ההילולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ההילולה
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על שנות ה-90
בימוי אריאל בנבג'י, שלום אסייג
הופק בידי משה אדרי, לאון אדרי, יואב גרוס, שלום אסייג
תסריט מני אסייג, דניאל אסייג, שלום אסייג, אור כהן
עריכה רן רביב
שחקנים ראשיים שלום אסייג
אוולין הגואל
עפר שכטר
דניאל אסייג
עדי אלון
שלומי קוריאט
לינור אברג'יל
צחי נוי
אריק משעלי
אוראל צברי
מוזיקה עופר שריקי
צילום איציק פורטל
מדינה ישראלישראל ישראל
חברת הפקה סרטי יונייטד קינג
יואב גרוס הפקות
שלום אסייג הפקות
הקרנת בכורה 13 ביולי 2023
משך הקרנה כ-100 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט קומדיה
דף הסרט ב־IMDb

ההילולה (או בשמו המלא: ההילולה: שנות ה-90 הסרט) הוא סרט קולנוע קומי ישראלי, המבוסס על סדרת הטלוויזיה "שנות ה-90" המהווה ספין אוף של הסדרה "שנות ה-80". שתי הסדרות שודרו ברשת 13. הסרט בוים על ידי אריאל בנבג'י ושלום אסייג, המככב בתפקיד הראשי כפרוספר אסייג ומשמש כתסריטאי נוסף לצד אור כהן. התסריטאים הראשיים הם מני אסייג ודניאל אסייג, שגם משחק בסרט. עוד מככבים בסרט אוולין הגואל, עפר שכטר, עדי אלון, שלומי קוריאט, לינור אברג'יל, צחי נוי, אריק משעלי ואוראל צברי.

הסרט הוכרז בתחילת שנת 2023 וצולם בחודשים פברואר ומרץ באותה שנה על ידי איציק פורטל. הסרט נערך על ידי רן רביב והולחן על ידי עופר שריקי. הסרט הופק על ידי סרטי יונייטד קינג בשיתוף יואב גרוס הפקות ושלום אסייג הפקות, כאשר דרכן הפיקו בהתאמה את הפרויקט משה אדרי, לאון אדרי, יואב גרוס ושלום אסייג.

הסרט באורך מלא של כ-100 דקות, והוא יצא לבתי הקולנוע ב-13 ביולי 2023. הסרט זכה להצלחה בקופות, כשצפו בו כ-700 אלף צופים, והוא ממוקם במקום ה-15 ברשימת מאה הסרטים הישראליים הנצפים ביותר בכל הזמנים. הסרט קיבל ביקורות מעורבות מהמבקרים ויש לו פוטנציאל לקבל המשכון.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבו המת של פרוספר אסייג, רבי אוחנונה, מתגלה אליו בחלום נבואי ואומר לו שאם לא ייסע יחד עם משפחתו ותושבי השכונה להילולת הבאבא סאלי בנתיבות, מישהו ילך לעולמו, עקב נדר שנדר בבית כנסת בו ביקש שתסתיים מלחמת המפרץ, שפרצה בשנת 1990. כשהם נוסעים באוטובוס למקום, הם בטעות מגיעים לעזה ונחטפים. החטופים מנסים לברוח מהשבי ולהשתלט על החוטפים, כשלפתע מתחילה לידה לא צפויה של עביר, אשתו של אחד החוטפים. ליליאן, אשתו של פרוספר, מיילדת את האישה, ולאחר מכן הם בורחים ומקיימים את ההילולה בנתיבות.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

