מוקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דני ניב)
דני "מוקי" ניב
לידה 2 במרץ 1975 (בן 49)
ראשון לציון, ישראל
שם לידה דניאל נייבורגר
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1992
עיסוק זמר, ראפר, שחקן
סוגה ראפ, רגאיי, פאנק רוק, היפ הופ אלטרנטיבי, רוק אלטרנטיבי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים הליקון
מספר צאצאים 3
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל (דני) ניב (נולד ב-2 במרץ 1975 בראשון לציון), הידוע בשם הבמה מוקי, הוא זמר, מגיש ושחקן ישראלי. חבר לשעבר בלהקת ההיפ הופ הישראלית "שב"ק ס'", זמר השנה לשנים 2002 ו־2014.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם דניאל נייבורגר בראשון לציון. אביו, לב ניב (נולד ב-1946 בלטביה), היה סגן אלוף במילואים ואיש "אמ”ן" ו”נתיב” בעברו. ניב גדל והתחנך ביבנה. הכינוי "מוקי" נלקח משמה של הדמות הראשית בסרטו של ספייק לי "עשה את הדבר הנכון"[1]. כינויו המלא "מוקי די" מגיע מהדמיון שבין קולו לקולו של מייק די מהלהקה ביסטי בויז, שממנה הושפעו אלבומיה הראשונים של "שב"ק ס'".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוקי בהופעה

בשנת 1992, בגיל 17, הקים ביחד עם חבריו את ההרכב "שב"ק ס'". לאחר ההצלחה בתקופת פעילותו בשב"ק ס' פתח בקריירת סולו, יחד עם חברו ללהקה פילוני (דני קרק). האלבום הראשון של הצמד היה "שמע ישראל" שיצא בשנת 2001. אלבום זה זכה להצלחה רבה, נמכרו ממנו כ-25 אלף עותקים והוא הגיע למעמד של אלבום זהב תוך זמן קצר. באלבום השתתפו גם יובל בנאי, קוואמי, פישי הגדול, ומקהלת בית ספר יסודי ביבנה. השיר המרכזי והמצליח ביותר בו היה "מדברים על שלום", שתפס תאוצה בתחנות הרדיו כשדיבר על שלום בימי האינתיפאדה השנייה. פרט לו בלטו גם "ילדה סוכר" והדואט עם בנאי "האדמה בוכה". בעקבות האלבום זכה מוקי בתואר זמר השנה במצעד הפזמונים העברי השנתי של גלגלצ לשנת תשס"ב, וכן בתואר "תגלית השנה" במצעד השנתי של רשת ג' לשנה זו. בהמשך השנה, זכה בפרסי אקו"ם לאלבום השנה ושיר השנה.

בשנת 2002 שיחק בסרט "כנפיים שבורות" בתפקיד משני. ב-2003 הופיע למשך עונה אחת בסדרת הטלוויזיה "שבתות וחגים", וב-2004 הופיע בסרטו של איל חלפון "תיאום כוונות". במרץ 2005 הוציא את אלבומו השני, "עוקף מלמעלה". גם אלבום זה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם פילוני, שהלחין, הפיק ועיבד את השירים. אלבום זה הכיל מגוון גדול של שירים, אחד הבולטים שבהם שיר הנושא "עוקף מלמעלה". לדבריו, השיר והאלבום כולו היו הפתעה גדולה לאחר שהטילו ספק אם הוא ימצא חן בעיני הציבור, כיוון שהשירים בו אינם קלים לרדיו. בין שאר שירי האלבום היו "אלוהים", "שבק מיוזיק", " שיר מלחמה" ו"זה לא נגמר". אלבום זה הופק בלייבל שהקימו מוקי ופילוני - "שבק מיוזיק". האלבום זכה בפרס אקו"ם עבור תמלילן השנה.

בשנים 2006 ו-2007 הופיע במחזמר "הלהקה" בתיאטרון הבימה בתפקיד דטנר, שאותו מילא גידי גוב בסרט הקולנוע שעליו בוסס המחזמר.

