שחר צוברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שחר צוברי
צוברי עם מדליית הארד האולימפית בה זכה, אולימפיאדת בייג'ינג 2008
צוברי עם מדליית הארד האולימפית בה זכה,
אולימפיאדת בייג'ינג 2008
לידה 1 בספטמבר 1986 (בן 37)
אילת, ישראל
מידע כללי
מדינה ישראלישראל ישראל
משקל 68 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.77 מטר[1]
ספורט
ענף ספורט שיט
תת-ענף גלישת רוח
גלשן רוח ניל פרייד RS:X
מועדון הפועל אילת
מאמן יאיר סוארי
מאזן מדליות
מתחרה עבור ישראלישראל ישראל
שיט
המשחקים האולימפיים
ארד בייג'ינג 2008 ניל פרייד RS:X
אליפות העולם
ארד אוקלנד 2008 ניל פרייד RS:X
אליפות אירופה
זהב תל אביב 2009 ניל פרייד RS:X
זהב סופוט 2010 ניל פרייד RS:X
כסף ברסט 2013 ניל פרייד RS:X
כסף וילמורה 2020 ניל פרייד RS:X
ארד סופוט 2018 ניל פרייד RS:X
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שחר צוברי (נולד ב-1 בספטמבר 1986) הוא גולש רוח עבר ישראלי על גלשן מדגם "ניל פרייד", אלוף ישראל, וזוכה מדליית הארד באולימפיאדת בייג'ינג 2008. צוברי מחזיק גם במדליית ארד מאליפות העולם 2008 והוא פעמיים אלוף אירופה מהשנים 2009 ו-2010.

לקראת אולימפיאדת פריז 2024, מונה צוברי למאמן הראשי של נבחרת הנשים בגלישת רוח.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו ותחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוברי נולד וגדל באילת[2]. בעידודם של אביו זאב, שגלש כתחביב, ואחותו, שגלשה אף היא, החל צוברי לגלוש בגלשן רוח כבר מגיל 7. צוברי הוא אחיינו של המתאבק גד צברי שהשתתף באולימפיאדת מינכן, שהיה בין הספורטאים הישראלים שנלקחו כבני ערובה, אך הוא הצליח להימלט ללא פגע. בת דודתו היא הגולשת הדר הלר[3]. בתקופת שירותו בצה"ל הוכר צוברי כספורטאי מצטיין ושירת בבסיס חיל הים באילת.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שזכה במספר תחרויות גלישה מקומיות באילת, החל להתאמן באופן מקצועי יותר, ובשנת 2000 זכה במדליית הכסף באליפות העולם לנערים. בהמשך, החל להתאמן על גלשן מדגם "מיסטרל", שהיה בעבר הדגם האולימפי. בשנת 2002 זכה באליפות העולם עד גיל 17, וב-2004 זכה במדליית הכסף באליפות העולם לנוער שנערכה בבולגריה.

בשנת 2005 החליטה פדרציית השיט הבינלאומית להחליף את דגם הגלשנים האולימפיים מ"מיסטרל" ל"ניל פרייד". המעבר לגלשן החדש הקשה על הגולשים, שהיו רגילים לדגם הישן. דווקא בשל כך, הדבר אפשר לגולשים הצעירים לצמצם פערים מול הגולשים הוותיקים והמנוסים יותר. בראשית 2006, באליפות ישראל הראשונה שנערכה בדגם זה, ניצח צוברי ואילו זוכה מדליית הזהב באולימפיאדת אתונה, גל פרידמן, הסתפק במקום הרביעי בלבד. לימים, טען צוברי כי בתקופה זו העדיף איגוד השיט בישראל את פרידמן על פניו, מה שבא לידי ביטוי, בין היתר, בכך שאימוני הנבחרת נערכו בשדות ים (מקום מגוריו של פרידמן) וכן כי מאמן נבחרת ישראל, עמית ענבר, העדיף לקדם את פרידמן ואת נמרוד משיח על חשבונו[4].

