זכויות להט"ב במקסיקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב במקסיקו מקסיקומקסיקו
מקסיקו
מקסיקו
מעמד בחוק חוקי מאז 1871
טרנסג'נדריות ישנה הכרה בשינוי מגדר במקסיקו סיטי ו-20 מדינות בלבד, ניתוח להתאמה מגדרית לא נדרש באותם אזורים
שירות צבאי אין נתונים
הגנה מפני אפליה הגנה מוחלטת מפני אפליה על רקע נטייה מינית מעוגנת בחוקה
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית ישנה הכרה באיחוד אזרחי באזורים מסוימים מאז 2007 ונישואים חד-מיניים בפריסה ארצית מאז 2022
אימוץ ישנה הכרה באימוץ משותף על ידי זוגות חד-מיניים במקסיקו סיטי ו-21 מדינות בלבד
הצבעה על הצהרת האו"ם בעד

זכויותיהם של לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) במקסיקו מוגדרות מהמתקדמות ביותר בעולם. ההשפעה של המהפכה הצרפתית והכיבוש הצרפתי הקצר של מקסיקו בין השנים 1862–1867 הביאו לאימוץ קוד נפוליאון ברחבי המדינה שביטל את ההפללה של קיום פעילות הומוסקסואלית בין מבוגרים בהסכמה בשנת 1871. עם זאת, חוקים שונים נגד "חוסר מוסריות" או "מעשה מגונה בציבור" המשיכו לשמש לעיתים כדי להעמיד לדין אזרחי להט"ב. מאז שנות ה-70 של המאה ה-20, בעקבות מהומות סטונוול בניו יורק בשנת 1969, החלו לקום מספר ניכר של ארגוני זכויות להט"ב מקסיקנים. בשנת 1979 נערך לראשונה מצעד הגאווה הרשמי של הבירה מקסיקו סיטי ומצוין מאז מדי שנה כמו גם מצעד הגאווה של גוודלחרה מאז 1996, מונטריי מאז 2001 וערים נוספות ברחבי המדינה.

ב-3 ביוני 2015 פרסם בית המשפט העליון של מקסיקו פסק דין שבו שונתה ההגדרה המשפטית של נישואים כך שתכלול לראשונה זוגות חד-מיניים גם כן. בעקבות זאת חוקים שמגבילים הכרה בנישואים לזוגות הטרוסקסואלים בלבד הוגדרו כבלתי חוקתיים. בית המשפט העליון הוציא פסק דין דומה בנוגע לאימוץ ילדים על ידי זוגות חד-מיניים בספטמבר 2016. בעוד ששתי הפסיקות לא הכשירו נישואים ואימוץ בקרב זוגות חד-מיניים בפריסה ארצית בחוקי מקסיקו, הם חייבו כל שופט בודד לפסוק לטובת זוגות חד-מיניים שמבקשים להינשא או לאמץ לאחר קבלה של עתירה מהזוג. מאז ה-31 בדצמבר 2022, כל 31 המדינות של מקסיקו ועירה הבירה הכשירו נישואים חד-מיניים על ידי חקיקה, צו ביצוע או פסיקה שיפוטית מאז ההכשרה הראשונה בחוק של נישואים חד-מיניים שנעשתה ב-21 בדצמבר 2009 על ידי הקונגרס של מקסיקו סיטי שנכנסה לתוקף ב-4 בדצמבר 2010. עם זאת, נכון למאי 2023, רק 21 מתוכן (ומקסיקו סיטי) הכשירו גישה לאימוץ ילדים משותףחורג) על ידי זוגות חד-מיניים בחוק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבלה חברתית של הומוסקסואליות וזהויות טרנסג'נדריות תועדה בקרב העמים הילידים השונים של מקסיקו (אנ') לפני הגעתם של הקולוניאליים האירופאים לשטח המדינה, בהם הזפוטקים (אנ') והמאיה (אנ'). בקרב אנשי הזפוטקים קיימת הכרה מסורתית במגדר שלישי המכונה "מוקסי" (באנגלית: Muxe). המוקסים מוקצים עם מין זכר בלידה, אך בדרך כלל מתנהגים ונראים כמו נקבות ומבצעים עבודת נשים וגברים כאחד ביום יום, בעוד שנוכחת של מוקסי במשפחה נתפסת כ-"מזל טוב וברכה" בקרב הזפוטקים. כיום, המוקסים מכונים לעיתים קרובות כטרנסג'נדרים בפרסומים בשפה האנגלית.[1]

"מוקסים, אנשים שנראים בעיקר כגברים אך מציגים מאפיינים נשיים, נראים היטב באוכלוסיות הזפוטקים. הם ממלאים תפקיד של מגדר שלישי בין זכר לנקבה, ולוקחים חלק מהמאפיינים של שניהם. למרות שהם נתפסים כשונים מאלו שבאוכלוסיית הגברים ההטרוסקסואלים הכללית, הם לא מופחתים ולא מופלים לרעה בקהילה. הזפוטקים נשלטו על ידי האידיאולוגיה הרומית-קתולית במשך יותר מ-400 שנים. מסטיסים, במיוחד מסטיסים שחלק מהמשטרה, מטרידים מדי פעם נערים מוקסים ואף רודפים אותם, אבל הורים זפוטקים, במיוחד אימהות ונשים אחרות, ממהרות להגן עליהם ועל זכויותיהם "להיות עצמם" כי, כפי שהם מנסחים זאת, "אלוהים ברא אותן כך". מעולם לא שמעתי איש זפוטקי שמציע שמוקסי בחר להיות מוקסי. הרעיון של בחירת מגדר או נטייה מינית, ששניהם אינם נבדלים על ידי הזפוטקים, מגוחכים בעיניהם כמו לרמוז שאפשר לבחור את צבע העור שלך".

בוורלי צ'יניאס, פרופסורית לאנתרופולוגיה באוניברסיטת קליפורניה סטייט, צ'יקו
לוקאס אבנדנו, פרפורמר מוקסי (אנ') זפוטקי

באופן מסורתי, חברת המאיה הייתה בעלת קבלה חברתית כלפי הומוסקסואליות. היה קיים קשר חזק בין טקסים דתיים בקרב אנשי החברה לבין פעילות הומוסקסואלית. חלק מהשמאנים המאיים עסקו במעשים הומוסקסואלים עם מטופליהם, ואנשי דת אחרים עסקו במעשים הומוסקסואלים בטקסים עם האלים שלהם. באופן דומה, הטולטקים (אנ') היו מי שהוגדרו כ-"סובלניים ביותר למיניות" עם גילויים פומביים של ארוטיקה, כולל מעשים הומוסקסואלים בין בני אותו המין.

מעט ידוע על יחסים חד-מיניים בחברה האצטקית. חלק מהמקורות טוענים כי הומוסקסואליות בקרב גברים אצטקים צעירים הייתה נוכחת לצד מעשים הומוסקסואלים שהיו מקובלים במקדשים ולפני יציאה לקרב, אך לא בקרב גברים בוגרים, שמקרים מסוג כזה יכלו לשאת בעונש מוות. עם זאת, אצילים וסוחרים עשירים אצטקים רבים החזיקו בזונות נקבות וזכרים, שאיתם עסקו ביחסים חד-מיניים, וטקסים דתיים התקיימו בהם הומוסקסואליות הייתה מקובלת, בהם בהקרבת קורבנות עבור האל טסקטליפוקה (אנ') שהיווה דמות מרכזית בדת האצטקית (אנ'). אנשים אינטרסקסואלים (בעלי סימני מין זכריים ונקביים כאחד) שכונו "פאטלאצ'ה" (באנגלית: Patlache) נחשבו בקרב החברה האצטקית כ-"נשים מתועבות" והיו נהרגים. מקורות אחרים טוענים כי הומוסקסואליות הייתה נהוגה ומקובלת בקרב האצטקים בעוד שרוב המקורות השליליים סביב הנושא נובעים מהרשומות הספרדיות, שכן הספרדים הקתולים התמודדו עם "בעיות ענק בניסיון להכחיד הומוסקסואליות" מאז הכיבוש הספרדי של האימפריה האצטקית. האל האצטקי סוצ'יפילי (אנ') (באנגלית: Xōchipilli) ידוע כפטרון של הומוסקסואלים וזונות גברים אצטקים.

1970–הווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנות ה-70 של המאה ה-20 המוקדמות, בהשפעת האירועים סביב הנושא שהחלו להיווצר בארצות הברית בעקבות התרחשותן של מהומות סטונוול בעיר ניו יורק,[2] נוצרו קבוצות פוליטיות קטנות של להט"ב מקסיקנים, שהיו בתחילה קשורות לשמאל הפוליטי במדינה כמו גם לארגונים פמיניסטיים. אחת מהקבוצות הייתה החזית לשחרור הומוסקסואלי (בספרדית: Frente de Liberación Homosexual) שהיוותה את אחת מקבוצות הלהט"ב הראשונות באמריקה הלטינית שאורגנה בשנת 1971 בתגובה לפיטוריו של עובד מרשת החנויות האמריקאית סיארס (אנ') בעקבות מה שדווח כ-"התנהגות ההומוסקסואלית" שלו לכאורה במקסיקו סיטי. במשך השנים מאז, קבוצת החזית ההומוסקסואלית של הפעולה המהפכנית (בספרדית: Frente Homosexual de Acción Revolucionaria) החלה להיות נוכחת בגוודלחרה.

הופעת מחלת האיידס ברחבי העולם באמצע שנות ה-80 יצרה ויכוחים ודיון ציבורי רב על הומוסקסואליות במקסיקו. קולות רבים, תומכים ומתנגדים לחקיקת זכויות להט"ב, החלו להשתתף בדיונים ציבוריים שהגבירו את המודעות לקיום יחסים חד-מיניים, בעוד שקבוצות להט"ב מיקדו יותר את האקטיביזם שלהן ליצירת תוכניות למאבק באיידס בקרב זוגות מאותו המין.

בשנת 1991, מקסיקו אירחה מפגש של האיגוד הבין-לאומי להומוסקסואלים ולסביות (ILGA) שהיווה את המפגש הראשון של הארגון מחוץ ליבשת אירופה. בשנת 1997, פעילי להט"ב מקסיקנים התמקדו בבניית המצע הפוליטי שהביא לכך שפטריה חימנז (אנ'), פעילה לסבית ממקסיקו סיטי, נבחרה לכהן בבית הנבחרים (אנ') (הבית התחתון של הפרלמנט המקסיקני - קונגרס האיחוד (אנ')) ובכך, הפכה לאדם ההומוסקסואל הראשון במקסיקו שנבחר לכהן בפרלמנט המדינה, ובאמריקה הלטינית בכלל.[3] במשך השנים לאחר מכן, פעיל זכויות הלהט"ב דייוויד סאנצ'ז קמאצ'ו (אנ') נבחר גם כן לכהן בבית הנבחרים בשנת 2006 לאחר שכיהן קודם לכן בקונגרס של מקסיקו סיטי (אנ') (שהיה ידוע בשנים 1988–1993 כאספה המחוקקת של המחוז הפדרלי).

