רוברט הופסטדטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט הופסטדטר
Robert Hofstadter
לידה 5 בפברואר 1915
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בנובמבר 1990 (בגיל 75)
סטנפורד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה גרעינית ופיזיקה אטומית
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים
מוסדות אוניברסיטת סטנפורד עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Howard Hunt Pattee, Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
צאצאים דאגלס הופשטטר עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
חקר פיזור אלקטרונים מגרעיני אטום וחקר מבנה הנוקלאונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט הופסטדטראנגלית: Robert Hofstadter;‏ 5 בפברואר 191517 בנובמבר 1990) היה פיזיקאי יהודי-אמריקאי. בשנת 1961 קיבל פרס נובל לפיזיקה, ביחד עם רודולף מסבאואר, על עבודתו בתחום פיזור אלקטרונים מגרעיני אטום וחקר מבנה הנוקליאונים.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט הופסטדטר נולד בניו יורק להורים יהודים שהיגרו מפולין לארצות הברית. הוא למד בסיטי קולג' של ניו יורק וסיים בהצטיינות תואר ראשון בשנת 1935 בגיל 20, וזכה בפרס קניון במתמטיקה ופיזיקה.

בנוסף לכך, הוא זכה במלגת צ'ארלס. א. קופין מחברת ג'נרל אלקטריק שאיפשרה לו ללמוד פיזיקה באוניברסיטת פרינסטון, שם הוא עשה תואר שני ודוקטורט אותם סיים בשנת 1938. הוא עשה את הפוסט-דוקטורט שלו באוניברסיטת פנסילבניה לפני שהצטרף לאוניברסיטת סטנפורד שם הוא לימד בין השנים 1950 ל-1985. בתחילת 1967 השתתף בוועידה בינלאומית בענייני האטום במכון ויצמן[1] ולקראת סוף 1967 מונה למועצת המנהלים של המכון[2][3].

מספר ארדש של הופסטדטר הוא 5.

במהלך מלחמת העולם השנייה הוא עבד בשביל הצבא האמריקאי. בשנת 1942 הוא התחתן עם ננסי גיבן, היו להם שלושה ילדים ביניהם החוקר דאגלס הופסטדטר.

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט הופסטדטר טבע את היחידה פרמי (יחידת מידה) על שם הפיזיקאי האיטלקי אנריקו פרמי, אחד ממייסדיה של הפיזיקה הגרעינית, במאמר משנת 1956 על פיזור אלקטרונים ומבנה גרעין האטום. הוא חקר את מבנה הפרוטון והנייטרון והראה שהם מורכבים מפיונים[4]. בשנת 1961 הופסטדטר זכה בפרס נובל לפיזיקה על עבודתו בתחום זה[5].

בשנותיו האחרונות, הופסטדטר התעניין באסטרופיזיקה והשתמש בידע שלו על מנת לתכנן טלסקופ מבוסס קרינת גמא למצפה קומפטון לקרינת גמא על שם חתן פרס נובל לפיזיקה ארתור קומפטון. הפקולטה לפיזיקה באוניברסיטת סטנפורד מכירה בהופסטדר כאחד המדענים העיקריים שפיתחו את מצפה קומפטון.

לאוניברסיטת סטנפורד יש סדרת הרצאות שנתית על שם הופסטדטר הרצאות לזכר רוברט הופסטדטר, שכוללת שתי הרצאות אחת המיועדת לקהל הרחב ואחת למדענים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברט הופסטדטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.