בשנת 2006 השתתף באלבומם של פורטיסחרוף "על המשמרת", בשיר "מעצבי דעת הקהל". בשנת 2007 שר דואט עם יזהר אשדות בשיר "מטעי הדובדבן של אוקראינה" מתוך אלבום האוסף של אשדות "הלילות שלנו", וכן עם שלמה ארצי בשיר "החיים", מתוך אלבומו "שפויים".

במרץ של אותה שנה, הקליט את השיר "מרכבות המוות". השיר נכתב על ידי המשורר והעיתונאי חיים חפר, הולחן על ידי שלומי שבן והופק על ידי חברו של מוקי ל"שב"ק ס'" והמעבד והמפיק המוזיקלי של שני אלבומיו הראשונים, פילוני, עוסק בתאונות דרכים קטלניות ובמחיר שהן גובות. השיר היה גולת הכותרת בפרויקט של תחנת הרדיו גלגלצ ושל "אור ירוק", כחלק מהמאמץ להילחם בתאונות הדרכים.

באפריל 2008 הוציא את אלבומו השלישי, "באמת ומקרוב", שהורכב כמעט כולו מגרסאות כיסוי אקוסטיות לשיריו מאלבומיו הראשונים ובעקבותיו יצא לסיבוב הופעות אקוסטיות מיוחדות תחת החסות של זאפה. באלבום מופיע גם הדואט "לומדת לעוף" עם דנה ברגר ששרה את השיר במקור, ושיר חדש אחד בשם "באמת ומקרוב".

בשנת 2009 הקליט אלבום עם להקת הפאנק רוק הישראלית יוסלס איי.די, מתוכו יצאו להיטים כגון "מה לך נפשי" ו"הנה עיר", שהוקלט בשיתוף עם קרן פלס, המשמש כשיר הפתיחה של הסדרה "TLV - עושים את תל אביב" וגם הפתיח של רמזור "לא רוצה להתבגר", שנחשב לשיר המצליח ביותר באלבום. בעוד הלהקה הלחינה וניגנה את כל המוזיקה, מוקי היה אחראי למילים. האלבום משלב פאנק רוק עם ראפ ורגאיי, שילוב הסגנונות של שני האמנים. הופעת ההשקה של האלבום התקיימה ב-28 בינואר 2010 במועדון הבארבי[2].

באוגוסט 2009 השתתף מוקי במסגרת פרויקט של להקת סקאזי והוציא איתה את השיר "אחר ממך/בדיוק כמוך". בנוסף, השתתף בסדרה "פעם בחיים", ששודרה בערוץ יס ישראלי, במסגרתה נסע עם שי אביבי לישיבת התפוצות בירושלים וחי במשך שבוע עם משפחתו של רב חרדי. ב-2009 השתתף כחבר פאנל בתוכנית התרבות "תרבות רעה" ב-Yes.

בשנת 2010 יצא אלבום משותף עם יוסלס איי.די Muki & Useless ID. בשנת 2019 שיר "לא רוצה להתגבר" ביוזמת גלגלצ זכה לעיבוד משותף עם אבא פגום.

בשנת 2010 השתתף בצילומי סרטו של דני מנקין "ז'אטם איי לאב יו טרמינל", בו כיכב בתפקיד הראשי. הסרט זכה לשבחים למרות תקציבו הדל. כמו כן הופיע כחבר פאנל בתוכנית "נדבר על זה בבית" במסגרת "שידורי קשת" (ערוץ 2), בהנחיית עמנואל רוזן. בנוסף הצטלם לסדרה בת שישה פרקים, "יחפים", שעלתה לשידור בסוף 2011.

בנובמבר 2013 הצטרף אל שולחן השופטים של "הכוכב הבא" כמחליפו של אייל גולן. כמו כן שיחק את התפקיד הגברי הראשי בסדרת הדרמה "מקימי" שכתבה נועה ירון לצד יעל פוליאקוב.

מוקי בהופעה

בינואר 2014 פרש מוקי מ"שב"ק ס'" ובפברואר אותה שנה יצא אלבומו של מוקי "לב חופשי". שני הסינגלים שקדמו ליציאת האלבום הם "לב חופשי", שהלחין דודו טסה, ו"ילד של אבא", שהלחין יאיא כהן אהרונוב. שני השירים זכו להצלחה רבה, והגיעו לראש מצעדי הפזמונים השונים. את האלבום הפיק המוזיקאי אורי אבני. כמו כן, המשיך להוביל את שולחן השופטים של "הכוכב הבא" לעונה שנייה.

