דרך מצותיך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרך מצותיך
שער הספר
שער הספר
מידע כללי
מאת רבי מנחם מנדל שניאורסון (הצמח צדק)
שפת המקור עברית
סוגה ספרי חסידות
הוצאה
הוצאה דפוס א. ע. ראבינאוויץ (דפוס ראשון)
תאריך הוצאה תרע"א-תרע"ב (דפוס ראשון)
עורך מנחם מנדל שניאורסון (הצמח צדק) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
היברובוקס 16082
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרך מצְוֹתיך הוא ספר העוסק בטעמי המצוות שכתב האדמו"ר השלישי לשושלת אדמו"רי חב"ד, רבי מנחם מנדל שניאורסון (ה"צמח צדק"), בשנים תקע"ד - תקפ"ח, המבאר את טעמי המצוות לפי תורת החסידות. הספר יצא לאור לראשונה על ידי הרב חיים אליעזר הכהן ביחאווסקי בדפוס א. ע. ראבינאוויץ בפולטבה בשנת תרע"א (1911) וכיום יוצא לאור בהוצאת קה"ת. ספר זה נחשב לאחד מאבני-היסוד של תורת חסידות חב"ד.

מבנה הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר המודפס נחלק לשלושה חלקים: "טעמי המצוות", "שורש מצוות התפילה" ו"מאמרים והוספות".

טעמי המצוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק הראשון והעיקרי בספר, עוסק בביאור טעמי חלק מתרי"ג המצוות לאור תורת הקבלה ותורת החסידות. רובם של הביאורים מיוסדים על מאמרי האדמו"ר שניאור זלמן מלאדי ונכתבו בשפה קלה המיועדת גם למתחילים בלימוד החסידות.

ברוב ביאורי המצוות מציין המחבר בתחילה את מניין המצווה לפי מניין המצוות שבספר החינוך, מביא בקצרה את ביאורי המצוה מספר החינוך ומספר המצוות לרמב"ם, ביאורים על פי תורת הקבלה מספר הזוהר ומליקוטי תורה של האר"י, ולאחר מכן מבאר בדרך חסידות חב"ד, כשלרוב מבוססים ביאורי החסידות על דבריו של האר"י. פעמים רבות הוא משתדל להראות כיצד תואמים הביאורים גם לטעמים המופיעים בספר החינוך ובספר המצוות.

שורש מצוות התפילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיבור ארוך בן 49 פרקים, העוסק בביאור עניינה של התפילה וקריאת שמע על פי הקבלה והחסידות.

בחלק זה דן המחבר רבות ביישוב הסתירה שישנה לכאורה, בין דרשת הספרי על הפסוק "מי כה' אלוקינו בכל קראנו אליו" - "אליו ולא למידותיו", לתפילות הפונות לאלהים בשמות הרומזים, על פי תורת הקבלה, למידות מסוימות של אלהים, כגון, השם "אל" הרומז לספירת החסד והשם אלהים הרומז לספירת הגבורה.

את החיבור כתב הצמח צדק בגיל 17, ולפי המסורת הוא עורר התפעלות רבה אצל סבו, אדמו"ר הזקן.

מאמרים והוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב ידו של הצמח צדק בתחילת "שורש מצות התפילה"

לקט מאמרי חסידות נוספים מכתב ידו של הצמח צדק, וכן מאמרי אדמו"ר הזקן עם הגהות הצמח-צדק שבהם מבוארים כמה עניינים כלליים בתורת חב"ד, כגון עניין תוהו ותיקון, עניין "עשר ספירות הגנוזות במאצילן", עניין עבודת הניסיונות, ועוד. בחלק זה מופיע גם קיצור שערך הצמח צדק על ספר התניא ולקט ביאורים שלו בקבלה ובחסידות מתוך איגרותיו.

במהדורות האחרונות של הספר, (החל ממהדורת תשי"ג), נוספו בספר מפתח עניינים, ראשי פרקים מתולדות הצמח צדק וציונים לספרים שונים בהם ישנם ביאורים על טעמי המצוות שלא נתבארו בספר זה, שלושת החלקים האלו נערכו על ידי האדמו"ר מנחם מנדל שניאורסון.

הדפסת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הודפס לראשונה בפולטבה שבאוקראינה בשנת ה'תרע"א מתוך כתב ידו של הצמח צדק, שכתב בין השנים ה'תקע"ד - ה'תקפ"ח, ההוצאה הראשונה של הספר הייתה על ידי חסידי קאפוסט. בתקופות מסוימות היו מחסידי ליובאוויטש, שלא למדו מתוך ספר זה, בשל עובדה זו. הרב שמריהו גוראריה סיפר כי פעם אחד הבחורים למד בספר, והרבי הרש"ב ראה בכך ונטלו ממנו.[1]

הוצאת קה"ת הדפיסה את הספר בשנת ה'תש"ו בעיר שאנגחאי אליה נמלטו בזמן מלחמת העולם השנייה רבים מתלמידי ישיבות חב"ד, בשנת ה'תשי"ג יצא הספר בארצות הברית עם הוספות רבות (ראו לעיל) ובשנת ה'תשנ"א נדפס לראשונה באותיות מרובעות (עד אז הודפס הספר בכתב רש"י).

