יונתן כנען – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה חזותית עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Yonatan Cnaan.jpg|שמאל|ממוזער|250px|יונתן כנען]]
[[קובץ:Yonatan Cnaan.jpg|שמאל|ממוזער|250px|יונתן כנען]]
'''יונתן כנען''' (נולד ב-[[15 במרץ]] [[1977]]) הוא [[מוזיקאי]], [[מלחין]], [[מנצח]] ו[[זמר-יוצר]] ישראלי, זוכה [[פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים]] לשנת 2015, [[פרס אקו"ם]] ופרס [[חג המחזמר בת-ים|פסטיבל חג המחזמר]].
'''יונתן כנען''' (נולד ב-[[15 במרץ]] [[1977]]) הוא [[מוזיקאי]], [[מלחין]], [[עיבוד מוזיקלי|מעבד]],[[מנצח]] ו[[זמר-יוצר]] ישראלי, זוכה [[פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים]] לשנת 2015, [[פרס אקו"ם]] ופרס [[חג המחזמר בת-ים|פסטיבל חג המחזמר]].


==ביוגרפיה==
==ביוגרפיה==

גרסה מ־22:46, 20 בינואר 2018

יונתן כנען

יונתן כנען (נולד ב-15 במרץ 1977) הוא מוזיקאי, מלחין, מעבד,מנצח וזמר-יוצר ישראלי, זוכה פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים לשנת 2015, פרס אקו"ם ופרס פסטיבל חג המחזמר.

ביוגרפיה

מימין לשמאל: שמעון מימרן, אהובה עוזרי, יונתן כנען ואדם מדר, במופע "שירים באשדודית"
יונתן כנען ונעם פרתום במופע "שירים מהבידיבום"
המחזמר האופראי "גרטה והמירוץ לחלל"

יונתן כנען נולד וגדל ברמת גן. סבו מצד אמו היה פרופסור אֶרְוִין רָבַּאוּ, מחלוצי רפואת הנשים בישראל. הוא בנם של ד"ר גבי כנען, רופא-מנתח ומנהל בית החולים רבקה זיו בצפת, ופרופ' נורית כנען-קדר, חוקרת תולדות האמנות ודיקנית הפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב; בעלה השני של אמו הוא ההיסטוריון פרופ' בנימין זאב קדר. אחיו הבכור הוא חגי כנען, פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.

כנען בוגר בית הספר התיכון לאמנויות ע"ש תלמה ילין במגמת מוזיקה (1995). השלים תואר ראשון (B.Mus) בקומפוזיציה בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה (2001) ובניצוח תזמורת, באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים; מוריו היו הפרופסורים יצחק סדאי, ראובן סרוסי ויוסף דורפמן בקומפוזיציה ונועם שריף ומנדי רודן בניצוח תזמורת. בתקופת לימודיו זכה בפרס הראשון בתחרות קומפוזיציה על הלחנת היצירה הקאמרית "השישיה הלבנה"; היצירה בוצעה במסגרת התוכנית "צעירים במרכז", משכנות שאננים, בביצוע אנסמבל "קפריזמה", 2002; המופע שודר בקול המוזיקה.

כנען השתלם בארצות הברית בניצוח תזמורת במסגרת לימודי תואר שני, על מלגה מלאה (2004-2002). למד באקדמיה למוזיקה באוניברסיטת סינסינטי, אוהיו, בהנחייתו של פרופ' מרק גיבסון ובבית הספר למוזיקה של אוניברסיטת אינדיאנה, בְּלוּמִינְגְטוֹן, בהנחייתו של פרופ' דיוויד אפרון. בוגר תואר שני (M.Mus) בהלחנת מוזיקה מבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, אוניברסיטת תל אביב (2010-2008).

השתתף בכיתות אמן עם המאסטרו זובין מהטה ועם המנצחים דיאן ויטרי (Diane Wittry) וקנת` קיסלר (Kenneth Kiesler).

כנען הוציא שני אלבומים: "יונתן כנען" (2008) ו"בדרך לסנטה פה" (2012). סינגלים מתוכם הושמעו בתחנות הרדיו האזוריות, ברשת ג', בגלי צה"ל וב103FM.

