הגיבור האבוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגיבור האבוד
The Lost Hero
מידע כללי
מאת ריק ריירדן
איורים ג'ון רוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
מקום התרחשות ארצות הברית, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Hyperion Books ובעברית גרף
תאריך הוצאה 2010
מספר עמודים 555
הוצאה בעברית
תאריך 2011
תרגום יעל אכמון
סדרה
סדרת ספרים גיבורי האולימפוס
ספר קודם פרסי ג'קסון ותקוות האולימפוס (פרסי ג'קסון והאולימפיים)
הספר הבא בן נפטון
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003372268
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הגיבור האבודאנגלית: The Lost Hero) הוא ספר-פנטזיה שיצא לאור בשנת 2010. הספר מבוסס על המיתולוגיה הרומית והמיתולוגיה היוונית. הספר הוא הספר הראשון בסדרת גיבורי האולימפוס, שהיא סדרת ההמשך לפרסי ג'קסון והאולימפיים שנכתבה על ידי ריק ריירדן. הספר מספר את האירועים שקרו במחנה החצויים לאחר אירועי 'פרסי ג'קסון והאולימפיים'. הספר קיבל ביקורות חיוביות והפך לרב-מכר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרב נגד הוונטוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייסון, אחד מגיבורי הספר, מתעורר באוטובוס כשהוא לא זוכר דבר מעברו. הוא מבין שהוא בטיול של בית ספר לילדים בעייתיים. הוא אינו זוכר מה הוא עושה שם, ולמעשה, כלל אינו זוכר את עצמו. ג'ייסון מגלה שלנערה שהחזיק את ידה כאשר התעורר קוראים פייפר, ולנער שיושב מלפניו קוראים ליאו, ושניהם טוענים שהם מכירים אותו כבר כמה חודשים. הם מגיעים לגרנד קניון ומותקפים על ידי שלושה ונטוסים - רוחות סערה. שם מתגלה שהמאמן הדג', המורה המלווה לטיול, הוא למעשה סאטיר. ג'ייסון, מונחה על ידי האינסטינקטים שלו, שולף מטבע זהב מכיסו, משליך אותו באוויר, והופך אותו לחרב מזהב קיסרי. הוונטוסים תוקפים אותו, והוא מאבד נעל אך נשאר בחיים, להפתעתם של שניים מהוונטוסים אותם הוא מחסל. במהלך הקרב הדג' מציל את ליאו, וכשפייפר נופלת מהגשר, הדג' מעודד את ג'ייסון להציל את פייפר - ואינסטינקטיבית הוא קופץ אחריה, תופס בה, ואז מגלה שהוא יכול לעוף על ידי שליטה בלחץ האוויר. הם חוזרים לגשר, ומגלים שהוונטוסים נעלמו ולקחו את המאמן הדג'. אחרי כמה דקות, מגיעים למקום שני בני נוער במרכבה: נערה אחת בלונדינית עם עיניים אפורות, ונער שרירי עם קעקוע של קשת בענן. הנערה מציגה את עצמה כאנבת' צ'ייס, אומרת שהיא מחפשת את חברה פרסי ג'קסון, ושנאמר לה שהבחור בעל הנעל האחת הוא התשובה.

מחנה החצויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייסון, פייפר וליאו משוחחים עם אנבת', בת אתנה, ובוץ', בן איריס, בדרכם למחנה החצויים, והיא מספרת להם את הסיפור. אנבת' מספרת להם על פרסי, חצוי שנעלם לפני מספר ימים, החבר של אנבת' וגיבור הקרב על מנהטן. אנבת' ובוץ' מביאים את ליאו, ג'ייסון ופייפר למחנה החצויים, ומציגים אותם בפני החניכים. ג'ייסון מזהה חלק ניכר מהדברים שמתרחשים במחנה, וכירון, מנהל הפעילויות במחנה, מגלה שג'ייסון יודע לטינית, ואף מעדיף את שמם הרומי של האלים על פני השם היווני. כירון אומר לג'ייסון שהוא אמור היה למות, אך מסרב להרחיב. בזמן שג'ייסון וכירון מדברים, הרה משתלטת על ראש נמר מפוחלץ ופונה דרכו אל ג'ייסון, מכנה את עצמה 'הפטרונית שלו', ומפצירה בו לבוא ולהצילה. בהמשך היום ליאו מגלה שאביו הוא הפייסטוס, אל הנפחים והאש; פייפר מגלה שאימה היא אפרודיטה, אלת האהבה; וג'ייסון מגלה שאביו הוא זאוס, אל השמים ומלך האלים.

