גלריית סמלי מחוז המרכז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רשימה זו כוללת את הסמלים שבהם נעשה שימוש במחוז המרכז של מדינת ישראל לפי סוג הרשות המוניציפלית ולפי סדר הא'-ב':

ערים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל שימוש תאריך אימוץ תיאור
סמל אלעד הסמל מורכב ממגן בצורת טרפז שבחלקו העליון מגרעת בצורת חצי עיגול. צורה זו משווה לסמל צורה של לוחות הברית. המגן בעל מסגרת כחולה ושדה לבן ובו צורת קרניים בצבע תכלת בהיר המשווה מראה שבו המטען המרכזי בסמל, שם העיר, מפיץ את הקרניים. מתחת לשם העיר עץ אלה שצומח מתוך דפי ספר פתוח.
סמל באר יעקב 13 בנובמבר 1958 מורכב ממגן מעוגל החצוי לשנים על ידי שיבולת חיטה באלכסון. בחציו העליון ציור של שדה ירוק על רקע כחול ובראש הסמל שם המועצה. בחציו התחתון איור של עץ תפוז כסמל לענף הפרדסנות שהיה רוב הגידול החקלאי במועצה ובאר, שמסמלת את הבאר הרומית הקדומה בשטח המועצה שנחפרה מחדש עם הקמתה למציאת מים, שניהם על רקע כתום. הסמל מאפיין את אופיו החקלאי של היישוב שנוסד כמושבה ב-1907.
סמל גבעת שמואל מגן בעל תמונת נוף בה רואים את מבני העיר, מגדל מים, ונחל. בראש הסמל קלף גדול ועליו שם העירייה.
סמל הוד השרון מגן בעל מסגרת ושדה ירוקים, חלקו התחתון אדום וממנו צומח עץ הדר בעל צורה של גלגל שיניים. בתחתית הסמל מופיעים שמותיהם של ארבע המושבות שהתאחדו ב-1964 ליצירת העיר.
סמל טייבה
סמל טירה מגן בעל מסגרת שחורה ושדה לבן, מוטען בציור של עץ דקל, מסגד וספר. הצבעים בסמל הם צבעי הלאומיות הכלל-ערבית.
סמל יבנה 1986 הסמל סימטרי בצורתו ומורכב מפסים ישרים ועגולים בצבעי כחול וכתום. הצבעים מחולקים לפי 6 אזורים שיוצרים בפועל 3 חלקים בסמל, שכל אחד מהם מסמל תקופה אחרת בהיסטוריה של העיר. בעי הסמל נועדו לסמל את מיקומה הגאוגרפי של העיר בסמוך לחוף הים, הצבע הכחול מסמל את הים ואת שני הנחלים החוצים את העיר: נחל שורק ונחל יבנה, והכתום את צבע החול עליו יושבת העיר.
סמל יהוד-מונוסון 1951 מורכב ממגן בעל מסגרת לבנה ושדה כחול. הסמל חצוי לאורך בציור של עץ דקל, המוזכר בתנ"ך, הוא עץ הנותן פרי מתוק ושייך לארבעת המינים. המוטיבים הנוספים בסמל הם, גור אריה יהודה מנתץ שלשלאות, מבני מגורים ומבני תעשייה ומחרשה. בתחתית הסמל מופיע פסוק מברכת יעקב ליהודה, בה מכיר בו כמנהיג של שאר האחים.
סמל כפר יונה 1958 מגן ירוק ולבן מוטען באיור נוף שהמוטיב המרכזי בו הוא עץ פרי עמוס בפירות אדומים. הסמל נתמך בשתי שיבולי חיטה משני צידיו.
סמל כפר סבא 1953 הסמל מורכב ממגן בעל מסגרת ירוקה ושדה כתום, מוטען בחותם עגול הכולל ציור של החאן בכפר סבא, שהיה המבנה הראשון בה וכיום שמשמש כבית העייריה, ומשני צידיו עצי האקליפטוס שניטעו לידו ב-1906. בראש החותם שנת הקמת העיר, כלומר בנייתו של החאן, 1903 והשנה העברית תרס"ג. בראש הסמל שם העיר, מתחתיו איורים של מבני מגורים ותעשייה ובסמוך עליהם עצי פירות הדר. צבעי הסמל, ירוק וכתום, הם צבעיהם של עץ ההדר שהיה חלק מרכזי בחקלאות בעיר במשך שנים רבות.
סמל כפר קאסם 10 בינואר 1991
סמל לוד הסמל מורכב ממגן מוטען בקשת אבן, המהווה מעין "שער פתוח לכל באיו", מאחוריו צללית של עץ המסמל את החורשות הנמצאות באזור העיר, ולמרגלותיו שדה חרוש, המסמל את סביבתה החקלאית. בשני צידי הסמל ענפים על עלים ובתחתיתו פסוק מספר ירמיהו: "ושבו בנים לגבולם".
סמל מודיעין-מכבים-רעות פברואר 1996 איור בגווני ירוק של הר, לפניו מבנה ואורבה ממנה יוצא עשן אדום.