ב-2010 הלחין קנטטה על פי נאום הניצחון של הנשיא ברק אובמה לשלוש זמרות ופסנתר. היצירה הושמעה בתוכניות טלוויזיה ורדיו במסגרת ביקורו של הנשיא אובמה בישראל במרץ 2013, במקביל לראיונות שנערכו על ידי חדשות הערוץ הראשון ומשרד החוץ.

כנען יזם, הלחין וכתב במשותף את המחזמר האופראי ״גרטה והמירוץ לחלל״ 2014 אשר זכה בפרס חג המחזמר בבת ים בניהולו האמנותי של אורי פסטר.

הפיק מוזיקלית את אלבומיהן של רונית שחר, אריאלה עדוי ואודהליה ברלין.

בנובמבר 2015 התקיימה בעיר סלטיו, מקסיקו, בכורה של היצירה "פתיחה ים-תיכונית" (A Mediterranean Overture) פרי עטו של כנען, שהוזמנה בידי "התזמורת הפילהרמונית המדברית" (Orquesta Filarmonica del Desierto) בניצוחו של נתנאל שפינוזה (Natanael Espinoza).

החל מ-2015/16 כנען מרצה למוזיקה באוניברסיטת חיפה. ייסד תוכנית לימודים לבגרות בשם "מוזיקה במרחב הדיגיטלי". בעבר לימד מוזיקה במגמות המוזיקה בתיכון בליך ברמת גן ובישיבת בר-אילן למדעים ואומנויות, עומד בראש התוכנית למוזיקה במרחב הדיגיטלי מרכז חינוך ליאו באק.

נשוי לדנה פרבר-כנען, העוסקת בעיצוב חוויית משתמש ואנימטורית תלת מימד, להם שתי בנות והם מתגוררים בתל אביב.

יצירות מרכזיות


שגיאות פרמטריות בתבנית:אלבום

פרמטרים [ תאריך אלבום ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

יונתן כנען
אלבום אולפן מאת יונתן כנען
יצא לאור 2008
הוקלט 2008
סוגה פופ, רוק
הפקה יונתן כנען ואדם בן-אמיתי

יונתן כנען

אלבומו הראשון (2008) כולל אחד עשר שירים. הפקה של כנען ואדם בן-אמיתי. כנען כתב, הלחין ושר. באלבום השתתפו גם דוד שמול -בס, יואב להב - תופים ובשיר ״טוקיו״ פיטר רוט - בס וז'אן פול זימבריס בתופים

כנען הופיע עם שירי האלבום בפסטיבלים "הפסנתר מארח", "בומבמלה", "Unplugged", "כמעט לבד" בתמונע וכמו כן במועדונים: בארבי תל אביב, בארבי כפר סבא, לבונטין 7, תמונע וברחבי הארץ.

השירים הראשונים שיצאו לרדיו כסינגלים הם ״אהב אותך ראשון״ ו״7 דקות״ שהוקלטו באולפן של יוני בלוך ובאולפן של אדם בן אמיתי. השיר ״אהב אותך ראשון״ יצא כקליפ לערוץ המוזיקה בבימויו של אביב קוזלוב וצולם במועדון ה״שסק״ בתל אביב. סינגלים נוספים מהאלבום: ״טוקיו״ ו״ספטמבר״. שאר שירי האלבום הוקלטו באולפני די.בי עם טכנאי ההקלטות יואב שדמה ובאולפנים נוספים.

קליפ האנימציה לשיר שבע דקות שיצרו דנה פרבר ודייגו פרילוסקי נבחר כבחירת השופטים בפסטיבל האנימציה הבינלאומי אנסי בצרפת. הקליפ הוקרן פעמים רבות בערוץ 24.

שירים באשדודית

מופע מוזיקלי-תיאטרלי בתמיכת קרן יהושע רבינוביץ על פי ספר שירים בשם זה מאת סמי שלום שטרית. המופע מספר על חיי היום-יום של העולים ממרוקו לעיר אשדוד בשנות השישים.