באוגוסט 1999 התקיים המפגש הראשון של לסביות ופמיניסטיות לסביות במקסיקו סיטי. מפגישה זו התפתח מאמץ מאורגן להרחבת המעמד המשפטי הקיים של זכויות להט"ב בעיר הבירה. חודש לאחר מכן, האספה המחוקקת של המחוז הפדרלי, העבירה חקיקה שמפלילה אפליה על רקע נטייה מינית בעיר, שהייתה לראשונה מסוגה במקסיקו.

הפגנות להט"ב שהתפתחו במשך השנים למצעדי גאווה בפריסה ארצית החלו להיערך במקסיקו סיטי מאז 1979 ובגוודלחרה מאז 1996, הערים הגדולות במדינה. בשנת 2001, סעיף 1 של חוקת מקסיקו (אנ') תוקן כדי לאסור אפליה המבוססת (בין היתר) על נטייה מינית תחת המונח "העדפות" שפורש באופן מעורפל כמגן גם על העילה של נטייה מינית. ב-11 ביוני 2003, נכנס לתוקף חוק פדרלי נגד אפליה, שהפליל אפליה על רקע נטייה מינית בפריסה ארצית ויצר מועצה לאומית תחת הכותרת "CONAPRED" לאכיפה שלו. באותה שנה, אמרנטה גומז התמודדה כאדם הטרנסג'נדר הראשון לקונגרס הנבחרים.[4] ביוני 2011 נחקק תיקון נוסף לחוקת מקסיקו, שכלל מאתה ואילך את המונח המדויק יותר של "נטייה מינית" בין שאר המונחים שמוגנים באופן חוקתי מפני אפליה.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית בין מבוגרים בהסכמה הפכה לחוקית במקסיקו בעקבות אימוץ קוד נפוליאון בשטחה בשנת 1871 שלא כלל עוד את ההפללה הספרדית הקודמת שהוטלה סביב נושא על ידי קולוניאליים האירופאים, עם גיל הסכמה שוויוני בין זוגות הומוסקסואלים והטרוסקסואלים כאחד (18 שנים).

הכרה במערכות יחסים חד-מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקסיקו היא פדרציה שמורכבת מ-31 מדינות ומחוז פדרלי, עיר הבירה מקסיקו סיטי. למרות שקיים קודקס אזרחי פדרלי, לכל מדינה יש קוד משלה שמסדיר נישואים בחוק בשטחה. איחודים אזרחיים ונישואים בקרב זוגות חד-מיניים אינם מוכרים ברמה הפדרלית. עם זאת, במשך השנים כלל מדינות מקסיקו הכשירו נישואים חד-מיניים (וחלק מהן גם איחודים אזרחיים) בשיטות שונות עד שנת 2022, בה סוג הנישואים הפך להיות מוכר בפריסה ארצית בעקבות כלל 31 המדינות ועיר הבירה שהכשירו את סוג הנישואים ברמה המדינתית בשטחן. בנובמבר 2013, פרנאדו מאיאנס, חבר הסנאט של מקסיקו (הבית העליון של הפרלמנט המקסיקני) ממדינת טבסקו, הציג הצעת חוק לשינוי הקודקס האזרחי הפדרלי, שבה נישואים יוגדרו כ-"איחוד חופשי של שני אנשים" ובכך יכשירו נישואים חד-מיניים בפריסה פדרלית. עם זאת, הצעת החוק לא התקדמה לחקיקה.[5]

הוראה בקודקס האזרחי הפדרלי מאפשרת את עקיפת חוק הנישואים במדינה מסוימת לאחר 5 פסקי דין באותה המדינה עם אותה תוצאה באותו נושא, וקביעת ההליך המשפטי לביטול אותו חוק בעקבות זאת. המשמעות היא שאם עותרים (זוגות חד-מיניים) יזכו ב-5 צווי מניעה שונים מבית המשפט במדינה כלפי החוק, יש לשנות את החוק באותה מדינה כך שהכרה בנישואים תהיה חוקית גם עבור זוגות חד-מיניים. עם זאת, למרות הדרישה המחייבת משפטית למדינות להכשיר נישואים חד-מיניים לאחר 5 צווי מניעה שניתנו בנושא, לעיתים קרובות היא לא בוצעה. בצ'יוואווה, לפני ההכשרה של נישואים חד-מיניים בשנת 2015, ניתנו כמעט 20 צווי מניעה בנושא במשך השנים וסוג הנישואים לא הוכר, בעוד שמדינות אחרות בחרו להתעלם או לעכב בכוונה את יישום ההכשרה של נישואים חד-מיניים בחוק בשטחן, לעיתים אפילו בידיעה על קנסות שיוכלו לשאת המחוקקים במדינה בעקבות זאת.[6]

ב-14 ביוני 2015, בית המשפט העליון לצדק של האומה (אנ'), בית המשפט העליון של מקסיקו, פסק שאי הנפקת רישיונות נישואים לזוגות חד-מיניים בפריסה ארצית איננה חוקתית. הפסיקה, לא הכשירה נישואים חד-מיניים ברחבי כלל מדינות מקסיקו, אבל קבעה שבכל פעם שזוג חד-מיני מבקש לקבל הכרה בנישואים חד-מיניים ומציג לממשלת המדינה צו מניעה שניתן לו בנושא משופט, ממשלת המדינה תצטרך להעניק את ההכרה ולשקול הכשרה של נישואים חד-מיניים כאשר מספר מסוים של צווי מניעה שיינתנו בנושא יתקיים.[7]

ב-17 במאי 2016, נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, חתם על יוזמה לשינוי חוקת מקסיקו שהייתה מכשירה נישואים חד-מיניים בפריסה ארצית עד לקיומו של הליך חקיקתי של הנושא בקונגרס של מקסיקו.[8] עם זאת, ב-9 בנובמבר 2016 ועדה שדנה ביוזמה בבית הנבחרים דחתה אותה עם 19 קולות נגד מול 8 בעד.[9]

הבחירות הכלליות במקסיקו בשנת 2018 (אנ') הביאו לכך שמפלגת מורנה (אנ') (שתומכת בהכשרה משפטית של נישואים חד-מיניים) זכתה ברוב או במספר רב יותר של מושבים מהבחירות הקודמות עבור נציגיה ב-13 מדינות שבהן טרם הוכשרו נישואים חד-מיניים, וכן רוב מוחלט יחד עם מפלגת הלייבור (אנ') בבית הנבחרים, הסנאט והבחירות לנשיאות שהתקיימו בצמוד לבחירות הכלליות שבהן ניצח אנדרס מנואל לופס אוברדור, הנציג של מורנה, לכהונה של 6 שנים. מאז, הגבירו פעילי זכויות להט"ב מקסיקנים את הקריאה להכשיר נישואים חד-מיניים ברמה הפדרלית והמדינתית.[10]

מקסיקו סיטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000, אנוי אורנגה (אנ'), פוליטיקאית ופעילה לסבית מוצהרת, הציעה הצעת חוק שתכשיר איחודים אזרחיים חד-מיניים במקסיקו סיטי. הצעת החוק הייתה מכירה בזכויות הירושה והפנסיה של זוג בגירים (הטרוסקסואלים והומוסקסואלים כאחד). בעקבות התנגדות פוליטית מנציגי מפלגות אחרות להעברת הצעת החוק ועמימות העמדה של ראש העיר אנדרס מנואל לופס אוברדור (לימים נשיא מקסיקו) בנוגע להצעה, החליט הקונגרס של מקסיקו סיטי שלא לשקול אותה. במשך השנים מאז ההצעה הועברה 4 פעמים שונות בוועדות המחוקקות לפני ההגשה שלה שוב במליאה, אך נדחתה בכל פעם בשלב ההצבעה. כאשר ראש העיר החדש, מרסלו אברד (אנ'), היה צפוי לקחת את ראשות העיר בדצמבר 2006, הקונגרס הצביע בפעם החמישית על ההצעה והפעם עם רוב של 43 קולות בעד ו-17 נגד שהובילו להעברתה.[11] ההצעה נכנסה לתוקף ב-16 במרץ 2007.[12]

ב-24 בנובמבר 2009, חבר הקונגרס דייוויד ראזו הציג הצעת חוק שתכשיר הכרה משפטית בנישואים חד-מיניים בעיר הבירה.[13] הצעת החוק נתמכה על ידי ועדת זכויות האדם של מקסיקו סיטי ומעל 600 ארגונים לא ממשלתיים שונים.[14][15] עם זאת, מפלגת הפעולה הלאומית (אנ') שהתנגדה להכשרה של סוג הנישואים, הודיעה שתערער על ההצעה בבית המשפט או תדרוש משאל עם להעברתה.[16] ההצעה לכפיית משאל העם להעברת ההצעה שהוצעה על ידי חברי המפלגה בהמשך נדחתה על ידי הקונגרס בהצבעה של 36 בעד ו-22 נגד ב-18 בדצמבר 2009.[17] ב-21 בדצמבר 2009 הקונגרס העביר את הצעת החוק בהצבעת רוב של 39 בעד, 20 מתנגדים ו-5 נמנעים.[18] שמונה ימים לאחר מכן, ראש העיר אברד חתם על ההצעה כחוק,[19] שנכנסה לתוקף ב-4 במרץ 2010.[20] החוק שינה את ההגדרה למה הם נישואים בחוק האזרחי של העיר ל-"איחוד חופשי בין שני אנשים" והעניק לזוגות חד-מיניים גישה לאמץ ילדים באופן משותף או חורג.[21] בכך, הפכה מקסיקו סיטי לתחום השיפוט הראשון במדינה שמכיר בנישואים ואימוץ ילדים בקרב זוגות חד-מיניים. בפברואר 2010 בית המשפט העליון של מקסיקו דחה ערעורים חוקתיים של 6 מדינות שונות במקסיקו לביטול החוק החדש. עם זאת, התובע הכללי של מקסיקו (אנ') החליט לערער גם הוא בנפרד על החוק בטענה שהוא "בלתי חוקתי" תוך ציטוט סעיף בחוקת מקסיקו שמתייחס ל-"הגנה על המשפחה". חמישה חודשים לאחר מכן, קבע בית המשפט העליון בהחלטת רוב של 9 בעד ו-2 נגד כי החוק אינו מפר את חוקת מקסיקו ודחה את הערעור.[22]

איחוד אזרחי לפי מדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעמד משפטי של איחוד אזרחי בקרב זוגות מאותו מין במדינות מקסיקו:
  קיימת הכרה באיחוד אזרחי בין זוגות מאותו מין
  הייתה הכרה בעבר, הוחלפה בהכרה בנישואים בין זוגות מאותו מין
  אין הכרה באיחוד אזרחי בין זוגות מאותו מין (בהווה ובעבר)

ב-11 בינואר 2007 הקונגרס של מדינת קואווילה שבצפון המדינה הכשיר איחודים אזרחיים בין זוגות חד-מיניים בהצבעה של 20 בעד ו-13 נגד תחת הכותרת "הסכם סולידריות אזרחי" שהעניק זכויות קניין וירושה לזוגות חד-מיניים.[23] הצעת החוק הוצעה על ידי חברת הקונגרס ג'ולייטה לופז ממפלגת הימין-מרכז המפלגה המוסדית המהפכנית שמתוכה, 19 נציגים הצביעו בעד ההצעה.[24] בניגוד להצעת חוק האיחוד האזרחי במקסיקו סיטי, לאחר שזוגות חד-מיניים נרשמו בטקס איחוד אזרחי בקואווילה, המדינה מגינה על זכויותיהם ללא התייחסות להיכן הם מתגוררים במקסיקו. 20 יום לאחר חקיקת החוק, האיחוד האזרחי החד-מיני הראשון במדינה התקיים בעיר סלטיו בין זוג נשים.[25]

