אתניX

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אתניX
לוגו להקת אתניX
לוגו להקת אתניX

אתניX בהופעה, 2012
אתניX בהופעה, 2012
מוקד פעילות תל אביב, ישראל
תקופת הפעילות מ-1985
סוגה סינת'-פופגל חדשפופ רוקדאנסמזרחיתפולק
חברת תקליטים הליקון
שולטן
http://www.ethnix-music.co.il
חברים
זאב נחמה
תמיר קליסקי
גל הדני
יורם פויזנר
גלעד פסטרנק
חברים לשעבר
גיל אלון
יועד נבו
נדב וולפסון

אתניX ("אתניקס") היא להקת מוזיקה אלקטרונית ישראלית הפועלת ברציפות משנת 1985 עד היום. הלהקה הוכתרה 8 פעמים כ"להקת השנה" במסגרת "מצעד הפזמונים העברי השנתי" של קול ישראל וגלגלצ, יותר מכל להקה אחרת בישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה כהמשך של להקת המחאה מוסקבה (זאב נחמה, תמיר קליסקי, עובדיה חממה, יאיר גת, עמוס קשת וישראל נחום) שהחלה לפעול כבר בשנת 1985, אשר השיר היחיד שלה שהצליח היה "רוברט" שיצא ב-1986. וכמו כן פרויקט אומנות וחברה אשר פעל בשנת 1987, שמהם יצאו הסולן זאב נחמה והקלידן תמיר קליסקי. רוני בראון שהקים וניהל את חברת התקליטים הליקון, סיפר:” דרור, אח של תמיר קליסקי מאתניקס, היה גרפיקאי שעבד איתי. הוא סיפר על להקת מוסקבה שיש לאחיו ולשותפו ליצירה זאב נחמה, השמיע לי את החומרים שלהם והציע לי לפגוש אותם. חשבתי שהחומרים שלהם לא מעניינים מספיק, אבל בגלל שאהבתי את דרור פגשתי אותם. אמרתי להם מה אני חושב והוספתי שהשם 'מוסקבה' לא מסקרן" ... אחר כך הם חזרו אליי והשמיעו את 'ציפור מדבר'...אמרתי להם שהם צריכים לכתוב עוד שירים בסגנון הזה ודי מהר התווספה קבוצת שירים. הבאתי את יועד נבו, ילד שטיפחתי, שיעבוד איתם והמצאנו סאונד חדש. לגבי השם, ידענו שהוא צריך לשלב מזרח ומערב. אמרתי שהשם צריך להיות אתני ושצריכה להיות בו האות X, כי היא הייתה סמל אז למודרניות. קראנו ללהקה אתניקX, והשאר היסטוריה”[1]. אתניX הביאה עימה סגנון מוזיקלי ששילב גל חדש עם השפעות רוק, פופ וקאנטרי לצד השפעות טורקיות, מזרחיות וקלאסיות[2][3][4].

התקופה הראשונה: 19891996 – מוזיקה אלקטרונית ופופ רוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

זאב נחמה, סולן הלהקה, בהופעה של אתניX,‏ 1992

בסוף 1988 הלהקה חתמה על חוזה הקלטות עם חברת התקליטים "הליקון"[5]. נחמה וקליסקי עבדו כאמור עם המפיק והמעבד יועד נבו, שהפיק וגם ניגן בתופים, בגיטרות ובקלידים[6]. תקליט השדרים הראשון של הלהקה, "אין לאן ללכת", יצא לאור בספטמבר 1989[7]. אחריו יצאו "מושיטה" בדצמבר 1989[8], ו"ציפור מדבר", שיצא לאור במרץ 1990 וזכה להצלחה[9].

אלבומם הראשון, "אתניX", ראה אור ביוני 1990[10]. האלבום נטה לכיוון של סינת'-פופ[11], עם השפעות ניכרות של להקת מוסקבה, אך הוא התחיל להתפתח גם לכיוונים נוספים, ובהם גם הכיוון האתני שיצר את אופי הלהקה.

לקראת סיבוב ההופעות של הלהקה הצטרפו גיל אלון בגיטרות וגל הדני בתופים, ואחר כך עזב יועד נבו את הלהקה ועבר ללונדון, שם פיתח קריירה כמפיק מצליח[12]. בחנוכה 1990 השתתפה הלהקה בפסטיגל, ושרה את "שיר הגראז'" לבדה ואת "אגדת השמש והירח" עם ריטה, שיר שהלחינו נחמה וקליסקי למילים של אהוד מנור, בחלק האומנותי. בשיר התארח בסולו גיטרה הנגן באלדי אולייר.

