זכויות להט"ב בבנין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בבנין בניןבנין
בנין
בנין
מעמד בחוק חוקי מאז ומעולם
טרנסג'נדריות אין נתונים
שירות צבאי אין נתונים
הגנה מפני אפליה אין הגנה מפני אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד-מינית
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד-מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם נגד (תמכה בהצעה הנגדית מטעם סוריה)

לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בבנין מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שתושבים הטרוסקסואלים בעלי תחושת התאמה לזהותם המגדרית אינם חווים. אף על פי שפעילות הומוסקסואלית בין מבוגרים בהסכמה מוגדרת כחוקית בשטחי המדינה מאז ומעולם, מערכות יחסים בין זוגות חד-מיניים אינן מחזיקות באותן הכרות משפטיות שזמינות לזוגות הטרוסקסואלים מהמין השני שכן נישואים חד-מיניים או כל הכרה מוגבלת יותר בזוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור) אינם מוכרים בחוק. כמו כן, לא ידועים נתונים אם קיימת הכרה משפטית בשינוי מגדר עבור טרנסג'נדרים בעלי דיספוריה מגדרית.

ב-17 במאי 2013 ארגנו עמותות להט"ב בקוטונו אירוע ציבורי לתמיכה בציון היום הבין-לאומי נגד הומופוביה, טרנספוביה וביפוביה במכון הצרפתי של קוטונו, אשר משך קהל של 200 משתתפים. האירוע סימל בפעם הראשונה דיון פתוח לגבי הומוסקסואליות בבנין שהביא תושבים בניינים להביע את תמיכתם, שאלות ודאגות לגבי מעמד זכויות להט"ב בבנין. במהלכו, מספר רב של משתתפים הזדהו בגלוי כלהט"ב.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית מוגדרת כחוקית בבנין מאז ומעולם. עם זאת, גיל ההסכמה עבור זוגות הטרוסקסואלים אינו מוגדר כשוויוני לזוגות הטרוסקסואלים (16 שנים) ועומד על גיל גבוה יותר של 21 שנים מאז 1947. הקוד הפלילי שתקף בבנין הוא הקוד הפלילי של מערב אפריקה הצרפתית שאומץ בצו קולוניאלי צרפתי ב-6 במאי 1877. תיקון משנת 1947 לקוד הפלילי משנת 1877 שקבע גיל הסכמה שווה עבור הומוסקסואלים והטרוסקסואלים של 13 שנים, החל להעניש כל מעשה שהוגדר כ-"מגונה" או "נגד הטבע" אם נעשה עם אדם מאותו המין מתחת לגיל 21 באומרו "ללא משוא פנים. לעונשים חמורים יותר שנקבעו בפסקאות שלפני או בסעיפים 332 ו-333 לקוד זה, ייענש במאסר של 6 חודשים עד 3 שנים וקנס של 200 עד 50,000 פרנק CFA כל מי שיבצע מעשה מגונה או מעשה נגד הטבע עם קטין מאותו המין מתחת לגיל 21". בכך, גיל ההסכמה עבור זוגות הומוסקסואלים הוגדר כגבוה יותר מאותה שנה.[1]

בתגובה לסקירה התקופתית האוניברסלית (אנ') של מעמד זכויות האדם בבנין על ידי מועצת זכויות האדם של האו"ם לשנת 2008, משלחת בנין הצהירה באומרה כי "בהתייחס לנושא ההומוסקסואליות, לא מתעלמים מהתופעה אבל היא שולית. משפחות לעולם לא יאפשרו להביא את ילדיהן לבית משפט בגין עבירה כזו, כך שמעולם לא ניתן פסק דין פלילי בעניינה, למרות שנקבעה בחוק".[1] ב-4 במרץ 2013 הזמין שגריר צרפת בבנין את שר המשפטים לפגישה כדי לדון בתגובה הרשמית של משלחת בנין לסקירה התקופתית האוניברסלית של מועצת זכויות האדם של האו"ם לשנת 2012 שדחתה המלצות ממדינות שונות לשפר את מעמד זכויותיהם של אזרחי להט"ב בשטחה. עם זאת, בפגישה ב-4 במרץ, פנה השר לסגן המנהל שלו שהצהיר לאחר מכן כי "דברים מסוימים יתוקנו" בנושא.