ב-11 באפריל 2013 הוצגה הצעת חוק להכשרת איחודים אזרחיים בקונגרס של מדינת קמפצ'ה, עבור זוגות חד-מיניים ומהמין השני כאחד.[26] הצעת החוק התקבלה פה אחד ב-20 בדצמבר 2013.[27]

ביולי 2013, הקונגרס של מדינת קולימה חוקק תיקון שמתיר לזוגות חד-מיניים ליצור איחודים אזרחיים באופן חוקי על ידי "התקשרות בקשרים זוגיים עם אותן זכויות וחובות ביחס לנישואים אזרחיים".[28] ב-5 במאי 2016 בוטל התיקון והוחלף בהכרה בנישואים חד-מיניים לאחר שקונגרס המדינה הכשיר הכרה משפטית בנישואים של זוגות מאותו המין.[29]

בשנת 2013, הוצגת הצעת החוק תחת הכותרת "דו-קיום חופשי" על ידי מספר רב של נציגים ממפלגות שונות לקונגרס של מדינת חליסקו. ההצעה קובעת הכשרה של איחודים אזרחיים חד-מיניים במדינה כל עוד הם אינם נחשבים לנישואים, ושטקס כריתת האיחוד האזרחי יתבצע עם נוטריון משפט אזרחי (אנ').[30] ב-31 באוקטובר 2013 הקונגרס הצביע בעד ההצעה עם רוב של 20 קולות בעד, 15 נגד, 3 נעדרים ונמנע 1.[31] הצעת החוק נכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2014.[32] עם זאת, ב-13 בספטמבר 2018, בית המשפט העליון של מקסיקו ביטל את החוק בטענה של "רקע טכני".[33][34]

ב-7 בספטמבר 2015 הצעת חוק להכרה באיחוד אזרחי בין זוגות חד-מיניים אושרה פה אחד (34 מחוקקים) על ידי הקונגרס של מדינת מיצ'ואקאן.[35] ההצעה פורסמה כחוק ב-30 בספטמבר 2015 בכתב העת הרשמי של ממשלת המדינה.[36]

בדצמבר 2016 הקונגרס של מדינת טלקסקלה אישר הצעת חוק להכרה באיחוד אזרחי בקרב זוגות חד-מיניים בהצבעת רוב של 18 בעד ו-4 נגד. ההצעה נכנסה לתוקף ב-12 בינואר 2017.[37]

ב-28 במאי 2020 הקונגרס של וראקרוס העביר הצעת חוק להכרה בקוהביטציה לא רשומה בהצבעה של 35 בעד ו-12 נגד. ההצעה מעניקה לזוגות שמתגוררים יחד, הומוסקסואלים והטרוסקסואלים כאחד, את אותן הזכויות, הטבות וחובות כמו זוגות נשואים.[38][39] ההצעה פורסמה כחוק בכתב העת הרשמי של ממשלת המדינה ב-10 ביוני לאחר חתימתו של מושל וראקרוס ונכנסה לתוקף ביום למחרת.[40] החוק מגדיר קוהביטציה כ-"איחוד העובדתי בין זוג אנשים, מבלי שיש ביניהם חוזה, שניהם חופשיים מנישואים ומחליטים לחלוק את חייהם יחד כדי לפרנס זה את זה".

נישואים חד-מיניים לפי מדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המעמד של נישואים חד-מיניים ב-31 מדינות מקסיקו ועיר הבירה מקסיקו סיטי ששוכנת באזור פדרלי נפרד, היה שונה ממדינה למדינה לאורך השנים ולא מוכר בפריסה פדרלית. מאז 2015, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון של מקסיקו, טקסי נישואים חד-מיניים נקודתיים שבוצעו בכל מדינה שהיא החלו להיות מוכרים בעקבות קבלת צו מניעה משופט שניתן לאחר שהזוג ביקש הכרה בסוג הנישואים וסורב, שלאחר מכן הוגש על ידי הזוג לממשלת המדינה שחויבה דה פקטו להכיר באירוע כנישואים חד-מיניים, על אף היעדר העיגון דה יורה של ההכרה. במשך השנים מאז עד 2022, כלל מדינות מקסיקו הכשירו הכרה משפטית בנישואים חד-מיניים ברמה המדינתית בשטחן באמצעות דרכים שונות, בהן:

ציר זמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בנובמבר 2011 שני טקסי הנישואים החד-מיניים הראשונים במדינת קינטנה רו התרחשו לאחר שנחשף כי הקוד האזרחי של המדינה לא אסר במפורש על הכרה משפטית בנישואים חד-מיניים. עם זאת, הנישואים בוטלו מאוחר יותר על ידי מושל קינטנה רו באפריל 2012.[41] במאי 2012, מזכיר המדינה של קינטנה רו הפך את החלטת ביטול ההכרה בנישואים על ידי המושל וקבע החלטה מנהלית לפיה ניתן מאתה ואילך לערוך נישואים חד-מיניים עתידיים במדינה עם הכרה משפטית.[42]

בדצמבר 2012 בית המשפט העליון של מקסיקו פסק כי חוק הנישואים של ואחאקה אינו חוקתי מכיוון שהוא הגביל את סוג הטקס בין זוגות הטרוסקסואלים בלבד. עם זאת, הפסיקה לא הכשירה נישואים חד-מיניים דה יורה בחוק המדינה, אלא ביטלה את האיסור על ההכרה המשפטית בהם שהיה קיים עד לאותה העת. בשנת 2013 זוג נשים לסביות הפך לזוג מאותו מין הראשון שנישא במדינה לאחר מתן הפסיקה.

ב-11 בפברואר 2014 הקונגרס של קואווילה הכשיר הצעת חוק להכרה בנישואים חד-מיניים שנכנסה לתוקף ב-17 בספטמבר.[43][44] הזוג החד-מיני הראשון במדינה התחתן 3 ימים לאחר מכן ב-20 בספטמבר.[45]

ב-12 ביוני 2015 מושל צ'יוואווה הוציא צו שקבע כי הממשלה שלו לא תתנגד עוד להכשרה של נישואים חד-מיניים בחוק של המדינה. הצו, שהכשיר הכרה משפטית של סוג הנישואים, נכנס לתוקף באופן מיידי.[46]

ב-25 ביוני 2015, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון של מקסיקו שקבעה כי טקסי נישואים חד-מיניים נקודתיים שבוצעו בכל מדינה שהיא החלו להיות מוכרים בעקבות קבלת צו מניעה משופט שניתן לאחר שהזוג ביקש הכרה בסוג הנישואים וסורב, רשם אזרחי בגררו הודיע שהוא תכנן ציון טקס נישואים חד-מיניים ב-10 ביולי 2015, אך קבע כי נדרש צורך בשינוי החוק בנושא בקונגרס המדינה לפני ההתחלה הרשמית של הכרה בנישואים חד-מיניים במרשם האוכלוסין.[47] בעקבות זאת, מושל גררו רוגליו אורטגה מרטינס (אנ') הורה לסוכנויות האזרחיות במדינה לאשר הנפקת רישיונות נישואים עבור זוגות חד-מיניים. ב-10 ביולי 2015, כ-20 זוגות חד-מיניים נישאו על ידי המושל מרטינס.[48]

ב-17 בדצמבר 2015 אישר הקונגרס של נאיאריט הצעת חוק שמאפשרת הכרה משפטית בנישואים חד-מיניים במדינה.[49] בינואר 2016 הכריז בית המשפט העליון של מקסיקו שהקוד האזרחי של חליסקו אינו חוקתי על רקע הגבלת נישואים עבור זוגות הטרוסקסואלים מהמין השני בלבד בתוכן שלו, ובכך, אפשר דה פקטו הכרה בנישואים חד-מיניים במדינה. למרות שפסק הדין פורסם רשמית בכתב העת הרשמי של ממשלת המדינה רק ב-21 באפריל 2016 ונכנס לתוקף בתאריך זה, מספר עיריות במדינה כבר החלו להנפיק רישיונות נישואים חד-מיניים, בהן: פוארטו ואיארטה, גוודלחרה וטלאקפאקה (אנ'). ב-12 במאי 2016, הקונגרס של חליסקו הורה באופן רשמי לכל העיריות במדינה להנפיק תעודות נישואים חד-מיניות,[50] אך לא תיקן את הקוד האזרחי של המדינה על פי פסיקת בית המשפט העליון כך שתעוגן דה יורה בחקיקה עד 6 באפריל 2022, 6 שנים לאחר מתן הפסיקה. ב-10 במאי 2016, הקונגרס של קמפצ'ה העביר הצעת חוק להכשרה של נישואים חד-מיניים.[51] ב-18 במאי 2016, הן מיצ'ואקאן והן מורלוס העבירו הצעות חוק שמאפשרות הכרה משפטית בנישואים חד-מיניים בשטחן.[52] ב-25 במאי 2016 אושרה בקונגרס של קולימה הצעת חוק להכשרת נישואים חד-מיניים במדינה.[53]

ב-4 פסיקות נפרדות לאורך השנים על רקע אי-חוקתיות שנמצאה בקודים האזרחיים של המדינות מאחר שהגבילו הכרה בנישואים בין זוגות מהמין השני בלבד, בית המשפט העליון של מקסיקו הכשיר הכרה בנישואים חד-מיניים בצ'יאפס ב-11 ביולי 2017,[54] בפואבלה ב-1 באוגוסט 2017,[55] בנואבו לאון ב-19 בפברואר 2019,[56][57] ובאגואסקליינטס ב-2 באפריל 2019.[58] פסקי הדין נכנסו לתוקף בזמנים שונים עם פרסומם בעיתון הרשמי של הפדרציה (אנ'), כתב העת הראשי של ממשלת מקסיקו בפריסה ארצית. פסק הדין של מדינת צ'יאפס פורסם בכתב העת ב-11 במאי 2018, אך מרשם האוכלוסין במדינה כבר החל להנפיק רישיונות נישואים לזוגות חד-מיניים ב-30 באוקטובר 2017.[59] הפסיקות של פואבלה ונואבו לאון פורסמו ב-16 בפברואר 2018 וב-31 במאי 2019, בהתאמה. הקונגרס של פואבלה תיקן את הקוד האזרחי של המדינה בהתאם לפסיקה בנובמבר 2020.