בשנת 1991 הוציאה הלהקה את אלבומה השני, "מסאלה"[13]. האלבום זכה להצלחה גדולה אף יותר מקודמו ועם להיטיו נמנים "כתם הפרי", "אמונה", "שיר ישן", "אל האור" ו"קטורנה מסאלה", שאותו ביצעה אתניX עם הזמרת זהבה בן. כמו כן כתבו נחמה וקליסקי את השיר "על סל, סלים" לשלומי שבת. האלבום הגיעה למעמד של אלבום פלטינה פלוס, על מכירת 50 אלף עותקים תוך שלושה חודשים בלבד[14]. באותה שנה זכתה הלהקה, בפעם הראשונה, בתואר "להקת השנה" במצעד הפזמונים השנתי של רשת ג'[15].

ביוני 1992 הוציאה אתניX את האלבום "יללת תן", שבו ניכרו השפעות רוק[16]. השיר המפורסם ביותר באלבום הוא "תותים", שנותר עד היום אחד מלהיטיה הגדולים ביותר של הלהקה[17]. מתוך האלבום התפרסמו גם השירים "קלנדיה", "קלמנסי" ו"האמת בקולה". באותה שנה שוב זכתה הלהקה שוב בתואר "להקת השנה".

נטיות הרוק של "יללת תן" התמתנו באלבומם הרביעי, "אדם ונחש", שיצא בשנת 1993. הלהיט הגדול ביותר באלבום היה "ג'סיקה", שבו שיתפו אתניX פעולה עם הזמר יבגני שפובלוב[18]. השיר נבחר כ"שיר השנה" במצעד הפזמונים השנתי של רשת ג', ואתניX נבחרה שוב כ"להקת השנה". מהאלבום התפרסמו גם השירים "בובה", "מקדש האהבה", שיר הנושא ו"חברון". באותה שנה כתבו נחמה וקליסקי את השיר "פטה מורגנה" לאלבום הבכורה של דנה אינטרנשיונל.

בשנת 1994 הוציאה אתניX את אלבומה החמישי, "אתה". האלבום השאיר אחריו מעט להיטים, ולא זכה להצלחה. בין השירים היותר מפורסמים היו "קולה של ננה גפוס" (שאינו קשור לשיר "האמת בקולה"), "ילד מרקש" ו"לא לבד". השיר "בוא לפטרה" נשלח למלך ירדן לכבוד הסכם השלום עמה. שיר הנושא של האלבום, "אתה", נכתב בעקבות רצח נהג המונית דרק רוט בהרצליה. האלבום הוקדש לזכר גדי סואד, שנפל במבצע דין וחשבון בלבנון. בשנת תשנ"ד נבחרה אתניX בפעם הרביעית ברציפות כ"להקת השנה", ובכך שיחזרה את הישגן של להקות כמו "כוורת" ו"משינה". בסוף השנה השתתפה הלהקה בפסטיגל, שבו זכתה עם השיר "הנסיך הקטן".

בשנת 1995 סיכמה הלהקה חצי עשור לפעילותה, עם אלבום אוסף ראשון - האוסף של אתניקס. בנוסף לשירים מהאלבומים הקודמים, נכללו באלבום גם "אגדת השמש והירח", ביצוע בהופעה חיה של "שיר ישן", ושני שירים חדשים: "אם את יכולה" ו"לחיות בניו זילנד", שנכתב בעקבות רשימה בשם "אומרים ישנה ארץ" מאת יוסף לפיד. לאלבום צורף ספרון שתיעד את שנותיה הראשונות של אתניX, וכלל גם תווים לשירים.

באותה שנה הפיקו נחמה וקליסקי את אלבומה של שרון חזיז "בת הקוסם", ואף הלחינו מספר שירים ממנו, בהם "מלך הכביש", שכתב נחמה, ו"הולכת ממך", שכתב מאיר אריאל. בנוסף השתתפה הלהקה בתוכנית "הקומדי סטור", והקליטה עם חברי התוכנית שיר שהפך ללהיט גדול, "שיר הטרטע".

בשנת 1996 הוציאה אתניX את האלבום "פופ", שבו ניכרו השפעות בריטפופ. באלבום זה הצטרף ללהקה הגיטריסט יורם פויזנר. מבין שירי האלבום התפרסמו "תביא קצת דינרוס", "ג'מבו ג'ט לאירופה", "היא לא תשוב" ו"הקומונה (הם חלק מקולקטיב)" שבוצע ביחד עם גבי שושן . עם זכייתה החמישית בתואר "להקת השנה" באותה שנה קבעה אתניX שיא נדיר, ששבר את שיא הזכיות דאז שהחזיקו בו משינה וכוורת.

באותה שנה כתבו נחמה וקליסקי לחיים משה את השיר "ציפור הנפש". בסוף עונת 1995/1996 זכתה קבוצת מכבי תל אביב בדאבל. נחמה וקליסקי הלחינו את שיר האליפות של הקבוצה, "צהוב עולה זה מכבי", למילים של דידי הררי[19]. את השיר ביצע שחקן הקבוצה איציק זוהר. במקביל יצרו הצמד את הפתיח לתוכנית הרדיו של הררי, כותב השיר, "דידי לוקאלי". את הראפ בפתיח ביצע מוקי משב"ק ס.