"שנות ה-80" היא סדרת טלוויזיה ישראלית שמתארת את תקופת נעוריו של שלום אסייג, ומציגה בצורה קומית את החברה שאפיינה את ישראל בשנות ה-80 של המאה ה-20. הסדרה זכתה להצלחה רבה והופקו לה 5 עונות ו-81 פרקים באורך 30 דקות, אשר שודרו החל מ-10 באוקטובר 2013 עד 20 באוגוסט 2020. בעקבות הצלחת הסדרה, דווח ב-22 בספטמבר 2019 שהוחלט להפיק סרט קולנוע בהשראתה, כאשר הוא תוכנן לצאת לאקרנים במהלך קיץ 2020. מני אסייג, הכותב הראשי של הסדרה, שיתף "עניין הסרט עלה כבר במהלך העונה השלישית. בכל פעם שחשבנו לקדם את הנושא, רשת [חברת תוכן שהסדרה שודרה בערוצה, רשת 13] החליטה להזמין עוד עונה וכך העניין נדחה ונדחה. בעבר אפילו כתבתי תקציר מורחב לסרט, שכבר היה אצל אדרי, שהמרתי אותו לשני פרקים שהוקרנו בעונה 4"[1].

מפיקי הסרט שיתפו שהם מעוניינים שהסרט יופק באופן עצמאי ושאינם מתכוונים לפנות לקרנות או לחברות הפצה מובילות שיעזרו בהפקתו, על מנת שיוכל להיות "ללא צנזורים או סרוסים" במטרה "ליצור את אחד הסרטים הישראלים המצחיקים בכל הזמנים". על מנת לקבל כסף להפקת הסרט, הוקם אתר לגיוס מימון המונים, בו יכלו לתרום כסף להפקה ולקבל תמורה, כמו כרטיס מוזל לסרט או מרצ'נדייז. דווח שמעבר להיותו סרט הוא גם פרויקט חברתי, ולכן תוכנן לשתף פעולה עם החברה למתנ"סים שיקרינו אותו בערים פריפריאליות בהן אין אולמות קולנוע מסחריים, כמו כן שעשרה אחוזים מרווחיו ייתרמו לעמותת "להושיט יד". עוד נודע שבסרט ישתתפו כל כוכבי הסדרה, ושלפי ההערכות לסרט יש סיכוי להיות שובר קופות[2][3].

ביוני 2020 דווח שהסדרה לא תחודש לעונה חדשה[4], כאשר בחודש אוגוסט נודע שספין אוף בשם "שנות ה-90" נמצא בפיתוח[5]. ב-4 באוקטובר 2020 כתב מני אסייג פוסט ברשת החברתית פייסבוק, בו נודע שהוא לא ייקח חלק בכתיבת הספין אוף, ועדכן "את סרט הקולנוע כבר כתבתי והתסריט ממתין על המדף ליום פקודה שיגיע בע״ה מתישהו"[6]. הספין אוף החל את שידוריו ב-17 בפברואר 2022, כאשר הוא ממשיך את מאורעות סדרת המקור בשנות ה-90 של המאה ה-20.

בעקבות מגפת הקורונה בישראל, הפקת הסרט במימון המונים השתבשה והוחלט שהוא יופק בשיתוף קרנות וחברות הפצה[7]. בפאנל שהתקיים בוועידת התחזיות של כלכליסט והפניקס בדצמבר 2022, שיתף משה אדרי שהוא מתכנן להביא קהל לבתי הקולנוע, בין היתר, באמצעות הפקת סרט שמבוסס על הספין אוף, אשר עוקב אחר "חבר'ה שיוצאים מנתיבות לבאבא סאלי ובדרך טועים ונכנסים לעזה"[8]. בתחילת ינואר 2023 דווח על הסרט באופן רשמי[9], כאשר הוא הופק על ידי סרטי יונייטד קינג בשיתוף יואב גרוס הפקות ושלום אסייג הפקות, כאשר דרכן הפיקו בהתאמה את הפרויקט משה אדרי, לאון אדרי, יואב גרוס ושלום אסייג. הסרט בוים על ידי שלום אסייג ואריאל בנבג'י[10].