ב-3 בנובמבר 2017, ממשלת מדינת באחה קליפורניה הודיעה שתפסיק לאכוף את איסור ההכרה המשפטית בנישואים חד-מיניים בשטחה,[60] והורתה לרשמים אזרחיים להתחיל בהנפקת תעודות נישואים לזוגות חד-מיניים. הקונגרס של המדינה עיגן בחוק מאוחר יותר את ההחלטה ביוני 2021. באופן דומה, במדינת ואחאקה, הודיע מרשם האוכלוסין באוגוסט 2018 כי יקבל בקשות לרישיונות נישואים חד-מיניים מכל אזור במדינה. הקונגרס של ואחאקה תיקן מאוחר יותר את הקוד האזרחי במדינה בחקיקה כדי לאפשר הכרה משפטית דה יורה בנישואים חד-מיניים באוגוסט 2019.[61][62][63]

ב-21 במאי 2019 הכרה בנישואים חד-מיניים בסן לואיס פוטוסי נכנסה לתוקף לאחר שהקונגרס של המדינה הכשיר את סוג הנישואים בהצבעת רוב של 14 בעד ו-12 נגד 5 ימים לפני כן.[64] חוק להכרה בנישואים חד-מיניים באידלגו אושר בקונגרס המדינה ב-14 במאי 2019 ונכנס לתוקף ב-11 ביוני. כמו כן, הצעת חוק להכשרת נישואים חד-מיניים אושרה בקונגרס באחה קליפורניה הדרומית ב-27 ביוני 2019, ונכנסה לתוקף יומיים לאחר מכן.[65]

הקונגרס של טלקסקלה העביר חוק להכשרת נישואים חד-מיניים בשטח המדינה ב-8 בדצמבר 2020. נישואים חד-מיניים אושרו גם על ידי קונגרס סינלואה ב-15 ביוני 2021 וסקטקס מאוחר יותר באותה שנה. הקונגרס של יוקטן העביר תיקון שמתיר הכרה בנישואים חד-מיניים ב-7 בספטמבר 2021 ותיקן חקיקה משנית כדי לאפשר זאת ב-1 במרץ 2022. הקונגרס של וראקרוס העביר חקיקה להכרה בנישואים מאותו מין ב-2 ביוני 2022, שלושה ימים לאחר שבית המשפט העליון של מקסיקו ביטל את הקוד האזרחי הקודם במדינה שאסר על סוג ההכרה.[66] מושל דורנגו הוציא צו שהחל להכיר בנישואים חד-מיניים במדינה ב-18 בספטמבר 2022.[67] הקונגרס של מדינת מקסיקו העביר חוק להכרה בנישואים חד-מיניים ב-11 באוקטובר 2022.[68] ב-25 באוקטובר 2022 הקונגרס של מדינת גררו העביר חקיקה להתרת נישואים חד-מיניים.[69] ב-26 באוקטובר 2022 הקונגרס של מדינת טמאוליפס העביר חוק להכשרת נישואים חד-מיניים ובכך, הפך את טמאוליפס למדינה האחרונה שנותרה להכשיר נישואים של זוגות מאותו המין כדי שסוג הנישואים יהפוך למוכר בכלל 31 המדינות של מקסיקו, מאז ההכשרה הראשונה של הנישואים בשנת 2010 במחוז הפדרלי של מקסיקו סיטי.[70]

הורות ואימוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוגות חד-מיניים נשואים אינם רשאים לאמץ ילדים בכלל 31 מדינות מקסיקו נכון לאוקטובר 2023, בניגוד לזוגות נשואים מהמין השני. עם זאת, במשך השנים מאז תחילת העשור השני של המאה ה-21, בדומה להכשרה של נישואים בין זוגות מאותו מין, אימוץ (משותף וחורג) של ילדים על ידי זוגות חד-מיניים הוכשר ב-21 מדינות שונות, בהן: אגואסקליינטס, באחה קליפורניה, באחה קליפורניה הדרומית, דורנגו, קמפצ'ה, צ'יאפס, צ'יוואווה, קואווילה, קולימה, אידלגו, חליסקו, מיצ'ואקאן, מורלוס, נאיאריט, נואבו לאון, פואבלה, קרטרו, קינטנה רו, סן לואיס פוטוסי, טמאוליפס ווראקרוס לצד המחוז הפדרלי של עיר הבירה מקסיקו סיטי. 10 המדינות הנותרות של מקסיקו: סקטקס, יוקטן, טלקסקלה, טבסקו, סונורה, סינלואה, ואחאקה, מקסיקו, גררו וגואנחואטו אינן מכירות באימוץ ילדים (משותף או חורג) על ידי זוגות חד-מיניים, אך מכירות בנישואים חד-מיניים בשטחן.

מעמד משפטי של אימוץ ילדים על ידי זוגות חד-מיניים במדינות מקסיקו:
  קיימת הכרה באימוץ (משותף וחורג) על ידי זוגות חד-מיניים
  קיימת הכרה בנישואים בין זוגות מאותו מין אבל לא באימוץ ילדים

מקסיקו סיטי, בדומה להכשרה של נישואים חד-מיניים בשטחה, הפכה לישות הפדרלית הראשונה במדינה שהכשירה אימוץ ילדים על ידי זוגות חד-מיניים במרץ 2010, לאחר שחוק הנישואים החד-מיניים שלה נכנס לתוקף. ב-24 בנובמבר 2011 ביטל בית המשפט העליון של קואווילה את החוק של המדינה שאסר עד לאותה העת על גישה לאימוץ ילדים על ידי זוגות חד-מיניים.[71] עם זאת, המדינה נענתה לפסיקה ועיגנה את סוג האימוץ בחקיקה (דה יורה) רק בפברואר 2014. לדברי המערכת הלאומית לפיתוח משפחה מקיף (אנ') של מדינת צ'יוואווה, המשרד להגנת הילדים והמשפחה במדינה מבצע את אותו הליך אימוץ ילדים עבור כלל הזוגות שמעוניינים לאמץ ללא התייחסות לנטייתם המינית.[72]

ב-11 באוגוסט 2015 קבע בית המשפט העליון של מקסיקו, בהחלטת רוב של 9 בעד ומתנגד 1, כי האיסור בחוק של מדינת קמפצ'ה לאפשר לזוגות חד-מיניים לאמץ ילדים איננו חוקתי.[73] הפסיקה יצרה תקדים חוקתי, שקבע כי כלל האיסורים המשפטיים במקסיקו לאפשר גישה להליכי אימוץ ילדים לזוגות חד-מיניים אינם חוקתיים. ב-23 בספטמבר 2016 בית המשפט העליון הוסיף קביעה נוספת לפסק הדין לאחר שהוציא פסיקה ארצית שחייבה מאתה ואילך את כל שופטי בתי המשפט בערכאות הנמוכות במדינה לפסוק לטובת זוגות חד-מיניים שיבקשו גישה להליך אימוץ ילדים. קמפצ'ה ביטלה את האיסור המשפטי שלה למתן גישה לזוגות חד-מיניים לאמץ ילדים בחוק בשטחה שלושה ימים לאחר מכן.[74]

קולימה, מיצ'ואקאן ומורלוס הכשירו אימוצים חד-מיניים בחוק בשטחן לאחר חקיקת חוקי ההכרה בנישואים בקרב זוגות מאותו המין שלהן במאי 2016. בספטמבר 2016, הודיע ראש סוכנות האימוץ של וראקרוס כי זוגות חד-מיניים רשאים לאמץ ילדים במשותף במדינה.[75] בפברואר 2017 ואפריל 2017, ראשי סוכנויות האימוץ של באחה קליפורניה וקרטרו הצהירו על עמדה זהה בהתאמה, ואישרו כי זוגות חד-מיניים רשאים לאמץ באופן חוקי בשטחן. בעקבות פסיקת בית המשפט העליון של מקסיקו ב-11 ביולי 2017 שביטלה את האיסור המשפטי על הכרה בנישואים חד-מיניים במדינת צ'יאפס, גורמים בממשלת המדינה אישרו כי זוגות חד-מיניים רשאים לאמץ ילדים, כפי זוגות מהמין השני.[76] באותה שנה, גורמים מדיניים בפואבלה אישרו באופן דומה כי זוגות חד-מיניים רשאים לאמץ, לאחר פסיקת בית המשפט העליון באוגוסט 2017 שביטלה את איסור ההכרה המשפטית בנישואים בקרב זוגות מאותו מין שהיה קיים במדינה.

בתחילת 2018, נשיא בית המשפט העליון של מדינת אגואסקליינטס, חואן מנואל פונס סאנצ'ז, הצהיר כי לא קיים חוק שמונע מזוגות חד-מיניים לגשת לאימוץ ילדים בשטח המדינה. ההצהרה שלו צוטטה בהמשך על ידי מספר מחוקקים בקונגרס של אגואסקליינטס וחברים בממשלת המדינה.[77]

במאי 2019, בפסק דין פה אחד, קבע בית המשפט העליון של מקסיקו כי שלילת הזכות מזוג מאותו מין לרשום את ילדיו במרשם האוכלוסין היא בלתי חוקתית. בתיק הזה, שמקורו באגואסקליינטס, זוג נשים לסביות הגיש בקשה בשנת 2015 לרשום את ילדן שזה עתה נולד עם שמות המשפחה של שתי האימהות, מעשה שמרשם האוכלוסין סירב לעשות מכיוון שהיו זוג מאותו המין ולא מהמין השני. בית המשפט העליון קבע כי הסירוב פגע ב-"זכויות היסוד של שוויון ואי-אפליה, בזכות זהות המיעוטים ועיקרון האינטרס שלהם וכן בזכות להגנה על ארגון ופיתוח המשפחה".[78]

אימוץ משותף על ידי זוגות חד-מיניים הפך לחוקי בסן לואיס פוטוסי ואידלגו במאי ויוני 2019 בהתאמה לאחר חקיקת חוקים להכשרת נישואים חד-מיניים בשטחן על ידי הקונגרסים של המדינות.[79][80] אימוץ על ידי זוגות חד-מיניים הוכשר בקינטנה רו על ידי הקונגרס של המדינה באוגוסט 2022 ובבאחה קליפורניה הדרומית בנובמבר 2022.[81][82] במשך השנים דווח כי זוגות חד-מיניים רשאים גם כן לגשת להליכי אימוץ ילדים בחליסקו, נואבו לאון ודורנגו.[83][84][85]

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 באפריל 2003, הפרלמנט של מקסיקו, קונגרס האיחוד, העביר פה אחד את החוק הפדרלי למניעת וביטול אפליה, שכלל מאתה ואילך נטייה מינית (העדפות מיניות) כקטגוריה מוגנת. החוק, שנכנס לתוקף ב-11 ביוני 2003 לאחר פרסומו בכתב העת הרשמי של הפדרציה, יצר את הרשות הממשלתית - המועצה הלאומית למניעת אפליה (CONAPRED) כדי לאכוף אותו שמהווה חלק ממשרד הפנים של מקסיקו ובעלת אישיות משפטית.[86] סעיף 4 לחוק מגדיר אפליה באומרו:

"כל הבחנה, הדרה או הגבלה המבוססת על מוצא אתני או לאומי, מין, גיל, מוגבלות, מצב חברתי או כלכלי, בריאות, הריון, שפה, דת, דעה, העדפות מיניות, מעמד אזרחי או כל דבר אחר, הפוגעים בהכרה או בהנאה או זכויות ושוויון אמיתי במונחים של הזדמנויות לאנשים".