סמל נס ציונה 13 בנובמבר 1958 מורכב ממגן בעל שדה ירוק המוטען בפרח לבן בעל שלושה עלי כותרת. בכל עלה כותרת מוטען ציור אחר: דבורה, תפוזים, גלגל שיניים ופטיש. מתחת לפרח סרט כחול ועליו שם העיר, והם מוקפים ב-7 כוכבים מחומשים זהובים. בראש הדגל סרט בצבעי לבן-כחול-לבן-כחול-לבן.
סמל נתניה 1951 מגן בצבעי כחול-לבן כצבעי דגל ישראל, וכתום, כצבע התפוזים שגדלו בפרדסי נתניה. במרכזו מופיע הפרח חבצלת השרון. בחלקו העליון של הסמל, ארובות מעלות עשן. גלי ים ויהלום.
סמל פתח תקווה נובמבר 1958 הציור במרכז הסמל הוא העתק של הציור המקורי שהתנוסס על הבול העברי הראשון, והוא כולל שלושה מרכיבים מרכזיים: מחרשה, שדות, עץ תפוזים. בתחתית הסמל מוטבע הפסוק ”עובד אדמתו ישבע לחם”, הלקוח מספר משלי.
סמל קלנסווה חותם עגול העטוף בקלפים, במרכז איורים של מבנים ועליהם תמונות של תותי שדה ופרח.
סמל ראש העין 1 בדצמבר 1968 סמל מורכב ממגן בעל שדה כחול המוטען בראשו באיור של כנפי נשרים ובתחתיו מזרקה. במכנפי הנשרים יוצאות קרני אור בצבע צהוב וקרן אור מרכזית לבנה המאירה את המזרקה ובתוך אורה איור בתי מגורים קטנים לצד עצים. קרני האור הצהובות יוצרות דוגמה שמכונה "מרבד הקסמים". בתחתית הסמל קלף צהוב ובו שם העירייה.
סמל ראשון לציון 1943 בסמל מופיעים ענפי החקלאות השונים שהיו מקור הפרנסה העיקרי של תושבי המושבה במשך שנים רבות: גפן ואשכול הענבים, כתובת "מצאנו מים" ובאר עם דלי מים, עץ הדר עם פירות, שדות, בניין תעשייה ועשן.
סמל רחובות 1890 מורכב ממגן שבו נראים שני תפוזים תלויים מענף ומגן דוד קטן, מיקרוסקופ וספר פתוח.
סמל רמלה 1952 מגן בעל שדה ירוק כהה, ובו נראים בלבן ענף ועלי עץ זית, זכר לכרמי הזית הנרחבים מהם ייצרו הן שמן והן סבון ושהיו מרכיב משמעותי בכלכלת העיר, גלגל שיניים המדגיש את פיתוחה התעשייתי של העיר ומגן דוד המסמל את זהותה של העיר כעיר עברית הקולטת עלייה.
סמל רעננה 1963 הסמל מורכב מצורה המזכירה תלתן שמסמל את עץ ההדר ששולח את פירותיו לכיוונים שונים. צורת העץ מוטענת בשם העיר ומאחוריה מגדל מים העומד מעל בריכת מים, מעל שם העיר בסמל משלושים המייצגים גגות רעפים וגגותיהם של מבני תעשייה.

מנהל מקומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל שימוש תאריך אימוץ תיאור
סמל מכבים-רעות 13 בינואר 2007
סמל נוה מונוסון איור של בית ועץ ומעליהם קשת בענן.

מועצות מקומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל שימוש תאריך אימוץ תיאור
סמל אבן יהודה מגן מחולק לארבעה וכל חלק מוטען בסמל אחר: שדה, תרנגול, עץ תפוזים ומכון התערובת.
סמל אליכין 20 במרץ 1990 מגן בעל שדה תכלת עליו ציורי בתים ועץ. שמש אדומה זורחת מחלקו התחתון ובראש קלף ועליו שם המועצה.
סמל בית דגן מגן בעל מסגרת כחולה ושדה לבן, במרכזו מגן דוד ממנו עולה להבה, מימין איור של יישוב ומשמאל איור של קרניים ירוקות.
סמל בני עי"ש ינואר 1986 הסמל עגול, חצי התחתון תחום בצורת גלגל שיניים כתומה עליה רשום שם המועצה. גלגל השיניים מסמל את ערך העבודה. מעליו בית כפרי ממנו יוצאים 11 פסים המהווים תלמים, שניהם במטרה לסמל את אופיו הכפרי של היישוב. מימין לבית סמל מבנה גדול בכחול, ומעל לבית ציור של לוחות הברית, שמסמלים את ערכי היהדות ומעליו שמש אדומה המסמלת חופש ממנה יוצאות 11 קרניים. במשאל הסמל ענף זית המסמל את הכמיהה לשלום.
סמל גדרה נובמבר 1958 מורכב מחותם עגול מוטען בציור נוף של גבעוות צהובות על רקע כחול וחום, עליהם צומחים עצים ירוקים. מתחת לנוף הכיתוב "עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה" מפרשת שלח לך. בחלק התחתון של מסגרת החותם הפסוק מספר יהושע "בית יעקב לכו ונלכה" ובחלק העליון הכיתוב "בית ועד לחברת בילו בירושלים תובא".