כנען הוא המנהל המוזיקלי ומלחין המופע ויוצר-שותף ביחד עם אדם מדר ושמעון מימרן, שמנהל אמנותית את המופע. מימרן, כנען ומדר גם שרים ומספרים. בכל מופע הם מארחים אמן ידוע אחר, בין האמנים אותם אירחו: לאורה ריבלין, אהובה עוזרי, רן דנקר, ליאור אשכנזי, זאב רווח, עמוס תמם, גלית גיאת, לירז צ'רכי, נינה קוטלר.

הם מופיעים בקביעות מאז 2011 בתיאטראות הבימה ותמונע; כמו כן הופיעו בפסטיבלים :"ליבי במזרח" סינמטק תל אביב, "מדיטרנה" אשדוד 2013 ובפסטיבל Limmud באנגליה.

שירים מהבידיבום

מופע פואטי מוזיקלי שרץ מאז 2013, המשותף לכנען ולמשוררת נעם פרתום. במופע הם שרים שירים מספרה של פרתום "להבעיר את המים באש", אותם כנען הלחין, שירים של כנען מאלבומו "בדרך לסנטה פה" ובנוסף לכך שילובים מיצירות קיימות. הופיעו בפסטיבל יערות מנשה, בזירה הבין-תחומית, בתיאטרון החאן ירושלים ובאוניברסיטת תל אביב. כנען הוא מנהלו המוזיקלי של המופע.

גרטה והמירוץ לחלל

מחזמר אופראי על פי סיפור קצר מאת ולריה זבילוצקי שזכה בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ" לשנת תשע"ב. כנען יזם את הרעיון להפוך את הסיפור למחזמר, הלחין וכתב את הלִבְרִית ביחד עם זבילוצקי וזכה במענק מועצת מפעל הפיס לתרבות ואמנות עבור הלחנת האופרה, 2013.

העלילה מתרחשת בברית המועצות לשעבר של שנות השישים ומספרת על גרטה, נערה המעריצה את הקוסמונאוט הנודע יורי גגארין. היא כותבת לו מכתב ומצפה לתשובה. גרטה מקבלת מכתב תגובה אך לאחר התרגשות גדולה היא מבינה שזהו מכתב הנשלח לכל נערה ונער והוא לא רק בשבילה. ברגע של ייאוש היא נתקלת באדם ״רגיל״ ששמו במקרה גם יורי גגרין. הם נישאים בסצנת ״החתונה הרוסית״, המרמזת על כך שחיי הנישואים שלהם עומדים להכשל.

״גרטה והמירוץ לחלל״ זכה בפרס פסטיבל חג המחזמר בת-ים, 2014, בניהולו האמנותי של אורי פסטר ובניהולה המוזיקלי של המנצחת קרין בן-יוסף. במסגרת הפסטיבל המחזמר הועלה בהפקה מלאה בבימויה של שירית לי וייס עם תפאורה ותלבושות בעיצוב מאיה מידר מורן ובנגינת נגני סימפונט רעננה. כוכבי המחזמר היו זמרת האופרה פופ דניאלה לוגסי והזמר אוהד שרגאי ולצידם השחקנית שרית וינו-אלעד וזמרי האופרה גיא מנהיים, יעל לויטה, ענת צ'רני, דניאלה סקורקה, לימור אילן וצחי סיטון.

בדרך לסנטה פה


שגיאות פרמטריות בתבנית:אלבום

פרמטרים [ תאריך אלבום ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

בדרך לסנטה פה
אלבום אולפן מאת יונתן כנען
יצא לאור 2013
הוקלט 2013
סוגה פופ, רוק
הפקה לואי להב

אלבומו השני של כנען משנת 2013, בהפקתו המוזיקלית של לואי להב. כנען כתב, הלחין ושר את כל תשעת שירי האלבום. באלבום כנען מנגן את כל תפקידי הגיטרות, הקלידים, הפסנתרים והתכנותים, אליו מצטרפים המתופף מתן אפרת ונגן הבס עדי הר צבי. המפיק רונן הלל אחראי על המיקסים.