סעיף 9 לחוק מגדיר "התנהגות מפלה" באומרו:

"מניעת גישה לחינוך ציבורי או פרטי, איסור בחירה חופשית של תעסוקה, הגבלת גישה, קביעות או קידום בתעסוקה, שלילה או הגבלת מידע על זכויות רבייה, שלילת שירותים רפואיים, מניעת השתתפות בארגונים אזרחיים, פוליטיים או כל סוג אחר של ארגונים, מימוש זכויות קניין, פגיעה, לעג או קידום אלימות באמצעות הודעות ותמונות המוצגות באמצעי תקשורת, מניעת גישה לביטוח לאומי והטבותיו, מניעת גישה לכל שירות ציבורי או מוסד פרטי המספק שירותים לציבור, הגבלת חופש התנועה, ניצול או טיפול בצורה פוגענית או משפילה, הגבלת השתתפות בפעילויות ספורט, בילוי או תרבות, הסתה לשנאה, אלימות, דחייה, לעג, השמצה, לשון הרע, רדיפה או הדרה, קידום או התענגות על רקע התעללות פיזית או פסיכולוגית על סמך מראה גופני או לבוש, דיבור, גינונים או התייחסות גלויה להעדפות מיניות".

על פי הסקר הלאומי הראשון בנושא אפליה שבוצע במקסיקו בשנת 2005 על ידי המועצה הלאומית למניעת אפליה, 48 אחוז מהמקסיקנים שרואיינו ציינו שהם "לא יאפשרו להומוסקסואל לגור בביתם", 95 אחוז מההומוסקסואלים שרואיינו ציינו שבמקסיקו "קיימת אפליה נגדם", 4 מתוך 10 הצהירו שהם "היו קורבן למעשי הדרה", מעל למחצית הצהירו שהם "מרגישים דחויים" ו-6 מתוך 10 חשו כי "האויב הגרוע ביותר שלהם הוא יחס החברה".

חוקים לאיסור פשעי שנאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעמד משפטי של חוקים לאיסור פשעי שנאה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית במדינות מקסיקו:
  קיים חוק מדיני לאיסור על פשעי שנאה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית
  לא קיים חוק מדיני לאיסור על פשעי שנאה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית

חוקים לאיסור פשעי שנאה שמכירים במניעים של העדפות מיניות או מגדריות כגורמים מחמירים במתן פסקי דין לפושעים, הועברו במשך השנים בבירה מקסיקו סיטי וב-16 מדינות שונות, בהן: אגואסקליינטס, באחה קליפורניה הדרומית, קולימה, קואווילה, גררו, חליסקו, מיצ'ואקאן, נאיאריט, פואבלה, קרטרו, סן לואיס פוטוסי, סינלואה, סונורה, טלקסקלה, וראקרוס וסקטקס.

תיקון חוקתי 2011[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 תוקנה החוקה של מקסיקו כדי לאסור אפליה במפורש בתוכן שלה על רקע נטייה מינית, תיקון שהחליף את העילה הקודמת של "העדפות" שהייתה נוכחת בסעיף והוגדרה לעיתים קרובות כ-"מעורפלת" בכל הנוגע להגנה מפני אפליה על רקע נטייה מינית.[87][88] התיקון החוקתי דרש אשרור על ידי לפחות 16 ישויות פדרליות (כחצי מתוך 32 הישויות הפדרליות של מקסיקו) כדי להיחקק. 20 המדינות: אגואסקליינטס, באחה קליפורניה הדרומית, קמפצ'ה, צ'יאפס, צ'יוואווה, קואווילה, קולימה, דורנגו, גררו, מקסיקו, מיצ'ואקאן, נאיאריט, קרטרו, קינטנה רו, סן לואיס פוטוסי, סונורה, טבסקו, טמאוליפס, וראקרוס וסקטקס אשרר את התיקון. בכך, מקסיקו הפכה למדינה השנייה באמריקה הלטינית, אחרי אקוודור משנת 2008, שהחלה לספק הגנה חוקתית מפני אפליה עבור נטייה מינית. מאז, סעיף 1 לחוקת מקסיקו קובע באומרו כי:

"כל צורה של אפליה, המבוססת על מוצא אתני או לאומי, מין, גיל, מוגבלויות, מעמד חברתי, מצבים רפואיים, דת, דעות, נטייה מינית, מצב משפחתי או כל צורה אחרת, הפוגעת בכבוד האדם או מבקשת לבטל או להפחית את הזכויות והחירויות של האנשים אסורה".

חוקים לאיסור אפליה לפי מדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעמד משפטי של חוקים לאיסור אפליה על רקע נטייה מינית, מגדר או זהות מגדרית במדינות מקסיקו:
  איסור על אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית
  איסור על אפליה על רקע נטייה מינית ומגדר
  לא קיים איסור על אפליה על רקע נטייה מינית, מגדר או זהות מגדרית

רוב מדינות מקסיקו חוקקו לאורך השנים חוקים מקומיים ברמת המדינה שאסרו על אפליה על בסיס נטייה מינית או מגדר בקרב אזרחים בשטחן או על בסיס העילה של זהות מגדרית עבור הגנה משפטית מפורשת על טרנסג'נדרים, בהן:

מדינות שאסרו בחוק בשטחן על אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

20 מדינות ועיר הבירה: אגואסקליינטס, באחה קליפורניה, באחה קליפורניה הדרומית, קמפצ'ה, קואווילה, דורנגו, גררו, אידלגו, חליסקו, הבירה מקסיקו סיטי, מיצ'ואקאן, מורלוס, נאיאריט, נואבו לאון, ואחאקה, פואבלה, קינטנה רו, סינלואה, סונורה, טלקסקלה ויוקטן.

מדינות שאסרו בחוק בשטחן על אפליה על רקע נטייה מינית ומגדר, אך לא על רקע זהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

10 מדינות: צ'יאפס, צ'יוואווה, קולימה, גואנחואטו, קרטרו, סן לואיס פוטוסי, טבסקו, טמאוליפס, וראקרוס וסקטקס.

מדינות שלא אסרו בחוק בשטחן על אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה אחת: מקסיקו.

איסור דברי שטנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית המשפט העליון של מקסיקו קבע בפסיקה בשנת 2013 ששתי מילות הסלנג המקסיקניות "פונאל" ו-"מריקונין" שמשמשות ככינוי גנאי נגד הומוסקסואלים, אינן מוגנות כחופש ביטוי על פי חוקת מקסיקו ובכך, מי שהמילים הללו הופנו נגדם רשאים להגיש תביעה עבור פיצויים מהעבריינים על נזקים מוסריים שנגרמו להם.[89]

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדיניות של הכוחות המזוינים של מקסיקו בנושא נטייה מינית היא מעורפלת, וכתוצאה מכך מותירה את הגישה לשירות צבאי של חיילים הומוסקסואלים, לסביות וביסקסואלים מוצהרים בסימן שאלה. רשמית, לא קיים חוק או מדיניות שמונעת במפורש מחיילים הומוסקסואלים, לסביות וביסקסואלים לשרת, ומועמדים לשירות ביטחון אינם נחקרים בנושא. אולם, בפועל, חיילים הומוסקסואלים, לסביות וביסקסואלים דווחו כמי שנתונים להטרדה חמורה על רקע נטייתם המינית בצבא המקסיקני לאורך השנים ולעיתים קרובות הודחו מהשירות שלהם על רקע הסוגיה.[90] הנחיה שניתנה בשנת 2003 תיארה פעולות "המנוגדות למוסר או לנימוסים טובים בתפקיד הצבאי ומחוצה לו" כהתנהגות "בלתי הולמת חמורה" שמצדיקה "פעולה משמעותית נגדה" בצבא המקסיקני. התייחסויות אחרות למוסריות בשירות הצבאי נמצאות במספר רב של מסמכים צבאיים, מה שמותיר מקום לפרשנות לגבי הומוסקסואליות. למרות שלא נודעה עמדה ברורה מההנהגה הצבאית לאורך השנים כלפי הנושא, מספר גנרלים מקסיקנים לשעבר הסכימו עם הקביעה שחיילים הומוסקסואלים לרוב הודחו משירותם הצבאי באמצעות עידוד יציאה מהצבא או הודחו בחוסר כבוד.[91] נכון לדברי דיווחים שפורסמו בשנת 2018, לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בגלוי בכוחות המזוינים של מקסיקו.[92]

זהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 במרץ 2004, נכנסו לתוקף תיקונים לקוד האזרחי של הבירה מקסיקו סיטי כדי לאפשר לאנשים טרנסג'נדרים בעלי דיספוריה מגדרית לשנות את מגדרם ואת שמם בתעודות הלידה שלהם.[93] בספטמבר 2008, הקונגרס של מקסיקו סיטי אישר הצעת חוק בהצבעת רוב של 37 בעד ו-17 נגד שהקלה על הליך שינוי שמם החוקי של טרנסג'נדרים בעיר.[94] ב-13 בנובמבר 2014 אישר הקונגרס פה אחד (46 מחוקקים) חוק לזהות מגדרית.[95] על פי החוק החדש, טרנסג'נדרים שמעוניינים לשנות את מגדרם המשפטי רשאים לעשות זאת על ידי הודעה למרשם האוכלוסין שהם מעוניינים לשנות את המגדר שהוקצה בתעודת הלידה שלהם, כאשר דרישה של העברת ניתוח להתאמה מגדרית, טיפולים פסיכותרפיים או כל סוג אחר של אבחון בנושא לא ידרשו עוד עבור הכרה משפטית בשינוי מגדר. החוק נכנס לתוקף בתחילת 2015. עד סוף שנת 2018, כ-3,481 טרנסג'נדרים מקסיקנים בבירה השתמשו בהנחיות החוק החדש (2,388 נשים טרנסג'נדריות ו-1,093 גברים טרנסג'נדרים).[96]

מעמד משפטי של שינוי מגדר בקרב טרנסג'נדרים במדינות מקסיקו:
  קיימת הכרה משפטית בשינוי מגדר
  לא קיימת הכרה משפטית בשינוי מגדר

נכון לאוקטובר 2023, כ-20 מדינות נוספות במקסיקו הלכו בעקבות עיר הבירה בהעברה של הכרה משפטית בשינוי מגדר בקרב טרנסג'נדרים בעלי דיספוריה מגדרית בשטחן, בהן: מיצ'ואקאן (2017), נאיאריט (2017), קואווילה (2018), אידלגו (2019), סן לואיס פוטוסי (2019), קולימה (2019), באחה קליפורניה (2019), ואחאקה (2019), טלקסקלה (2019), צ'יוואווה (2019), סונורה (2020), חליסקו (2020, עברה קודיפיקציה ב-2022), קינטנה רו (2020), פואבלה (2021), באחה קליפורניה הדרומית (2021), מקסיקו (2021), מורלוס (2021), סינלואה (2022), סקטקס (2022) ודורנגו (2023). בכלל המדינות, ניתוח להתאמה מגדרית לא נדרש עבור הכרה משפטית בשינוי מגדר.

