יחסי דרום אפריקה – שווייץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי דרום אפריקהשווייץ
דרום אפריקהדרום אפריקה שווייץשווייץ
דרום אפריקה שווייץ
שטחקילומטר רבוע)
1,219,090 41,277
אוכלוסייה
60,868,597 8,837,800
תמ"ג (במיליוני דולרים)
405,870 807,706
תמ"ג לנפש (בדולרים)
6,668 91,392
משטר
דמוקרטיה פרלמנטרית רפובליקה קונפדרטיבית

יחסי דרום אפריקה–שווייץ הם היחסים הדיפלומטיים הרשמיים שבין רפובליקת דרום אפריקה לבין הקונפדרציה השווייצרית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין רפובליקת דרום אפריקה לבין הקונפדרציה השווייצרית מתקיימים יחסים דיפלומטיים רשמיים. על פי משרד החוץ השווייצרי, היחסים שבין רפובליקת דרום אפריקה לבין הקונפדרציה השווייצרית הם יחסים טעונים וקרובים. דרום אפריקה מהווה פרטנרית אסטרטגית של שווייץ והיא אחת החשובות ביותר בכל יבשת אפריקה.

לאחר ההגעה של השווייצרים הראשונים לדרום אפריקה, במחצית השנייה של המאה התשע עשרה, קשרי המסחר שבין שתי המדינות התפתחו במהירות והדבר תרם באופן משמעותי לכלכלת דרום אפריקה. שווייץ לעולם לא הטילה סנקציות על דרום אפריקה בשום שלב של משטר ששרר בה.

בשנת 1887 הוצב לראשונה הקונסול השווייצרי הראשון בפרטוריה, בירת המדינה. בשנת 1916 נפתחה קונסוליה נוספת במדינה בעיר קייפטאון. הקונסוליה השווייצרית בפרטוריה שודרגה למעמד שגרירות בשנת 1952 במהלך משטר האפרטהייד ששרר בדרום אפריקה.

הסוכנות השווייצרית לפיתוח ושיתוף פעולה נעשתה פעילה בדרום אפריקה במהלך השלב האחרון של האפרטהייד במדינה, כאשר הוא נעשה מרוכך מאוד, בין 1990 ל-1994, ותרמה ליצירת המערכת הפוליטית החדשה במדינה כלא אלימה במידת האפשר. שווייץ תמכה בעבודתה של הוועדה הדרום אפריקאית לפיוס ולאמת (TRC).

שווייץ לעולם לא השתתפה בחרם שהוביל ארגון האומות המאוחדות על דרום אפריקה, אך כן השקיפה על האמברגו שהוטל על דרום אפריקה. כתוצאה מכך, בשנת 2002 התמודדו מספר בנקים שווייצרים עם תביעה בסך 50 מיליארד דולר בארצות הברית על תמיכה בגזענות ובמשטר האפרטהייד. הבנקים השווייצריים הכחישו בתוקף את ההאשמות.

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דרום אפריקה מיוצגת בשווייץ בדרג השגרירות באמצעות שגרירות רשמית שהיא מחזיקה בברן, בירת המדינה.[1] דרום אפריקה מיוצגת בשווייץ גם בדרג הקונסולרי באמצעות קונסוליה רשמית שהיא מחזיקה בז'נבה.[2]
  • שווייץ מיוצגת בדרום אפריקה בדרג השגרירות באמצעות שגרירות רשמית שהיא מחזיקה בפרטוריה, בירת המדינה.[3] שווייץ מיוצגת בדרום אפריקה גם בדרג הקונסולרי באמצעות קונסוליה רשמית שהיא מחזיקה בקייפטאון, בירת המדינה.[4]

שווייצרים בדרום אפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקהילה השווייצרית בדרום אפריקה מנתה בשנת 2017, על פי הלשכה השווייצרית המרכזית לסטטיסטיקה, שמונת אלפים ארבע מאות שישים ושמונה איש. נתון זה הופך את הקהילה לגדולה ביותר בכל יבשת אפריקה שמהווה גם חצי מכמות השווייצרים במדינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]