תסריט הסרט נכתב על ידי דניאל אסייג ואור כהן, על פי סיפור המסגרת של הסרט שמבוסס על סדרת המקור שנכתב על ידי מני אסייג ושלום אסייג[11][12]. דניאל אסייג אמר על כתיבת התסריט "השתדלנו לעשות עבודה כדי שזה לא יראה כמו פרק ארוך של הסדרה, אלא משהו שעומד בפני עצמו"[13]. תסריט הסרט כולל מחוות לסרטים ישראלים מהעבר, ביניהם "גבעת חלפון אינה עונה", "חגיגה בסנוקר" ו"אסקימו לימון", כשבאחרון כיכב צחי נוי בתפקיד יודל'ה, כאשר בסרט זה הוא מגלם את יהודה נהג האוטובוס ולבקשת המפיקים הוא עשה זאת עם התספורת של הדמות[14].

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם ההכרזה על הסרט בינואר 2023, נודע שצפויות להיות בו דמויות חדשות לצד הדמויות המוכרות מהסדרה[9]. בהמשך החודש פורסם שמחפשים ליהוק לדמויות החדשות שיופיעו בסרט, כאשר נאמר שהדמויות ברובן צריכות להיות דוברות ערבית[15]. הליהוק לסרט נעשה על ידי דלית כהן, והוא כולל את השחקנים הקבועים מהסדרה שלום אסייג, אוולין הגואל, עפר שכטר, דניאל אסייג, שלומי קוריאט, לינור אברג'יל, אריק משעלי, אוראל צברי, גרא סנדלר, חי דוידוב, מוריס כהן, הרצל טובי, יגאל עדיקא, עדי אלון, מוטי בן ישי, שרלין חזיזה, אלכסנדר סנדרוביץ', פולי סלונים, יאיר פורטל, רונן גרמה, ירון לוי סבג, אדמונד גיגי, ענבל גלאם, סיוון אטנר, יפה לוי, דניאל סוויסה, ביינה גטהון ויוסי וידר. השחקנים החדשים שלא הופיעו בסדרה ומגלמים דמויות חדשות כוללים את צחי נוי, אדם הלון, אליאס עבוד, חמוד ברכאת, מחמוד אבו ג'אזי, עלי עלי וראמא נסראללה[10].

צילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקנים נפגשו להקראה של התסריט לקראת סוף ינואר 2023[16], כאשר הצילומים החלו חודש לאחר מכן והסתיימו בחודש מרץ[17]. הצילומים התרחשו בלוקיישנים שונים ברחבי הארץ, ביניהם קבר הבאבא סאלי בנתיבות ובשומרון, שם היו צילומים כדי לקבל תמיכה מקרן הקולנוע שומרון[18][19], כאשר זה "הפרויקט בפרופיל הכי גבוה שהיא השקיעה בו עד כה"[14].

אחד המיקומים שמופיעים בסרט הוא קבר יוסף שנמצא בבלאטה אל-בלד שבשכם. תחילה, צוות ההפקה היה מעוניין לצלם באזור המקורי, אף על פי הסיכון הביטחוני, אך פעמיים ביטל צבא הגנה לישראל ברגע האחרון את הכניסה המאובטחת לשם[7]. בעקבות אירועים אילו הוחלט לבנות את הקבר במרפסת של המדינה שבפדואל[7]. תיירות שומרון החליטה לשמר את סט הצילום לכבוד פסטיבל "המרפסת של המדינה" שהתרחש באפריל 2023[20][21].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נודע שהסרט יוקרן בבתי הקולנוע בקיץ 2023. באפריל 2023 פורסם שהסרט יחל את הקרנתו ביולי של אותה שנה[22]. ב-15 ביוני 2023 פורסמה כרזת הסרט ואיתו תאריך הבכורה, 13 ביולי[23], כאשר ב-19 ביוני הופץ הטריילר שלו[10]. כחלק מקידום הסרט השתתף שלום אסייג במשימה בעונה ה-13 של התוכנית "האח הגדול"[24]. ב-3 ביולי 2023 התקיימה הקרנת הטרום-בכורה של הסרט[25].

מחלוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 ביולי 2023 מני אסייג קרא למתנגדי הרפורמה המשפטית בישראל שלא לצפות בסרט, וציין שהוא "לא רוצה להתפרנס ממי שהורס את המדינה היהודית". בתגובה לאמירה זו, אחיו, שלום אסייג, ציין "לסרט שלי כולם מוזמנים, הפוליטיקה נשארת בחוץ". מאיגוד אקט, המייצג את עובדות ועובדי הקולנוע והטלוויזיה בישראל, נמסר "בשום אופן לא נסכים לדברי בלע שכאלה ולא ניתן יד להכפשות"[26].

