המטבח הסינגפורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המטבח הסינגפורי הוא מטבח מתבסס על חומרי גלם ומתכונים נפוצים בסינגפור. המטבח הסינגפורי מגוון ומכיל אלמנטים שמקורם במספר קבוצות אתניות, כתוצאה מההיסטוריה שלו כמטבח בעיר נמל עם אוכלוסיית מהגרים גדולה. המטבח הושפע מאותן קבוצות מהגרים ומדינות שכנות כגון המטבח המלזי, המטבח הסיני, המטבח ההודי, המטבח האינדונזי ואף מטבחים מערביים כגון המטבח האנגלי. מתכונים והשפעות של אזורים אחרים כמו המטבח הסרי לנקי, המטבח התאילנד והמטבח המזרח-תיכוני נוכחים גם הם.

בסינגפור, המזון נתפס כחלק מכריע בזהות הלאומית ובחוט המקשר בין הקבוצות האתניות השונות במדינה. מזון הוא נושא שכיח של שיחה בין סינגפורים וישנה תרבות אוכל מפותחת של אכילה ואכילה בחוץ. המטבחים השונים המשולבים במטבח הסינגפורי כוללים גם סייגים ומגבלות דתיות בהתאם לקבוצות הדתיות השונות; מוסלמים לא אוכלים בשר חזיר והינדים לא אוכלים בשר, ויש גם קבוצה משמעותית של צמחונים וטבעונים בסינגפור.

השילוב של קבוצות המהגרים ומרכזיותה של סינגפור כמרכז סחר ופיננסים עולמי הוביל להימצאותם של מסעדות מגוון רחב של מטבחים ברחבי העולם.

האוכל הסינגפורי מהווה גם אטרקציה תרבותית משמעותית עבור תיירים ומבקרים. אנתוני בורדיין הוביל לעלייה בפופולריות של סינגפור כיעד לתיירי אוכל כאשר הוא סקר את אוכל הרחוב הסינגפורי בתוכניתו "No Reservations".

רקע והיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקומה הגאוגרפי של סינגפור יחד עם עם ריבוי קבוצות מהגרים ממדינות רבות מעבר למדינות הגובלות בה כגון - מלאים, הודים, אינדונזים, סינים והבריטים ששלטו באי הובילה למגוון השפעות ממטבחים שונים שמוזגו יחד ומתקיימים במדינה גם זה לצד זה כמטבחים נבדלים.

מתכונים והמנות המרכיבות את "המטבח הסינגפורי הסיני" הובאו במקור לסינגפור על ידי מהגרים מדרום סין. הם הותאמו אז כדי להתאים את הזמינות המקומית של החומרים, תוך ספיגה מהשפעות ממסורות מלאיות, הודיות ומסורות אחרות.

מנות בולטות ונפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סרטן בצ'ילי
  • סמבל
  • עוף באורז בסגנון האינאן - השפעה מהמטבח הסיני
  • קאטונג לסאקה - השפעה מהמטבח המלזי
  • רוטי פראטה - השפעה מהמטבח ההודי
  • באק קו טה (肉骨茶; ròu gǔ chá) הוא מרק צלעות חזיר עם תבלינים סיניים.
  • בשר טאי (牛肉 粿 条; niú ròu guǒ tiáo), אטריות אורז שטוחות מוקפצות עם בשר בקר, מוגש יבש או עם מרק.
  • מרק אטריות בקר (牛肉 ; niú ròu miàn), מרק אטריות עשוי בשר בקר מבושל או מבושל, מרק בשר וירקות.
  • בק צ'אנג (肉粽, ròu zòng), כופתאות אורז דביקות, בדרך כלל מלאות חזיר, פטריות וביצים מבושלות, ומהודקות עם עלים של במבוק. אף על פי שזה ממוצא סיני, הוא גם מועדף במטבח הפרנאקאני.
  • בק צ'ור מי (肉 脞 面, roù cuò miàn, "אטריות בשר חזיר טחון"), אטריות ביצים עם בשר חזיר טחון וחומרים אחרים, מוגש יבש או במרק. בדרך כלל שטוח, כמו "מי פוק נודלס".
  • באן מיאן, איטריות שטוחות עבודת יד מוגשות עם ירקות, בשר טחון, פטריות פרוסות וביצה במרק מבוסס אנשובי. וריאציות של אטריות נפוצות. "באן מיאן" מתייחס לאטריות שטוחות, ארוכות; (mee hoon kuay") (米粉 粿; mí fên guǒ); ("עוגת ורמיצ'לי") מתייחס לאיטריות שטוחות ומלבניות; "יו מיאן" (幼 面, yòu miàn, "אטריות דקות") מתייחס לאטריות דקות.
  • צ'אי קיוואי (菜 头 粿; cài tóu guǒ), הידוע גם בשם צ'אר קואי (chǎo guǒ; 炒粿) הוא צלחת של צנון / עוגות דאייקון קצוצות מטוגנות ומוקפצות עם שום, ביצה, צנון קצוץ משומר, ולפעמים עם שרימפס. מאכל זה מגיע שחור (מטוגן ברוטב סויה כהה מתוק) או לבן (מטוגן לתוך חביתה) וניתן להוסיף לפעמים משחת צ'ילי.

אוכל רחוב - מרכזי אוכל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשוואה לתרבות אוכל הרחוב ביתר אזור דרום-מזרח אסיה סינגפור בולטת בכך שאסור לרוכלים לפתוח דוכנים באופן עצמאי ברחוב. סינגפור איגדה את דוכני המזון העצמאיים למרכזי אוכל אזוריים או מגרשי מזון - Hawker Centers. במסגרת כל מרכז אוכל ישנם עשרות דוכנים המתמחים במטבחים שונים ולרוב כל דוכן מתמחה ומציע מנה ספציפית.

מרכזי האוכל מהווים מקור לגאווה לסינגפור ומוקדי משיכה תיירותיים. בשנת 2018, תרבות מרכזי הואכל בסינגפור הוצעה על ידי המועצה הלאומית של המורשת של סינגפור (NHB), הסוכנות הלאומית לאיכות הסביבה והפדרציה של אגודות הסוחרים בסינגפור לרשימת אונסקו לאתר מורשת עולמית בתחום התרבות הבלתי מוחשית של האנושות.

תרבות האוכל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברכה נפוצה אצל הסינים סינגפוריים היא השאלה "האם אכלת?", ושואלים אותה במנדרינית או בדיאלקטים שלה. זוהי דרך אחת להביע ברכה לאדם אחר. זהו סוג של ברכה, ואפשר גם להניח שכך חושבים הסינגפורים על הארוחה ועל האוכל.

ריבוי התרבויות מהן הושפע המטבח הסינגפורי הובילו גם לשילוב מאכלים שונים המציינים חגים ומועדים שונים בתרבויות השונות. כך לדוגמה, בראש השנה הסינית, נהוג לאכול גאו ניאן, אשר במקור מסין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המטבח הסינגפורי בוויקישיתוף