נחל כופר

(הופנה מהדף נחל כפר)
נחל כופר
נחל כופר מוצף לאחר גשמים כבדים
נחל כופר מוצף לאחר גשמים כבדים
מידע כללי
אורך 5.0 קילומטרים
שפך נחל איילון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אפיק נחל כופר בחורשת האקליפטוסים בפארק הלאומי רמת גן
קטע מדופן של הנחל בחורשת האקליפטוס

נַחַל כֹּפֶר הוא נחל אכזב קטן, מיובלי נחל איילון, שאורכו חמישה קילומטרים בערך. הוא נמצא ברובו בתחומי רמת גן, ובסופו הוא עובר בשדות חיריה, בשטח ללא שיפוט.

עד לבינוי המשמעותי באזור במהלך המאה ה-20, היה הנחל ארוך הרבה יותר, וניקז את שטחי דרום רמת גן, וכן את שטחי גבעתיים, גבעת שמואל, מועצה אזורית אפעל ותל השומר. רוב אפיקו שולב במערכות ניקוז מי הגשמים של יישובים אלה, והוא מהווה דוגמה לנחל שהוסדר וכמעט נעלם תחת הבינוי.

תוואי הנחל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנחל זורם מצפון לדרום, ומדרך אלוף-שדה הוא מתחיל להתחתר ממזרח לדרום-מערב. כיום הוא מתחיל לצד (בגדה המערבית) כביש גהה, מדרום לצומת גהה. הגישה לנחל באזור זה קשה בגלל הקרבה לכביש, והוא אף מוקף בגדר בחלקים מסוימים. הנחל עובר בגינת "שיכון הבולגרים" שליד מחלף בר-אילן, והוא מוקף בעצים משני הצדדים לאורך כל הגינה. משם הוא ממשיך צמוד אל החומה שמפרידה בין שכונת נווה יהושע לכביש גהה. בקטע קטן מקצה גן שיכון הבולגרים עד מקום לא ידוע לצד כביש גהה, הוא מתחיל לזרום בתוך תעלה בנויה ולא בערוץ טבעי במקום זה הוקם בשנת 2018 "פארק נחל כופר". סמוך למחלף אלוף שדה הוא פונה מערבה ומתחתר לצד אלוף-שדה לאורך כמה עשרות מטרים מוקף בעצי אקליפטוס גבוהים עד הגשר שמעל דרך אלוף-שדה. שם הוא עובר במנהרה תת-קרקעית מתחת לכביש.

אחרי שהוא חוצה את הכביש הוא מגיע לגינה קטנה בשדרות בן-צבי בשיכון הצנחנים. באזור הזה גם יש צמחיית מים לצידו. מכאן הוא נכנס למובל סגור העובר ממזרח לכפר המכביה. המשך המובל הוא בתחום הפארק הלאומי. הוא נשפך לאגם הפארק, כשבחורף הוא מזין אותו במי גשמים. מוצאו מן האגם בחורשת האקליפטוסים שבצדו המערבי של הפארק. משם הוא מתחיל להתחתר לכיוון דרום-מערב, עוקף את אצטדיון וינטר, חוצה את דרך לוד, נכנס לשולי פארק אריאל שרון ומתחתר בין השדות שליד חיריה. בקטעים אלה האפיק מוקף בצמחיית מים. הוא עובר ליד רחוב נ"ד שבתל אביב-יפו, ואחר-כך הוא ממשיך בסמוך לחווה חקלאית באזור. הוא נשפך לנחל איילון מדרום לפארק מנחם בגין שבתל אביב[1]. בקטע שבין רחוב נ"ד עד לשפך יש שביל עפר שמיועד להולכי רגל ולרכבי שטח, הקטע מתוכנן להיות חלק מפארק אריאל שרון.

כיום, שיטחו חלק מהנחל בחלקו העובר בפארק אריאל שרון במטרה לבנות עליו שביל אופניים כחלק מתוכנית אופנידן. נכון לאוקטובר 2020 השביל חסום לעיתים בחלקו הצפוני וכן משובש בשל עבודות תשתית באזור[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נחל כופר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במפות מסוימות צוין שהנחל עובר בין שני האגמים שבפארק דרום בתל אביב, אך כנראה שמידע זה שגוי
  2. ^ שבילי אופניים בתל אביב וגוש דן - מפה ציבורית - המפות שלי ב-Google, באתר Google My Maps