התקופה השנייה: 19972000 – המעבר למוזיקה מזרחית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1997 חברי הלהקה מימשו חלום ישן שלהם שאליו חיכו שנים רבות: הפקת אלבום ים תיכוני עם הפקה וסאונד המקובלים במוזיקת הרוק והפופ. נחמה וקליסקי שמעו את הזמר אייל גולן בהופעותיו באירועים, והחליטו כי הוא הזמר המתאים לאלבום שכזה. התוצאה הייתה אלבומו השני אך המשמעותי ביותר של גולן עד אותו שלב, "בלעדייך". עם להיטים כמו "בלעדייך", "לב של גבר" ו"צאי אל החלון", היה האלבום לאחד הנמכרים ביותר בישראל אי פעם (מספר מקורות אף ציינו מכירות של 300,000 עותקים), ונחשב לאחד הגורמים המרכזיים בחדירתה של המוזיקה הים תיכונית מן השוליים אל הזרם המרכזי. האלבום הופק על ידי חברת התקליטים הפרטית של אתניX "שולטן". באותה שנה הוציאה אתניX את הסינגל "גולה גולה", ובו שלושה ביצועים שונים לשיר, אחד מהם יחד עם אהובה עוזרי.

שיתוף הפעולה של חברי הלהקה עם גולן נמשך גם באלבומו הבא, "חייל של אהבה", שיצא בשנת 1998. באלבום זה כתבו נחמה וקליסקי את כל השירים, ביניהם "דמעות" ו"יפה שלי". גם אלבום זה זכה להצלחה גדולה, והשיר "דמעות" נבחר כ"שיר השנה" ברשת ג'.

במקביל השתתף גולן בהקלטת השיר "קן של אהבה", שהופיע באלבומם של אתניX מאותה שנה, "ברוכים הבאים לישראל". זהו אלבומה האחרון של הלהקה שהוקלט ב"הליקון". באלבום ניכרו השפעות ערביות ברורות, ובלטו בו שירים כמו "אין כמו אמא", "הכרם", "פתחי לו את לבך", "ב.מ.וו. שחורה" (שבו השתתף הבדרן שלום אסייג) ו"האהבה תנצח".

באותה שנה התארח נחמה באלבום "רוני פיטרסון וחברים", שבו ביצע יחד עם רוני פיטרסון את שירה של אתניX "היא לא תשוב". בנוסף, כתבו נחמה וקליסקי לחיים משה את אחד משיריו הידועים ביותר, "התמונות שבאלבום", ולשרית חדד, אז זמרת בתחילת דרכה, את "הכל סגור".

בשנת 1999 שיתפה אתניX פעולה בפעם האחרונה פעולה עם גולן, באלבומו "הסתכלי אלי". האלבום מכר מעל למאה אלף עותקים, והתפרסמו ממנו השירים "הסתכלי אלי", "בעירי" ו"לב חולה". באותה שנה הוציאה אתניX את אלבומה "מוריס", שהמשיך את הקו המזרחי של קודמו. מתוכו בלטו שירים כ"מחר אני בבית", "קמיעות" ו"האינטרנט שלי". בשנה זו הופיעה אתניX בבינת ג'בייל ברצועת הביטחון בלבנון בפני חיילי צה"ל וצד"ל יחד עם אייל גולן וסי היימן.

את שיתוף הפעולה ביניהם חתמו אתניX וגולן באלבום ההופעה "המופע המשותף", שהוקלט והופץ בשנת 2000. הופיעו בו ביצועים לשירים של גולן שכתבו נחמה וקליסקי לצד שירים של אתניX מתחילת דרכה, כמו "תותים" ו"ג'סיקה". באותה שנה יצא אלבום אוסף שני של אתניX, "מקסימום אתניX". במקביל הפיקו נחמה וקליסקי לנגן הגיטרה יהודה קיסר את האלבום האינסטרומנטלי "הקיסר האחרון". עוד באותה שנה הפיקו חברי אתניX אלבום בשם "רוק מחנה יהודה" ללהקת הגמלים.

התקופה השלישית: 20012007[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001 חזרו חברי הלהקה לסגנון הרוק, באלבומם "בדרך שלך"[20]. מספר שירים אף היו בסגנון רוק כבד ואלקטרוניקה. את עטיפת האלבום עיצב סטורם ת'ורג'רסון, המעצב משנות ה-60 ועד היום את עטיפות האלבומים של להקת פינק פלויד. מן האלבום התפרסמו השירים "תראה עולם" ו"נשרפת מבפנים". באותה שנה הלחינו וביצעו אתניX למילים של ירון תגר ומיקי בר את השיר "בשבילי הכוכב זה אתה", שנבחר להמנון חברת הסלולר "סלקום". היה זה שיתוף פעולה חלוצי בין חברות סלולר ליוצרים בישראל.

