רדיו קול ברמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רדיו קול ברמה
פרטי התחנה
סוג רדיו אזורי
שפה עברית
מדינה ישראל
תקופת פעילות 2009 עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל אריאל דרעי
אזורי קליטה ותדרים
אזור קליטה מחוז המרכז, מחוז הדרום, מחוז ירושלים
נקלט בתדר 92.1FM\105.7FM\104.3FM
http://www.kol-barama.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
רדיו קול ברמה בבני ברק
הלוגו הישן

רדיו קול ברמה היא תחנת רדיו ישראלית בפריסה ארצית (למעט אזור הצפון) בעלת אופי חרדי ספרדי. התחנה משדרת 24 שעות ביממה, לאורך כל השבוע, למעט שבתות וחגים. בעבר התחנה הייתה מזוהה עם מפלגת ש"ס[1][2], ובמהלך בחירות 2015 זוהתה עם מפלגתו של אלי ישי[3].

התחנה הוקמה בשנת 2009, לאחר יותר מ-15 שנה שבהן שידרו תחנות חרדיות ללא רישיון. חלק משדרניה צמחו ב"ערוצי הקודש" הפיראטיים[4][5].

על פי סקר TGI בינואר 2023, התחנה עומדת במקום השני בשיעורי ההאזנה במגזר הדתי והחרדי בישראל (אחרי רדיו קול חי, וזוכה ל-4.8% רייטינג.[6]

התחנה משדרת על פי זיכיון של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. התחנה היא בבעלותם של אנשי העסקים גבריאל אדרי וצבי עמר[1]. המנכ"ל הוא אריאל דרעי.

תוכניות ושדרנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לתחנה מערכת חדשות ומשודרים בה מבזקי חדשות מדי שעה. משדרי החדשות והאקטואליה כוללים את התוכניות "שמונה אפס אפס" בהגשת יקי אדמקר וישראל כהן, "פעמיים הפוך" בהגשת נועם זיגמן ואיציק סודרי, "אחת בצהריים" בהגשת יעקב גרודקה, "המהדורה המרכזית" בהגשת משה גלסנר, "זירה שבועית" בהגשת מנדי ריזל וארי המניק, "על הקצה" עם ישראל כהן (עיתונאי) ויעקב גרודקה.

בין התוכניות הבולטות: "חידודון" בהגשת עמי מימון, "שיר של יום" בהגשת אלי שפירא, "לקראת שבת" עם משה מונה רוזנבלום, "הליכות עולם" - שו"ת עם הרב אהרון בוטבול מדי יום שישי בין השעות 12:00 ל-14:00, "אזמר בשבחין" עם משה חבושה, "מלווה מלכה" בהגשת עמירם בן לולו, "חד וחלק" עם שלמה בניזרי ו"אמונה וביטחון" עם הרב יעקב ישראל לוגאסי.

בתחנה משודרות גם תוכניות עונתיות, כגון "שירה חדשה" - תחרות שבה נבחר זמר ו"חתן ההלכה העולמי" עם הרב אופיר מלכה.

בעבר שודר במוצאי שבת שיעורו השבועי של הרב עובדיה יוסף בשידור ישיר מבית הכנסת בשכונת הר נוף. בתקופת אשפוזו של הרב עובדיה יוסף, ברדיו פתחו בקמפיין נרחב לתפילות לרפואתו, ואף אורגנה מטעם הרדיו עצרת תפילה בכותל המערבי. במשך השבעה לאחר פטירתו לא הושמעו שירים או פרסומות והובאו סיפורים על הרב ממאזינים. פתיח החדשות שונה למנגינה של "נפלה עטרת ראשנו" שמשודרת בתשעה באב.

בשיתוף פעולה עם אתר המחדש הושק מצעד המוזיקה השבועי.

דעת הרבנים הספרדים על התחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פטירת הרב עובדיה יוסף זוהתה התחנה עם אלי ישי, ששימש אופוזיציה למנהיגותו של אריה דרעי[7]. באוקטובר 2013 תקף נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב שלום כהן, את התחנה וקרא לסגור אותה[8]. הוא תקף שוב את התחנה כעבור שנה, במהלך עצרת מרכזית במלאת שנה לפטירת הרב עובדיה יוסף, ששודרה בשידור חי בתחנה. הראשון לציון הרב יצחק יוסף אישר את דבריו[9]. בעקבות כך בוטל השידור הקבוע במוצ"ש של דרשתו השבועית של הרב יצחק יוסף מה שגרם שהשיעור השבועי שהיה עובר בשידור חי במשך שנים רבות ברדיו קול ברמה בוטל[דרוש מקור].