פייפר מסתכסכת כמעט מייד עם המדריכה הראשית בביתן שלה, דרו. היא נזכרת במה שגילתה שלושה ימים קודם - אביה, טריסטן מקלין, שחקן מפורסם, נחטף על ידי הענק אנקלדוס. אנקלדוס מאיים להרוג את אביה, אם פייפר לא תשתלב במחנה החצויים, תצא למסע חיפושים ותטה אותו לכיוון הענק כדי שיהרוג אותם בתמורה לאביה. היא גם מגלה שיש לה, כמו לדרו, כוח של דיבור הקסמה - היא יכולה לעיתים לשכנע אנשים לעשות כדברה; כך הגיעה לבית הספר לילדים בעייתיים, כששכנעה סוחר מכוניות 'להשאיל' לה מכונית יקרה, על מנת למשוך את תשומת הלב של אביה, שאינו פנוי אליה. תחושת בטן גורמת לפייפר להיכנס לביתן הרה הריק, ושם היא פוגשת את רייצ'ל דר, האורקל של המחנה, גלגולה של האורקל מדלפי, שפונה אליה בקולה של הרה ואומרת לה להצילה.

ליאו מגלה שדרקון מכני מארד מאיים על המחנה, ושקללה שוררת על ביתן הפייסטוס - מאז מותו של מדריכם הקודם, צ'ארלס בקנדורף, ובריחת הדרקון, הפרויקטים שלהם נכשלים. ליאו נזכר בשריפה בה מתה אמו, ובאשת אדמה שהתגלתה אליו אז, שגרמה לו להאשים את עצמו במותה של אמו. לליאו היו כוחות ליצירת אש (דבר נדיר אצל בני הפייסטוס ונחשב למזל רע), שליטה בה וחסינות אליה, אותם גילה בעידודה של השמרטפית שלו, שכינתה את עצמה 'טיה קאלידה' (דודה קאלידה) אך למעשה הייתה הרה בתחפושת. אשת האדמה, שמתבררת כגאיה, גורמת לליאו להאמין שהוא האחראי למותו של אמו, אבל הוא מחליט שישתמש בכוחות האש שלו כדי למצוא את הדרקון. בביתן זאוס, ג'ייסון מגלה שיש לו אחות - תאליה גרייס, שעזבה את המחנה כדי להצטרף לחבורת הציידות שמלווה את האלה ארטמיס.

ההכנות למסע החיפושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייסון, ליאו ופייפר מתבקשים להציל את הרה, מלכת האלים שנחטפה. נבואתה של רייצ'ל שולחת אותו, יחד עם בת אפרודיטה ובן הפייסטוס, לצאת ולהציל את אלה - עד יום אמצע החורף עליהם להגיע אליה. דרו מבקשת להצטרף למסע החיפושים כבת אפרודיטה, אך פייפר לבסוף מצטרפת אחרי שאפרודיטה מכירה בה כבתה. אנבת' לא מצטרפת, כי היא אינה מחבבת את הרה, ואומרת שתנהיג במקום משלחת למציאתו של פרסי. ליאו אומר שיצטרף כבן הפייסטוס, ושהוא יוכל לארגן גם אמצעי תחבורה - הוא יוצא אל היער במטרה ללכוד את הדרקון תוך שימוש בשליטתו באש. הוא אכן מוצא את הדרקון, שמנחה אותו למקום המכונה "בונקר תשע", והשתייך לביתן הפייסטוס בעבר. הוא מכנה את הדרקון פסטוס ומתקין לו כנפיים שמצא בביתן, ואז גם רואה תרשים עתיק שמציג ספינה, אותה ליאו מזהה בבירור מציור שצייר לפני שנים רבות כילד. הוא מחליט להניח לעניין ומשקיע את כל זמנו בתיקון פסטוס, אותו הוא מנחית במחנה למחרת כדי שיוכלו לצאת.

הנבואה והתגשמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנבואה שמנחה את מסע החיפושים נאמרת על ידי רייצ'ל:

בן הברק, מהאדמה הישמר

נקמת הענקים מהשבעה תתעורר

הכבשן והיונה את הכלוב ישברו

ובזעמה של הרה את המוות יעוררו

"הגיבור האבוד", בתרגום יעל אכמון

בן הברק, מהאדמה הישמר- ג'ייסון שמתברר כבן יופיטר, אל השמים והברקים, צריך להיזהר מהאדמה - גאיה, אויבתם הגדולה.