בשנת 2002 הוציאה אתניX את האלבום "13", כמספר שנות פעילותה[21]. מתוכו התפרסמו השירים "איך אפשר לשיר על אהבה", "רק תחייכי אליי" ו"בטנדר לדרום". באותה שנה זכתה הלהקה בפעם השישית בתואר "להקת השנה".

בדצמבר 2002 תבעה הלהקה פיצוי של מיליון שקל ממפלגת ש"ס, בגלל שימוש ללא היתר בשירי "אתניקס" שמילותיהם שונו למילות תעמולת ש"ס[22].

בשירותרום של שנת 2003 הקליטו חברי הלהקה גרסה מחודשת לשיר "חסקה" של להקת חיל הים. באותה שנה הוציאה את הסינגלים "חמש שלוש אחת" ו"יהיה לנו טוב", שהיה לאחד השירים המשודרים ביותר בשנת הפעילות הראשונה של ערוץ מוזיקה 24. בסוף השנה יצא הסינגל "אחת מאלף" של חיילי הנקמה ורינת בר, שכתבו נחמה וקליסקי. השיר הופיע באלבום "סובארו פשע" של חיילי הנקמה, צמד ראפרים שהיו אז בני 18 וכונו "דם חם" ו"קאליבר". באלבום, שיצא בשנת 2004, כתבו נחמה וקליסקי בשיתוף הצמד את רוב שירי האלבום, ובנוסף ל"אחת מאלף" בלטו בו דואטים עם ישי לוי ("תרקדי"), מרגלית צנעני ("אישה עובדת"), נימרוד לב ("וגאס"), שר-אל ("מסיבה").

באוגוסט 2004 יצא לאור הסינגל "סגאפו" ("אני אוהב אותך" ביוונית) דואט יווני-עברי עם שלומי סרנגה[23].

בשנת 2005 יצא האלבום "אמריקה", שבו חזרה הלהקה שוב לסגנון הרוק[24]. שיר הנושא והשיר "כוכב סרטים" זכו להצלחה יחסית. פרט להם כולל האלבום את השירים "אפריקה", "ג'ואיש בוי" ו"מדרגות". את העטיפה המיוחדת של האלבום עיצב אמן יפני בשם נאוטו האטורי. ביוני 2005 קיימה הלהקה מופע לציון 20 שנות יצירה (של נחמה וקליסקי יחד) בבריכת הסולטן בירושלים, לעיני 8,000 איש. במופע השתתפו קובי אוז, יזהר אשדות, זהבה בן, שרית חדד, שרון חזיז, רינת בר וחיילי הנקמה, נימרוד לב, אלי לוזון, שלומי סרנגה, חמי רודנר וכן נגנים נוספים, כיוסי בוזין בכלי הקשה, אבי סינגולדה בגיטרות, יהודה קיסר בגיטרות, חיים רומנו בגיטרות ורביעיית כלי מיתר.

בשנת 2005 זאב נחמה ותמיר קליסקי כתבו לשרית חדד את השיר בושם צרפתי מתוך האלבום מיס מיוזיק והלחינו את השיר למות מאהבה גם מתוך האלבום .

בשנת 2006 הופיע השיר "אני חי" שיצרו נחמה וקליסקי באלבומו של ליאור נרקיס "מילים שלא אמרת". ביוני באותה שנה הוציאה הלהקה שני סינגלים, "לינדה" ו"שיר התרנגול"[25]. "לינדה" פורסם בתקשורת כשיר בסגנון של רוק לבנוני. לאחר מכן יצאה הלהקה יחד עם אייל גולן, לסדרת מופעים בארצות הברית, קנדה ואירופה. לאחר חזרתה של הלהקה מסיבוב הופעות בארצות הברית ולאחר מלחמת לבנון השנייה הודיעה הלהקה על גניזת הדיסק שהיה אמור לצאת באותה שנה, עקב "חוסר בנשמה בשירים" על פי טענת הסולן.

התקופה הרביעית: 20072016[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2007 עובדים חברי הלהקה ביחד ולחוד בפרויקטים שונים. שירים של להקת אתניX ממשיכים לראות אור לצד הפקות בהן נחמה וקליסקי יוצרים ומפיקים בנפרד.

בשנת 2007 כתבו נחמה וקליסקי את השיר "משקר" לאלבומה של זהבה בן "הולכת עם האור". בשנה זו השתתפו חברי אתניX לצד אמנים נוספים בהקלטת השיר "רוח האדם" (מילים: סי היימן, סיני מיתקי ובשמת אדמון; לחן: סי היימן), לכוונת הגברת המודעות לשיקום נפגעי נפש. הגברת המודעות לשיקום הייתה דרך עמותת אנוש.

