זכויות להט"ב בטובאלו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בטובאלו טובאלוטובאלו
טובאלו
טובאלו
מעמד בחוק פלילי בקרב גברים, עונש: עד 14 שנות מאסר (לא נאכף בפועל), חוקי בקרב נשים מאז ומעולם
טרנסג'נדריות אין הכרה בשינוי מגדר
שירות צבאי מדינה ללא צבא
הגנה מפני אפליה ישנה הגנה מפני אפליה על רקע נטייה מינית בתעסוקה
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד-מינית
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד-מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם בעד

זכויותיהם של לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בטובאלו כפופות לרדיפה ואפליה רשמית, בעודם מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שתושבים הטרוסקסואלים בעלי תחושת התאמה לזהותם המגדרית אינם חווים. סעיפים 153, 154 ו-155 לחוק העונשין מפלילים פעילות הומוסקסואלית בקרב גברים עם עונש של עד 14 שנות מאסר דה יורה. עם זאת, החוק דווח לאורך השנים כלא נאכף בפועל.[1] אפליה בתעסוקה על בסיס נטייה מינית נאסרה מאז 2017. הומוסקסואליות נשית מוגדרת כחוקית מאז ומעולם.

בשנת 2011 הצביעה טובאלו בעד "ההצהרה המשותפת על הפסקת מעשי אלימות והפרות זכויות אדם הקשורות בהתבססות על נטייה מינית וזהות מגדרית" שגינתה לראשונה אלימות ואפליה נגד להט"ב בעצרת הכללית של האו"ם.[2]

בטובאלו מתגוררת אוכלוסייה טרנסג'נדרית מסורתית שידועה במונח "פינאפינאאיינה" שמזדהה במגדר שלישי והוגדרה באופן היסטורי כממלאת תפקידים חברתיים שונים בחברה הטובאלית בדומה לאוכלוסיות מגדר שלישי נוספות במדינות יבשת אוקיאניה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובאלו, בדומה לשאר מדינות פולינזיה, הייתה בעלת קבלה חברתית רחבה כלפי מערכות יחסים חד-מיניות וזהויות טרסג'נדריות לפני בואם של המיסיונרים האירופאים ודת הנצרות בעידן הקולוניאליזם. יחסים דו-מיניים (ביסקסואליות) היו מוגדרים גם כן כשגרתיים בקרב האיים, שכן מלכים רבים שמרו על בני זוג ובנות זוג כאחד בבקתות המלכותיות שלהם למען קיום יחסים אינטימיים.[3]

אנשים שנולדו כזכר בלידתם אך חיים ומתנהגים כנשים נקראים בטובאלו במונח "פינאפינאאיינה" (אנ') או "פינה" ומבחינה היסטורית היו בעלי תפקידים חברתיים של נשים בהם אריגת סלים, בישול ומטלות בית בעודם היו ידועים גם בכישרונם להכין טקסי ריקוד שונים בדומה לאוכלוסיות מגדר שלישי נוספות ברחבי אוקיאניה בהן הפאפאפין בסמואה, סמואה האמריקנית, הלאילאי באיי קוק, הוינינימאן במיקורנזיה והפקאלייטי (אנ') בטונגה. עמותת הטרנסג'נדרים הטובאלית "Tuvalu Pina Association" הוקמה בשנת 2015 במטרה לדאוג לזכויותיהם של הפינאפינאאיינים. בעמותה ישנם כ-15 פעילים שחברים בשתי קבוצות פינה לא רשמיות.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק העונשין בטובאלו אוסר על קיום יחסי מין אנאליים שלא למטרות רבייה (בין זוגות הטרוסקסואלים והומוסקסואלים כאחד) אותם מכנה כ-"מעשה סדום". על פי תוכן החוק, פעילות הומוסקסואלית בין מבוגרים בהסכמה עלולה להיענש עד 14 שנות מאסר דה יורה. עם זאת, לדברי מחלקת המדינה של ארצות הברית, לא היו דיווחים על העמדות לדין על רקע החוק דה פקטו לאורך השנים.[4] גיל ההסכמה בטובאלו עומד על גיל שוויוני של 15 שנים עבור זוגות הטרוסקסואלים מהמין השני וזוגות נשים לסביות אם כי לא עבור זוגות גברים הומוסקסואלים.

