כנסיית וירי-גלילאי

כנסיית וירי-גלילאי
Viri galilaei
מידע כללי
סוג כנסייה עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם חג העלייה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל
קואורדינטות 31°46′56″N 35°14′42″E / 31.782305555556°N 35.244944444444°E / 31.782305555556; 35.244944444444
(למפת ירושלים רגילה)
 
כנסיית וירי-גלילאי
כנסיית וירי-גלילאי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פעמון הכנסייה של כנסיית וירי-גלילאי
אומנות בכנסיית וירי-גלילאי

כנסיית וִירִי גַלִילֵאילטינית: Viri galilaei, "אנשי הגליל") היא כנסייה קטנה ומעון הקיץ של הפטריארך היווני-אורתודוקסי. הכנסייה שוכנת על פסגת הר הזיתים בירושלים, ממערב לבית החולים אל מקאסד.

סביבת הכנסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה שוכנת בלב חורשה על פסגה בגובה 820 מטר מעל פני הים, באזור הקרוי בערבית כרם אל-ציאד - כרם הצייד[1]. על פי הספר "קדמוניות נופי ארץ־ישראל"[2], פסגה זו היא הר המשחה, אם כי מקובל כי הר המשחה שוכן דרומה משם. ממנה יורד מדרון תלול אל נחל קדרון בשם עקבת אל-סואן - "מעלה הצור"[3].

הכנסייה נבנתה בשנת 1889 על בית קברות יהודי מתקופת בית שני ובחפירות שנערכו בעת הנחת יסודות הכנסייה נמצאו קברים בחלקם נמצאו ארונות קבורה שעליהם כתובות בעברית. כן נחשף בית תפילה מהתקופה הביזנטית, המציין, לפי המסורת הנוצרית, את המקום שבו בישר המלאך גבריאל למרים, אם ישו, על מותה הקרב. בין שרידי הכנסייה הקדומה נתגלו ריצפות פסיפס מהמאה ה-6 - התקופה הביזנטית. על אחת נכתב ביוונית: ”ישו, זכור את שפחתך שושנה”. בפסיפס אחר שנתגלה בסמוך נרשם ביוונית תרגום של פסוק מפרק קכ"א של ספר תהילים: ”אדוני ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם”. האתר איננו פתוח למבקרים.

שם הכנסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמה של הכנסייה, שמשמעותו בלטינית הוא "אנשי הגליל", נגזר מפסוק בספר מעשי השליחים של הברית החדשה המתאר את עלייתו לשמיים של ישו, שהתרחשה לפי המסורת, בכנסיית העלייה הסמוכה:

”וַיְהִי כְּכַלּוֹתוֹ לְדַבֵּר זֹאת הֹעֲלָה וְהֵם רֹאִים וַיִּשָּׂאֵהוּ עָנָן מִנֶּגֶד עֵינֵיהֶם׃ וַיַּבִּיטוּ אַחֲרָיו הַשָּׁמַיִם בַּעֲלוֹתוֹ וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים לְבוּשֵׁי בַדִּים נִצָּבִים עֲלֵיהֶם׃ וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי הַגָּלִיל מַה־תַּעַמְדוּ וְעֵינֵיכֶם לַשָּׁמָיִם זֶה יֵשׁוּעַ אֲשֶׁר הוֹעֲלָה מֵעֲלֵיכֶם הַשָּׁמַיִם בּוֹא יָבוֹא כַּאֲשֶׁר רְאִיתֶם אֹתוֹ עֹלֶה לַמָּרוֹם”.[4]

פעילות הכנסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 בינואר 1964 התקיימה בווירי גלילאי הפגישה ההיסטורית בין האפיפיור פאולוס השישי, בעת שביקר בארץ, ופטריארך קונסטנטינופול אתינגורס. פגישה זו סימלה את סופו של החרם ההדדי בין הנצרות המזרחית והמערבית, אשר נמשך 910 שנים, מאז הסכיזמה הגדולה ב-1054. ב-26 במאי 2014, בעת ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס בישראל, התקיים במתחם וירי גלילאי מפגשו עם הפטריארך ברתולומאיוס מקונסטנטינופול, ואשר עמד בסימן יובל חמישים שנים למפגש האקומני הקודם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כנסיית וירי-גלילאי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jerusalem, Part 2: 705-1120 Edited by an international research team from the Universities of Cologne (Germany), Jerusalem, and Tel Aviv (Israel). Walter de Gruyter, 2012 page 114
  2. ^ מנשה הראל, קדמוניות נופי ארץ־ישראל כנרת, 2005, עמוד 120
  3. ^ זאב וילנאי ירושלים, העיר העתיקה וסביבתה. הוצאת אחיעבר 1972. עמוד 388
  4. ^ הברית החדשה, מעשי השליחים, פרק א', פסוקים 9–11.

לחצו כדי להקטין חזרה
הר הזיתיםהר הזיתיםמנזר כרמליתיות אבינו שבשמיםכנסיית אבינו שבשמיםהמנזר הבנדיקטיני בהר הזיתיםכנסיית דומינוס פלוויטכנסיית מריה מגדלנהכנסיית העלייה הרוסיתקפלת העלייהמלון שבע הקשתותבית פגי (יוונית-אורתודוקסית)בית פגי (קתולית)א-טורבית הקברות הקתולי בנחל קדרוןהר הביתנחל קדרוןמנזר סטפנוס הקדושקבר מריםמערת הבגידהוירי גלילאיגת שמניםכנסיית כל העמים