ביוני 2007 זאב נחמה כתב והלחין את השיר שמח של שרית חדד מתוך האלבום זה ששומר עליי.

באוקטובר 2007 שלושה חברי הלהקה הקימו הרכב בשם "טוטובל". ההרכב כולל את גל הדני המתופף, יורם פויזנר, שמלבד גיטרות ובס, אחראי גם על העיבודים וההפקה המוזיקלית, וזאב נחמה, שכותב את השירים ומנגן בגיטרות נוספות[26].. ההרכב הוציא את הסינגל הראשון שלו, "מים" לתחנות הרדיו, לקראת אלבום מלא. למרות הקמת ההרכב, הודיעו חברי אתניX כי הם ימשיכו לפעול. באפריל 2008 יצא אלבומה של "טוטובל" להורדה בחינם באינטרנט. האלבום, הכולל אחד עשר שירים, לא הופץ כתקליטור בחנויות[27].

במאי 2008 יצא לרדיו השיר "דיסקוטק". בשיר השתתפו כל חברי הלהקה וכן הנרי וניקה (שניהם מחוץ למסגרת הצמד שהקימו "Henree feat. Nika"), ודי ג'יי PM בגרסאות משלהם.

בעקבות הצלחת השיר "אישה נאמנה", שכתב נחמה לישי לוי, הקליטו חברי הלהקה באותה שנה את השיר "נשמה", שבו אירחו את לוי. באוקטובר הם הופיעו יחד בפסטיבל באילת. בדצמבר יצא לרדיו השיר "שוקולד", שאותו יצרו נחמה ופויזנר, לזמרת העולה מרוסיה קתרין דיאצ'קוב. השיר נכתב במסגרת פרויקט של "סלקום" לצעירים יוצאי רוסיה.

בפברואר 2009 הופיע השיר "בתוך הלב" בביצוע חיים משה. את השיר כתב נחמה והלחין יחד עם פויזנר.

אחרי חודשים רבים באולפן, הופיע ביוני 2010 הסינגל "מתי לחזור" מתוך אלבומה החמישה עשר של הלהקה[28]. השיר נכתב והולחן על ידי נחמה, ועובד על ידי פויזנר. באוקטובר 2010 יצא הסינגל "במכונית". בחודש נובמבר 2010 יצא סינגל בשם "זאוס" באינטרנט בלבד, ובמקביל ראתה אור יצירה של הרב קוק "המרפא" בביצוע של נחמה ועובדיה חממה, שהחלו את דרכם האמנותית יחד בלהקת "מוסקבה". בדצמבר 2010 יצא הסינגל "יש אלוהים", שאת מילותיו כתבו יחד מוקי וזאב נחמה. באותו חודש נערך המופע "היא עוד תשוב", מחווה ללהקת אתניX ולשיריה במועדון האוזן בר בתל אביב. מופע המחווה נערך במלאת 20 שנה לאלבום הבכורה של אתניX והשתתפו בו הזמרים והלהקות: computer camp, המועדון, אנטיביוטיקה, אבי עדאקי, לברדור לבורטוריז, בני בשן, Jack in the box, קוב, Guilts, בוא לבר, רוצי בובה, קרוסלה ועוד. באותו שבוע הוציא הצמד "Doctor Core", שבו חברים רון בונקר וחגי שלזינגר, אלבום מחווה מלא לאתניX, ובו ביצועים שלהם לשירים של הלהקה.

הלהקה הוציאה בפברואר 2011 את הסינגל "געגועים (געגועי לללניה)", שזכה לאהדת כלי התקשורת. במקביל הכריזו חברי הלהקה על מופע גדול בקיסריה שייערך בקיץ. לקראת המופע הוציאה במרץ את הסינגל "קאזה דה לונה" (בעברית: "לילות שרב"). השיר נכתב והולחן על ידי נחמה והופק על ידי יועד נבו. במאי ראה אור הדואט של אתניX עם ריקי גל, "אהבה עושה לך טוב", שנכתב והולחן על ידי נחמה. ביוני 2011 ראה אור האלבום "געגועים", ובו 15 שירים[29]. באותו חודש יצא מתוך האלבום הסינגל השביעי, "הטעם שנשאר", שזכה להשמעות רבות ברדיו. את השיר כתב נחמה יחד עם מוקי, פרננדו סיישס ובנג׳מין קולהו. את העיבוד, כמו במרבית האלבום, יצר פויזנר.