שיר הנושא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-21 ביוני 2023 יצא לאור שיר הנושא של הסרט, "בהילולה שלנו", אשר הופק על ידי מתן דרור ומבוצע על ידי שחקני הסרט דניאל אסייג ועדי אלון, אשר גם כתבו והלחינו אותו[27][28]. אלון שיתף על העבודה על השיר:

"אני ודניאל אוהבים מאוד מוזיקה [...]. כששמענו שצריך להיות שיר נושא לסרט, ישר העלנו את הרעיון שאנחנו נכתוב, נלחין, נבצע אותו ושלום אמר 'יאללה בואו, נראה מה תביאו'. אני ודניאל עשינו הכל מאפס וראוי לציין את מתן דרור, שהפיק את השיר על הצד הטוב ביותר. לא יכולנו למצוא מפיק יותר טוב ממנו, הוא הבין אותנו, את הכיוון שלנו מההתחלה ונתן חיים לדבר הזה. כולם עפו על השיר והחלטנו שיהיה שיר הנושא של הסרט".[29]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופץ בבתי הקולנוע בישראל, כאשר הוא הצליח בכל האולמות בארץ מלבד בתל אביב-יפו[30][31]. ב-17 ביולי 2023, ארבעה ימים מאז הקרנת הבכורה של הסרט, נודע שצפו בו יותר ממאה אלף צופים, שזהו שיא פתיחה בקולנוע הישראלי שמצטרף לשיאים הגדולים של "לשחרר את שולי", "מכתוב" ו"זוהי סדום"[32]. ב-24 ביולי 2023 נודע שצפו בסרט כרבע מיליון צופים, כשהוא מתחרה בקופות מול הסרטים "ברבי" ו"אופנהיימר"[33]. ב-9 באוגוסט 2023 נודע כי צפו בסרט כחצי מיליון צופים[34], דבר שממקם אותו במקום ה-38 ברשימת מאה הסרטים הישראליים הנצפים ביותר בכל הזמנים[35]. ב-23 באוגוסט 2023 דווח שצפו בסרט כ-600 אלף צופים[36], ולכן הוא עלה למקום ה-26 ברשימת מאה הסרטים הישראליים הנצפים ביותר בכל הזמנים. ביום הקולנוע הישראלי התשעי שהתרחש ב-13 בספטמבר 2023, סרט זה נמנה כאחד משלושת הסרטים הכי נצפים, יחד עם "שבע ברכות" ו"גן קופים"[37]. ב-18 בספטמבר 2023 נודע שצפו בסרט כ-700 אלף צופים, שזהו מספר הצופים השני הגבוה ביותר בקולנוע הישראלי מאז שנת 2003, כשהראשון הוא הסרט "לשחרר את שולי"[38]. מספר הצופים החדש מיקם את הסרט במקום ה-15 ברשימת מאה הסרטים הישראליים הנצפים ביותר בכל הזמנים. על אף הצלחת הסרט בקופות, יוצריו לא הגישו את מועמדתו לפרס אופיר, פרס קולנוע ישראלי שמוענק על ידי האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה[39].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבנר שביט כתב באתר "וואלה!" כי הסרט "מלמד על המהפכה התרבותית, התחלפות ההגמוניה והניצחון של ישראל השנייה", שלדבריו "משלים סופית את הניצחון התרבותי של הבאבא סאלי על הגרבוזים והקוטלרים". כמו כן, הוא ביקר את איכויותיו הקולנועיות של הסרט, וציין שרובו "מתרחש באוטובוס או במחסן", והצופים רואים את הדמויות "על גבי רקעים מכוערים במיוחד"[40]. בהמשך שביט ציין בתוכנית רדיו של איריס קול ב-103fm שרמת העשייה של הסרט מאוד נמוכה, וש"נראה כאילו לא היה שם במאי אחד". בנוסף הוא שיבח ואמר ש"הסרט מרתק ומעניין לצפייה, ובעיניי הרבה יותר מעניין מכל סרט ישראלי שראיתי בזמן האחרון"[41].