נקמת הענקים מהשבעה תתעורר- ה"שבעה" הם שבעה חצויים שהוזכרו בנבואה גדולה שניתנה על ידי רייצ'ל בקיץ הקודם, לפיה שבעה חצויים יצאו למסע חיפושים אפי. הענקים - ובמקרה הזה, מלכם פורפיריון - יעלו וינסו לפגוע בשבעה.

הכבשן והיונה את הכלוב ישברו- הרה מוחזקת בכלוב, ורק כוחם המשותף של ליאו, בנו של הפייסטוס שאותו מסמל כבשן, ופייפר, בת אפרודיטה שאותה מסמלת יונה, יוכל לחלצה ממנו.

ובזעמה של הרה את המוות יעוררו- אחרי שחרורה של הרה היא חושפת את דמותה האמיתית והורגת בכך את ג'ייסון, אך פייפר מצליחה להשיבו לחיים.

התעוררות גאיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייסון, ליאו ופייפר מגלים שגאיה, אלת האדמה שישנה שנים רבות, כלאה את הרה, ושחררה את בניה הענקים מטרטרוס. הרה כלואה בכלוב בו נשאבים ממנה כוחותיה כדי להעיר את פורפיריון, מלך הענקים. גאיה ובניה, הענקים, מנסים לשחזר את הגיגאנטומכיה (כפי שבשנים הקודמות במהלך עלילת הסדרה פרסי ג'קסון והאולימפיים שוחזרה הטיטאנומכיה). גאיה תעיר את פורפיריון, ואז את יתר בניה, וכל אחד מהם יחסל את האל שלשם הריגתו נוצר. פורפיריון, אנטי-זאוס, ימלוך על הענקים ויעיר אותם אחריו.

אחוזת הבוראסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

את מסעם מתחילים השלושה בחיפוש אחר רוחות הסערה שלקחו את הדג', בהנחה שהם פקודיה של גאיה. בוונטוסים שולט שר הרוחות, איולוס, וכדי להגיע אליו ג'ייסון, פייפר וליאו מחפשים את בוראס, אל רוח הצפון, שקבע את מושבו בקוויבק. הם מוצאים אותו, ומסתכסכים עם בניו החצויים, זטס וקאלאיס, ועם בתו האלה קיאונה, המכונים יחד הבוראסים. הבוראסים רוצים בהתחלה לפגוע בהם, בעיקר בגלל החום והאש של ליאו, אך בוראס מחליט שישמע את דבריהם, ומחבב אותם לאחר שפייפר מדברת איתו בשפתו, צרפתית (אותה מדברים בקוויבק), שהיא מכירה בשל היותה שפת האהבה. ג'ייסון מיטיב לזהות את בוראס דווקא בדמותו הרומית, אקווילון, ולבסוף אל הצפון מבין את תוכניתה של הרה, טוען שאלי האולימפוס מסתגרים כי הם מפחדים מהשלכות התוכנית, ומשחרר אותם לדרכם, על אף מחאתה של קיאונה.

הכלבו של מדיאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוראס שולח את השלושה לכלבו של מדיאה, שכלאה את הוונטוסים. הם מגיעים והיא מתייחסת אליהם בחביבות, משתמשת בדיבור הקסמה באיכות גבוהה בהרבה מזה של פייפר. ג'ייסון וליאו נשבים לחלוטין בקסמיה, בעוד שפייפר נגררת אחריהם בחוסר אונים. בדרכם מדיאה מספרת להם את סיפורה, על הימים בהם הייתה נסיכת קולכיס ואשתו של יאסון, שזנח אותה. מדיאה כמעט מצליחה לשכנע את ג'ייסון וליאו להילחם זה בזה, אבל פייפר מצליחה לשכנע אותם להימנע מכך בעזרת דיבור ההקסמה שלה, ומדיאה משחררת במקום שני דרקוני שמש שיילחמו בהם. פסטוס מגיע ומביס את הדרקונים בזמן שפייפר נלחמת במדיאה, מבינה שהיא חזרה לחיים בסיועה של גאיה. בעוד ליאו וג'ייסון מחלצים את רוחות הסערה ואת הדג', פייפר מכה בשולחן עליו ניצבו כל שיקוייה של מדיאה ויוצרת תערובת קטלנית ואז נמלטת עם פסטוס, משאירה את מדיאה בכלבו שלה בעודו מתפוצץ.