חוק העונשין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סעיף 153: עבירות לא טבעיות:

כל אדם - (א) המבצע מעשה סדום עם אדם אחר או עם בעל חיים, או (ב) מתיר לגבר לבצע איתו או איתה מעשה סדום, יהיה אשם בעבירה פלילית ודינו מאסר של 14 שנים.

  • סעיף 154: ניסיון לבצע עבירות לא טבעיות ותקיפה מגונה:

כל מי שמנסה לבצע את כל אחת מהעבירות המפורטות בסעיף הקודם, או שהוא אשם בכל תקיפה מתוך כוונה לבצע אותה, או כל תקיפה מגונה כלפי כל גבר, יהיה אשם בעבירה פלילית, ויישא באחריות למאסר של 7 שנים.

  • סעיף 155: מעשים מגונים בין גברים:

כל גבר, בין אם הוא במקום ציבורי ובין אם הוא פרטי, המבצע כל מעשה מגונה גס עם גבר אחר, או שגורם לגבר אחר לבצע איתו כל מעשה מגונה, עם עצמו או עם גבר אחר, בין אם הוא במקום ציבורי ובין אם הוא פרטי, יהיה אשם בעבירה פלילית, ודינו מאסר של 5 שנים.

הכרה במערכות יחסים חד-מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובאלו אינה מכירה בנישואים חד-מיניים, וגם לא בכל צורה מוגבלת יותר של זוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, מעמד ידועים בציבור). חוק הנישואים של טובאלו אינו אוסר במפורש על הכרה בנישואים חד-מיניים אולם, הוא מניח שהצדדים הם זוגות הטרוסקסואלים בלבד מהמין השני. בנוסף, נישואים חד-מיניים אינם מופיעים בסעיף "הגבלות על נישואים" בתוכן החוק.[5]

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק יחסי עבודה ותעסוקה 2017 אוסר על אפליה על רקע נטייה מינית בטובאלו באומרו כי:

"אפליה במקום העבודה על בסיס מוצא אתני, גזע, צבע, מיצוי לאומי, מוצא חברתי, מעמד חברתי או מעמד כלכלי, מין, היריון, מצב משפחתי, נטייה מינית, אחריות משפחתית, גיל, מצב בריאותי, מעמד HIV/איידס, נכות, דת, דעה פוליטית, חברות באיגוד מקצועי או פעילות, מעורבות בכל מחלוקת, חקירה או הליכים משפטיים אסורה".

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי מחקר שנערך בשנת 2005 בטובאלו נחשף ש-14% מהגברים הטובאלואנים בין הגילאים 15–24 קיימו יחסים הומוסקסואלים עם בן זוג זכר בשלב מסוים בחייהם.[6]

על פי הערכות מהתוכנית המשותפת של האו"ם בנושאי HIV/איידס (אנ') לשנת 2017 היו כ-300 גברים המקיימים יחסי מין עם גברים ו-40 טרנסג'נדרים בטובאלו.[7]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (פלילי בקרב גברים, עונש: עד 14 שנות מאסר, לא נאכף בפועל) (בקרב נשים)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים (בקרב גברים) (בקרב נשים)
חוקים נגד אפליה בתעסוקה (מאז 2017, עבור נטייה מינית)
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שטנה)
נישואים חד-מיניים
הכרה בזוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור)
אימוץ משותף על ידי זוגות חד-מיניים
אימוץ ילד חורג בקרב זוגות חד-מיניים
גישה להפריה חוץ-גופית בקרב זוגות לסביות
הכרה משפטית בשינוי מגדר
לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בצבא מדינה ללא צבא
איסור על ביצוע טיפול המרה בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאים לתרום דם

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gay Tuvalu News & Reports, archive.globalgayz.com
  2. ^ Over 80 Nations Support Statement at Human Rights Council on LGBT Rights, U.S. Mission to International Organizations in Geneva, ‏22 במרץ 2011 (באנגלית)
  3. ^ TUV_2017_countryreport.pdf, unaids.org
  4. ^ ODS HOME PAGE, documents-dds-ny.un.org
  5. ^ Marriage Act, www.paclii.org
  6. ^ Global AIDS Progress Report of Tuvalu, unaids.org
  7. ^ Tuvalu, www.unaids.org (באנגלית)