לאחר אליפות ישראל הזמין אותו הגולש הניו זילנדי טום אשלי להצטרף אליו ולגולשים נוספים לאימונים בניו זילנד. עם שובו, התגלע סכסוך בינו לבין מאמן נבחרת ישראל, עמית ענבר, על רקע טענתו של צוברי כי מאמנו של אשלי, ארון מקינטוש, העביר לענבר סודות מקצועיים מאימוניו[4].

בשל גופו הצנום יחסית, הצלחותיו היו בעיקר כאשר הרוחות היו חלשות עד בינוניות. בתחרויות שנערכו ברוחות חזקות התקשה צוברי. כך, לדוגמה, בטורניר שנערך באיטליה בשנת 2007 הוא הגיע למקום ה-34 בלבד.

מדליה אולימפית ואליפויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך 2007 הצליח צוברי להגיע להישגים משמעותיים בתחרויות בינלאומיות גם בקרב גילאי הבוגרים: מדליית כסף בתחרות הקדם אולימפית בהייר שבצרפת, מקום שישי באליפות אירופה שנערכה בקפריסין ומקום שמיני באליפות העולם בפורטוגל. הישגו זה הקנה לו את הכרטיס לאולימפיאדת בייג'ינג. בראשית 2008 הגיע להישג חשוב נוסף, כשזכה במדליית הארד באליפות העולם שנערכה בניו זילנד. באולימפיאדת בייג'ינג זכה גם כן במדליית ארד בתחרות שנערכה בצ'ינגדאו, המדליה היחידה של המשלחת הישראלית באולימפיאדה זו.

בריאיון לידיעות אחרונות לאחר האולימפיאדה התבטא צוברי בחריפות נגד הסינים[5]. שר המדע, התרבות והספורט, ראלב מג'אדלה, גינה בחריפות את ההתבטאות, והתנצל עליה בפני שגרירות סין, שביטלה במחאה את קבלת הפנים שתכננה למשלחת הישראלית לאולימפיאדה. גם צוברי עצמו התנצל על הדברים, ואמר שמדובר בפליטת פה.

בשנת 2009 זכה במדליית הזהב בתחרות בהייר, ומאוחר יותר זכה במקום הראשון באליפות אירופה שנערכה בתל אביב. באליפות העולם שהתקיימה באנגליה באותה שנה, לעומת זאת, הוא סיים במקום ה-13 בלבד, בעוד שיריבו נמרוד משיח סיים במקום השני. בשנת 2010 זכה פעם נוספת באליפות אירופה שהתקיימה בסופוט שבפולין. באליפות אירופה שנערכה ב-2011 בבורגס איבד את תוארו, וסיים במקום הרביעי, לאחר שנמרוד משיח, יריבו בקרב על הכרטיס הבודד לאולימפיאדת לונדון, הפריע לו במתכוון, כדי שלא יזכה במדליה. באליפות העולם שנערכה בפרת' בהמשך אותה שנה, סיים צוברי במקום ה-17 בלבד. באליפות העולם שנערכה בקדיס ב-2012 סיים במקום התשיעי.

לאחר תחרות גביע העולם בשיט שנערכה במאי 2012 במדמבליק שבהולנד נקבע שצוברי ייצג את ישראל באולימפיאדת לונדון 2012, לאחר שצוברי זכה בתחרות במדליית הזהב[6]. צוברי נשא את דגל ישראל בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים. הוא סיים את התחרות במקום ה-19[7].

בשנת 2013 הצליח לשוב ולהתברג בצמרת האירופית, וזכה במדליית הכסף באליפות אירופה שנערכה בברסט שבצרפת. באותה השנה גם זכה במדליית הזהב בתחרות בסבב גביע העולם שנערכה בצ'ינגדאו סין. ביולי 2014, במהלך השיוט האחרון באליפות אירופה שנערכה בטורקיה, נפצע צוברי ברגלו ונאלץ לעבור ניתוח, בשל כך החמיץ את אליפות העולם בגלשני RSX שנפתחה בספטמבר בסנטנדר ספרד.

