהלך צילומי העונה השביעית, כשאופרה וינפרי הודיעה שהעונה הבאה, מספר 25, תהיה העונה האחרונה של תוכנית האירוח שלה.

הפקת התוכנית נקשרה בשערורייה סביב עדויות על "סביבת עבודה רעילה", שהובילה לחקירה על ידי אולפני האחים וורנר. בסוף החקירה פוטרו מפיקים בכירים בתוכנית ואלן ד'גנרס נשאה מונולוג התנצלות. בעונה העוקבת לפרשייה צנח הרייטינג של התוכנית ב-43%.[1] במאי 2021 הוכרז כי עונתה ה-19 של התכנית תהיה האחרונה.

בישראל התוכנית שודרה בערוץ "הוט פמילי", בחברת הכבלים הוט; בעבר שודרה גם בערוץ Stars' Base בחברת הלוויין, yes.

הנחיית "אמריקן איידול"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 בספטמבר 2009, החליפה דג'נרס את פאולה עבדול כמנחה בתוכנית אמריקן איידול. את ההודעה הרשמית על המינוי מסרה דג'נרס עצמה במהלך הטוק שואו שלה. דג'נרס התחייבה לשמש כשופטת בתוכנית במשך 5 עונות לפחות.

הנחיית טקסי פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 הנחתה את טקס פרסי האמי.

בשנת 2006 הנחתה את טקס האוסקר.

בשנת 2014 הנחתה בשנית את טקס פרסי אוסקר ה-86, במהלכו העלתה סלפי ששבר שיא היסטורי במספר השיתופים בטוויטר.

לייבל מוזיקלי ופרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2010 פתחה דג'נרס לייבל של מוזיקה בשם Eleveneleven, המוקדש לאיתור זמרים חובבים. הלייבל נפתח בעקבות פופולריות של הקלטת וידאו באתר יוטיוב של נער אמריקאי בן 11 בשם גרייסון צ'אנס. צ'אנס צולם מבצע גרסה לשיר Paparazzi של ליידי גאגא בעודו מנגן בפסנתר. הוא היה האמן הראשון שהוחתם בלייבל. מספר חודשים לאחר מכן הוחתם נער נוסף, תום אנדרוז בן ה-16.

בשנת 2019, הופיעה בקליפ השיר "You Need to Calm Down" של הזמרת-יוצרת האמריקאית טיילור סוויפט אשר הוקדש לקהילת הלהט"ב.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג'נרס יצאה עם השחקנית אן הייש במשך כ-3 שנים. לאחר מכן ניהלה מערכת יחסים בת 4 שנים עם הצלמת והשחקנית אלכסנדרה הדיסון. משנת 2004 נמצאת דג'נרס במערכת יחסים עם השחקנית פורשיה דה רוסי. במאי 2008, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בקליפורניה שביטל את האיסור על נישואין חד-מיניים, הודיעה דג'נרס בתוכנית הטלוויזיה שלה על אירוסיה לדה רוסי. ב-16 באוגוסט אותה שנה, השתיים התחתנו.[2] דג'נרס ובת זוגה היו ידועות באורח חייהן הטבעוני,[3] אולם בשלב מאוחר יותר חשפה שכבר איננה שומרת על אורח חיים זה והתחילה לאכול דגים.[4]

ב-2016 החליט נשיא ארצות הברית ברק אובמה להעניק לה את מדליית החירות הנשיאותית, עיטור הכבוד הגבוה במדינה.[5]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלן דג'נרס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Koblin, John (2021-03-22). "Ellen DeGeneres Loses 1 Million Viewers After Apologies for Toxic Workplace". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2021-05-13.
  2. ^ אלן ופורשיה מחותנות, באתר וואלה!‏, 17 באוגוסט 2008
  3. ^ דג'נרס מדברת עם קייטי קוריק על טבעונות
  4. ^ "נשברו: סלבס שהפסיקו להיות טבעונים", בפורטל msn
  5. ^ הודעת הבית הלבן על הזוכים במדליית החירות הנשיאותית, נובמבר 2016