ארמונו של מידאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחנה הבאה אליה הם ממשיכים היא ארמונו של מידאס, שחזר לחיים בעזרתה של גאיה. פסטוס מתקלקל באוויר בכלל קיפאון בדיסקית הבקרה שלו, והם נוחתים לתוך האחוזה, שם מערכת ההגנה בלייזר מחריבה אותו. הם מצליחים לשחרר את הדג', ומידרדרים לקרב עם מידאס לאחר שהם שומעים שהציידות עברו באחוזה בחיפושן אחרי פרסי ג'קסון. הזהב של מידאס משבית את דיבור ההקסמה של פייפר ואת האש של ליאו, ומידאס הופך אותם לזהב, אבל ג'ייסון מצליח להביס את בנו של מידאס, ליט, וגורם למידאס להפוך את בנו לזהב. ג'ייסון משתמש בכוחותיו כבן יופיטר כדי לזמן ברק, שמחריב את הגג של המבנה, מפיל על מידאס נברשת, וגורם לגשם להיכנס פנימה - והמים הזורמים הופכים את כל אויביו הקפואים של מידאס חזרה לאנשים.

הפגישה עם ליקאון וארמונו של איולוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחנה הבאה והאחרונה של הקבוצה היא ארמונו של איולוס. בדרך אליו הם עוצרים במערה בשל סופה, וכי פייפר סובלת מהיפותרמיה שכן ג'ייסון וליאו טבלו אותה במים כדי להפוך את השפעתו של מידאס. במערה הם נחים אבל אז מגיע ליקאון, איש הזאב הראשון, מלווה בלהקתו - ותוקף אותם. הם מצליחים רק לעכב אותו, שכן יש צורך בכסף כדי לפגוע באנשי זאב, אבל אז מפתיעות אותם ציידות ארטמיס, שמצילות אותם ומבריחות את אנשי הזאב.

בראש הציידות עומדת תאליה, שמופתעת לשמוע שג'ייסון הוא אחיה. היא מספרת לג'ייסון שכשהיה תינוק אמם זנחה אותו, ותאליה לא ראתה אותו מאז גיל שנתיים. אחרי האיחוד תאליה מחליטה שתיפרד למעט זמן מהציידות, ותלווה את ג'ייסון לאיולוס, אבל הם מופרדים. ברגעים האחרונים היא צועקת לו ואומרת שייפגשו בבית הזאבים, שם נמצאים הרה ופורפיריון.

בארמונו של איולוס, שר הרוחות מתברר כמשוגע לחלוטין. עליו לקבוע את מזג האוויר אחת ל-12 דקות בהתאם לרצונם של האלים, ורצונותיו - כמו כיוון הרוח - חסרי כיוון. הוא מופתע מכך שהנחה כמה חודשים קודם לכן את רוחות הסערה לתקוף חצויים, ואוהד את ג'ייסון אותו הוא זוכר מהפעם הקודמת בה ביקר אצלו - ג'ייסון אינו זוכר את המפגש. המזכירה שלו, נימפת אוויר בשם מלי, מדברת בעדם, ואיולוס כבר מתכנן לסייע לחצויים אבל אז הוא מקבל הנחיה מגאיה לפגוע בהם - והאלים כולם מסכימים שאין להכעיס את אלת האדמה. איולוס מנסה לפגוע בחייהם, אבל מלי מסייעת להם, ויחד עם ג'ייסון היא שולטת באוויר, ממלטת אותם מהארמון ושולחת אותם לעבר סן פרנסיסקו, אל אנקלדוס. אפרודיטה גם היא מסייעת בידם, ומעניקה לפייפר כמתנה שיקוי שכחה שימחק את הזיכרונות של אביה.

הקרב עם אנקלדוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרב עם אנקלדוס קשה, אך בזמן שפייפר מצילה את אביה, ליאו מצליח להילחם במשרתיו של הענק, וג'ייסון מצליח להיאבק באנקלדוס במשך כמה זמן. במהלך הקרב אנקלדוס מזכיר לג'ייסון חלקים מעברו - הוא החריב את הכס השחור במצודת אותריס, והביס את קריוס במו ידיו. לבסוף הוא טועה וחניתו נשברת, יוצרת גל הדף ומכתש בראש ההר. חבריו מגיעים לסייע לו, אבל הענק לא יכול למות מיד חצויים בלבד; ג'ייסון מבין שאין לו ברירה, והוא מתפלל לאביו שיסייע לו עם ברק. הברק מפיל את אנקלדוס אל המכתש, שקרקעיתו מתפוררת, והחצויים מפילים אותו סופית ומביסים אותו.