באליפות העולם שנערכה בפברואר 2016 באילת, סיים צוברי במקום השישי. באליפות העולם שנה לאחר מכן שנערכה באינושימה שביפן, סיים צוברי במקום הרביעי הכללי עם 69 נקודות שליליות, נקודה אחת ממדליית הארד בה זכה מנגפאן גאו הסיני[8]. באליפות אירופה בשנת 2018 אשר נערכה בסופוט שבפולין, זכה צוברי במדליית הארד ועמד על הפודיום לצדו של יואב עומר שזכה במדליית הכסף. באליפות העולם בשנת 2020 אשר נערכה בסורנטו שבאוסטרליה, סיים צוברי במקום הרביעי הכללי כשסיים עם 62 נקודות שליליות, 6 נקודות יותר מהמקום השלישי בו סיים הצרפתי תומא גוייר. לאחר תחרות זו, בה סיים בתוצאה הטובה מבין הגולשים הישראלים, הוא השיג את הכרטיס לאולימפיאדת טוקיו 2020 והפך לאחד משישה ישראלים שמשתתפים בארבע אולימפיאדות ברציפות[9].

באליפות אירופה 2020 שנערכה בוילאמורה שבפורטוגל, זכה במדליית הכסף. צוברי התחיל את התחרות ביכולת לא גבוהה אך עם התקדמות התחרות ולקראת השיוטים האחרונים, הצליח צוברי להתברג בצמרת. בשיוט האחרון צוברי סיים במקום השני, מה שהעניק לו בשקלול כל השיוטים את המקום השני הכללי, אחרי יואב כהן שזכה בזהב[10].

היריבות עם נמרוד משיח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז החל צוברי להתחרות באליפויות ישראל לנוער, התפתחה יריבות בינו לבין נמרוד משיח[11]. יריבות זו קיבלה משנה תוקף לקראת אולימפיאדת לונדון (2012), בשל כללי הוועד האולימפי הבינלאומי, לפיהם במשחקים האולימפיים רשאית כל מדינה להיות מיוצגת בידי שייט אחד בלבד בכל דגם (בניגוד לתחרויות אחרות, בהן אליפות העולם ואליפויות יבשתיות). צוברי ומשיח הם בין בכירי הגולשים בעולם - צוברי זכה פעמיים באליפות אירופה ומשיח היה סגן אלוף העולם. במצב דברים זה, נוצרה התמודדות ישירה בין השניים על המקום הבודד במשלחת הישראלית לאולימפיאדת לונדון, בדומה ליריבות דומה שהייתה בין גל פרידמן לעמית ענבר בשנות ה-90 ובתחילת העשור הראשון של המאה ה-21.

היריבות הגיעה לשיאה באליפות אירופה 2011 שנערכה בבורגס בבולגריה. לאחר אחד השיוטים ערער צוברי על החלטת השופטים שלא לפסול את משיח, אף שהפסילה נבעה מתקרית שצוברי כלל לא היה מעורב בה (ערעורו של צוברי לא התקבל). בשיוט המדליות, כאשר צוברי נאבק על זכייה במדליה ואילו למשיח לא היה סיכוי לזכות במדליה, משיח ביצע מהלכים טקטיים שנועדו למנוע מצוברי זכייה במדליה, הישג שהיה מיטיב עם צוברי בהתמודדות ביניהם על הכרטיס לאולימפיאדה. כתוצאה ממהלכים אלה, צוברי סיים במקום הרביעי. בהמשך, קבע איגוד השייט כי משיח התנהל באופן בלתי ספורטיבי[12].

גם לקראת אולימפיאדת ריו דה ז'ניירו (2016) נרשמה מתיחות בין השניים, כאשר במהלך תחרות מבחן בפאלמה דה מיורקה, טען משיח כי צוברי הפריע לו בכוונה, במטרה לגרום לו לצבור נקודות שליליות רבות[13]. בסיום התחרות, בה נקבע כי צוברי הוא שייצג את ישראל במשחקים, הודה צוברי כי גלש באופן טקטי במטרה להביא לדירוג נמוך של משיח, אך טען כי פעל במסגרת החוקים המקובלים בענף[14]. באולימפיאדה עצמה לא הגיע צוברי להישגים וסיים במקום ה-17.