סמל ג'לג'וליה מגן מחולק לארבעה רבעים. מוטענים בציורים שונים: שמש זורחת מעל שדות חרושים, צריח מסגד, חורבות מבנה קדום ועץ.
סמל גן יבנה אוגוסט 1968 מגן ירוק מוטען באיור לבן של בתי מגורים ותפוזים כתומים.
סמל גני תקווה 1973 מגן ובו ציור של נוף העיר, בה מגדלי מגורים לצד בתים צמודי קרקע ומגדל מים. במרכז הסמל עץ דקל גדול על שדות חרושים.
סמל כוכב יאיר צור יגאל סמלה הרשמי של המועצה מורכב מסמלי שני היישובים המרכיבים אותה, שמש ובה איור של בית מגורים על גבעות ירוקות, סמל צור יגאל, וכוכב מחומש צמוד לבית מגורים, סמל כוכב יאיר. הסמל נכלל בסמליל הממותג של המועצה שכולל את שמה ואיור של עלי כותרת צבעוניים.
סמל כפר ברא מגן בעל שדה צהוב מוטען בחציל ולצידו ענפים.
סמל מזכרת בתיה מגן מחולק לארבעה רבעים המוטענים באיורים שונים: בית כנסת, עץ תפוז, איור של כיכר יישוב עם מזרקה, ואשכול ענבים. במרכז הסמל שיבולת חיטה.
סמל סביון סמליל מודרני בצבע ירוק המזכיר צורת פרח.
סמל קדימה-צורן 2003 מגן בעל מסגרת כתומה, ושדה חצוי לשני חלקים, החצי הימני ירוק והחצי השמאלי לבן. הצד הימני הירוק מוטען בשם המועצה, הצד המשאלי הלבן מוטען באיור של עץ תפוז, שמסמל את הפרדסים הרבים שהיו מאפיינים את המושבה החקלאית. מתחת לעץ איורים בכתום של טרקטור וחקלאי חורשים את אדמת המועצה, כולם מסמלים את אופייה החקלאי של המועצה. בתחתית הסמל איור של שני ענפים. במרכז הסמל משולש הפוך ובו איור של יישוב חקלאי, שדות חרושים וגבעות, שנועד לסמל גם הוא את אופייה החקלאי של המושבה.
סמל קריית עקרון סמל עגול הכולל ציור של משפחה על רקע עץ ומגדל מים.
סמל שוהם צורתו מלבן בעל מסגרת ירוקה ושדה לבן. במרכז הסמל שם היישוב, ממנו צומח עץ ירוק ושמש צהובה. הצבע הירוק השולט בסמל מסמל את נוף היישוב ובתיו "הטובלים בירוק". העיגול הצהוב מסמל את השם והשקיעות הנראות מהיישוב.

מועצות אזוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל שימוש תאריך אימוץ תיאור
סמל מועצה אזורית ברנר מגן בצורת יהלום, מוטען בסצנה של טרקטור חקלאי חורש שדה על רקע פרדס. מאחורי הטרקטור שני גלגלי שיניים.
סמל מועצה אזורית גזר מורכב ממגן בצבעי לבן וסגול, בנוי משרטוט תל גזר מתחתיו שרטוט המערות שנמצאו בתל. בקצה התחתון כד המסמל את העתיקות שנמצאו בתל.
סמל מועצה אזורית גן רווה מגן בעל מסגרת כחולה ושדה לבן, מוטען בציור של יישוב לצד שדות חרושים בצבע אדום על חוף הים. מוקף בענפי זית.
סמל מועצה אזורית דרום השרון חותם עגול ובו ציור של תל אפק, למרגלותיו שדות חרושים ונחל הירקון, בחזית החותם איור של עץ.
סמל מועצה אזורית חבל יבנה חותם עגול מוטען במבנה לצד שדות חרושים. משני צידי הסמל אשכולי ענבים.
סמל מועצה אזורית חבל מודיעין חותם עגול, במרכזו לפיד בוער, על רקע שדות חרושים וגבעות. משני צידי הלפי ענפי עצים.
סמל מועצה אזורית חוף השרון מגן לבן מוטען באיור של שדות חרושים לצד חוף ים.
סמל מועצה אזורית לב השרון מגן בעל מסגרת ירוקה ובו שמש כתומה שוקעת מעל שדות חרושים. בצד הסמל ענף עץ תפוז.
סמל מועצה אזורית נחל שורק 2017 מורכב מאיור של שתי גבעות חרושות בצבעי ירוק ובורדו, על גבעה אחת יישוב עם מנורה, על גבעה שנייה מגילת ספר תורה. בחזית הסמל איור של אשכול ענבים.
סמל מועצה אזורית עמק חפר מגן בעל מסגרת צהובה, חצוי במרכזו לשני חלקים, בחלק השמאלי איור של דג ובחלק הימני איור של יישוב עם מגדל מים ועץ תפוזים.
סמל מועצה אזורית שדות דן סמליל מודרני הכולל את שם המועצה, ממנו יוצאים זיקוקים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]