בספטמבר 2014, במצעד השנתי העברי של גלגלצ לסיכום שנת תשע"ד, נבחר מוקי לאיש השנה ושיריו נבחרו בשני המקומות הראשונים כש"לב חופשי" מקום שני ו"ילד של אבא" במקום הראשון. "ילד של אבא" נבחר לשיר השנה של פרס אקו"ם לשנת 2015[3].

במהלך שנת 2014 הופיע מוקי בלמעלה מ-200 הופעות בכל רחבי הארץ, קיבל אלבום זהב על אלבומו "לב חופשי", והוא זכה בתארים איש השנה במוזיקה (גלגלצ, וואלה!), שיר השנה - "ילד של אבא" (גלגלצ, וואלה!, ערוץ 24, MAKO, רדיו תל אביב, רדיו חיפה, רדיו 99.5, רדיו דרום, רדיו אמצע הדרך, רדיו קול רגע, ערוץ הילדים). זמר השנה (רשת ג', רדיו אמצע הדרך, רדיו קול רגע), השיר המושמע ביותר בתחנות הרדיו בישראל בשנת 2014 על פי נתוני אקו"ם והשיר המבוקש ביותר במצעד הזמנות הקריוקי לשנת 2014.

זכה בפרס אקו"ם ע"ש משה וילנסקי לשיר השנה "ילד של אבא". נימוקי השופטים:

לא בכדי השיר "ילד של אבא" נבחר לשיר השנה, שיר שהושמע רבות בתחנות הרדיו, קבל את המקום הראשון כמעט בכל מצעד ואי אפשר להישאר אדיש אליו. מוקי שהיה פעם "הילד הרע" של תעשיית המוזיקה והיום הפך להיות הילד שאוהבים בכל בית. אין בית בישראל שלא מכיר אותו, שר את מילותיו ומצליח לרגש אותנו בכל פעם מחדש. אין אבא שלא הפך את השיר לרינגטון. זה מספיק כדי להבין שזה לא רק שיר שהשפיע, זה שיר שיישאר איתנו.

בינואר 2015 הוציא מוקי את "ילד של אבא" - אלבום המנציח את סיבוב הופעות קיץ 2014 ומציין 15 שנות קריירה מוזיקלית. האלבום כולל 17 שירים מתוך הרפרטואר של מוקי לאורך השנים שהוקלטו וצולמו בהופעה חיה.

במהלך 2015 הוביל את קמפיין "וואווי" בישראל לצד גל גדות.

החל מנובמבר 2015 ועד ינואר 2016 השתתף בהיי סקול פסטיגל בתור עצמו, בוגר "תיכון גל".

בשנת 2016 שיתף פעולה פעם נוספת עם אדיר מילר, וכתב את השיר "צומת", המשמש כפתיח של הסדרה צומת מילר. לאחר שהוביל את שולחן השופטים של "הכוכב הבא" לעונה שלישית, הודיע על פרישה מהתוכנית. בשנת 2016, הפיק במסגרת פסטיבל "אמריקן אקספרס" את ה"בלוק פארטי", ערב היפ-הופ חד פעמי שאיגד את השמות המובילים בסצנה הישראלית למופע ענק באמפי רעננה.

בשנים 2016–2019 כיכב בתפקיד הגברי הראשי בעונה הראשונה, השנייה והשלישית של סדרת הטלוויזיה "מטומטמת" לצידה של בת-חן סבג.

בשנת 2017 הוציא את אלבומו השביעי "הולך על מים" והופיע בקליפ של פלד "פלאטו". לקראת יום הזיכרון הוציא מוקי את השיר "אחרי הסוף", השיר נכתב והוקדש לאמיר ואלעד הירשנזון במסגרת פרויקט "יצירת חיי" של ידיעות אחרונות.[4]

במרץ 2018 הוציא את הסינגל "יותר מדי", שכתב והלחין מוקי והפיק ג'וני גולדשטיין.

