עשרת

עשרת
הכניסה הצפונית לעשרת - מכיוון כפר מרדכי
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז המרכז
מועצה אזורית גדרות
גובה ממוצע[1] ‎56 מטר
תאריך ייסוד 1954
סוג יישוב יישוב כפרי אחר
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 965 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎-0.3% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
10 מתוך 10

עֲשֶׂרֶת הוא יישוב קהילתי באזור השפלה ליד המועצה המקומית גדרה, השייך למועצה אזורית גדרות. היישוב נקרא על שם עשרת חברי ביל"ו שהקימו את גדרה[3].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישוב הוקם ב-1954 כמרכז יישובי של המועצה האזורית גדרות, ומתפקד כך גם כיום. בתחילה נודע המקום גם בשם הכפר בשית על חורבותיו הוקם[4].

עשרת הוא מרכז של שישה כפרים: מישר, משגב דב, כפר אביב, כפר מרדכי, שדמה וגן הדרום, המכונים "יישובי גדרות". בעשרת נמצאים המוסדות המוניציפליים הנותנים שירותים ליישובי המועצה האזורית "גדרות", כגון: בנין המועצה, בית הספר היסודי, גני הילדים, מעונות, המתנ"ס ובריכת השחייה, המרפאה, מועדון הוותיקים, הספרייה, בית הדואר, בית כנסת, שבט צופי "גדרות", מכון תערובת המשמש את לולי הסביבה, מרכז מסחרי, מפעל הנייר והדפוס "אניה" וגן דוד, שבו אנדרטה לזכר בני האזור שנפלו במלחמות ישראל ובעת מילוי תפקידם.

עשרת בנוי במקום בו שכנו בתי הכפר הערבי בשית ("בית שת") שבמהלך מבצע ברק נמלטו תושביו ולא הורשו לשוב. מסגד הכפר שרד חלקית ונמצא בשטח היישוב. לאחר הקמת המדינה הוכרזו אדמותיהם של ערביי בשית כנכסי נפקדים וסופחו לשטח היישוב כמו גם לשטחי יישובים סמוכים. בשטח היישוב נמצא קבר עתיק שיש המייחסים אותו לשת, בנו השלישי של אדם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עשרת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף ינואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ שמות חדשים ליישובים, חרות, 16 באוגוסט 1955
  4. ^ חברת רסקו תבנה 500 יחידות דיור להשכרה, חרות, 15 בספטמבר 1960
מסגד בשית במושב עשרת