באוגוסט 2018 שופט פדרלי בטמאוליפס הורה על שינוי המגדר בתעודת הלידה של אישה טרנסג'נדרית במדינה.[97] באוקטובר 2018 קבע בית המשפט העליון של מקסיקו כי איסור על טרנסג'נדרים לשנות את מגדרם המשפטי במסמכים רשמיים מהווה הפרה של זכויות חוקתיות, פסיקה שנוצרה בעקבות מקרה של אדם טרנסג'נדר ממדינת וראקרוס שנשללה ממנו הגישה לשינוי שמו ומגדרו בתעודת הלידה שלו ללא פסק דין שיפוטי קודם לכן.[98][99] כמו כן, בית המשפט העליון פסק במאי 2019 כי "הזכות להגדרה עצמית של זהות מגדרית היא זכות אדם יסודית". בתיק הזה, היה מעורב אדם טרנסג'נדר ממדינת חליסקו שנשללה ממנו הזכות לשנות את מגדרו המשפטי בתעודת הלידה שלו.[100][101]

מגדר שלישי / א-בינארי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – בינאריות מגדרית, מגדר שלישי, ג'נדרקוויר

בפברואר 2022, מקסיקו הנפיקה את הסמן המגדרי הא-בינארי הראשון בתעודת לידה בעקבות פסיקת בית משפט.[102] ביולי 2022 מזכירות משרד הפנים של מקסיקו (אנ') הנפיקה את קוד מרשם האוכלוסין הייחודי (אנ') הא-בינארי הראשון מסוגו במדינה בעקבות פסיקת בית משפט.[103] בנובמבר 2022, הקונגרס של מדינת אידלגו הצביע פה אחד להכרה משפטית בזהות מגדרית א-בינארית.[104]

במאי 2023 נוספה לדרכון המקסיקני אפשרות זמינה לסימון מגדר שלישי תחת האות "X" לצד אפשרות סמני המגדר של זכר ונקבה.[105][106]

טיפול המרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לאוקטובר 2023, החל משנת 2022 בקונגרס האיחוד (הפרלמנט המקסיקני) תלויה ועומדת הצעת חוק לאיסור משפטי בפריסה ארצית של תרגול הטכניקות הפסאודו-מדעיות של טיפול המרה עם עונשים צפויים של עד 12 שנות מאסר לכל מי שימצע מתרגל אותן באחרים או מקדם אותן. ב-11 באוקטובר 2022, הסנאט המקסיקני (הבית העליון) העביר את הצעת החוק בהצבעת רוב של 69 בעד ו-16 מתנגדים. לאחר מכן הצעת החוק נשלחה לקונגרס הנבחרים (הבית התחתון) להמשך הליך החקיקה.[107]

מעמד משפטי של טיפול המרה במדינות מקסיקו:
  קיים איסור משפטי על ביצוע וקידום של טיפול המרה
  לא קיים איסור משפטי על ביצוע וקידום של טיפול המרה

עם זאת, לאורך השנים על אף היעדר ההפללה בפריסה ארצית של ביצוע וקידום של טיפול המרה, כ-15 מדינות מקסיקו לצד עיר הבירה העבירו איסור משלהן ברמה המדינית על איסור משפטי של ביצוע וקידום התרגול הפסאודו-מדעי, בהן:

  1. מקסיקו סיטי (31 ביולי 2020)
  2. מקסיקו (20 באוקטובר 2020)
  3. באחה קליפורניה הדרומית (28 ביוני 2021)
  4. יוקטן (25 באוגוסט 2021)
  5. סקטקס (25 באוגוסט 2021)
  6. קולימה (28 בספטמבר 2021)
  7. טלקסקלה (19 באוקטובר 2021)
  8. ואחאקה (11 בנובמבר 2021)
  9. חליסקו (6 באפריל 2022)
  10. באחה קליפורניה (26 במאי 2022)
  11. פואבלה (2 ביוני 2022)
  12. אידלגו (7 ביוני 2022)
  13. סונורה (6 בדצמבר 2022)
  14. נואבו לאון (21 בדצמבר 2022)
  15. קרטרו (29 ביוני 2023)
  16. סינלואה (27 ביולי 2023)

תרומת דם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2012 אושרו תקנות בריאות חדשות שמתירות מאתה ואילך לגברים הומוסקסואלים וביסקסואלים לתרום דם בדומה לתקנות שנדרשות מתורמים הטרוסקסואלים ללא הגבלות נוספות. התקנות פורסמו ביומן הרגולטורי של מקסיקו בחודש אוקטובר ונכנסו לתוקף ב-25 בדצמבר 2012.[108]

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקסיקו קיימת סצנת להט"ב משגשגת בערים ובאתרי הנופש הגדולים במדינה. מוקד ידוע של חברי קהילת הלהט"ב המקסיקנית הוא בבירה מקסיקו סיטי בשכונת זונה רוסה (אנ') (באנגלית: Zona Rosa) שבה קיימים למעלה מ-50 ברים הומוסקסואלים ומועדוני להט"ב, לצד חיי לילה מפותחים ומרכזי קניות רבים.[109] מסביב לבירת המדינה, נוכחת תרבות להט"ב משמעותית במדינת מקסיקו,[110] אף על פי שישנם משקיפים שטוענים כי חיי להט"ב מקסיקנים מפותחים יותר בעיר השנייה בגודלה במקסיקו, גוודלחרה. מוקדים אחרים כוללים את עיר הגבול טיחואנה,[111] צפון העיר מונטריי,[112] הערים המרכזיות פואבלה ולאון,[113][114] ועיר הנמל הגדולה וראקרוס.[115] תיירות הלהט"ב הענפה במקסיקו (בדגש על הערים פוארטו ואיארטה וקנקון) מושכת את תשומת הלב הלאומית לנוכחות ההומוסקסואלית במדינה. בעקבות זאת, בקרב הטרוסקסואלים רבים, בילויים בפאבים ומועדונים הומוסקסואלים הפכו לפופולרים במשך השנים, אף על פי משיכתם המינית למין השני.

מצעד הגאווה במקסיקו סיטי שמשך בשיאו מעל חצי מיליון משתתפים בשנת 2010

בשנת 1979 התקיים בבירה מקסיקו סיטי מצעד הגאווה הראשון במדינה בו השתתפו למעלה מ-1,000 מפגינים. מאז, המצעד נערך בכל חודש יוני עם הדגשת נושאים שונים בהם הבאת נראות למיעוטים מיניים, העלאת המודעות לגבי מאבק במחלת ה-איידס/HIV, הוקעת לסבופוביה, הומופוביה, טרנספוביה וביפוביה ויצירת מדיניות ציבורית שכללה בין השנים קריאה להכרה משפטית באיחודים אזרחיים בין זוגות חד-מיניים, הכשרת נישואים חד-מיניים, אימוץ על ידי זוגות חד-מיניים וסוגיות נוספות של זכויות להט"ב. על פי המארגנים, במהדורת המצעד בעיר בשנת 2009, השתתפו למעלה מ-350,000 איש (100,000 יותר מקודמו),[116] ו-500,000 איש ב-2010.[117] בשנת 2003, נערך בעיר מצעד גאווה שהוקדש עבור סוגיות לסביות בלבד. בגוודלחרה, נערכים מצעדי גאווה בכל חודש יוני מאז 1996.[118] הערים: טיחואנה, פואבלה, וראקרוס, חלפה, קוארנבקה, טוסטלה גוטיירס, אקפולקו, צ'ילפנסינגו ומרידה ידועות גם כן בהיותן מארחות גדולות של פסטיבלי להט"ב מדי שנה.[119][120][121][122][123]

אלימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שהומוסקסואליות הפכה לחוקית במקסיקו עוד בשנת 1871, להט"ב מקסיקנים היוו מטרה להעמדות לדין במשך השנים על רקע זהותם באמצעות שימוש בקודים משפטיים שהסדירו מה הן "התקפות על מוסר ומנהגים טובים". מאז תחילת העשורים הראשונים של המאה ה-21, היו דיווחים על אלימות נגד להט"ב במדינה, שכללה מקרי רצח גלויים של הומוסקסואלים בבירה מקסיקו סיטי וטרנסג'נדרים במדינת צ'יאפס הדרומית. פעילי זכויות להט"ב מקומיים מאמינים שלעיתים קרובות אירועים אלו נותרים בלתי פתורים, ומאשימים את המשטרה בחוסר עניין בחקירתם ובהנחה שהומוסקסואלים "אחראים בצורה כל שהיא להתקפות נגדם".

בשנת 2007 הצהיר אמיליו אלוורז איקאזה לונגוריה שכיהן כיו"ר ועדת זכויות האדם של מקסיקו סיטי דאגה רבה מכך שלמקסיקו סיטי קיים את המעמד הגרוע ביותר של פשעי שנאה מרקע הומופובי במדינה, עם 137 פשעים כאלה שדווחו בין השנים 1995 ל-2005. העיתונאי והסופר פרננדו דל קולדו, מחבר הספר "הומופוביה, שנאה, פשע וצדק 1995–2005", הצהיר שבמהלך העשור שנסקר בספר שלו, בוצעו במקסיקו 387 פשעי שנאה ממניע של הומופוביה שמתוכם, 98 אחוזים נותרו ללא הגשת כתב אישום נגד הפושעים. דל קולדו הצהיר בנוסף כי לדברי ועדת האזרחים נגד פשעי שנאה בגלל הומופוביה (CCCOH), שלושה הומוסקסואלים מקסיקנים נרצחים מדי חודש במדינה. דל קולדו ציין שבין 1995 ל-2005 נרצחו 126 הומוסקסואלים במקסיקו סיטי. מתוכם, 75 אחוז מגופות הקורבנות זוהו על ידי משפחותיהם ונקברו על ידן, ב-10 אחוז מהמקרים המשפחות זיהו את הקורבן אך לא קיבלו את גופתו ו-5 האחוזים הנותרים של גופות הקורבנות לא זוהו מעולם. אלחנדרו בריטו למוס, מנהל העיתון "Letra S" טען בשנת 2007 שרק 4 אחוזים מההומוסקסואלים, הלסביות והטרנסקסואלים המקסיקנים שסובלים מאפליה מביאים את תלונותיהם בפני הרשויות, באומרו "למרות חומרת התוקפנות שסבלו, רוב ההומוסקסואלים, הלסביות והטרנסקסואלים מעדיפים לשתוק לגבי מה שקרה ולהישאר מבודדים מחשש שיתקפו אותם שוב על רקע זהותם".

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפוליטיקאית פטריה חימנז (אנ') שנבחרה לכהן בבית הנבחרים בשנת 1997 (הבית התחתון של הפרלמנט המקסיקני) ובכך, הפכה לאדם ההומוסקסואל הראשון במקסיקו שנבחר לכהן בפרלמנט המדינה, ובאמריקה הלטינית בכלל

בבחירות 1997 (אנ') לפרלמנט המקסיקני (אנ') (קונגרס האיחוד) פטריה חימנז הפכה לחברה הלסבית הגלויה הראשונה בבית הנבחרים (הבית התחתון) ובכך, הפכה לאדם ההומוסקסואל הראשון במקסיקו שנבחר לכהן בפרלמנט המדינה, ובאמריקה הלטינית בכלל. במשך השנים לאחר מכן, פעיל זכויות הלהט"ב דייוויד סאנצ'ז קמאצ'ו נבחר גם כן לכהן בבית הנבחרים בשנת 2006 לאחר שכיהן קודם לכן בקונגרס של מקסיקו סיטי (שהיה ידוע בשנים 1988–1993 כאספה המחוקקת של המחוז הפדרלי). בבחירות 2009 לפרלמנט המקסיקני, כ-38 מועמדים שהוגדרו כלהט"ב בגלוי התמודדו כנציגים ממגוון מפלגות פוליטיות שונות. עם זאת, רק המועמדת אנוה אורנגה הצליחה להיבחר, פוליטיקאית לסבית שבשנת 2000 קידמה את הליך ההכשרה של איחודים אזרחיים בקרב זוגות חד-מיניים בקונגרס של מקסיקו סיטי לאחר שהציעה הצעת חוק בנושא שעברה 6 שנים מאוחר יותר בפעם החמישית שבה הוצעה בקונגרס והתירה לזוגות חד-מיניים גישה לזכויות ירושה ופנסיה.