שמוליק דובדבני כתב באתר ynet כי "הסרט הזה הוא רוח הזמנים האלה, ועל כן הוא לא רק לא מצחיק אלא גם מטריד". לדבריו, "הסיטואציות הקומיות דלות" והסרט משעמם[42]. פבלו אוטין כתב על הסרט באתר "הארץ" שהוא "משחזר את ההומור של סרטי הבורקס מפעם"[43]. זוהר צלח כתב באתר "מאקו" שהסרט "לא מחדש כלום" ושההומור שבו "נמוך ועדתי". עם זאת, הוא שיבח את רגעי הנוסטלגיה המופיעים בו[44]. נחום מוכיח כתב באתר "הבמה" שאף סצנה בסרט לא הצחיקה אותו, אך שיבח את המשחק של אוולין הגואל ולינור אברג'יל[45]. בביקורת על הסרט באתר "מקור ראשון" נכתב על ידי שיראל דילר שהסרט בתחכום רב "מרדים את החלק הפוליטי שבוער במוחו של כל ישראלי ממוצע", והוסיפה ש"הגזענות והפוליטיקה נעשות בין רגע מחיות טרף לחיות מחמד פרוותיות שכיף לחבק". היא סיכמה שהסרט "הוא לא חידוש מתוחכם, ולא בשורה חדשה בקולנוע הישראלי"[46].

יעל שוב ציינה באתר "Time Out תל אביב" שהיה ניסיון לדחוף את כל דמויות הסדרה בסרט, אך הוא נכשל מפני ש"זה יותר מדי דמויות בשביל סרט באורך 100 דקות"[47]. יאיר רוה כתב באתר "כלכליסט" שמבחינת כתיבה לסרט יש "אוסף של החמצות", כמו כן שהוא מזכיר לו את הסרט "ביקור התזמורת" בהיפוך תפקידים[30]. תומר קמרלינג טען באתר "מאקו" שהסרט לא הצחיק אותו, ושיתף שלפי דעתו "הדיאלוגים היו עובדים הרבה יותר טוב אם השחקנים היו מגלמים את הדמויות ברצינות במקום לנסות להצחיק באמצעות מבטאים וכיוצא בזה"[48]. אביב עגיב כתב על הסרט באתר "אייס" ש"הוא מבדר, משעש ויודע לקחת את עצמו בפרופורציות הנכונות כבידור אסקפיסטית וקליל לקיץ"[49].

