זכויות להט"ב במקאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב במקאו מקאומקאו
מקאו
מקאו
מעמד בחוק חוקי מאז 1996
טרנסג'נדריות אין הכרה בהתאמה מגדרית
שירות צבאי אין נתונים (הרפובליקה העממית של סין אחראית להגנה)
הגנה מפני אפליה ישנו איסור בחוק על אפליה על רקע נטייה מינית בתעסוקה מאז 2008
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד מינית
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם לא חברה באו"ם

לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) באזור המנהלי המיוחד של הרפובליקה העממית של סין במקאו מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שתושבים הטרוסקסואלים אינם חווים. בעוד שפעילות הומוסקסואלית הפכה לחוקית בשטחי האזור בשנת 1996, זוגות חד מיניים ומשקי בית שבראשם זוגות חד מיניים נותרו בלתי זכאים לאותן הכרות משפטיות הזמינות לזוגות הטרוסקסואלים.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית בין גברים ונשים הפכה לחוקית בשטחי מקאו מאז שנת 1996. גיל ההסכמה הוא שווה ללא קשר למגדר או נטייה מינית - 14 שנים.

הכרה במערכות יחסים חד מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקאו אינו מכיר בנישואים חד מיניים, וגם לא בכל צורה של זוגיות חד מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, מעמד ידועים בציבור או שותפות).

במרץ 2013, חוסה פריירה קוטיניו, חבר האספה המחוקקת מטעם המפלגה הליברלית תקווה חדשה, הגיש לאספה המחוקקת הצעת חוק להכרה באיחודים אזרחיים בין זוגות חד מיניים, המעניקה את אותן זכויות כגון עבור זוגות הטרוסקסואלים נשואים, למעט הזכות לאמץ. עם זאת, הצעת החוק נדחתה.

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סעיף 25 של חוק היסוד של מקאו מציין שתושבי מקאו "חופשיים מאפליה" על סמך רשימה של גורמים אסורים. נטייה מינית אינה נכללת ברשימה האמורה של עילות אפליה אסורות. עם זאת, קיימות הגנות נגד אפליה על רקע נטייה מינית בתחומי יחסי העבודה (סעיף 6/2 לחוק מס' 7/2008), הגנה על נתונים אישיים (סעיף 7/ 1,2 לחוק מס' 8/2005) ונציב תלונות הציבור (סעיף 31-א לחוק מס' 4/2012).

עקרון השוויון בחוק יחסי עבודה מגן על עובדים ומחפשי עבודה מפני אפליה על רקע נטייה מינית. מעסיקים שיפרו את העיקרון עשויים להיקנס עד 50,000 פטקות עבור כל עובד או מחפש עבודה שנפגע.

חוק אלימות במשפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 ערכה ממשלת מקאו התייעצות ציבורית בנושא טיוטת חוק נגד אלימות במשפחה. הטיוטה כללה התייחסות "תושבים חד מיניים משותפים במערכת יחסים אינטימית" לקטגוריות בגדר ההגנה. עם זאת, בדו"ח המסכם שפורסם ב-2012 החליטה ממשלת מקאו לבטל את ההתייחסות לתושבים חד מיניים החיים במשותף בשל "חוסר הסכמה חברתית".

באוקטובר 2015, ארגון זכויות הלהט"ב, "Rainbow of Macau" הגישה תלונה לוועדת האו"ם נגד עינויים בטענה שממשלת מקאו "שוללת מאנשים הנמצאים ביחסים חד-מיניים הגנה שווה בחקיקה בנושא אלימות במשפחה". הוועדה, בהערות הסיום שלה על מקאו, ציינה את חששה מכך שלא "כל הפרטים הנמצאים במערכת יחסים אינטימית ללא קשר לנטייתם המינית נמצאים בגדר טיוטת חוק האלימות במשפחה". הוועדה דחקה בממשלת מקאו כדי להגן על כל הקורבנות של אלימות במשפחה "בלי אפליה".

בשנת 2016, ממשלת מקאו התעקשה על אי הכללת של מתגוררים משותפים חד מיניים בתחום החקיקה בנושא אלימות במשפחה.[1] "Rainbow of Macau" מתחה ביקורת שלילית על ממשלת מקאו על חקיקת "חוק מפלה" והביעה את דאגתה לגבי "שליחת מסר מזיק לקהילות מקאו לפיה אפליה על רקע נטייה מינית היא מוצדקת".[2]

זהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2015, קבוצת נשים טרנסג'נדריות תחת שמות בדויים שוחחו עם התקשורת של מקאו על חוויית ההתעללות והבריונות אותן חוו כאשר למדו בבתי ספרן, בעודן קראו לרשויות באזור להתיר שינוי סמן מגדרי במסמכי זהות עבור אזרחים טרנסג'נדרים.[3] ביוני 2015 הודיעה הוועדה המייעצת לרפורמה במשפטים על תחילתו של מחקר על תיקון החוק עבור התרה לטרנסג'נדרים להגיש בקשה לשינוי סמן מגדר.[4]

בשנת 2020, ועדת האו"ם לזכויות אדם ביקשה מממשלת מקאו לספק מידע על כל צעד שתנקוט עבור "הכרה באופן חוקי באנשים טרנסג'נדרים ומתן אפשרות לשינוי הסמן המגדרי במסמכי זהות".