בגוודלחרה, העיר השנייה בגודלה במקסיקו, בשנת 2009 הפך מיגל גלאן לפוליטיקאי ההומוסקסואל הגלוי הראשון שהתמודד על ראשות העיר.[124] במהלך מסע הבחירות שלו, גלאן היווה מטרה להערות הומופוביות שונות, בעיקר מצד יריבו ממפלגת השמאל-מרכז של הירוקים (אנ') גמליאל רמירז. רמירז כינה בנוסף מנהגים הומוסקסואלים כ-"חריגים" והצהיר שיש להוציא אותם מחוץ לחוק. עם זאת, יום למחרת רמירז פרסם התנצלות בכתב לאחר שמפלגתו גינתה את הצהרותיו.[125] למרות ההפסד שלו בבחירות, גלאן קיבל כ-7,122 קולות.[126]

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2019, האגודה הלאומית למסחר ותיירות להט"ב של מקסיקו ("Cancotur") הצהירה כי תיירות להט"ב במקסיקו גדלה בהתמדה עד 8% מדי שנה, בעוד שהיעדים עם הדירוג הטוב ביותר עבור תיירי להט"ב במדינה כללו לדברי האגודה את: עיר הבירה מקסיקו סיטי, פוארטו ואיארטה, קנקון, ואחאקה, פואבלה, קואווילה ומורלוס.[127][128]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (מאז 1871)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים (18) (מאז 1871)
חוקים נגד אפליה בתעסוקה (מאז 2003 בחוק, מאז 2011 באופן חוקתי)
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים (מאז 2003 בחוק, מאז 2011 באופן חוקתי)
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שטנה) (מאז 2003 בחוק, מאז 2011 באופן חוקתי)
חוקים נגד אפליה הכוללים זהות מגדרית / (קיימים ב-21 ישויות פדרליות בלבד)
נישואים חד-מיניים (מאז 2010 באזורים מסוימים, מאז 2022 בפריסה ארצית)
הכרה בזוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור) (מאז 2007 באזורים מסוימים, מאז 2022 בפריסה ארצית)
אימוץ משותף על ידי זוגות חד-מיניים / (קיימת הכרה ב-22 ישויות פדרליות בלבד)
אימוץ ילד חורג בקרב זוגות חד-מיניים / (קיימת הכרה ב-22 ישויות פדרליות בלבד)
גישה להפריה חוץ-גופית בקרב זוגות לסביות
הכרה משפטית בשינוי מגדר / (קיימת הכרה ב-21 ישויות פדרליות בלבד)
לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בצבא אין נתונים
הכרה במגדר שלישי במסמכי זהות רשמיים (מאז 2023)
איסור על ביצוע טיפול המרה בחוק / (קיים ב-16 ישויות פדרליות בלבד, איסור בפריסה ארצית בהמתנה)
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאים לתרום דם (מאז 2012)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Muxes: gender-fluid lives in a small Mexican town". The Guardian (באנגלית בריטית). 2017-10-27. ISSN 0261-3077. נבדק ב-2023-10-28.
  2. ^ LGBTQ History: Mexico, glbtqarchive
  3. ^ Pacific News Service > News > Election of Gay Legislator Marks Major Shift in Land of Machismo, web.archive.org, ‏2008-01-03
  4. ^ Tony, The shrewdness of Mexican women, MexConnect, ‏2020-07-10 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ [https://web.archive.org/web/20140330171100/http://mexico.cnn.com/nacional/2013/11/14/senadores-proponen-legalizar-el-matrimonio-gay-en-todo-mexico Senadores proponen legalizar el matrimonio gay en todo M�xico - Nacional - CNNMexico.com], web.archive.org, ‏2014-03-30
  6. ^ Emplaza juez a reformar leyes para bodas gay, Expreso, ‏2017-01-28 (בספרדית)
  7. ^ glbtq >> blogs >> Mexico's Supreme Court Effectively Legalizes Same-Sex Marriage Nationwide, web.archive.org, ‏2015-06-23
  8. ^ Ariel Crespo, Mexico President backs same-sex marriage nationwide, CNN, ‏2016-05-17 (באנגלית)
  9. ^ "Mexican congressional committee rejects Pena Nieto's bid to legalize gay marriage". Reuters (באנגלית). 2016-11-10. נבדק ב-2023-10-21.
  10. ^ Mexico: President-Elect Lopez Obrador and his Morena Party Secure Congressional Control, Stratfor
  11. ^ Mexico City Approves Same Sex Unions - OhmyNews International, web.archive.org, ‏2009-11-20
  12. ^ A Milestone in Mexico City, query.nytimes.com (באנגלית)
  13. ^ Latin American Herald Tribune - Mexico City Lawmakers to Consider Gay Marriage, web.archive.org, ‏2018-07-14
  14. ^ Anodis :: Preparan dictamen de matrimonio entre personas del mismo sexo, web.archive.org, ‏2009-12-15
  15. ^ El Universal - - Proyecto de matrimonio gay “divorcia” a la ALDF, web.archive.org, ‏2013-10-19
  16. ^ El Universal - - PAN amaga con impedir bodas gay, web.archive.org, ‏2013-10-19
  17. ^ DEMOS, Desarrollo de Medios, S. A. de C.V, La Jornada: Rechaza ALDF referéndum para bodas gay, www.jornada.com.mx, ‏2009-12-18 (ב־Mexican Spanish)
  18. ^ BBC News - Mexico City backs gay marriage in Latin American first, web.archive.org, ‏2009-12-22
  19. ^ Mexico City enacts region's 1st gay marriage law - World news - msnbc.com, web.archive.org, ‏2010-01-02
  20. ^ Mexico City law allowing same-sex unions takes effect - CNN.com, web.archive.org, ‏2010-03-07
  21. ^ Mexico City moves to legalize same-sex marriage - Los Angeles Times, web.archive.org, ‏2019-10-27
  22. ^ Mexico court upholds gay marriage law | Reuters, web.archive.org, ‏2016-01-16
  23. ^ Staff Reporter, Mexican state approves gay civil unions, The Mail & Guardian, ‏2007-01-13 (ב־)
  24. ^ New law propels gay rights in Mexico | The San Diego Union-Tribune, web.archive.org, ‏2011-07-19
  25. ^ Lesbian couple registers as Mexico's first same-sex civil union | Advocate.com, web.archive.org, ‏2014-05-29
  26. ^ IV Sesión, web.archive.org, ‏2015-02-27
  27. ^ Aprueba Campeche la Ley de Sociedades Civiles de Convivencia — La Jornada, web.archive.org, ‏2016-01-16
  28. ^ El Universal - Los Estados - Colima avala 'enlace conyugal' entre parejas gay, web.archive.org, ‏2013-07-07
  29. ^ Colima deroga, 13 meses después, artículo que excluía a parejas gay del matrimonio, www.proceso.com.mx (ב־)
  30. ^ Acuerdo PRD-PRI, clave para aprobar Libre Convivencia :: El Informador, web.archive.org, ‏2017-08-22
  31. ^ Jalisco, cuna de charros y tequila, da primer paso hacia el matrimonio gay - Nacional - CNNMexico.com, web.archive.org, ‏2013-11-03
  32. ^ MGR - the Mexico Gulf Reporter: Same sex civil unions now approved in Jalisco - but they won't be called marriage, web.archive.org, ‏2016-01-16
  33. ^ Invalida Corte Ley de Libre Convivencia del estado de Jalisco, web.archive.org, ‏2018-09-14
  34. ^ SCJN invalida Ley de Libre Convivencia en Jalisco - Aristegui Noticias, web.archive.org, ‏2018-09-14
  35. ^ Aprueban Código Familiar en Michoacán; no incluye matrimonios gay, ‏2015-09-07 (ב־Mexican Spanish)
  36. ^ PERIÓDICO OFICIAL DEL GOBIERNO CONSTITUCIONAL DEL ESTADO DE MICHOACÁN DE OCAMPO, web.archive.org
  37. ^ Periódico Oficial No. 2 Primera Sección, Enero 11 del 2017, (PDF)
  38. ^ Legalizan concubinato sin distinción de sexo en Veracruz, El Universal (בספרדית)
  39. ^ Jair García, Congreso Local ‘avala’ matrimonio igualitario, PalabrasClaras.mx, ‏2020-05-28 (ב־Mexican Spanish)
  40. ^ alcalorpolitico.com, Entran en vigor reformas al Código Civil; Congreso debe adecuar leyes, Al Calor Político (בספרדית)
  41. ^ Proceso » Anula gobernador de Quintana Roo dos bodas gay; lo acusan de homofóbico, web.archive.org, ‏2012-07-11
  42. ^ Matrimonio gay celebra su unión en QRoo - Los Estados - El Universal, web.archive.org, ‏2012-06-08
  43. ^ Aprueban matrimonios gay en Coahuila, vanguardia.com.mx, ‏2014-09-01 (ב־Mexican Spanish)
  44. ^ Aprueban adopción gay en Coahuila, web.archive.org, ‏2018-12-02
  45. ^ First Gay Couple Marries In Coahuila, Mexico, On Top Magazine (ב־)
  46. ^ Mexico state of Chihuahua officially approves same-sex marriage, web.archive.org, ‏2019-07-30
  47. ^ Acapulco holds mass gay wedding on beach - Raw Story, www.rawstory.com (באנגלית)
  48. ^ Se casan 20 parejas en boda colectiva de personas del mismo sexo en Guerrero | El Sur de Acapulco I Periódico de Guerrero, web.archive.org, ‏2015-07-11
  49. ^ Periodico Oficial, Organo Del Gobierno Del Estado De Nayarit, web.archive.org
  50. ^ Joe Jervis, MEXICO: Same-Sex Marriage Legalized In Jalisco State After Unanimous Ruling By Supreme Court, Joe.My.God., ‏2016-01-26 (באנגלית אמריקאית)
  51. ^ The Perchy Bird, Mexico: Campeche Becomes 7th State with Same-sex Marriage, The Perchy Bird, ‏2016-05-10 (באנגלית)
  52. ^ Ahora sí, Michoacán entre los 8 estados que permiten matrimonios igualitarios - Revolución 3.0 - Noticias, web.archive.org, ‏2019-07-15
  53. ^ DECRETO No. 103 Colima, Col., Sábado 11 de Junio del año 2016, periodicooficial
  54. ^ SCJN aprueba matrimonios gay en Chiapas, El Universal (בספרדית)
  55. ^ Matrimonio igualitario en Puebla respalda derechos de comunidad lésbico gay - 20minutos.com.mx, web.archive.org, ‏2017-08-06
  56. ^ SCJN avala matrimonios gay en Nuevo León, La Silla Rota, ‏2019-02-20 (בספרדית)
  57. ^ El Siglo de Durango, Legalizan matrimonio igualitario en Nuevo León, www.elsiglodedurango.com.mx, ‏2019-02-20 (בספרדית)
  58. ^ La Corte invalida definición del matrimonio en Aguascalientes; protege a uniones igualitarias - Proceso, web.archive.org, ‏2019-04-05
