הפורום החיפאי לקהילת הלהט"ב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הפורום החיפאי)
הפורום החיפאי לקהילת הלהט"ב
לוגו
לוגו
פעילות בית לבני/בנות הקהילה ההומו, לסבית, ביסקסואלית וטרנסג'נדרית
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19992012 (כ־13 שנים)
forumhaifa.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפורום החיפאי לקהילת הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים)[1] היה עמותה שנתנה מענה לצרכים חברתיים, תרבותיים, משפטיים ופוליטיים של הקהילה הגאה בחיפה ובצפון במשך למעלה מעשור, בין השנים 1999–2012.

הארגון הוקם בשנת 1999 במקביל לסגירת סניף אגודת הלהט"ב בחיפה ונרשם כעמותה רשומה ב-17 בנובמבר 2002.[2][3] ב-13 ביוני שנה זו נחנך משכן הפורום החיפאי בשכונת הדר הכרמל במעמד ראש העירייה עמרם מצנע, חברי כנסת וחברי מועצת העירייה.[4] בית הפורום הוענק לקהילה על ידי מרכז חינוך ליאו באק, המזוהה עם התנועה הרפורמית. בתחילת שנת 2012 הופסקה תמיכתו של מרכז חינוך ליאו באק בבית הפורום.[5] בשל כך החל הארגון לחפש אחר מקום פעילות חדש ומקורות סיוע ותמיכה, אך משלא הצליח בכך החליט על פעילות בהיקף מצומצם. עם זאת, בשל הקשיים שהלכו והצטברו בנוגע להמשך פעילותו, בחודש אוקטובר אותה שנה נערכה אספת חירום. באספה שנערכה החליטו חברי הפורום החיפאי על פירוקו.

הפורום החיפאי לקהילת הלהט"ב פעל במשך השנים לקידום שוויון זכויות לחברי הקהילה ברמות המקומית והארצית, ומתן מענה לצרכים השונים של הקהילה. הארגון דגל בשוויון זכויות חברתי, חוקתי ותרבותי מלא בסוגיות של מין, מגדר ונטייה מינית.

בשנים 2012–2015 שלאחר פירוקו הוסיפו לפעול ארגונים גאים אחרים בעיר. תחת מסגרת שכונתה "קואליציית ארגוני הגאווה של חיפה" הם נקטו שיתופי פעולה, שעיקרם היה המשך תכנון וארגון מצעדי הגאווה בעיר וכן גיבוש מודל עבודה ייצוגי רשמי שיבוא בקשר מתמשך עם העירייה.

במהלך השנים 2015–2016, הפעילות והפעילים שהרכיבו את "קואליציית ארגוני הגאווה של חיפה" החליטו למסד את פעילותם המשותפת במבנה ארגוני של עמותה, ולצורך כך במהלך מוסכם לקחו לידיהן את עמותת שישה צבעים, ושם העמותה עודכן לעמותת הקשת החיפאית. בשנת 2015 החלו מגעים מחודשים עם עיריית חיפה. בהבנות שהושגו מול העירייה על ידי נציגי אגודת הלהט"ב ועמותת הקשת החיפאית, הוחלט על הקמת מרכז לקהילה הגאה בחיפה. ב-1 ביוני 2017 נחנך בית הקהילות לגאווה וסובלנות בחיפה.

פעילויות הפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעד הגאווה בחיפה ברחוב יפה נוף, יוני 2008

הפורום הפעיל ערב פתוח לנוער להט"ב, וקבוצות חברתיות לגברים, לנשים, לדובים גאים ולדוברי רוסית, וכן קבוצת קריאה קווירית. נוסף לכך התקיימו מסיבות בבית הפורום. מעת לעת נערכו במקום הרצאות וסדנאות בנושאים שונים לבני ובנות הקהילה.

הפורום יזם ואירח פעילויות של ארגוני הקהילה הארציים בחיפה כגון: איגי - ארגון נוער גאה, חוש"ן - חינוך ושינוי ותהל"ה (תמיכה להורים של לסביות, הומואים, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים).

מיקומו של הבית הקהילתי ברחוב הילל שבשכונת הדר שולב במרקם עירוני של מספר בתי קפה גיי-פרנדלי וברחובות הסמוכים גרו ופעלו רבים מחברי הקהילה.