הכרה במערכות יחסים חד-מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנין אינה מכירה בנישואים חד-מיניים, וגם לא בכל צורה מוגבלת יותר של זוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור). עם זאת, הממשלה הבנינית הכירה בזוגיות החד-מינית של שגריר ארצות הברית בבנין לשעבר, ג'יימס נייט (אנ'), עם בן זוגו בתקופת כהונתו בשנים 2009–2012 על ידי הענקת אשרה דיפלומטית וחסינות דיפלומטית לבן זוגו.

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא קיימים חוקים שמעניקים הגנה משפטית מפני אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית בבנין. עם זאת, סעיף 36 בחוקת המדינה קובע כי "לכל בניני מוטלת החובה לכבד ולהתייחס לבני משפחתו ללא כל אפליה, ולקיים יחסים עם אחרים שיאפשרו שמירה, חיזוק וקידום של כבוד, דיאלוג וסובלנות הדדית במטרה לשלום ולכידות לאומית".[2]

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שלא תועדה אף ראיה נגדו מלבד חבר שהשיב בחיוב לשאלת שוטר בנוגע להומוסקסואליות שלו, זר בשטחי בנין נכח כחודשיים במעצר עד תום ההליכים בשנת 2006 בהמתנה למשפט בגין אישומים מפוברקים שנגעו ככול הנראה על "זעם נגד הפרת הגינות ציבורית" על סמך ההומוסקסואליות שלו. עם זאת, הוא קיבל לבסוף ערבות של כ-700,000 פרנק CFA מהר יחסית ותיקו נעלם. במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000 טרנסג'נדרית בנינית בפראקאו הותקפה בסכין שהותירה צלקות נרחבות על זרועה. "Hirondelle Club Bénin", עמותת להט"ב שהוקמה במרץ 2013 וממוקמת בקוטונו, תיעדה החל מאפריל 2013 כ-15 מתבגרים חסרי בית שסולקו מבתיהם בגלל נטייתם המינית.

מאז 2013 פעלו בקוטונו, פורטו נובו ופאראקו כ-9 ארגוני להט"ב, בהם: "Bénin Synergie Plus", "l’Union pour la Solidarité", "l’Entraide et le Développement", "les Amis de Sans Voix", "Swallow (the bird) Club of Benin" ו-"et Tous Nés Libres et Egaux".

ב-17 במאי 2013 עמותות להט"ב ארגנו בקוטונו אירוע ציבורי לתמיכה בציון היום הבין-לאומי נגד הומופוביה, טרנספוביה וביפוביה במכון הצרפתי של קוטונו, שמשך קהל של 200 איש.[3] האירוע סימל בפעם הראשונה דיון פתוח על הומוסקסואליות בבנין שהביא תושבים בניינים להביע את תמיכתם, שאלות ודאגות לגבי המעמד של זכויות להט"ב בבנין. במהלכו, מספר רב של משתתפים הזדהו בגלוי כלהט"ב. עמוד הפייסבוק הבניני לשעבר "Tous Nés Libres et Egaux" פעל לאורך השנים עבור קידום סובלנות למיגור כלל צורות אפליה בהם הומופוביה בבנין.

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (חוקי מאז ומעולם)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים (16) (מאז 1947)
חוקים נגד אפליה בתעסוקה
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שטנה)
נישואים חד-מיניים
הכרה בזוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור)
אימוץ משותף על ידי זוגות חד-מיניים
אימוץ ילד חורג בקרב זוגות חד-מיניים
גישה להפריה חוץ-גופית בקרב זוגות לסביות
הכרה משפטית בשינוי מגדר אין נתונים
לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בצבא אין נתונים
איסור על ביצוע טיפול המרה בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאים לתרום דם

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]