  59. ^ DOF - Diario Oficial de la Federación, web.archive.org, ‏2019-06-09
  60. ^ RECONOCIMIENTO DE MATRIMONIO CIVIL IGUALITARIO EN BAJA CALIFORNIA, ALECCIONADORA CONTRIBUCIÓN A LA DIVERSIDAD: SNDS-PRD, web.archive.org, ‏2017-11-06
  61. ^ Van 6 matrimonios igualitarios en Oaxaca durante 2018 | nvinoticias.com, web.archive.org, ‏2018-08-27
  62. ^ Por primera vez, en Oaxaca permitirán celebración de matrimonios gay, La Silla Rota, ‏2019-01-29 (בספרדית)
  63. ^ Avala Oaxaca matrimonio igualitario sin amparo, ORO :: Organización Radiofónica de Oaxaca, ‏2018-08-27 (בספרדית)
  64. ^ Periódico Oficial del Estado publica reformas sobre matrimonio igualitario, Pulso San Luis, ‏2017-03-22 (בספרדית)
  65. ^ Ana Guízar, El Registro Civil ya podrá realizar matrimonios igualitarios, El Sudcaliforniano | Noticias Locales, Policiacas, sobre México, Baja California Sur y el Mundo (בספרדית)
  66. ^ Isabel Zamudio, Veracruz aprueba matrimonio igualitario, Grupo Milenio, ‏2022-02-06 (ב־Mexican Spanish)
  67. ^ Durango aprueba el matrimonio igualitario mediante decreto, web.archive.org, ‏2022-09-20
  68. ^ Político MX, Estado de México aprueba el matrimonio entre personas del mismo sexo, Político MX, ‏2022-10-11 (בספרדית)
  69. ^ El Sol de Acapulco on Twitter: "#AlMomento #Guerrero | Guerrero se suma al reconocimiento del matrimonio igualitario. Con mayoría de votos, el Congreso local aprobó el proyecto de ley, convirtiéndose así en la trigésima primera entidad en reconocer la unión de parejas del mismo sexo. En bree más información. https://t.co/pWEVKKbjg9" / Twitter, web.archive.org, ‏2022-10-26
  70. ^ Milenio Digital, Aprueban matrimonio igualitario en todo México, Grupo Milenio, ‏2022-10-26 (ב־Mexican Spanish)
  71. ^ Ajuaa Punto Com Adopción gay será posible en Coahuila, web.archive.org, ‏2016-10-09
  72. ^ Omnia - Buscan 8 parejas gay casarse en Matrimonios Colectivos, web.archive.org, ‏2016-02-06
  73. ^ Mexican Supreme Court Strikes Down Gay Adoption Ban | Advocate.com, web.archive.org, ‏2015-08-13
  74. ^ Parejas del mismo sexo podrán adoptar en Campeche, EL DEBATE
  75. ^ Sin adoptar parejas del mismo género, web.archive.org, ‏2016-09-12
  76. ^ Gaspar Romero/ Corresponsal, Parejas gay en Chiapas podrán adoptar, acceder a la salud…, Excélsior, ‏2017-07-12 (ב־Mexican Spanish)
  77. ^ Reconoce Amézquita que parejas gay sí pueden adoptar en Aguascalientes – El Clarinete, ‏2018-03-29 (ב־Mexican Spanish)
  78. ^ Suprema Corte declara inconstitucional negar registro a niños con padres del mismo sexo | Desastre MX, web.archive.org, ‏2019-05-10
  79. ^ Redacción Desde Abajo, A partir de hoy Matrimonio Igualitario es oficial, DESDE ABAJO MX, ‏2019-06-10
  80. ^ quadratin.slp, Comunidad LGBTTTI se prepara para la adopción, Noticias de San Luis Potosí, ‏2019-05-17 (בספרדית)
  81. ^ Ana Flores, Quintana Roo: Personas LGBT+ podrán adoptar gracias a reforma, Homosensual, ‏2022-09-13 (ב־Mexican Spanish)
  82. ^ El Congreso de Baja California Sur avala por mayoría de votos la adopción homoparental en el estado, Latin US, ‏2022-11-16 (ב־Mexican Spanish)
  83. ^ DOF - Diario Oficial de la Federación, dof.gob.mx
  84. ^ DOF - Diario Oficial de la Federación, dof.gob.mx
  85. ^ Difícil, adopción para la comunidad LGBTIQ+ en Durango, web.archive.org, ‏2022-09-20
  86. ^ Mexico protects its gay and lesbian citizens with new law. - Free Online Library, www.thefreelibrary.com
  87. ^ Reforma 194: Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, web.archive.org
  88. ^ DECRETO por el que se modifica la denominación del Capítulo I del Título Primero y reforma diversos artículos de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, web.archive.org
  89. ^ - The Washington Post, web.archive.org, ‏2015-06-02
  90. ^ Guillermo Rivera, Vivir con VIH en el ejército mexicano: son más de cien y no tienen derecho a 'llorar', Vice, ‏2017-09-14 (בספרדית)
  91. ^ Gay in Mexico: A Cautious Quinceañera | The Bilerico Project, web.archive.org, ‏2016-01-11
  92. ^ Logan Graves, Two Wins in Mexico's Fight to Extend LGBTQ Equality, LGBTQ+ Victory Institute, ‏2018-11-19 (באנגלית אמריקאית)
  93. ^ The Violations of the Rights of Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender Persons in Mexico: A Shadow Report", submitted to the United Nations Human Rights Committee by The International Human Rights Clinic, Human Rights Program of Harvard Law School; Global Rights; and the International Gay and Lesbian Human Rights Commission, March 2010, footnote 77, page 13, web.archive.org
  94. ^ Mexico City Approves Transgender Name Changes | Advocate.com, web.archive.org, ‏2016-10-10
  95. ^ Aprueban reforma a la ley de identidad de género en la Ciudad de México, web.archive.org, ‏2020-10-28
  96. ^ Se han realizado 3 mil 481 rectificaciones de actas de nacimiento de personas transgénero en CDMX | Desastre MX, web.archive.org, ‏2019-01-22
  97. ^ Salvador vive las 24 horas como Paulina, en Altamira y ya hizo historia, Periódico El 5inco (ב־Mexican Spanish)
  98. ^ Suprema Corte declara inconstitucional negar cambio de identidad de género a personas trans | Desastre MX, web.archive.org, ‏2019-04-17
  99. ^ Mexico Transgender Ruling a Beacon for Change | Human Rights Watch, ‏2018-10-29 (באנגלית)
  100. ^ SCJN ampara a persona transexual para modificar su acta de nacimiento – Desastre MX, web.archive.org, ‏2019-07-16
  101. ^ Reiss Smith, Mexico’s Supreme Court grants new birth certificate to transgender citizen, PinkNews | Latest lesbian, gay, bi and trans news | LGBTQ+ news, ‏2019-05-09 (באנגלית אמריקאית)
  102. ^ Mexico issues first birth certificate with a non-binary gender marker after historic court ruling, GAY TIMES, ‏2022-02-21 (באנגלית בריטית)
  103. ^ México expide CURP para una persona no binaria por primera vez, El Financiero, ‏2022-07-22 (בספרדית)
  104. ^ Ignacio García | El Sol de Hidalgo, Congreso de Hidalgo aprueba reconocer el género no binario, El Sol de México | Noticias, Deportes, Gossip, Columnas (בספרדית)
  105. ^ Mexico adds nonbinary option to passports in "great leap" for the "dignity of people" - LGBTQ Nation, web.archive.org, ‏2023-05-28
  106. ^ Mexico Introduces Non-Binary Passport, Allowing Gender Written As 'X', web.archive.org, ‏2023-05-24
  107. ^ Avalan sancionar a quien fomente terapias de reconversión sexual, Yahoo News, ‏2022-10-11 (ב־)
  108. ^ Mexico Lifts Blood Donation Ban for Gay and Bisexual Men | Advocate.com, web.archive.org, ‏2012-12-31
  109. ^ Antros Gay en Distrito Federal, Bares Gay en D.F. Mexico, web.archive.org, ‏2010-02-09
  110. ^ Antros Gay en el estado de Mexico - Coacalco, Neza, Toluca, Ecatepec, web.archive.org, ‏2010-02-09
  111. ^ Antros Gay en Baja California - Tijuana, Ensenada, Mexicali, web.archive.org, ‏2010-02-09
  112. ^ Bares Gay, Discos Gay y Antros Gay en Nuevo Leon - Monterrey, web.archive.org, ‏2010-02-09
  113. ^ Antros Gay en Puebla, web.archive.org, ‏2010-02-09
  114. ^ Antros Gay en Guanajuato - Leon, Celaya, Salamanca, web.archive.org, ‏2010-02-09
  115. ^ Bares Gay, Discos Gay y Antros Gay en Veracruz, web.archive.org, ‏2010-01-16
  116. ^ Anodis :: Festeja la Ciudad de México el Orgullo Gay, web.archive.org, ‏2010-01-05
  117. ^ Marcha del orgullo recuerda a Monsiváis y moviliza a 500 mil personas en México, www.insurrectasypunto.org
  118. ^ Gay Mexico 2021 Travel Guide - Hotels, Bars, & Events, www.gaytravel.com
  119. ^ Anodis :: Se tiñe Tijuana de arco iris con el Orgullo Gay, web.archive.org, ‏2009-08-13
  120. ^ Anodis :: Convocan a juntas para la 8 Marcha del Orgullo LGBT en Puebla, web.archive.org, ‏2009-03-11
  121. ^ Anodis :: Reúne a 200 personas marcha gay en Xalapa, Veracruz, web.archive.org, ‏2009-07-01
  122. ^ WebCite query result, archive.ph, ‏2009-12-12
  123. ^ Euforia durante primera marcha gay en Acapulco | Milenio.com, archive.ph, ‏2009-08-04
  124. ^ Latin American Herald Tribune - First Openly Gay Mayoral Candidate Runs in Mexico, web.archive.org, ‏2018-11-16
  125. ^ Green Party rival crossed the line, says gay candidate | Guadalajara Reporter, web.archive.org, ‏2012-02-22
  126. ^ El Universal - Columnas, web.archive.org, ‏2009-09-04
  127. ^ Vallarta Daily News, LGBT tourism continues to grow in Mexico, Puerto Vallarta News, ‏2019-05-31 (באנגלית אמריקאית)
  128. ^ Roberto Valadez, México, paraíso para el turismo LGBT; aumenta al año hasta 8%, Grupo Milenio, ‏2019-05-26 (ב־Mexican Spanish)