כתב היד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב היד של החיבור נמצא בספריית חב"ד. הן של החיבור עצמו והן של החלק "שורש מצוות התפילה" שנדפס בספר. חלק קטן מכתבי היד פורסמו בהזדמנויות שונות[2]. באדר א' תשפ"ב העלתה הספרייה לאתר האינטרנט שלה סריקה של כמעט כל חלקי הכתב יד מהחיבור המקורי של המחבר, מאוסף כתבי היד של הספרייה[3], וכתבי יד של "מעתיק" מהכתב יד המקורי[4].

מהדורות מבוארות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך מצותיך המבואר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לכסלו ה'תש"פ (2019) יצאו לאור על ידי "הוצאת ספרים מעיינותיך" ארבעה כרכים בסדרת "דרך מצותיך המבואר" הכוללים את כל המאמרים שבחלקו הראשון של הספר, הנקרא טעמי המצוות, עם ביאור משולב בטקסט[5].

שרש מצות התפילה המבואר חלק א[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאור "דרכי שלום" מהמשפיע החב"די הרב שלום דובער קסלמן (בנו של שלמה חיים קסלמן) על שרש מצות התפילה נערך בתוספת ביאורים מחסידות חב"ד על ידי הרב מרדכי בן יעקב - כסלו ה'תשע"ו.

באר החסידות על דרך מצותיך[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לאדר תשע"ז יצאו שלושה כרכים בסדרת "באר החסידות על דרך מצותיך" הכוללים 14 מאמרים מהספר דרך מצוותיך עם ביאור לאור תורת החסידות בעריכת הרב עומר הלוי, יוצא לאור על ידי הוצאת ספרים קה"ת

הולך בדרך מצוותיך[עריכת קוד מקור | עריכה]

רעיונות מספר 'דרך מצוותיך' משולבים בסיפורים וחוויות מהלימוד בו, על־פי שיעורי הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), מאת מאיר הנגבי, בהוצאת מגיד ושפע

מהדורת תרגום לאנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

DERECH MITZVOSECHA A Mystical Perspective on the Commandments, selected chapters, Translated by Rabbi Eliyahu Touger,published by Sichos in English. Vol. 1 (2004). Vol. 2 (2007).

"דרך מצותיך חלק שני"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת ה'תרע"ב הודפס בפולטבה ספר בשם "דרך מצותיך חלק שני" בספר זה פירושי מילים בתפילה מהצמח צדק, אך אין הוא חלק מחיבורו של הצמח צדק על טעמי המצוות ואין קשר בין תוכנו לספר דרך מצותיך (האדמו"ר מנחם מנדל שניאורסון העלה השערה בהקדמה שכתב לחלק הראשון, כי שם זה ניתן לספר על ידי המו"ל כדי להקל את השגת הרישיון מהממשלה להדפסת הספר).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כרך ב, המלך במסיבו, קה"ת, תשנ"ג, עמ' פה
  2. ^ בקובץ מצוות בנין מקדש (תשל"ח), במצוות מינוי מלך ובפקסימיליות שנדפסו בסוף הספר החל מהוצאת ה'תשנ"א.
  3. ^ כרטיס מספר 79 בקטלוג הכתבי יד. במנוע חיפוש בתוצאה זו כתוב "79; דרך מצותיך; אדמו"ר הצ"צ *" (לא נעתק בכרטיס עצמו) | בכרטיס מספר 82, בתוצאה במנוע החיפוש כתוב: "82; דרך מצותיך; אדמו"ר הצ"צ *" | בכרטיס מספר 153, בתוצאה במנוע החיפוש כתוב: "153; דרך מצותיך; אדמו"ר הצ"צ" | בכרטיס מספר 161, בתוצאה במנוע החיפוש כתוב: "161; דרך מצותיך; אדמו"ר הצ"צ; תרכג; ליובאוויטש" | בכרטיס מספר 171, בתוצאה במנוע החיפוש כתוב: "171; דרך מצותיך; אדמו"ר הצ"צ" | בכרטיס מספר 211, בתוצאה במנוע החיפוש כתוב: "211; דרך מצותיך; אדמו"ר הצ"צ" | בכרטיס מספר 218, בתוצאה במנוע החיפוש כתוב: "218; דרך מצותיך; אדמו"ר הצ"צ"
  4. ^ למשל מס' כרטיס 275
  5. ^ הנגיד מיראלשוילי בהשקת הספר החדש 'דרך מצוותיך' המבואר, באתר COL - חב"ד און ליין, ‏יום כ"ג כסלו ה׳תשע״ו 05.12.2015