בתגובה גיבו רבנים ספרדים אחרים את התחנה, בהם: הרב שלמה משה עמאר[10], הרב מאיר מזוז[11] והרב בניהו שמואלי[12].

אי השמעת נשים עד 2011[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פסק דין "קולך" נגד "רדיו קול ברמה"

בדצמבר 2010 הוגשה לרשות השנייה, לשר התקשורת ולמבקר המדינה תלונה נגד התחנה בטענה שמתקיימת בה אפליית נשים משום שנשים אינן עולות בה לשידור. התחנה טענה בתגובה כי היא עושה זאת בהמלצת ועדת פיקוח הלכתית שקמה על פי תנאי הזיכיון[13]. מועצת הרשות השנייה פתחה במגעים עם התחנה. לבסוף החליטה הוועדה הרוחנית של הרדיו כי מסרים חשובים מטעם נשים במעמד ציבורי גבוה יושמעו בתחנה, וכן הוחלט על הוספת רצועת שידור שבה ישדרו נשים עבור נשים[1]. עמותת "קולך" הגישה תובענה ייצוגית נגד התחנה. תביעתה אושרה, בנימוק שנשים חרדיות נרתעות מעמידה בחזית המאבק להגברת השוויון המגדרי בקהילה. ערעור של התחנה על אישור זה בבית המשפט העליון נדחה בדצמבר 2015, שפסק שלא רק המרואיינות הפוטנציאליות, אלא גם ציבור המאזינות זכאי לפיצוי[14]. ב-20 בספטמבר 2018 גזר בית המשפט המחוזי בירושלים שעל התחנה לשלם מיליון ש"ח לקרן תובענות ייצוגיות לטובת העצמת נשים מסורתיות, דתיות וחרדיות, ועוד 300 אלף ש"ח עבור גמול ל"קולך" והוצאות משפט. בערעור לבית המשפט העליון הוגדל התשלום בגין גמול ל"קולך" והוצאות המשפט ל-430 אלף ש"ח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רדיו קול ברמה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 דוד אברהם, לאחר שהותקפה בתקשורת החילונית, "קול ברמה" שוכרת משרד יחסי-ציבור, באתר nana10‏, 30 באוגוסט 2011
  2. ^ אופיר בר-זהר, לאחר מאבק: הרדיו החרדי קול ברמה יאפשר לנשים לעלות לשידור, באתר TheMarker‏, 6 ביולי 2011
  3. ^ אלכסנדר כץ, "תג המחיר" של ש"ס: לא מתראיינים לרדיו 'קול ברמה' - ואת הכסף שמים ב'קול חי', באתר אייס, 26 באוקטובר 2015
  4. ^ אורי פז, ‏דפוסי האזנה לרדיו בחברה החרדית, בארכיון האינטרנט של אתר "אנשים ישראל", 16 בספטמבר 2009
  5. ^ שמואל בן עטר יוצא בקרוב מהכלא וחוזר לרדיו
  6. ^ סקר TGI: 'קול חי' עולה ל-6.9%; 'קול ברמה' עם 4.8%, באתר כיכר השבת, 01.02.23
  7. ^ יקי אדמקר‏, הרב הראשי הורה: תחנת רדיו המזוהה עם אלי ישי לא תשדר את שיעורי, באתר וואלה!‏, 8 בנובמבר 2015
  8. ^ הרב שלום כהן הכריז מלחמה על 'קול ברמה': "צריך לסגור אותם", קוקר, 20 באוקטובר 2013
  9. ^ הגר"ש כהן: "קול ברמה נשמע ביללה, אסור לשמוע אותו!", חרדים10 25 באוקטובר 2014
  10. ^ הגר"ש עמאר: "רדיו קול ברמה מביא את דבר ה'", כיכר השבת 27 באוקטובר 2014
  11. ^ ישי כהן, "אסור לחרוץ משפט על רדיו שרבבות נהנים ממנו", באתר כיכר השבת, ‏26 באוקטובר 2014
  12. ^ קול ביללה? הרב שמואלי: "קול ברמה זה מרן זצ"ל", כיכר השבת 14. 10. 26
  13. ^ אופיר בר-זהר, טענות נגד רדיו קול ברמה: לא מאפשר לנשים לעלות לשידור, באתר TheMarker‏, 16 בדצמבר 2010
  14. ^ לילך דניאל, העליון אישר: ייצוגית נגד רדיו "קול ברמה" בגין אי השמעת נשים בשידורי התחנה, באתר "תקדין", 10 בדצמבר 2015