בית הזאבים והמאבק עם פורפיריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעזרת מסוק 'מושאל' מפקחי היערות, הם טסים לשדה התעופה הקרוב; בדרך, ג'ייסון מתחיל לזהות את הנוף. בשדה"ת של אוקלנד הדג' מחליט שיסייע לאבא של פייפר, ששותה את השיקוי ומתעלף, והם יוצאים במטוס הפרטי שלו. השלושה משתמשים שוב במסוק כדי להגיע לבית הזאבים, שם זכרונו של ג'ייסון חוזר אליו. ליאו מטיס אותם אל עבר שדה הקרב - ביתו של ג'ק לונדון, בן מרקורי. כשהם מגיעים הם פוגשים את תאליה, שמעדכנת אותם שנכנסו למלכודת - מפלצות מקיפות אותם, והציידות לא מצליחות לחלץ את הרה. לג'ייסון יש דז'ה וו, ותאליה מספרת שכאן נטשה אותו אמם. הם מגיעים למקום בו כלואה הרה ובו עולה פורפיריון, והם מתכוננים להילחם כשאלת השלג, קיאונה, מופיעה. היא חושפת את תוכניתה לדרדר את העולם לכאוס וליצור עידן קרח חדש, והקרב ניצת מחדש. ג'ייסון נעזר בסוס סערה בשם סער עליו הוא כופה את רצונו, וליאו נלחם בקיאונה, מפר את קסמי הקרח שלה. ג'ייסון ופייפר מביסים את המפלצות, וליאו מבריח את קיאונה, ואז השלושה ניגשים להרה. פייפר מפעילה את כוחות דיבור ההקסמה שלה וליאו תוקף את הכלוב מכנית, אבל אז פורפיריון יוצא מכלובו. הוא אף גדול מאנקלדוס ובכל זאת ג'ייסון מחליט לעכבו. הוא מתרברב בהישגים שבקושי זכר שהיו שלו, משיג חרב, ומכה בענק. הקרב מוטה לרעתו כמעט מיד, אבל הרה נחלצת, ופורפיריון בורח ונבלע באדמה. הרה מנצלת את דמותה האמיתית להניס את המפלצות - אך כמעט הורגת את ג'ייסון בדרך, ורק דיבור ההקסמה של פייפר מציל אותו. כמחוות תודה, הרה שולחת אותם חזרה ללונג איילנד.

סיום ומחנה יופיטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרה מחזירה לג'ייסון חלק מזכרונו, והוא נזכר שהוא חלק ממחנה חצויים רומי, שנמצא ליד סן פרנסיסקו - מקום שמקושר לרוע במחנה החצויים. פייפר נעשית המדריכה הראשית של ביתן אפרודיטה, ואביה מסתדר עם המאמן הדג'. ליאו מציג לביתן הפייסטוס, ג'ייסון, פייפר וכירון מבקרים את בונקר תשע. כירון מספר להם שמדובר בבונק, שנעשה בו שימוש לאחרונה בידי ביתן הפייסטוס במלחמת האזרחים האמריקאית. הוא מסביר להם שהמלחמה לוותה בעימות בין חצויים - לא בתוך מחנה החצויים, אלא ביניהם לבין קבוצה אחרת; כירון אומר שנשבע לא לדון בנושא, אבל שהאלים נחרדו מהמחיר ועשו הכל כדי שהמפגשים לא יחזרו על עצמם. ליאו מסביר ששרטוט הספינה בבונקר הוא נבואה - זוהי ספינה מעופפת שעליהם לבנות, כדי להפליג לעבר הארצות העתיקות, שם מתכננים הענקים לפגוע באלים. ג'ייסון נזכר חלקית, ומספר למחנה החצויים שיש קבוצה נוספת של חצויים, רומיים, שמשמרים את המסורת של איניאס, ושהנתק נשמר במשך שנים. כירון וג'ייסון מספרים יחד את הסיפור - בזמן שמחנה החצויים הגן על האולימפוס, מחנה יופיטר החריב את מצודת אותריס, הבסיס של הטיטאנים. ג'ייסון, פייפר וליאו יהיו שלושה מתוך השבעה שימריאו לארצות העתיקות, אך תחילה הם יטוסו מערבה למחנה יופיטר. שם, ג'ייסון משוכנע, הם ימצאו את פרסי ג'קסון - שנשלח לשם, חסר זיכרון בדיוק כמו ג'ייסון.

הסדרה החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הוא הראשון בסדרת ספרים חדשה. בסדרה זו בניגוד לקודמת, הסדרה לא מתרכזת בגיבור אחד שמספר את הסיפור מנקודת מבטו, אלא כל קבוצת פרקים מתמקדת בגיבור אחר. הסיפור מסופר בגוף שלישי.

הספר הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הבא בסדרה הוא בן נפטון, אך העלילה בספר מתמקדת בפרסי ג'קסון, הייזל לבסק ופרנק ז'אנג במחנה יופיטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]