המשך פוטנציאלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 ביולי 2023 שלום אסייג הכריז שבמידה והסרט יגיע למיליון צופים יצולם לו המשכון במרוקו[50].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בני יזרעאל, מחר בעוד יומיים: בקיץ הבא 'שנות ה-80' מגיעה למסך הגדול, בספר חבקוק!, באתר ניוזים מרכז, 3 באוקטובר 2019
  2. ^ אבנר שביט‏, "זה יהיה אחד הסרטים הישראלים המצחיקים בכל הזמנים": "שנות ה-80" מגיע לקולנוע, באתר וואלה!‏, 22 בספטמבר 2019
  3. ^ שנות ה-80 - הסרט: שלום ומני אסייג יוצאים לראשונה להרפתקה קולנועית, באתר מעריב אונליין, 22 בספטמבר 2019
  4. ^ ערן סויסה, סוף עידן: נפרדים מ"שנות ה-80", באתר ישראל היום, 22 ביוני 2020
  5. ^ שלום אסייג: ״החלטנו להמשיך לעונה חדשה – ׳שנות ה-90׳״, באתר חדשות 13, 6 באוגוסט 2020
  6. ^ דיגיטיל 14, יוצר 'שנות ה-80' פורש מכתיבת הסדרה בעקבות הביקורת נגד עמדותיו, באתר עכשיו 14, 5 באוקטובר 2020
  7. ^ 1 2 3 יוסף ארנפלד, מתנחלים בלוקיישן, באתר ערוץ 7, 13 ביולי 2023
  8. ^ מאיה נחום שחל, "אני מאשים את הוליווד": משה אדרי על הצניחה במכירת כרטיסי קולנוע, באתר כלכליסט, 28 בדצמבר 2022
  9. ^ 1 2 שלום אסייג מגיע לקולנוע: זה הסרט החדש שלו, באתר אייס, 31 בינואר 2023
  10. ^ 1 2 3 טריילר הסרט, באתר יוטיוב, 19 ביוני 2023
  11. ^ מני אסייג יתבע את 'הארץ'? "עיתון ארור ונקמן, המצאה", באתר אייס, 13 ביולי 2023
  12. ^ דודי פטימר, ‏"סוג של טיפול פסיכולוגי": דניאל אסייג בחשיפה למאחורי הקלעים של הסרט החדש, באתר מעריב אונליין, 12 ביולי 2023
  13. ^ שיראל דילר, "לוקיישנים ואנשים מהממים": כוכבי "הילולה" מספרים על הצילומים בשומרון, באתר מקור ראשון, 4 ביולי 2023
  14. ^ 1 2 אבנר שביט‏, "בגיל 70, אני מרגיש שהתפקיד הגדול עוד לפניי. אני רוצה לשחק תפקיד אכזרי של פסיכופת", באתר וואלה!‏, 13 ביולי 2023
  15. ^ שנות ה-90 מחפשת שחקנים חדשים: גם אתם יכולים להתקבל?, באתר אייס, 9 בינואר 2023
  16. ^ סרטון טיקטוק שמציג את ההקראה, בעמוד הטיקטוק של אוראל צברי, 25 בינואר 2023
  17. ^ אלי שגב, הסתיימו צילומי "ההילולה", הסרט הישראלי שממשיך את "שנות ה-90" ו"שנות ה-80", באתר אידיבי, 8 במרץ 2023
  18. ^ אורלי הררי, תיראו מי פה: ממוקה בשומרון, באתר ערוץ 7, 22 בפברואר 2023
  19. ^ רן בוקר, סרט בהשראת הסדרה "שנות ה-90" מצטלם בנתיבות ובשומרון: "אחלה לוקיישנים", באתר ynet, 22 בפברואר 2023
  20. ^ אלעד הומינר, שלום אסייג בדגם קבר יוסף המשוחזר בשומרון: "בואו", באתר כיפה, 9 באפריל 2023
  21. ^ ערוץ 7, תיירות שומרון מציגה: קבר יוסף בגודל מלא במרפסת של המדינה, באתר ערוץ 7, 9 באפריל 2023
  22. ^ סרטון בו שלום אסייג מודיע על התאריך, ברשת החברתית אינסטגרם, 25 באפריל 2023
  23. ^ שובר הקופות הבא? תאריך הסרט החדש של שלום אסייג ושנות ה-90, באתר אייס, 15 ביוני 2023
  24. ^ האח הגדול בחיזוק מפתיע: מדוע שלום אסייג נכנס לבית?, באתר אייס, 19 ביוני 2023
  25. ^ אלישע בן קימון, "רגע היסטורי": פרמיירה לסרט "שנות ה-90" של הקרן מהשומרון, באתר ynet, 4 ביולי 2023
