יוהנס שטארק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוהנס שטארק
Johannes Stark
לידה 15 באפריל 1874
פרייהונג, ממלכת בוואריה, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 ביוני 1957 (בגיל 83)
טראונשטיין, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Johannes Nikolaus Stark עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים גרמניה הרייך השלישי
מקום לימודים אוניברסיטת מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט אויגן פון לומל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה
בן או בת זוג Luise Uepler עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
גילוי אפקט דופלר בקרני תעלה, ופיצול קווים ספקטרליים בשדה חשמלי (אפקט הנקרא על שמו, "אפקט שטארק").
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהנס שטארקגרמנית: Johannes Stark; ‏15 באפריל 1874 - 21 ביוני 1957) היה פיזיקאי נאצי גרמני, זוכה פרס נובל לפיזיקה בשנת 1919 על גילוי אפקט דופלר בקרני תעלה, ופיצול קווים ספקטרליים בשדה חשמלי (אפקט הנקרא על שמו, "אפקט שטארק").

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוהנס שטארק נולד בעיר שיקנהוף (כיום פרייהונג) שבבוואריה. ב-1894 החל ללמוד מתמטיקה, כימיה וקריסטלוגרפיה באוניברסיטת מינכן וסיים את הדוקטורט ב-1897. הוא עבד במספר תפקידים במוסד זה וב-1900 עבר לאוניברסיטת גטינגן, שם מונה למרצה. ב-1908 מונה לפרופסור באוניברסיטת אאכן וכן הרצה במספר אוניברסיטאות נוספות, עד 1922. בשנים 19331939 כיהן כנשיא שני המוסדות: "קולקטיב המחקר הגרמני" ו"המכון הפדרלי לפיזיקה וטכנולוגיה".

שטארק פרסם יותר מ-300 מאמרים מדעיים בנושאים פיזיקליים שונים (בעיקר בחשמל). הוא נישא ללואיזה איפלר, ולזוג נולדו חמישה ילדים.

ספרו של שטארק, "אדולף היטלר, מטרות ואישיות" (בתרגום לדנית)

שטארק והנאציזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטארק היה תומך נלהב של אדולף היטלר ושל המשטר הנאצי. במכתב לעיתון "Das schwarze Korps" (עיתון ה-SS) תקף את עמיתו הפיזיקאי ורנר הייזנברג, אף הוא חתן פרס נובל לפיזיקה, וכינה אותו "יהודי לבן" בשל תמיכתו ב"פיזיקה היהודית" של אלברט איינשטיין לתורת היחסות של איינשטיין היו מדענים נאצים רבים שהתנגדו, למשל חתן פרס נובל פיליפ לנארד. עם עליית הנאצים לשלטון, הם ניסו בהצלחה רבה למדי לא רק לפטר את כל את הפיזיקאים והמדענים היהודיים בגרמניה אלא גם לנסות למחוק את כל התיאוריות שלהם, וכך שטארק הצליח לקבל מהשלטונות הנאצים סמכות על כל תחום הפיזיקה והרפואה בגרמניה.

שטארק כתב מספר ספרים בהם פירט את משנתו הנאצית הגזענית. בספרו "סוציאליזם לאומי ומדע" (בגרמנית: Nationalsozialismus und Wissenschaft) טען כי על המדע להציב את שירות המדינה בעדיפות ראשונה - ולכן תחומי המחקר החשובים הם אלו שיכולים לתרום לשיפור הצבא והתעשייה. הוא תקף פיזיקאים תאורטיים בכנותו אותם "יהודים" והפעיל לחצים על מנת שמחזיקי העמדות המדעיות הבכירות בגרמניה יהיו "ארים" טהורים. עוד מטענותיו כי "מדענים יהודים חסרים את הכישרון לפעילות יצירתית אמיתית במדע".

בשנת 1947 נשפט ונשלח לארבע שנות מאסר בשל קשריו עם המשטר הנאצי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוהנס שטארק בוויקישיתוף