ב-2 ביולי 2011, התקיימה ההופעה בקיסריה[30]. המופע סימל את חזרתה של הלהקה למרכז העשיה וקצר שבחים רבים. במופע הורחב ההרכב עם שלוש זמרות ליווי, רבעיית כלי מיתר וכלי הקשה. הלהקה ייבאה לארץ מערכת תאורה מיוחדת וזכתה לאהבה גדולה מהקהל שהתגעגע. במהלך המופע נפרדו חברי הלהקה מהגיטריסט גיל אלון, אשר ניגן בה משנת 1990 ועבר עם משפחתו לארצות הברית[31]. עם סיום המופע, הכריזה הלהקה על סיבוב מופעים ארצי, העונה לשם "שיא הקיץ". באותה שנה הצטרף ללהקה הגיטריסט גלעד פסטרנק.

ב-12 באוגוסט 2012 יצא אלבום האולפן ה-13 במספר וה-16 בסך הכול של הלהקה, שנקרא "אהבת חינם". מבין שיריו התפרסמו הסינגלים "אהבת חינם", "כי החיים כל כך יפים" ו"מה יוצא"[32]. האלבום הביא לזכייתה של הלהקה בתואר "להקת השנה" במצעדי הפזמונים השנתיים של גלגלצ ושל רשת ג'.

ב-2012 נחמה הלחין למכבי תל אביב שיר אליפות נוסף, "צהוב עולה", למילים של דידי הררי שאותו ביצעה הלהקה[19].

באותה שנה השתתפו הלהקה ב-Spy פסטיגל בתור להקה אורחת.

במאי 2013 יצא לאור הסינגל "בא עם חיוך" שכתב והלחין זאב נחמה, שהיה אומר להיות סינגל ראשון מתוך האלבום חדש אך לבסוף לא נכלל באלבום הבא של הלהקה "הטוב קורה"[33]. מתוך האלבום יצא כסינגל, בדצמבר 2013, השיר "גשם שלי" בביצוע משותף עם אוהד מושקוביץ[34]. את השיר כתב והלחין זאב נחמה ועיבד אותו יורם פויזנר[34]. ב-12 במרץ 2014, יצא לאור הסינגל "צ'ארלי" בביצוע משותף עם יורם פויזנר. את השיר כתב והלחין זאב נחמה ועיבד אותו יורם פויזנר. ב-29 ביולי 2014, יצא השיר "הטוב קורה" בביצוע משותף עם שרון חידרסקי ונטע רד. את השיר כתב והלחין זאב נחמה ועיבד אותו יורם פויזנר. האלבום "הטוב קורה" יצא לאור ביולי 2015 וכלל גם את השירים: "תחליטי את", "מאנייאנה" (מחר) עם איזי, "אם תלכי", "איש הקרח", "תם הנקם", "הלב יודע", "משה", "ג'יגולו", "ניו יורק" עם נטע רד, "רובים ונשיקות", "אינקה" והשיר "מדבר" מתוך הפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" של גלי צה"ל[35].

ביולי 2014 יצא לאור השיר "מקסיקאנה" ביחד עם עדן בן זקן[36].

התקופה החמישית: 20162022 – המחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2016 פורסם במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות" כתבה בה נטען כי תמיר קליסקי מגבש תביעה נגד זאב נחמה, מנהל הלהקה מיקי דה פז, וחברת הליקון־כנען, המייצגת את אתניקס, בטענה לאי־סדרים כספיים בלהקה שמנעו ממנו הכנסות בסך מאות אלפי שקלים[37]. קליסקי מצידו טען שהוא לא דיבר עם העיתון והידיעה הגיעה מהם[38] מיד אחר כך הלהקה הגישה תביעה בסך שני מיליון שקלים נגד קליסקי, בטענה שפגע אנושות בתדמיתה והוא הודח מהלהקה[39]. הוא מצידו הגיש לבית־המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להוציא צו מניעה זמני שיאסור להשעותו מההרכב[40]. בינואר 2017 דחה השופט את העתירה לצעדים זמניים, וקבע כי הלהקה תמשיך לפעול בלעדיו תוך העברת חלקו מההופעות לחברת "שולטן". בינואר 2017 יצא לאור השיר "הזמן ירפא" כסינגל ראשון לקראת אלבום חדש. בפברואר יצא לאור השיר "בטוח" כסינגל שני מתוך האלבום[41]. ביולי יצא לאור האלבום "בטוח", לראשונה ללא מעורבות של קליסקי[42]. במקביל באותה תקופה הופיעה "אתניקס" עם אייל גולן[43].

ב-18 בנובמבר אתניקס הוציאו סינגל חדש בשם "ג'סיקה 2" אשר מהווה המשך ללהיטם משנות התשעים.

