פיוטר קפיצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיוטר קפִּיצה
Пётр Капица
לידה 8 ביולי 1894
קרונשטאדט, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 באפריל 1984 (בגיל 89)
מוסקבה, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים ברית המועצות
מקום קבורה בית הקברות נובודוויצ'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט אברם יופה, ארנסט רתרפורד עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט David Shoenberg, מרק אזבל עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה חתן פרס נובל לפיזיקה (1978)
בן או בת זוג Anna Krylova עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Andrey Kapitsa, סרגיי קפיצה עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
חקר טמפרטורות נמוכות, גילוי תופעת סופר-נוזליות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיוֹטר לאונידוביץ' קָפּיצהרוסית: Пётр Леони́дович Капи́ца; ‏8 ביולי 1894 - 8 באפריל 1984) היה פיזיקאי סובייטי שגילה את תופעת ה"סופר נוזליות" יחד עם ג'ון אלן ודון מיסנר ב-1937.

קפיצה היה בנם של גנרל בחיל ההנדסה הרוסי, עם שורשים רומנים מבסרביה ושל אולגה לבית סטבניצקי, בת למשפחת אצילים ממוצא פולני. הוא נולד בעיר הנמל קרונשטאדט וסיים את לימודיו במכון הפוליטכני בפטרוגרד בשנת 1918. בשנת 1921 יצא עם משלחת מדעית של ברית המועצות למערב אירופה ועבד עשר שנים במעבדת קוונדיש באוניברסיטת קיימברידג'. היה חבר של האקדמיה המלכותית הבריטית והיה המנהל הראשון של מעבדת מונד (בין 1930 ל-1934). המציא שיטות ליצירת שדות מגנטיים אולטרה-חזקים (ultrastrong magnetic fields) על ידי הזרקת זרמים חזקים לתוך אלקטרומגנטים מיוחדים לפרקי זמן קצרים.

בשנת 1934 התפתה קפיצה לשוב לברית המועצות לסדרת הרצאות, אך דרכונו נשלל ויציאתו מגבולות ברית המועצות נאסרה. בעקבות איבוד משרתו בבריטניה החל לעבוד בברית המועצות. עם תחילת עבודתו בברית המועצות קפיצה יסד את מכון הבעיות הפיזיקליות בברית המועצות ועמד בראשו עד מאסרו בשנת 1946. בשנת 1942 צורף לוועד היהודי האנטי-פשיסטי, כנציג הלא-יהודי. המאסר היה יוזמתו של לברנטי בריה, שהיה מנהלו הישיר. קפיצה נאסר בגלל סירובו לעבוד על פיתוח פצצת מימן סובייטית.

מעמדו שוקם עם מותו של סטלין ובשנת 1955 חזר לעמוד בראש המכון שיסד עד מותו בשנת 1984. חלק בפרס נובל על עבודתו בפיזיקת טמפרטורה נמוכה עם ארנו פנזיאס ורוברט וילסון.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיוטר קפיצה בוויקישיתוף