בחורף 2018 נמנה עם שופטי הריאליטי המוזיקלי של רשת 13, "The Four"[5].

באוקטובר 2018 יצא השיר "מהצוואר שלך", שיתוף פעולה עם המלחין והמפיק המוזיקלי סתיו בגר. זוהי הפעם הראשונה שמוקי משחרר שיר שהוא לא אמון על כתיבתו.

בנובמבר 2018 חבר מוקי לדיג'יי איתי גלו למופע קונספט חדשני, המבוסס על להיטיו של מוקי בעיבודים אלקטרוניים חדשים.

במרץ 2019 מוקי שיתף פעולה עם מאור אדרי בשיר "כותב שירים" שהפיקו מוזיקלית יחד עם מיכאל פרוסט למילים והלחן של גילי זכאי.

בדצמבר 2022 יצא אלבומו השמיני, "חזק עם הלב וקרוב עם הגוף", הכולל את הסינגלים שהוציא במהלך 2018–2022.[6]

מוקי, מתוך המחזמר "לילות ברודווי", 2023

ביולי 2023 החל השתתף במחזמר "לילות ברודווי".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006 נישא מוקי לאמנית והצלמת נבל גלאון-ניב (ילידת 1977), אותה הכיר ב-1997. הוא אב לשלושה ילדים.

דעותיו הפוליטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוקי הצהיר כמה פעמים במהלך הקריירה שלו באופן פומבי בעד תהליך שלום עם הפלסטינים[7], כמו כן התבטא כנגד הפערים בחברה, העוני הרווח ושחיקת מעמד הביניים בשיריו ובראיונות; בראיון תיאר את מדינת ישראל כ"ארץ בלי חוק, בלי דין ובלי דיין, שחיתות, מינויים פוליטיים"[8]. באותו ראיון, שנערך בתקופה שלפני ההתנתקות, יצא מוקי בחריפות נגד הקבוצות הקיצוניות שבהתנחלויות והביע ביקורת על ההתנהלות של המשטרה ובתי המשפט בעניינם. על תושבי גוש קטיף אמר: "כל הפרחחים האלה, צריך להיכנס בהם ולשבור להם את העצמות, להעמיס אותם במשאיות, לזרוק אותם באיזה פינה ולסתום להם את הפה". בנוסף, התנגד לפיצוי התושבים שפונו מבתיהם. בספטמבר 2018, במהלך הופעה באפרת, התנצל על דבריו[9].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שב"ק ס'[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניר וולף, כולם מדברים על מוקי, באתר ישראל היום, 4 ביולי 2014 ”ספייק לי משחק דמות שנקראת מוקי, וכשראינו את זה, החברים שלי החליטו שאני דומה לו, וזהו - מאז אני מוקי”
  2. ^ רוי רגב, מוקי ויוסלס איי די: בלי נשמה, באתר הארץ, 20 בינואר 2010
  3. ^ עמי פרידמן, מוקי זכה בפרס שיר השנה של אקו"ם, באתר ynet, 16 בפברואר 2015
  4. ^ יהודה שוחט, אולי אם אלעד היה שומע את השיר של מוקי, היינו במקום אחר, באתר ynet, 28 באפריל 2017
  5. ^ וואלה! תרבות‏, מארינה וגם מוקי: אלו ארבעת השופטים של ריאליטי המוזיקה החדש, באתר וואלה!‏, 22 באוגוסט 2018
  6. ^ עמי פרידמן, "אין לי כוח לצדקנים וטרחנים": מוקי מוציא אלבום חדש ולא מתנצל על כלום, באתר ישראל היום, 6 בדצמבר 2022
  7. ^ עמוס אורן, הזמר מוקי: ערוץ 1 צינזר אותי, באתר ynet, 30 בספטמבר 2002
  8. ^ מירי חסון, מוקי על המתנחלים: "לשבור להם את העצמות", באתר ynet, 22 במאי 2005
  9. ^ רן בוקר, לאחר הדברים הקשים שאמר על המתנחלים, מוקי מתנצל: "אנחנו אחים", באתר ynet, 3 בספטמבר 2018