פיגוע הירי ליד קדומים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיגוע הירי ליד קדומים
חלק מהסכסוך הישראלי-פלסטיני, פיגועי טרור נגד ישראלים בישראל ובשטחים ב-2023, גל הטרור בישראל (2023)
מקום הפיגוע ליד קדומים, 2018
מקום הפיגוע ליד קדומים, 2018
מקום הפיגוע ליד קדומים, 2018
תאריך 6 ביולי 2023
תאריך עברי י"ז בתמוז ה'תשפ"ג
מקום סמוך לקדומים , שומרון
מטרה יהודים
סוג פיגוע ירי, פיגוע, רצח מתוכנן מראש, פשע שנאה עריכת הנתון בוויקינתונים
נשק אקדח[1]
הרוגים סמ"ר שילה יוסף אמיר
מבצע חמאסחמאס חמאס
מספר מפגעים 1
מפגעים הרוגים 1
מניע טרור פלסטיני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיגוע הירי ליד קדומים הוא פיגוע ירי שבוצע ב-6 ביולי 2023, י"ז בתמוז ה'תשפ"ג, על ידי מחבל פלסטיני סמוך ליישוב קדומים בשומרון. במהלך הפיגוע המחבל ירה למוות בלוחם סיירת גבעתי, שהוקפץ למקום בעקבות התרעה של תצפיתנית. המחבל נהרג בידי כוחות צה"ל.

הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 ביולי 2023, סמוך לשעה 15:45, נסע המחבל אחמד ע'יט'אן, תושב הכפר קיביה בנפת רמאללה, ברכב בעל לוחית לבנה (פלסטינית), בציר הביטחון היישובי של קדומים. תצפיתנית שראתה זאת הקפיצה את כוח צה"ל של סיירת גבעתי שהיה באזור. כשהתבקש להציג תעודה, פתח המחבל בירי מאקדח לעבר הלוחם סמ"ר שילה אמיר מטווח אפס, ומותו נקבע במקום[2]. בהמשך רץ לכיוון רכבו והמשיך את הירי לעבר ישראלים שעמדו בצומת ג'ית, ללא נפגעים. בשלב זה הוקפץ כוח של סיירת גבעתי שניהל עימו חילופי אש עד להריגתו. בתחילה היה חשש שהמחבל מנסה לחדור ליישוב, ובשל כך הופעלה התרעה ותושבי קדומים התבקשו להסתגר בבתיהם[3][4].

המחבל, פעיל החמאס אחמד ע'יט'אן, הוא בנו של מנהיג חמאס המקומי בכפר, הילאל ע'יט'אן[5], ובן דוד של מעתז אלח'ואג'א, פעיל החמאס שביצע את פיגוע הירי בתל אביב במרץ 2023[6]. דודו סולימאן גיידאן, ביצע פיגוע התאבדות באזור בית אל בשנת 1993. על פי השב"כ היה ללא רקע ביטחוני קודם[6].

תגובות לפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובר הזרוע הצבאית של החמאס אבו עוביידה נטל אחריות על הפיגוע וברך עליו, באומרו כי הפיגוע הוא המשך לתגובות הפלסטיניות למבצע בית וגן[7][8].

בכפר קיביה, כפרו של המחבל, קראו המסגדים להתאבל על מותו של המחבל, ותושביו התעמתו עם כוחות הצבא שהגיעו לעצור את בני משפחתו. בכפר קדום הסמוך לקדומים החלו ערבים להתפרע והציתו צמיגים[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]