התקופה השישית: 2022–הווה – הפיוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2022 חברי "אתניקס" ערכו סולחה עם קליסקי. הוא חזר ללהקה והיא הוציאה לאור סינגל חדש בשם "בוקר טוב".[44]

ב-11 ביוני 2023 הוציאו את הסינגל "סאמי שאקר". השיר, שנכתב על ידי נחמה והולחן על ידי נחמה וקליסקי, מתייחס לאירועי האלימות והרצח בחברה הערבית.[45]

ב-22 בינואר 2024 הוציאו את הסינגל "אדמת האהבה" בתגובה למלחמת חרבות ברזל.[46]

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה הישג
1991 להקת השנה
1992 להקת השנה
1993 להקת השנה עם שלושה להיטים במצעדים
1994 להקת השנה עם שלושה להיטים במצעדים
1995 ארבעה שירים במצעדים
1996 להקת השנה עם שלושה שירים במצעדים
1997 לראשונה אייל גולן זמר השנה עם יצירות והפקה של אתניקס
1998 שוב אייל גולן זמר השנה עם יצירות פרי אתניקס, לאתניקס ארבעה שירים במצעד השנתי
1998 זאב נחמה ותמיר קליסקי זוכים בשלוש נוצות זהב על יצירה והפקה
1999 אייל גולן זוכה כזמר השנה בפעם השלישית ולאתניקס ארבעה שירים במצעד השנתי
2002 להקת השנה
2012 להקת השנה

