פרסי ג'קסון וים המפלצות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרסי ג'קסון וים המפלצות
The Sea of Monsters
עטיפת הספר בעברית
עטיפת הספר בעברית
עטיפת הספר בעברית
מידע כללי
מאת ריק ריירדן
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן פנטזי לילדים
נושא מיתולוגיה יוונית, פוסידון, גיזת הזהב עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Miramax Books ובעברית כנרת זמורה-ביתן דביר
תאריך הוצאה 3 במאי 2006
2008, גרף (בעברית)
מספר עמודים 279 (באנגלית)
295 (בעברית)
הוצאה בעברית
תרגום גילי בר-הלל
מהדורות נוספות
מספר כרכים 5
פרסים

-בחירת הספר הטוב ביותר של הקיץ מאת Book Sense", 2006".

-פרס הספר הטוב ביותר לשנת 2006 מאת מגזין הילד.

-ספר הפנטזיה הטוב ביותר לשנת 2006 מאת "Kirkus".

-הספר הטוב ביותר לילדים ולנוער, 2006, מאת "Barnes & Noble".

-הספרים הטובים ביותר לחטיבת הביניים של קול הנוערים, 2006.

-בחירת הילדים הטובה ביותר של "Cooperative" לספרים, 2007.

-הספר הטוב ביותר לנוער מאת "Young Adult Library Services Association".

-פרס "Mark Twain Readers Award" לשנת 2009 (פרסי ג'קסון וגנב הברק קיבל את אותו הפרס ב-2008).
סדרה
סדרת ספרים פרסי ג'קסון והאולימפיים
ספר קודם פרסי ג'קסון וגנב הברק
הספר הבא פרסי ג'קסון וקללת הטיטאן
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0786856866
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פֶּרְסִי ג'קסון וים המפלצותאנגלית: The Sea Monsters) הוא ספר פנטזיה-הרפתקאות לילדים מאת הסופר האמריקאי ריק ריירדן. הספר מבוסס על מיתוסים המעובדים מן המיתולוגיה היוונית. הספר פורסם ב-2006. הספר הוא השני בסדרת "פרסי ג'קסון והאולימפיים". הוא סוקר את מעשיות האל למחצה בן ה-13, פרסי ג'קסון וחברתו אנבת' במסעם לחילוצו של גרובר, חברם הסאטיר ובמסע החיפושים אחר גיזת הזהב, אשר בכוחה לרפא את העץ המגן על המחנה מפני אויבים.

לספר עובד לסרט, שיצא ב-16 באוגוסט 2013[1] בארצות הברית, וב-29 באוגוסט בישראל.

המשך עלילות הספר נמצאות בספר הבא בסדרה: "פרסי ג'קסון וקללת הטיטאן".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחיל בפרסי שחולם על גרובר שניצוד על ידי מפלצת. הוא מתעורר ביום האחרון של שנתו בכיתה ז'. שם הוא התיידד עם טייסון, ילד חסר בית שבית הספר קיבל על עצמו כצדקה. בשיעור התעמלות, פרסי מותקף על ידי כנופיית ענקים לייסטריגונים, אך ניצל על ידי טייסון ואנבת', שהייתה בדרכה חזרה למחנה החצויים לאחר שחלמה חלומות על המחנה בסכנה. השלושה לוקחים מונית קסומה שנוסעת ללונג איילנד. בהגיעם למחנה, הם רואים קבוצת חניכים בראשות קלאריס לה רו נאבקת בזוג שוורי קולכיס. טייסון מקבל אישור לעבור את גבול המחנה כדי להציל את פרסי שוב. מתגלה שהוא תינוק קיקלופ ואח למחצה של פרסי, שכן הוא גם בנו של פוסידון. אויב לא ידוע החליש את חומות המגן של מחנה החצויים על ידי הרעלת העץ של תאליה, והותיר את החניכים חשופים להתקפות מפלצות עתידיות. מנהל הפעילויות, כירון, מואשם בהרעלת העץ, מפוטר, ומוחלף בטנטלוס - נשמה מהשאול. לפני היציאה, כירון מציין שרק גיזת הזהב יכולה להציל את המחנה. קלאריס מנצחת במירוץ מרכבות וכפרס על הזכייה במרוץ המרכבות, היא נשלחת למצוא את הגיזה. לאחר ששוחח עם האל הרמס על גורל בנו לוק, פרסי בורח מהמחנה עם אנבת' וטייסון כדי למצוא את גרובר. השלישייה מגיעה ל"הנסיכה אנדרומדה", ספינת תענוגות מלאה במפלצות ובחצויים שערקו למחנה של הטיטאן קרונוס. על הספינה, הם נתפסים על ידי לוק, ולומדים שהוא פועל להחיות את קרונוס. השלישייה בורחת ותופסת מחסה במחבוא שאנבת', תאליה ולוק בנו בילדותם. שם, הידרה מוצאת ותוקפת אותם, אך הם ניצלים על ידי קלאריס על הספינה שלה, ה-CSS ברמינגהם. אנבת', פרסי וטייסון מצטרפים למסע ולמסעה של קלאריס למשולש ברמודה, על מנת להיכנס לים המפלצות, אך הספינה נטרפת בידי סקילה וכריבדיס, וקלאריס מופרדת מהאחרים בזמן שטייסון ככל הנראה נהרג בפיצוץ. פרסי ואנבת' עולים על סירת הצלה ופונים לאי הקרוב ביותר. השניים נוחתים באי של מלכת המכשפות קירקה. כשהם מבינים שהיא הפכה עשרות גברים לחזירי ים, הם בורחים על ספינת פיראטים. פרסי ואנבת' עוברים על פני הסירנות, ואנבת' מתוודה על חוסר הביטחון שלה בפני פרסי. הם מגיעים לאי של הקיקלופ פוליפמוס שם הם מגלים שהוא לכד את קלאריס. פרסי ואנבת' פוגשים את גרובר המעמיד פני קיקלופית כדי להערים על פוליפמוס שלא יאכל אותו. טייסון מגיע לעזור גם כן, לאחר שנחלץ על ידי ההיפוקמפוס קשת מהריסות הברמינגהם. הם מוצאים את גיזת הזהב ובורחים. במיאמי, פרסי מבין שקלאריס חייבת למהר בחזרה למחנה לבדה לפי הנבואה שלה, אבל מיד אחרי שקלאריס הולכת הוא והאחרים נתפסים על ידי לוק. פרסי מצליח ליצור קשר עם מחנה החצויים ומערים על לוק להתוודות שהוא הרעיל את העץ של תאליה, ולשחרר את כירון שהוחזר לתפקידו. לוק הזועם נלחם בפרסי, אבל כירון ועוד כמה קנטאורים מגיעים כדי לחלץ אותם וכירון מסביר שלא סומכים עליו מכיוון שקרונוס הוא אביו. הם מניחים את גיזת הזהב על עץ האורן של תאליה, והעץ נרפא. גרובר מקבל חופשה במסעו האישי למצוא את האל פאן, לאחר שפינה את המכשול של פוליפמוס המפתה את המחפשים דרך גיזת הזהב. המחנה מקיים מרוץ מרכבות שני בו פרסי ואנבת' מנצחים בעזרתו של טייסון שעוזב לאחר שקיבל את ההצעה מפוסידון לעבוד במפעלי הקיקלופים של האל. עם זאת, הקסם של הגיזה חזק מדי והוא מקים לתחייה את תאליה, ומספק עוד חצוי אפשרי לנבואה הגדולה, שפרסי מבין שהייתה כוונתו של קרונוס לאורך כל הדרך.

הנבואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלאריס נבחרת על ידי טנטלוס לחפש את גיזת הזהב כדי לרפא את העץ הקסום ולהציל את המחנה. למסעה מנבאת האורקל נבואה:

בספינת ברזל תשוטי, עם שלד-מלח,

תמצאי אשר חיפשת ויהא הוא שלך.

קירות אבן קרים יחסמו את דרכך,

הן בלי רע לא תצליחי, ותשובי לבדך.

במקור באנגלית מוזכר "warriors of bone", כלומר שלדים ברבים. בשורת הסיום מוזכר "fly home alone", כלומר לטוס לבד.

ביקורות ומכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר קיבל לעיתים קרובות ביקורת חיובית. המבקרים שיבחו את פרי עטו של ריירדן ואת עלילותיו של פרסי ג'קסון[2][3][4]. "ריירדן מנפיק המשך ראוי וחזק לסיפורי הגבורה שיצר" אומר מבקר מ"Publishers Weekly"[5]. מבקרי School Library Journal בחרו לבקר את עלילת הרומן ואת הדמות הראשית, באומרם: "פרסי ג'קסון הוא ילד מושך מבחינה רומנטית. הנבואה המסתורית תהדהד בראשם של הקוראים לעד" אמרו. מגזין הילד כתב כי הרומן ממשיך לסחוף את הקוראים. "ספרות הילדים" קרא לספר יוצא דופן, והוסיף כי ה"ספר המקביל לפרסי ג'קסון וגנב הברק הוא שילוב מוצלח של מיתולוגיה יוונית וספרות ילדים קלה". מתת ברמן, שיבח את הספר באומרו: "הסדרה האולימפית מסתמנת ככיף טהור, כאשר המחבר ממשיך לכתוב עלילה שילדים מועטים יגידו עליה שהיא דלה". נורה פריהל שיבחה את הספר ואת סוג הכתיבה שלו.

יותר מ-100,000 עותקים של הספר נמכרו[דרוש מקור], והוא יצא לאור גם בגרסת אודיו ב-6 בספטמבר 2006.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בחירת הספר הטוב ביותר של הקיץ מאת Book Sense", 2006".
  • פרס הספר הטוב ביותר לשנת 2006 מאת מגזין הילד.
  • ספר הפנטזיה הטוב ביותר לשנת 2006 מאת "Kirkus".
  • הספר הטוב ביותר לילדים ולנוער, 2006, מאת "Barnes & Noble".
  • הספרים הטובים ביותר לחטיבת הביניים של קול הנערים, 2006.
  • בחירת הילדים הטובה ביותר של "Cooperative" לספרים, 2007.
  • הספר הטוב ביותר לנוער מאת "Young Adult Library Services Association".
  • פרס "Mark Twain Readers Award" לשנת 2009 (פרסי ג'קסון וגנב הברק קיבל את אותו הפרס ב-2008).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]