  26. ^ מני אסייג: "אנרכיסטים, אל תבואו ל'ההילולה'". שלום אסייג: "זה סרט שלי וכולם מוזמנים", באתר וואלה!‏, 18 ביולי 2023
  27. ^ רן בוקר, לא משנות ה-90: שיר הנושא לסרט "ההילולה" | צפו, באתר ynet, 21 ביוני 2023
  28. ^ שיר הנושא, באתר יוטיוב, 22 ביוני 2023
  29. ^ דור שכניק, עדי אלון: "התאהבתי במשחק, אבל אחרי הרבה שנים חזר לי הרצון לשיר", באתר פרוגי, 13 ביולי 2023
  30. ^ 1 2 יאיר רוה, "ההילולה" - להיט קיץ עם בדיחות ודמויות שראינו כבר בשנות ה-70, באתר כלכליסט, 17 ביולי 2023
  31. ^ אבנר שביט‏, ההילולה של "ברבינהיימר", באתר וואלה!‏, 27 ביולי 2023
  32. ^ קיץ ברבנר, ‏מצטרף לשיאים של "מכתוב" ו"זוהי סדום": הנתון המטורף של "ההילולה" בקולנוע, באתר מעריב אונליין, 17 ביולי 2023
  33. ^ הקיץ שמציל את הקולנוע: רבע מיליון ישראלים צפו כבר בסרט "ההילולה", באתר וואלה!‏, 24 ביולי 2023
  34. ^ קיץ ברבנר, ‏הקולנוע הישראלי חזק מאי פעם: הנתון המטורף של "ההילולה" בבתי הקולנוע, באתר מעריב אונליין, 9 באוגוסט 2023
  35. ^ החגיגה נמשכת: חצי מיליון ישראלים צפו כבר בסרט "ההילולה", באתר וואלה!‏, 9 באוגוסט 2023
  36. ^ תוך חודש וחצי: 600 אלף ישראלים כבר צפו בסרט "ההילולה", באתר וואלה!‏, 23 באוגוסט 2023
  37. ^ שגיא בן נון‏, נהרו בהמוניהם: 110 אלף ישראלים צפו בסרטים ביום הקולנוע הישראלי, באתר וואלה!‏, 14 בספטמבר 2023
  38. ^ פוסט של שלום אסייג, ברשת החברתית פייסבוק, 18 בספטמבר 2023
  39. ^ פרסי אופיר 2023: "שבע ברכות", "החייל הנעלם" ו"גן קופים" מובילים במספר המועמדויות, באתר וואלה!‏, 2 באוגוסט 2023
  40. ^ אבנר שביט‏, "ההילולה" מלא אמירות מרתקות על מזרחיים ופלסטינים. חבל שהוא לא מושקע יותר, באתר וואלה!‏, 16 ביולי 2023
  41. ^ קיץ ברבנר, ‏"יש מקום לכולם חוץ מאשכנזים": למרות הרמה הנמוכה "ההילולה" כובש את המסך, באתר מעריב אונליין, 20 ביולי 2023
  42. ^ שמוליק דובדבני, לא רק ש"ההילולה" של שלום אסייג לא מצחיק - הוא גם מטריד, באתר ynet, 16 ביולי 2023
  43. ^ אתר למנויים בלבד פבלו אוטין, בלי להיות סרט שמאלני, "ההילולה" יוצר מפגש בין יהודים וערבים, באתר הארץ, 13 ביולי 2023
  44. ^ זוהר צלח, ‏"ההילולה" לא רק עוסק בשנות ה-90 – הוא ממש תקוע שם, באתר ‏מאקו‏, 13 ביולי 2023
  45. ^ נחום מוכיח, עולים השבוע: ”משרה מלאה" ועוד, באתר הבמה, 13 ביולי 2023
  46. ^ שיראל דילר, הסרט החדש של שלום אסייג הוא לא רק בריחה מהמציאות, הוא תרופת הסבתא שלה, באתר מקור ראשון, 16 ביולי 2023
  47. ^ יעל שוב, "ההילולה" אולי לא יאחד את הקרע בעם, אבל גם לא תתפתלו ממבוכה, באתר Time Out תל אביב, 17 ביולי 2023
  48. ^ תומר קמרלינג, ‏בואו לא נהפוך את "ההילולה" לעוד סיבה למלחמה פנימית, באתר ‏מאקו‏, 20 ביולי 2023
  49. ^ אביב עגיב, "הילולה": בדיוק מה שהקולנוע הישראלי צריך בימים אלה, באתר אייס, 28 ביולי 2023
  50. ^ מיכל דאבי, סרט המשך ל"ההילולה: שנות ה-90"? זו ההבטחה של שלום אסייג, באתר חדשות 13, 18 ביולי 2023