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים שיצרו לאחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דודי פטימר, ‏כך גיליתי את ריטה, כך פספסתי את אביב גפן: רוני בראון חוגג 70, באתר מעריב אונליין, 23 באוקטובר 2021
  2. ^ דודי פטימר, ‏טיפקס מול אתניקס: מיהי להקת הרוק האוריינטלית של כל הזמנים?, באתר מעריב אונליין, 6 בנובמבר 2017
  3. ^ אתר למנויים בלבד איתמר זהר, הסכסוך של "אתניקס" השכיח את השאלה הגדולה: האם אתניקס יכולה להמציא את עצמה מחדש?, באתר הארץ, 5 בפברואר 2017
  4. ^ אתניקס, באתר Discogs
  5. ^ רונן טל, בידור - תקליטים בעבודה, חדשות, 13 בנובמבר 1988
  6. ^ רונן טל, ניסוי ותעייה: תמיר קליסקי ויועד נבו, חדשות, 18 במאי 1989
    טל פרי, איך מתקשרים צלילי מואזין עם רוק, מעריב, 13 באוקטובר 1989
  7. ^ גיורא פרבר, תקליט שדרים - קצה חוט - "אין לאן ללכת" - אתניקס, חדשות, 28 בספטמבר 1989
  8. ^ שמעון פרנס, מזכיר את אהוד בנאי, חדשות, 21 בדצמבר 1989
  9. ^ רותם איתן, "ציפור מדבר" תקליט שדרים שלישי לאתניקס, חדשות, 1 במרץ 1990
    יואב בירנברג, הלהיט של 90׳: "ציפור מדבר", חדשות, 3 בספטמבר 1991
  10. ^ רותם איתן, תקליט ישראלי - אתניקס - "אתניקס" - הליקון, חדשות, 7 ביוני 1990
  11. ^ אתניX, באתר Discogs
  12. ^ טל פרי, ‏סיפורים מהמיקסר, באתר גלובס, 31 במרץ 2011
  13. ^ גיא אסיף, מגוחכת וענקית - אתניקס - ״מסאלה״ - הליקון, חדשות, 7 ביולי 1991
  14. ^ פלטינה פלוס - אולי זהו פירוש השם – "מסאלה" (מזל), אולי השידוך עם זהבה (בן) ואולי בזכות עצמם, חדשות, 16 באוקטובר 1991
  15. ^ "אתניקס". להקת השנה, מעריב, 11 בספטמבר 1991
  16. ^ עמית שהם, אתניX תיגמר כשנראה שאנחנו עושים תקליט בוגר, חדשות, 26 ביוני 1992
  17. ^ עמית שהם, תקליט - שורות העשן הישנות והטובות, חדשות, 6 ביולי 1992
  18. ^ עמית שהם, תקליט ישראלי / ג׳ס״קה יש רק אחת, חדשות, 6 ביולי 1993
  19. ^ 1 2 ספורט הארץ, האזינו לשיר האליפות של מכבי ת"א, באתר הארץ, 1 במאי 2013
  20. ^ מיכל פלטי, מן המכבש, באתר הארץ, 7 באוגוסט 2001
  21. ^ גידי אביבי, שרים על אהבה, כנהוג, באתר הארץ, 15 ביולי 2002
  22. ^ שירות עתי"ם, ‏זאב נחמה ותמיר קלינסקי מ"אתניקס" ואקו"ם תובעים מיליון שקל מש"ס, באתר גלובס, 22 בדצמבר 2002
    אסף ברגרפרוינד, להקת אתניקס תובעת את תנועת ש"ס על שימוש ללא רשות בשיריה בבחירות 1999, באתר TheMarker‏, 22 בדצמבר 2002
  23. ^ שגיא בן נון, דואט יווני-עברי של שלומי סרנגה וזאב נחמה, באתר הארץ, 1 באוגוסט 2004
  24. ^ גבע קרא עוז, תסגרו את הבאסטה, באתר ynet, 7 באפריל 2005
  25. ^ תמר סוקניק, סינגל חדש ללהקת "אתניקס", באתר הארץ, 12 בספטמבר 2006
  26. ^ עכבר העיר, זאב נחמה עושה רדיוהד, באתר הארץ, 1 בינואר 2008
  27. ^ שני פישר‏, טוטובל חינם ברשת, באתר וואלה!‏, 28 באפריל 2008
  28. ^ נויה כוכבי, תותים בשביל כולם: אתניקס חוזרים בקרוב עם אלבום חדש, באתר הארץ, 25 ביוני 2010
  29. ^ ביקורות:
    עינב שיף‏, מכונות של מלחמה: אתניקס נותנים שיעור מרתק למוזיקה המזרחית, באתר וואלה!‏, 5 ביוני 2011
    שי להב, אתניקס: מקסימום הנאה, מינימום טקס בישבן, באתר ynet, 9 ביוני 2011
  30. ^ טל הנדלס, עכבר העיר, אתניקס בקיסריה: רוח נעורים שכלואה בתוך להקת פופ זקנה, באתר הארץ, 3 ביולי 2011
  31. ^ בן שלו, בית הספר שעשתה "אתניקס" לכוכבי הפופ המזרחי וללהקות הרוק, באתר הארץ, 4 ביולי 2011
  32. ^ חגי אוזן‏, אתניקס איבדה את המהות שלה - ביקורת אלבום ומופע, באתר וואלה!‏, 19 באוגוסט 2012
  33. ^ הדר זילברשטיין, עכבר העיר, האזינו: סינגל חדש לאתניקס, באתר הארץ, 21 במאי 2013
    אסף נבו, ‏אתניקס באים עם חיוך ועושים רק טוב, באתר ‏מאקו‏, 21 במאי 2013
  34. ^ 1 2 עכבר העיר, האזינו: אתניקס בשיר לכבוד הגשם, באתר הארץ, 8 בדצמבר 2013
  35. ^ ביקורות:
    אתר למנויים בלבד אבי פיטשון, למה מבקר הארץ חיכה ביראה לאלבום החדש של "אתניקס", והאם האלבום הצדיק את זה, באתר הארץ, 27 באוגוסט 2015
    שי להב, החדש של אתניקס: קשה שלא לאהוב, באתר ynet, 27 ביולי 2015
  36. ^ אסף נבו, ‏הנשק הסודי של צה"ל: עדן בן-זקן התגייסה, באתר ‏מאקו‏, 8 ביולי 2014
  37. ^ רז שכניק, להקה במשבר: הסכסוך באתניקס מגיע לשלב התביעה, באתר ynet, 10 באוגוסט 2016
  38. ^ אילן לוקאץ', ‏"סכין בגב? הרגיש כמו סכין בלב", באתר ‏מאקו‏, 15 בספטמבר 2017
  39. ^ איתי שטרן, "אתניקס" תובעת את תמיר קליסקי, ממייסדי הלהקה, ומשעה אותו מחזרות ומהופעות, באתר הארץ, 15 בספטמבר 2016
    רז שכניק, "אחרי הגירושים זאב נחמה טוען: קליסקי מאיים עליי ועל הלהקה", באתר ynet, 15 בספטמבר 2016
  40. ^ רז שכניק וליטל דוברוביצקי, "הסכסוך באתניקס עולה אוקטבה", באתר ynet, 11 באוקטובר 2016
  41. ^ איתמר זהר, הסכסוך של "אתניקס" השכיח את השאלה הגדולה: האם אתניקס יכולה להמציא את עצמה מחדש?, באתר הארץ, 5 בפברואר 2017
  42. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, אז איך החדש של "אתניקס"?, באתר הארץ, 3 באוגוסט 2017
  43. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, אייל גולן ו"אתניקס" - רק טיגריס היה חסר על הבמה, באתר הארץ, 7 בינואר 2018
  44. ^ קיץ ברבנר, ‏לאחר הסולחה: השיר הראשון של "אתניקס" עם זאב נחמה ותמיר קליסקי, באתר מעריב אונליין, 30 באוקטובר 2022
  45. ^ קיץ ברבנר, ‏"נצטלם עם חולצה שכתוב עליה 'שמרו על הדמוקרטיה": זאב נחמה במסר פוליטי, באתר מעריב אונליין, 15 ביוני 2023
  46. ^ אביגיל זית, ‏השיר החדש של אתניקס מלמד שהמלחמה שינתה גם אותם, בעיתון מקור ראשון, כ"ה בשבט ה'תשפ״ד