כנסיית אליהו הנביא (חיפה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כנסיית אליהו הנביא
(למפת חיפה רגילה)
 
כנסיית אליהו הנביא
כנסיית אליהו הנביא

כנסיית אליהו הנביא (Церковь пророка Илии́; רשמית "הכנסייה על שם אליהו הנביא בחיפה על הר הכרמל") היא כנסייה רוסית אורתודוקסית, בחצר אליהו של המשימה הרוחנית הרוסית בירושלים של הפטריארכיה במוסקבה. הכנסייה נמצאת בחיפה, ישראל וממוקמת בהר הכרמל. נחנכה בשנת 1913.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקת האדמה עליה ממוקמת הכנסייה כעת נרכשה על ידי המשימה הרוחנית הרוסית בירושלים בשנת 1909. השלטונות הטורקיים המקומיים לא העניקו אישור לבניית בית התפילה וראש המשימה, הארכימנדריט ליאוניד סנצוב הציע לבנות תחילה חדר אוכל לצליינים, אשר באותה העת הגיעו דרך הים לחיפה. את בניית הכנסייה הוביל המהנדס בוריס גורביץ'.

בשנת 1912 החלה המשימה לעתור לרשויות הטורקיות על אישור לארגן מחדש את בית התפילה של המתחם. למבנה נוסף מזבח, איקונוסטזיס עשוי משיש אפור ונבנה מגדל פעמונים. בתחילת 1913 התקבלה אישור, הדבר הסתייע בעקבות ציון יום השנה ה-300 לשושלת רומנוב, לכבודו הוצע האתר הרוסי בחיפה להיקרא בשם "מתחם רומנוב". הנושא לא נפתר במהירות הרצויה וההסדרים לבניית הכנסייה דרשו זמן נוסף. לבסוף, ב-14 בנובמבר 1913, הכנסייה על שמו של אליהו הנביא נחנכה בחגיגיות על ידי הפטריארך של ירושלים דמיאן.

בדו"ח המשימה הרוחנית הרוסית מצוין כי "כנסיית אליהו בהר הכרמל ליד העיר חיפה הוא קטן מאוד. בצורה של צלב יווני ובארכיטקטורה יוונית - אך עבור מעט הצליינים ומעט תושבים אורתודוקסים מקומיים והערבים זה מספיק. האיקונוסטזיס קטן, חד שכבתי, אך טוב. כלי הקודש וכלי [התפילה] הם קטנים. החפצים נלקחו בעיקר מקתדרלת השילוש הקדוש בירושלים וחלקם נתרמו."

בתקופת מלחמת העולם הראשונה, נפסק זרם עולי הרגל מרוסיה, והכנסייה ברובה לא הייתה פעילה וללא כומר. בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים, תחזק אותה כומר אורתודוקסי-ערבי בכנסייה של אליהו הנביא, בשם ארכפריסט ניקולאי, שלאחר מותו נקבר בשטח החלק הרוסי הסמוך לכנסייה. לאחר מכן נערכו מדי פעם שירותים שונים כאשר עולי הרגל הגיעו עם כמרים.

לאחר הקמת מדינת ישראל הועברו חפצי המשימה הרוחנית הרוסית שנמצאו בשטחה, כולל כנסיית הנביא אליהו בחיפה, לפטריארכיה במוסקבה (כשבעבר היו תחת סמכות הכנסייה האורתודוקסית הרוסית הגולה).

באביב 1991 נפתחה הכנסייה על ידי מירוסלב וטיב, שמונה לכומר הכנסייה. לאחר הגעת הפטריארך ממוסקבה אלכסיי השני באותה השנה, התגבר זרם העלייה לרגל, שוחזרו כנסיות, הופיעו כמרים חדשים.

ביולי 2002 חוללה הכנסייה על ידי אנשי כת השטן, שכתבו באנגלית ובעברית במילים "כאן היה השטן" ו"יצא". במקביל, דמותו של אליהו בצד הצפוני של הכנסייה נצבעה על ידם בסמלים שטניסטיים כפנטגרמים וצלבים הפוכים, כמו גם רישומים מגונים.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כנסיית אליהו הנביא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]