פרישה ותפקידים ספורטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2021 נבחר צוברי ליו"ר ועדת הספורטאים של הוועד האולימפי וכחבר בוועדת הכספים של הארגון.[15] באוקטובר 2021 צוברי הודיע על פרישה מגלישה[16] ובאותו החודש הוא מונה על ידי איגוד השייט למאמן הראשי של נבחרת הנשים בגלישת רוח לקראת הקמפיין האולימפי לפריז 2024.[17] תחת הדרכתו זכו הגולשות בנבחרת הנשים בשש מדליות באליפויות עולם; שרון קנטור (זהב, 2024), שחר טיבי (זהב, 2023), קטי ספיצ'קוב (כסף, 2023, ארד 2024), דניאלה פלג (כסף, 2022) ומאיה מוריס (ארד, 2022).

חיים אישיים והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2018 התחתן צוברי עם בת זוגו ליאת הלבץ, וביולי 2019 נולדה בתם הראשונה. צוברי מחזיק בתואר ראשון בדיפלומטיה וממשל[18].

צוברי עם מדליית הזהב בה זכה באליפות אירופה בפולין, 2010

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרופיל וסטטיסטיקות באתר sports-reference.com
  2. ^ https://www.yomyom.net/article.asp?id=18503
  3. ^ המדליות נשארות במשפחה - ערב ערב באילת, באתר www.ereverev.co.il
  4. ^ 1 2 אמיר שואן, "כוכב ים", ידיעות אחרונות, המוסף "7 ימים", 5 בספטמבר 2008, עמ' 28-34
  5. ^ מג'אדלה לסינים: "מגנה את דברי שחר צוברי", באתר ynet, 9 בספטמבר 2008
  6. ^ חדשות 2, ‏מהפך: הגולש האולימפי שחר צוברי ייסע למשחקים בלונדון, באתר ‏מאקו‏, 25 במאי 2012
  7. ^ דני בורשבסקי, שליחנו ללונדון‏, שחר צוברי: "גלשתי ממש גרוע", באתר וואלה!‏, 6 באוגוסט 2012
  8. ^ יניב טוכמן‏, שחר צוברי פספס את הארד בנקודה בלבד: "מסיים את העונה עם חיוך", באתר וואלה!‏, 23 בספטמבר 2017
  9. ^ אורן אהרוני, נגיעה ממדליה: שחר צוברי סיים רביעי באליפות העולם, באתר ynet, 29 בפברואר 2020
  10. ^ אורן אהרוני, גלישת רוח: יואב כהן אלוף אירופה, צוברי וספיצ'קוב זכו בכסף, באתר ynet, 28 בנובמבר 2020
  11. ^ ינון מילס, עושים רוח: מלחמת הגולשים על הכרטיס לאולימפיאדת לונדון, באתר nana10‏, 21 באוגוסט 2010
  12. ^ נדב צנציפר ואורן אהרוני, איגוד השיט: משיח נמצא אשם בפרשת החסימה, באתר ynet, 25 באוקטובר 2011
  13. ^ אורן אהרוני, משיח: "צוברי ירק למדינת ישראל בפרצוף", באתר ynet, 29 במרץ 2016
  14. ^ אסי ממן, ‏צוברי: לא היה אכפת לי לשבש למשיח את השיוטים, באתר ONE‏, 2 באפריל 2016
  15. ^ "שחר צוברי נבחר ליו"ר ועדת הספורטאים של הוועד האולימפי", 26 בספטמבר 2021, ישראל היום
  16. ^ שחר צוברי פרש רשמית: "לא השגתי הכל, אבל מרגיש שלם", 7 באוקטובר 2021, ישראל היום
  17. ^ אורן אהרוני, גל פרידמן, שחר צוברי וגידי קליגר מונו למאמני נבחרות השייט, באתר ynet, 4 באוקטובר 2021
  18. ^ שירי אלג'ם, ‏צוברי: אני עדיין יכול להיות אלוף אולימפי, באתר ערוץ הספורט, 22 בפברואר 2020