מצעד הגאווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מצעד הגאווה בחיפה

בשנת 2003 ארגן הפורום החיפאי את מצעד הגאווה הממונע הראשון בחיפה.[6] מספר ימים קודם לכן נאם השר יוסף פריצקי בפתיחת אירועי הגאווה בעיר.[7] החל משנת 2007, ומדי שנה מאז, ערך הפורום מצעד גאווה רגלי שהיה עובר לאורך רחובות מרכז הכרמל ומסתיים בעצרת בגן האם.[8] מאז שנת 2008 אורגן המצעד בשיתוף עם עיריית חיפה.[9] המצעדים זכו לאבטחה משטרתית כבדה, ונענו במחאה פושרת יחסית מקרב הקהילה הדתית של העיר. בשנת 2010 צעדו במצעד כאלף אנשים, וראש העירייה יונה יהב נשא נאום מעל בימת עצרת הסיום, שנענה בקריאת בוז ומחאה מצד מספר פעילים רדיקלים בקהל.[10] זהו ראש העיר השני בישראל שנאם במצעד גאווה.

חזית "הפורום החיפאי", הדר הכרמל

בשנת 2011 עבר המצעד, לראשונה, בשדרות הנשיא - לאורך כ-800 מטרים עד גן האם, מסלול מרכזי ובולט בהשוואה לטיילת יפה נוף שבה עברו מצעדי השנים הקודמות. בשנים שלאחר-מכן נערכו מצעדי גאווה נוספים בעיר, אותם ארגנו תומכים ופעילים שונים. המצעדים הסתיימו ברחבת עיריית חיפה.

משמרות הגאווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפורום קיים משמרות גאווה ומחאה לקידום הסברה בנושאי אפליה שממנה סבלה, לדבריה, קהילת הלהט"ב. בתחילה התקיימו המשמרות במרכז הכרמל אחת לשבוע,[11] אולם בהמשך הן נערכו רק לציון אירועים מיוחדים, כמו היום הבינלאומי נגד הומופוביה (הבנ"ה),[12] ולאחר הרצח בברנוער.

תמיכה משפטית וסיוע נפשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפורום החיפאי סיפק שירות של ייעוץ פסיכולוגי לנוער להט"ב ושירות תמיכה טלפוני. בנוסף, הוא העניק סיוע משפטי. ב-21 בפברואר 2003 קיבל משרד הפנים את ערעורו של הפורום החיפאי על החלטת המשרד שלא להעניק אשרת שהיה ועבודה לבן זוגו הזר של גבר ישראלי.[13]

ערב התרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2005 נערך תחת שרביטו של הפורום ערב גאלה בהשתתפות שורה של אמנים ואישי ציבור - בהם גל אוחובסקי, ראש העיר יהב, אביעד קיסוס, נדב אבקסיס, רפי פרץ ומוזיקאיות מקומיות. אל האירוע התרבותי, שנערך באודיטוריום של מרכז ליאו בק בכרמל, הגיעו 300 איש, בהם מספר חברי כנסת ומנהיגים מהקהילה הירושלמית והארצית, ונתרם סכום שנועד לאפשר את המשך פעילות הפורום בעיר.[14]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נתוני הפורום החיפאי באתר החברה האזרחית בחיפה
  2. ^ הפורום החיפאי - לקהילה ההומו-לסבית בי וטרנס (ע"ר), באתר "גיידסטאר ישראל"
  3. ^ היומן הקהילתי תשס"ט (2008-2009), באתר שישה צבעים, עמ' 36, עמ' 146
  4. ^ דוד מרחב, מצנע: "אנו לצד הקהילה ההומו-לסבית בחיפה!", באתר GoGay,‏ 14 ביוני 2002
  5. ^ אורנה נירנפלד, חיפה: הקהילה הגאה נותרה ללא בית, בעירייה לא מתרגשים, באתר nrg,‏ 19 בינואר 2012
  6. ^ דוד מרחב, לראשונה נערך מצעד גאווה ממונע בחיפה, באתר GoGay,‏ 20 ביוני 2003
  7. ^ דוד מרחב, פריצקי תוקף: המפד"ל הומופובית וגזענית, באתר GoGay,‏ 18 ביוני 2003
  8. ^ יניב הלפרין, כמה מאות משתתפים במצעד הגאווה בחיפה, באתר GoGay,‏ 14 ביוני 2007
  9. ^ המשטרה אישרה את מצעד הגאווה בחיפה, באתר GoGay,‏ 8 ביוני 2008
  10. ^ יניב הלפרין, חיפה: ראש העיר הורד מהבמה במצעד הגאווה, באתר GoGay,‏ 25 ביוני 2010
  11. ^ הפורום החיפאי יקיים "משמרות גאווה" בכרמל, באתר GoGay,‏ 18 בספטמבר 2007
  12. ^ הפורום החיפאי ציין את הבנ"ה בדוכן ובמשמרת מחאה בכרמל, באתר הבנ"ה, 20 במאי 2011
  13. ^ יניב הלפרין, בן זוג זר יזכה באשרות שהייה ועבודה, באתר GoGay,‏ 22 בפברואר 2003
  14. ^ יניב הלפרין, ערב ההתרמה: הפורום החיפאי גייס 17,000 ש', באתר GoGay,‏ 8 באפריל 2005