זכויות להט"ב בקזחסטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בקזחסטן קזחסטןקזחסטן
קזחסטן
קזחסטן
מעמד בחוק חוקי מאז 1998
טרנסג'נדריות ישנה הכרה בשינוי מגדר, ניתוח, טיפול הורמונלי, בדיקות רפואיות גופניות ופסיכיאטריות ועיקור נדרשים
שירות צבאי לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים לא רשאים לשרת
הגנה מפני אפליה אין הגנה בחוק מפני אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד מינית
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם נגד, תמכה בהצעה הנגדית מטעם סוריה

לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בקזחסטן מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שאינם חווים תושבים הטרוסקסואלים. פעילות הומוסקסואלית בקרב גברים ונשים מוגדרת כחוקית מאז 1998, אם כי משקי בית בראשות זוגות חד-מיניים אינם זכאים לאותן הכרות משפטיות העומדת לרשות זוגות נשואים הטרוסקסואלים.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – זכויות להט"ב במדינות ברית המועצות לשעבר

לפני שנת 1997, סעיף 104 בחוק העונשין של קזחסטן נהג להפליל "מעשי סדום". חקיקה זו עקבה אחר סעיף 121 המקביל מברית המועצות לשעבר, אשר הפליל באופן ספציפי רק יחסי מין אנאליים בין גברים.[1]

במסגרת ברית המועצות, הקוד הפלילי אסר על פעילות הומוסקסואלית עם עונש מאסר של כ-5 שנים. עם זאת, יחסים הומוסקסואלים בין נשים מעולם לא היו בלתי חוקיים אם כי לסביות היו עלולות להישלח למוסדות לחולי נפש אם התגלתה נטייתן החד מינית, בעוד שיחסים בין גברים הועמדו לדין לעיתים תכופות. מילים כמו הומוסקסואליות או גיי לא היו נוכחות בשום קוד סובייטי ומערכת המשפט הסובייטית השתמשה במונח "סדום" בעת העמדות לדין בנושא.

בארגון הביון והמשטרה החשאית של ברית המועצות (ק.ג.ב.) הוקמה מחלקה מיוחדת למאבק בהומוסקסואליות. השירותים החשאיים השתמשו בסחיטה כדי לגייס סוכנים מקהילת הלהט"ב. קיומה מנעה את האפשרות של הופעת ארגון להט"ב כלשהו, או מדיה מודפסת שתוכננה במיוחד עבור חבריה.

פעילות הומוסקסואלית בין זוגות חד מיניים גברים ונשים הפכה לחוקית בקזחסטן מאז 1998 עם התפרקות ברית המועצות, בעוד גיל ההסכמה הוגדר כשווה בין זוגות הומוסקסואלים והטרוסקסואלים כאחד - 16 שנים.

זהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2003 הותר בחוק עבור אזרחים טרנסג'נדרים לשנות את מגדרם החוקי במסמכי הזהות הרשמיים שלהם. אזרחים המעוניינים לשנות את מגדרם היו צריכים לקבל אבחנה של "הפרעת זהות מגדרית" (דיספוריה מגדרית) הכוללת מספר בדיקות רפואיות והערכה פסיכיאטרית בת 30 יום.

בשנת 2011 נקבעו קווים מנחים חדשים המאפשרים לשנות מסמכי זהות רק לאחר קיום ניתוח להתאמה מגדרית, בדיקות רפואיות גופניות ופסיכיאטריות, טיפול הורמונלי ועיקור. טרנסג'נדרים מתחת לגיל 21 אינם רשאים לשנות את מגדרם במסמכי זהותם הרשמיים.[2]

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים אינם רשאים לשרת בכוחות המזוינים של קזחסטן.[3]

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תושבי להט"ב בקזחסטן מתמודדים עם אפליה ודעות קדומות על רקע נטייתם המינית או זהותם המגדרית במהלך חיי היומיום שלהם. גילוי עמדות שליליות כלפי להט"ב, כגון הדרה חברתית, התעללות ואלימות, גורמים לעיתים קרובות לקורבנות נזק פיזי, פסיכולוגי ורגשי בקרב חברי הקהילה. על מנת להימנע מהסכנות הנובעות מאנשים שאינם מאשרים נטיות מיניות לא הטרוסקסואליות, תושבי להט"ב רבים נאלצים לשמור על נטייתם המינית או זהותם המגדרית בסוד כמעט מכלל האנשים בחייהם. כמו כן גם מעמיתים במקום העבודה על מנת לשמור על מקום עבודתם ולהימנע מעוינות מצד מנהלים ועמיתים לעבודה. ניסיונות לדווח למשטרה על אלימות על רקע הומופוביה נתקלים לעיתים קרובות בהתנגדות ואף בעוינות מצד השוטרים.[4]

מחקר בין-לאומי שנערך על ידי אוניברסיטת שיקגו בשנת 2011 הוכיח כי מגמה הולכת וגדלה של קבלת זכויות להט"ב הואטה או התהפכה ברוסיה ובמספר רפובליקות לשעבר של ברית המועצות, בניגוד ישיר למגמות בכלל מדינות העולם.