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייסון צ'או, פעיל זכויות להט"ב במקאו

ב-9 ביוני 2015, העיתון המקומי "Exmoo" פרסם בעמודו הראשון כתבה על תלמיד תיכון המתעלל לכאורה בילד בן 9. העבריין כונה "השד ההומו" בכותרת הסיפור.[5] דובר "Rainbow of Macau" וחבר האספה הלאומית של מקאו מטעם מפלגת אגודת מקאו החדשה, ג'ייסון צ'או מתח ביקורת שלילית על השימוש במשפט הכותרת בעודו הצהיר כי "חוק העונשין של מקאו מתייחס לעברייני מין הומוסקסואלים והטרוסקסואלים באותו אופן" במאמר שפורסם בעיתון "Macao Concealers".[6] צ'או הוסיף כי ההיגיון של העיתון יצדיק את האמירה כי "שדים סטרייטים פולשים למקאו בהמוניהם", שכן המקרים של העבריינים בהתעללות מינית במקאו היו בעיקר הטרוסקסואלים לאורך השנים.

ב-16 באוגוסט 2018, סגנית מנהל הלשכה לענייני חינוך ונוער (DSEJ) ליונג ואי קאי הצהירה כי סטודנטים עם "אינדיקציות להומוסקסואליות" יופנו לרופאים או פסיכולוגים לבדיקה רפואית.[7] מאוחר יותר, ואי קאי טענה כי התקשורת ציטטה אותה "בצורה שגויה" והתנצלה על התרגום השגוי מקנטונזית.

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 2012 הוכרז על הקמת "קבוצת דאגה לזכויות להט"ב במקאו", בראשות הפוליטיקאי ג'ייסון צ'או, הידוע כהומוסקסואל מוצהר. מאז הקמתה החלה בנוכחות פעילה בתקשורת המקומית הדוגלת בזכויות להט"ב, אשר כללה הכללת זוגות הומוסקסואלים בהצעת החוק לאלימות במשפחה והכרה בנישואים חד מיניים או בריתות אזרחיות. באפריל 2013 הוקמה עמותת "Rainbow of Macau", קבוצה חדשה השואפת להגנה על זכויות קהילת הלהט"ב המקאית. "Rainbow of Macau" מוגדרת כקבוצת זכויות הלהט"ב הרשומה הראשונה באזור מקאו ומובלת על ידי אנתוני לאם קה לונג.

אף על פי העלייה בפעילות למען זכויות חברי הקהילה באזור, תרבות הלהט"ב במקאו נותרה ברובה בלתי נראית. עם זאת, הסרט המקאי "I'm here" שכלל עלילה בנושא לסביות, בבימויה של טרייסי צ'וי, זכה בפרס חבר השופטים של הודו 2012 ובפסטיבל הקולנוע והווידאו הבינלאומי של מקאו 2012 (MIFVF). על פי פרסום העיתון "Macau Daily Times", "הסרט מתאר את הבעיות שעמן מתמודדים הומוסקסואלים בחיי היומיום שלהם, במיוחד כשהם חיים בעיירה קטנה כגון מקאו".

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (מאז 1996)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים (מאז 1993)
חוקים נגד אפליה בתעסוקה (מאז 2008)
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שנאה)
נישואים חד מיניים
הכרה בזוגות חד מיניים (איחוד אזרחי, שותפות לחיים) (מוצע)
אימוץ משותף של זוגות חד מיניים
אימוץ ילד חורג על ידי זוגות חד מיניים
להט"בים מוצהרים רשאיים לשרת בצבא אין נתונים
זכות לשינוי מגדר בחוק
גישה להפריה חוץ-גופית לזוגות לסביות
טיפולי המרה אסורים בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאיים לתרום דם

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Association says same-sex couples excluded from domestic violence bill (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Jason CHAO, Rainbow of Macau’s Response to Enactment of Discriminatory Domestic Violence Law, Jason Chao’s Depository, ‏2018-03-21 (באנגלית)
  3. ^ Group supports transgender people requesting ID gender change (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ 法律改革諮詢委員會第十八次全體會議, 澳門特別行政區政府入口網站 (בסינית מסורתית)
  5. ^ 大哥哥原來是「基魔」 九歲男童遭學長三度性侵 | 力報, 今日時事 | CyberCTM澳門No.1人氣社區
  6. ^ 愛瞞日報 Macau Concealers - 【愛瞞博客】有「基魔」?「直魔」係咪更多? 文:周庭希 前日(6月8日,週一)我幫澳門彩虹開咗關於本澳第二位跨性別者要求改身份證嘅記者會之後,力報記者喺門口等我,想我回應朝早司警發佈嘅9歲男仔被性侵事件。 力報篇報導出我同陳虹訪問部份尚可,但標題【大哥哥原來是「基魔」】令我感到不安。 性侵犯可以出現喺異性或同性之間,澳門《刑法典》冇因受害人同施害人係異、同性關係有差別處理,而只會因權力/信任關係有加重情節(例如:教育關係、親屬)。 而「基魔」想表達咩含意?gay嘅人容易成「魔」?澳門最近咁多單性犯罪都係異性關係佔絕大多數,我可唔可以寫「『直魔』大舉入侵澳門」? 我補充吓報導冇提到我講教育方面:澳門性教育非常保守,缺乏教學生點保護自己,亦缺乏教人「age of consent」概念(「同意年齡」亦稱「最低合法性交年齡」)。即係,即使有14歲以下嘅人主動要求同你進行性行為,你同佢發生性關係你就犯法(註:法務局話兩願性行為最低合法年齡係16歲,但呢個講法有爭議,見 http://goo.gl/u9IdTk )。 力報有關報道連結: http://www.exmoo.com/index.php?m=content&c=index&a=show&catid=9&id=69369 (僅代表個人立場) | פייסבוק, באתר www.facebook.com
  7. ^ ER.COM domain name is for sale. Inquire now., www.er.com