יחסי ארצות הברית – טנזניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ארצות הבריתטנזניה
ארצות הבריתארצות הברית טנזניהטנזניה
ארצות הברית טנזניה
שטחקילומטר רבוע)
9,833,517 947,300
אוכלוסייה
341,208,560 68,743,343
תמ"ג (במיליוני דולרים)
25,462,700 75,709
תמ"ג לנפש (בדולרים)
74,625 1,101
משטר
רפובליקה נשיאותית פדרטיבית רפובליקה

יחסי ארצות הברית–טנזניה הם היחסים ההדדיים בין טנזניה לבין ארצות הברית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק ניכר מהיחסים בין שתי המדינות הושפע מהמלחמה הקרה, ולאחרונה גם מהמדיניות האמריקנית כלפי אפריקה ופיתוח. לפעמים היחסים בין שתי המדינות היו מתוחים, אם כי בשנים האחרונות שתי המדינות הקימו שותפות שהולכת וגדלה.

חלק מהמתיחות שהייתה בין המדינות, שורשיה הם מהמדיניות האנטי-קולוניאלית של טנזניה, לעומת האינטרס שהיה לארצות הברית בהגנה על השווקים ועל האינטרסים העסקיים באפריקה. האינטרסים האלה גרמו לקונפליקט בשנת 1961, ובשנות ה-80 המאוחרות. מאז היחסים בין המדינות השתפרו כתוצאה מאינטרסים משותפים בהפחתת חובות, משברי פליטים רצופים, שחרור מדינות דרום אפריקה ושיפור הכלכלה הטנזנית.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה פוגש את עמיתו הטנזני ג'קיה קיקוואט בחדר הסגלגל במאי 2009.

ב-7 באוגוסט 1998 טרוריסטים הקשורים לאל-קאעידה פוצצו את שגרירויות ארצות הברית בדאר א-סלאם ובניירובי, קניה, מה שגרם להרבה נפגעים הן טנזנים והן אמריקאים, וספג גינוי מכל רחבי העולם. בעקבות הפיגוע, טנזניה החלה לקבל עזרה פיננסית מארצות הברית ללחימה בטרור ולהכשרה משטרתית. בספטמבר 1999 ביקר הנשיא בנג'מין מקאפה בארצות הברית עם משלחת של אנשי עסקים בכירים, מה ששיקף את הרמה המוגברת של שיתוף הפעולה על סחר והשקעות של טנזניה ומחויבותה לליברליזציה כלכלית. הנשיא ג'קיה קיקוואט ביקר בארצות הברית במאי 2006, ונפגש עם מזכירת המדינה רייס, סגן הנשיא דיק צ' ייני, ועם הנשיא ג'ורג' ווקר בוש. קיקוואט רוצה להרחיב את הקשרים של טנזניה עם ארצות הברית בכל התחומים, כולל פוליטיים, כלכליים, וצבאיים.

ממשלת ארצות הברית מספקת סיוע לטנזניה על ידי תמיכה בתחומי בריאות, איכות הסביבה, דמוקרטיה, ופיתוח של המגזר הפרטי. בנוסף, הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי משקיעה בטנזניה כ-20 מיליון דולר בשנה. חיל השלום אשר פעל בטנזניה, והופסק בשל התנגדות טנזניה למעורבות במלחמת וייטנאם בשנות ה-60, הוקם מחדש בשנת 1979, והוא מספק סיוע בחינוך דרך ההוראה של המורים. חיל השלום גם מסייע בבריאות וסביבה, וכיום 147 מתנדבים משרתים בטנזניה. הגברת הראשונה, לורה בוש ביקרה בדאר א-סלאם ובזנזיבר באמצע יולי 2005.

יחסים דיפלומטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנזניה מחזיקה בארצות הברית שגרירות בוושינגטון די. סי. ו-8 קונסוליות באלבקרקי, אטלנטה, דטרויט, מיניאפוליס, ניו אורלינס, פילדלפיה, סן פרנסיסקו וסנט לואיס, ואילו ארצות הברית מחזיקה בטנזניה שגרירות בדאר א-סלאם בלבד[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]