זהו אלבום מסע המספר על חוויות ברחבי תבל, ביניהן: שיר על ישראלים המנסים את מזלם בניו יורק, שיר על תרמילאים בקוסמוי, שיר שמתאר את הרצח של הנשיא ג'ון קנדי מעיניו שלו, שיר על מתאגרף שחוזר הביתה אחרי ניצחון בזירה ומגלה שאשתו עזבה אותו, שיר על זוג שמסתבך בעסקת הברחת סמים בשדה התעופה ושיר על מטייל בקוסמוי שמתגעגע לאהובתו בישראל.

כנען הופיע עם שירי האלבום באוזן בר תל אביב, בתיאטרון תמונע ובלבונטין.

עמוס אורן, הבמה:

"אלבום נהדר. תשעה שירים מצוינים. כתובים בכישרון ובמומחיות של מי שיש לו חוש לשפה, למלות מפתח ולמשפטי מחץ, וגם יכולת לספר סיפור. הכתיבה הפעם היא גיטרה אוריינטד, יותר קלילה, קליטה, להיטנית ופופית, הגם שהמבע המוזיקלי הוא רוק-פולקי, של תנועה ומסע, מאוד אמריקאי. אמנם באיחור לא מוסבר של כמה שנים, אבל חי, נושם ותזזיתי... ליונתן כנען יש סיפורים נהדרים ושירים כובשים... הוא מבצע רגיש ומדויק, נאמן ומהימן של שיריו. סינגר-סונגרייטר מופלא ומרתק."

פרסים

רשימת יצירות מוזיקליות

  • 2015 - פתיחה ים-תיכונית (A Mediterranean Overture) – לתזמורת.
  • 2014 האופרה "גרטה והמירוץ לחלל" – על פי סיפור קצר מאת ולריה זבילוצקי.
  • Hours Of Fun ! 2013 לגיטרה חשמלית.
  • Side Eeffects May Cause 2012 לסקסופון ופסנתר.
  • Tracks Of Light 2012 לחליל, אבוב, קלרינט, חצוצרה, טרומבון, כלי הקשה, פסנתר, כינור, צ'לו.
  • 2012 Closer Than Appears למרימבה סולו.
  • Yes We Can 2010!?, קנטטה על פי נאום הניצחון של הנשיא ברק אובמה לשלוש זמרות ופסנתר.
  • 2010 לימוד לגיטרה סולו.
  • 2009 מעמקים, לתזמורת.
  • 2006 שלישייה לאחר הסערה, לפסנתר, קלרינט וכינור.
  • 2004 "לכה דודי...“ לסופרן, גיטרה, כינור, וכלי הקשה.
  • 2002 ה' לא גבה ליבי, למקהלה מעורבת א-קפלה.
  • 2001 השישיה הלבנה, לחליל, קלרניט, פסנתר, כינור, ויולה, צ'לו.
  • 2001 רישומי נוף, לגיטרה סולו.

ביצועים קונצרטיים

  • 2015 פתיחה ים-תיכונית (A Mediterranean Overture), יצירה מוזמנת. בכורה בעיר סלטיו, מקסיקו, בידי "התזמורת הפילהרמונית המדברית" (Orquesta Filarmonica del Desierto), בניצוחו של נתנאל שפינוזה (Natanael Espinoza).
  • Hours of Fun ! 2013 לגיטרה חשמלית. התיבה ת"א, גלריה ברבור, ירושלים ו- LaunchPad ברוקלין, ניו יורק. במסגרת התוכנית Plugged Unplugged בביצוע נדב לב.
  • Yes we can ?! 2010 - קנטטה על פי נאום הבחירות של הנשיא אובמה משנת 2008 לשלוש זמרות ופסנתר.
  • 2011 לימוד - לגיטרה קלאסית. פסטיבל – HighScore פאביה איטליה.
  • 2003 שלישייה לאחר הסערה - הביאנלה למוזיקה עכשווית מוזיאון תל אביב
  • 2002 השישיה הלבנה, במסגרת התוכנית "צעירים במרכז", משכנות שאננים, בביצוע אנסמבל "קפריזמה".

מוזיקה לתיאטרון טלוויזיה ומחול

קישורים חיצוניים

ריאיונות

ביקורות על אלבומים ומופעים

על "שירים באשדודית"

על "גרטה והמירוץ לחלל"

על "שירים מהבידיבום"