במאי 2015, "PlanetRomeo", רשת להט"ב חברתית, פרסמה את אינדקס האושר הראשון שלה (GHI). גברים הומואים מעל 120 מדינות נשאלו לגבי מה שהם מרגישים לגבי השקפת החברה בה הם חיים על הומוסקסואליות, כיצד הם חווים את הדרך בה מיוחסים על ידי אנשים אחרים ועד כמה הם מרוצים מחייהם. קזחסטן דורגה במקום ה-118, מעל גאנה ומתחת לבורקינה פאסו, עם ציון "GHI" של 29.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי סקר שנערך בשנת 2018 על ידי המרכז הרפובליקני למניעת ובקרת איידס ומשרד הבריאות הקזחי, היו בקזחסטן כ-620 אלף גברים המקיימים יחסי מין עם גברים בהם כ-6,000 באלמטי, 3,300 בנור-סולטן ו-4,900 בקראגנדי.[5] אולם, מספר זה צפוי להיות גבוה בהרבה בשל הומופוביה חברתית העלולה למנוע מאנשים להיות גלויים לגבי זהותם.

חופש הביטוי וההבעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-26 במאי 2015 הכריזה המועצה החוקתית של קזחסטן על הצעת חוק בהמתנה, אשר הייתה אוסרת על "תעמולה של נטייה מינית לא מסורתית", כלא חוקתית. הצעת החוק עברה את הסנאט, ביתו העליון של הפרלמנט, בפברואר 2015 ונשלחה לחתימה על הנשיא נורסולטן נזרבייב בעוד כי אושרה על ידי הבית התחתון. עם זאת, המועצה דחתה את ההצעה בשל נוסחה המעורפל. ארגון זכויות האדם, "Human Rights Watch" הגיב בחיוב על דחיית ההצעה באומרו כי "על ידי דחיית הצעת איסור תעמולה זו, המועצה החוקתית של קזחסטן קבעה תקדים חשוב נגד אימוץ חקיקה מפלה".[6]

בספטמבר 2019 קבע בית המשפט העליון במקרה של שתי נשים אשר יקבלו פיצוי ממשתמש ברשת פייסבוק אשר פרסם סרטון המציג אותן מתנשקות ללא רשותן. הסרטון עורר מספר רב של תגובות הומופוביות ורצחניות, ונצפה כ-60,000 פעמים ביום לפני הורדתו על ידי המשתמש. "Human Rights Watch" בירך על פסק הדין אותו כינה כ-"אבן דרך לזכויות פרטיות".[7]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (מאז 1998)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים
חוקים נגד אפליה בתעסוקה
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שטנה)
נישואים חד מיניים
הכרה בזוגות חד מיניים (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור)
אימוץ משותף של זוגות חד מיניים
אימוץ ילד חורג על ידי זוגות חד מיניים
לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בצבא
זכות לשינוי מגדר בחוק (מאז 2003, ניתוח נדרש)
גישה להפריה חוץ-גופית לזוגות לסביות
טיפולי המרה אסורים בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאים לתרום דם

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ KAZAKHSTAN (Law) - ILGA, web.archive.org, ‏31 בינואר 2011
  2. ^ United Nations High Commissioner for Refugees, Refworld | Kazakhstan: LGBT Community Living in Fear, Refworld (באנגלית)
  3. ^ Kazakhstan Says No to Gays in Military | Eurasianet, eurasianet.org (באנגלית)
  4. ^ Unacknowledged and Unprotected: Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender People in Kazakhstan | Transparency Accountability Justice, web.archive.org, ‏26 במרץ 2012
  5. ^ Kazakh Officials Understate Number of MSM by More Than 3 Times, Kok.team, ‏5 בספטמבר 2018 (באנגלית)
  6. ^ Kazakhstan: Anti-Gay Laws Found Unconstitutional, Human Rights Watch, ‏28 במאי 2015 (באנגלית)
  7. ^ Kazakhstan Supreme Court Upholds Privacy Rights, Human Rights Watch, ‏24 בספטמבר 2019 (באנגלית)